Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:52

Ik heb getemd, dit is een paardenforum en geen instrument om zieltjes te winnen.

rien10
Berichten: 14835
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:53

Top Lieveli.
Had ik na de eerste post ook al gedaan, maar ik geloof niet dat dat door is gekomen.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:54

Destination schreef:
Maar moet een referendum volgens jou gaan over iets wat een ingrijpende verandering teweeg brengt of over iets wat iedereen kan begrijpen?


Mmmmm een goede.

Ik vind een referendum belangrijk bij een ingrijpende verandering als de bevolking verdeeld is.
Was deze donorwet met 80/20 verhoudingen door de kamers gegaan en had het niet geleid tot heftige discussies had ik een referendum onzinnig gevonden.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:56

fleur1970 schreef:
Destination schreef:
Maar moet een referendum volgens jou gaan over iets wat een ingrijpende verandering teweeg brengt of over iets wat iedereen kan begrijpen?


Mmmmm een goede.

Ik vind een referendum belangrijk bij een ingrijpende verandering als de bevolking verdeeld is.
Was deze donorwet met 80/20 verhoudingen door de kamers gegaan en had het niet geleid tot heftige discussies had ik een referendum onzinnig gevonden.

Maar hoe ingrijpend is een verandering als je nog steeds ervoor kan kiezen om geen donor te zijn? Het verlaten van de EU, wat jij als voorbeeld gaf, is een veel grotere verandering, aangezien je als burger geen andere optie hebt dan ook de EU te verlaten.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:56

Marie_Anne schreef:
En 'ons' werk? Wie zijn dat?


Ons daar bedoel ik de mensen op dit forum mee.
Ik neem aan dat niemand hier professioneel zit.

Maar ik heb nu al 4 keer, met deze opmerking erbij 5 keer gezegd dat mijn opmerking LOMP was en niet zo bedoeld dus dit is echt de laatste keer.

rien10
Berichten: 14835
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:58

Je opmerking was lomp.
En de reden dat je dit topic gestart bent belachelijk.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:01

Destination schreef:
Maar hoe ingrijpend is een verandering als je nog steeds ervoor kan kiezen om geen donor te zijn? Het verlaten van de EU, wat jij als voorbeeld gaf, is een veel grotere verandering, aangezien je als burger geen andere optie hebt dan ook de EU te verlaten.


Het lijkt me geen goed idee het verlaten van de EU referendabel te maken omdat die gevolgen niet te overzien zijn.

Inderdaad kan je je eenvoudig afmelden als donor maar het is best een hele draai vind ik.
Dit gekoppeld aan een heftige discussie en een minimale meerderheid in de kamers lijkt me dit een prima onderwerp voor een referendum.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:02

rien10 schreef:
Je opmerking was lomp.
En de reden dat je dit topic gestart bent belachelijk.


Hahaha nou bedankt.
Jij ook een fijne dag verder :D

rien10
Berichten: 14835
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:03

Marie_Anne schreef:
Wat een flauwe reactie Fleur. Je hebt 25 oneliners/smilies geplaatst op Bokt om vervolgens dit topic te openen en zegt nu dat het alleen vermaak is?

Ik heb eens 'Fleur, donorwet en forum' gegoogled en voila:

https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/ ... eferendum/ Dat topic is trouwens gesloten omdat je alleen daarvoor op het forum kwam.
Je hebt het ook op een canping-oostenrijk forum geplaatst, maar dat is alleen op Google zichtbaar voor mij.
Er zijn er vast nog meer.

Blijkbaar is dit heel belangrijk voor je, anders ga je niet overal profielen aanmaken.


En is "FLeur" Fleur wel? Slim van je om ff te Googlen. Je onderbuik gevoel klopte in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:06

fleur1970 schreef:
Marie_Anne schreef:
En 'ons' werk? Wie zijn dat?


Ons daar bedoel ik de mensen op dit forum mee.
Ik neem aan dat niemand hier professioneel zit.

Maar ik heb nu al 4 keer, met deze opmerking erbij 5 keer gezegd dat mijn opmerking LOMP was en niet zo bedoeld dus dit is echt de laatste keer.

Het gaat niet om je opmerking maar om je motieven. Je bent hier alleen maar om dit referendum te promoten. Wees daar dan in ieder geval eerlijk over en vertel waarom.
Wat je tot nu toe zegt vind ik heel ongeloofwaardig.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:07

fleur1970 schreef:
Destination schreef:
Maar hoe ingrijpend is een verandering als je nog steeds ervoor kan kiezen om geen donor te zijn? Het verlaten van de EU, wat jij als voorbeeld gaf, is een veel grotere verandering, aangezien je als burger geen andere optie hebt dan ook de EU te verlaten.


Het lijkt me geen goed idee het verlaten van de EU referendabel te maken omdat die gevolgen niet te overzien zijn.

Inderdaad kan je je eenvoudig afmelden als donor maar het is best een hele draai vind ik.
Dit gekoppeld aan een heftige discussie en een minimale meerderheid in de kamers lijkt me dit een prima onderwerp voor een referendum.

Maar het is wel een ingrijpende verandering en als we je eerdere redenering volgen zou er dus wel een referendum over het verlaten van de EU moeten komen. Verder is de bevolking nu al verdeeld over het eventuele verlaten van de EU. Bovendien kunnen de gevolgen van een eventueel verlaten van de EU best tot op zekere hoogte duidelijk gemaakt worden.
Imo moeten we geen referendum houden om het referendum houden. In het geval van de donorwet heb je als burger nog steeds een keuze en is het naar mijn mening geldverspilling om er als bevolking nog eens over te stemmen.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:13

Destination schreef:
Maar het is wel een ingrijpende verandering en als we je eerdere redenering volgen zou er dus wel een referendum over het verlaten van de EU moeten komen. Verder is de bevolking nu al verdeeld over het eventuele verlaten van de EU. Bovendien kunnen de gevolgen van een eventueel verlaten van de EU best tot op zekere hoogte duidelijk gemaakt worden.
Imo moeten we geen referendum houden om het referendum houden. In het geval van de donorwet heb je als burger nog steeds een keuze en is het naar mijn mening geldverspilling om er als bevolking nog eens over te stemmen.


Persoonlijk ben ik van mening dat een referendum over de EU te complex is.
Niet omdat wij burgers dom zijn maar omdat zelfs economen de gevolgen niet kunnen overzien.

Kijk naar de BREXIT
Ze hebben werkelijk geen idee welke kant het opgaat.

Maar goed ook waar je een referendum over kan houden is weer onderwerp van discussie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:15

Moet je voor de grap eens de tekst uit de op googlen (ik heb vrij en geen zin om iets te gaan doen :o), deze Fleur heeft echt serieus op ieder forum dit topic aangemaakt.
Zeilers, auto's, honden enz.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:19

Marie_Anne schreef:
Het gaat niet om je opmerking maar om je motieven. Je bent hier alleen maar om dit referendum te promoten. Wees daar dan in ieder geval eerlijk over en vertel waarom.
Wat je tot nu toe zegt vind ik heel ongeloofwaardig.


Ik diverse malen aangegeven waarom ik dit forum belangrijk vind.
Niet HEEL belangrijk maar belangrijk.

Maar goed de OP wordt aangepast en daar staat alles in :)

rien10
Berichten: 14835
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:21

fleur1970 schreef:
Om een referendum over de Donorwet mogelijk te maken zijn handtekeningen nodig, veel handtekeningen.

Dat kan digitaal.

Help mee en teken vandaag nog via onderstaande link

https://referendum.nl/

Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp

Groet Fleur


Dit mag volgens mij niet op Bokt. Ik tem.

rien10
Berichten: 14835
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:23

fleur1970 schreef:
Marie_Anne schreef:
Het gaat niet om je opmerking maar om je motieven. Je bent hier alleen maar om dit referendum te promoten. Wees daar dan in ieder geval eerlijk over en vertel waarom.
Wat je tot nu toe zegt vind ik heel ongeloofwaardig.


Ik diverse malen aangegeven waarom ik dit forum belangrijk vind.
Niet HEEL belangrijk maar belangrijk.

Maar goed de OP wordt aangepast en daar staat alles in :)


En met het aanpassen van de OP is de hele discussie op losse schroeven komen te staan.
OK. Mijn broek ga ik nu weer optrekken. Veel plezier met je referendum Fleur.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:01

Nou de bek valt bij mij open. Op bokt een account aanmaken vanwege een referendum wat er volgens TS moet komen?????

Karl66

Berichten: 29777
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:49

En dan nou maar weer even een inhoudelijke reactie. De opmerking van Shadow is natuurlijk gewoon onzinnig. Sinds wanneer wordt je door de staat verplicht om niet alleen een mening te hebben maar deze ook nog vast te leggen? Het is gewoon je recht als mens om geen mening te hoeven hebben.
En het kan natuurlijk nooit zo zijn dat als jij geen mening vastlegt, dat de staat dan maar even voor jou bepaalt wat je mening is. Dat is ongeveer net zo fout als dat de staat zegt: "Oh, u hebt niet gestemd?" "Nou dan geven wij je staam aan D66, want dat zou je vast gestemd willen hebben, want hoeveel moeite kost het nou om even te gaan stemmen?"

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:57

NatasjavE schreef:
Nou de bek valt bij mij open. Op bokt een account aanmaken vanwege een referendum wat er volgens TS moet komen?????


Nou echt wel.... wat genant ook om zo ontmaskerd te worden. Boontje....

Ik zal ook even temmen, dit soort gebruikers zijn wat mij betreft hier niet welkom.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:05

Janine1990 schreef:
NatasjavE schreef:
Nou de bek valt bij mij open. Op bokt een account aanmaken vanwege een referendum wat er volgens TS moet komen?????


Nou echt wel.... wat genant ook om zo ontmaskerd te worden. Boontje....

Ik zal ook even temmen, dit soort gebruikers zijn wat mij betreft hier niet welkom.
Ik zie met de beste wil ter wereld niet waarom dit gênant zou zijn? Laat staan dat iemand niet welkom zou zijn. Echt, er zitten zo ontzettend veel mensen op Bokt, al dan niet met account en om de meest uiteenlopende redenen.

Blijkbaar zit het TS behoorlijk hoog en probeert ze dit op deze wijze onder de aandacht te brengen. Leven en laten leven, zeker binnen een democratie.

Voor de rest: Verbaas u niet, verwonder u slechts ;)

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:08

Spam mag niet Ailill, verkoop en reclame topics ook niet.
Wat mij betreft valt dit daar ook onder.

En spam lijkt het me wel als je elk forum er voor misbruikt.

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:09

Janine1990 schreef:
Spam mag niet Ailill, verkoop en reclame topics ook niet.
Wat mij betreft valt dit daar ook onder.

En spam lijkt het me wel als je elk forum er voor misbruikt.


Jep, helemaal mee eens.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:14

Janine1990 schreef:
Spam mag niet Ailill, verkoop en reclame topics ook niet.
Wat mij betreft valt dit daar ook onder.

En spam lijkt het me wel als je elk forum er voor misbruikt.
Spam, verkoop en reclame mag inderdaad niet. Of dit daar onder valt betwijfel ik, TS verkoopt niets, maakt nergens reclame voor en spam zie ik ook niet echt, het is immers een behoorlijk actueel én maatschappelijk probleem.

Elk forum d'r voor misbruiken gaat wat ver, tot nu toe 1/2 andere fora, zo schokkend is dat toch niet? Ik lees vaker dat Bokkers ook berichten plaatsen op andere fora en dat lijkt me prima, zou wat zijn als je maar lid mag zijn op een enkel forum.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:24

Ailill, daarover mogen we natuurlijk van mening verschillen.
Feit blijft dat TS 25 onliners heeft geplaatst om dit topic te kunnen plaatsen. Is tegen de regels en ze hoort dus geen toegang tot dit subforum te hebben.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:24

Karl66 schreef:
En dan nou maar weer even een inhoudelijke reactie. De opmerking van Shadow is natuurlijk gewoon onzinnig.


Dat vind ik een sterk begin :j

Citaat:
Sinds wanneer wordt je door de staat verplicht om niet alleen een mening te hebben maar deze ook nog vast te leggen? Het is gewoon je recht als mens om geen mening te hoeven hebben.
En het kan natuurlijk nooit zo zijn dat als jij geen mening vastlegt, dat de staat dan maar even voor jou bepaalt wat je mening is.


De staat bepaalt niet wat je mening is. De staat bepaalt wel wat er gebeurt als jij je mening niet kenbaar maakt. Dat is onvermijdelijk.
En als je vindt dat de wet een verkeerde default heeft, dan heb je er dus blijkbaar toch een mening over.

En ik denk dat er best een discussie gehouden kan worden over welke default om welke reden het beste is, maar dat verdient een veel inhoudelijkere benadering dan een abstract beroep op een heel algemeen principe. Want van dat principe (onaantastbaarheid van het lichaam) hebben we allang vastgesteld dat er allerlei uitzonderingen op zijn:
- als je gevonden wordt, niet meer bij kennis en er is levensreddend handelen nodig, dan mag dat. Zelfs als ze je daarvoor moeten openzagen ofzo
- er zijn regels rondom dwangopname, dwangverzorging, dwangmedicatie (en daar zit volgens mij meer inbreukmakends in dan bij het onderwerp orgaandonatie, en ook is het iets dat in aantallen veel meer mensen betreft dan orgaandonatie)
- in geval van verdachten kan men gevisiteerd worden (wat ook een flinke inbreuk is en soms wat lichtvaardig wordt toegepast naar mijn mening)
- er zijn regels over wanneer de artsen behandelingen mogen stoppen, ook zonder jouw toestemming of die van je naasten
- ben je overleden dan is er een wet op de lijkbezorging die nageleefd moet worden
- is er sprake van een mogelijk onnatuurlijke dood (en wellicht bij verdachte medische situaties zoals epidemieen) dan kan de overheid het lichaam in bewaring houden en lijkschouwing laten verrichten.

Al die dingen zijn al vrij lang onderdeel van onze wetgeving, en zonder al te veel controverse (al is er gelukkig iets meer aandacht voor het afbouwen van dwang in de GGZ, VG en ouderenzorg.)

Dus als je wilt aantonen dat dit een groot probleem is denk ik dat je meer moet doen dan alleen verwijzen naar het principe, waarvan we allang hebben besloten dat het een principe met vele uitzonderingen is, en meer moet gaan waarom dit, in tegenstelling tot die andere onderwerpen, zo'n problematische uitzondering is.

... en dat zie ik niet.