friendly schreef:Ik wist niet eens dat dit nog bestond joh. Hoewel er vast mensen zijn die ons willen verdedigen in oorlogstijd (indien nodig) geldt dit niet voor iedereen. Hoezo het dan wel iedereen verplichten? Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.
Maar begrijp ik dus goed uit de berichten hier dat je nu alleen een brief krijgt en je nog zelf mag kiezen of je komt opdraven als dat nodig zou zijn? Dat ze je niet van je bed komen lichten ofzo?
Uhm ik denk dat jij een heel ouderwets beeld hebt van de dienstplicht.. Er word natuurlijk gekeken naar welke functie het best bij iemand past. Ze gaan echt niet iedereen bij binnenkomst een geweer in hun handen duwen hoor.. Er zijn zoveel verschillende functies binnen defensie, administratief, transport, verpleging, techniek en noem maar op..