Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:09

https://m.youtube.com/watch?v=YwKMLxfyjsI

Binnekort wilt Whatsapp de minimum leeftijd verhogen van 13 jaar naar 16 jaar. Dit wegens de nieuwe privacywet.

Zelf wist ik niet eens dat de huidige grens op 13 jaar lag, en zie ik ook zat mensen van 5 (ja echt) gewoon met hun smartphone op whatsapp zitten.
Ik hoop niet dat het veel problemen gaat geven.

Als het echt moet ga ik zelf gewoon invullen dat ik 16 ben, aangezien ik in december toch 16 word.

Wat vinden jullie ervan?
En stel jullie hadden kinderen, zouden jullie ze dan van Whatsapp afhouden (om gewoon mee te werken) of het goedkeuren dat ze whatsapp toch blijven gebruiken?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:16

Trui schreef:
en zie ik ook zat mensen van 5 (ja echt) gewoon met hun smartphone op whatsapp zitten


Kinderen van 5 met een eigen smartphone :?
En daar zie jij er "zat" van?
Mag ik vragen waar jij woont?

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:16

Polly schreef:
Trui schreef:
en zie ik ook zat mensen van 5 (ja echt) gewoon met hun smartphone op whatsapp zitten


Kinderen van 5 met een eigen smartphone :?
En daar zie jij er "zat" van?
Mag ik vragen waar jij woont?



Zo hebben wij er op stal al 3 lopen met de nieuwste iPhone en makeup op :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:22

Kleuters van 5 jaar hebben we het over toch? :wow:

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:23

Jazeker :x

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:25

Ik ben veertien maar ik vul gewoon in dat ik 16 ben, net als iedereen die ik ken onder de 16.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:29

Ik ken ook de 'mijn kind kan echt niet zonder smartphone/tablet' ouders.
Ik durf er geen leeftijd aan te koppelen, maar geheid dat er tienjarigen-zestienjarigen bij zitten.

Vraag me af of ze inzichtelijk hebben welke leeftijden hun gebruikers hebben en in hoeverre dat daadwerkelijk zo is.
Liegen over je leeftijd kun je vrij simpel doen volgens mij.

Denk wel dat wanneer ze op Whats app niet meer terecht kunnen, de jongeren wel uitwijken naar een ander platform. Ben niet op de hoogte van de leeftijdsgrenzen, maar kijk naar Snapchat, Facebook (messenger), Instagram, Telegram en noem ze maar op.

Rocamor

Berichten: 10875
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:15

Polly schreef:
Kleuters van 5 jaar hebben we het over toch? :wow:


Kleuters van 5, die net tot 10 kunnen tellen en een paar letters kunnen herkennen. Als ik zie hoe slecht sommige WA berichten worden gespeld, geloof ik niet dat een 5 jarige het veel slechter zou doen op WA.

En die kleuter meisjes van 5 zie ik wel vaker met een vorm van make up voorbij komen. Dat (het aandacht hebben voor make up) gaat er vaak snel weer af. Ik zie dat geklieder bij kleuters liever dan dat geplamuur van vele pubergrieten.

Veel kleuters krijgen overigens de oude smartphone van paps of mams om YT ofzo op te kijken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:30

o jee.... aangezien mijn zoontje van bijna 4 ook al de hele tijd zit te appen. Zou hij vast niet leuk vinden...

(zoontje lief heeft een paar keer mijn telefoon te pakken gekregen zonder dat ik het door had. Hij kan tegenwoordig blijkbaar OVERAL bij. En dan krijg je een appje terug van je moeder dat hij weer vroeg wakker was zeker.... en dan zie je het appje daarboven).

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:51

Pleun02 schreef:
Ik ben veertien maar ik vul gewoon in dat ik 16 ben, net als iedereen die ik ken onder de 16.

Ja gelijk heb je. Ik vind er dus ook niet echt wat van, want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iemand is die niet gewoon de leeftijd wat ophoogt :+ Volgens mij is het altijd nog aan de ouders of een kind iets wel of niet mag.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:47

Zou dat wel jammer vinden, we hebben een familie app waar de jongste van 11 ook in zit en communiceer wel vaker met hem via whatsapp als hij bij een vriendje wil spelen na schooltijd. Dan hoeft hij niet eerst naar huis om het te komen vragen. Hij gebruikt het verder vaak om met zijn broer die op kamers woont te overleggen als hij ergens niet uitkomt met een programmeer project op zijn Arduino.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:11

En hoe gaan ze dat controleren dan ??

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:15

Kleuters van 5 kunnen meestal nog niet lezen of schrijven. Maar dat terzijde...

Ik geef les in groep 7 en heb al veel WA ruzies opgelost. Dit gebeurt allemaal buiten school maar werkt ontzettend door in de klas tijdens de lessen en pauzes. Ik vind de leeftijdsgrens niet nodig. Dit is ook niet te controleren. Ik denk dat ouderlijk toezicht belangrijker is. Ja dit gaat ten koste van de privacy van het kind, maar veel kinderen moeten leren hoe ze verstandig om gaan met de WA of smartphone in het algemeen. Hier is dus begeleiding voor nodig. Leeftijdsgrens klinkt goed maar is niet uitvoerbaar.

Mijn dochter van 3 houdt van nagellak, lippenstift en hakkeschoentjes. Ze kan niet wachten tot ze 16 is. Ze wil graag een prinsesje zijn.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:23

5 jaar? Ja tuurlijk... :roll:

Mijn dochter van 11 heeft sinds een half jaar mijn oude smartphone. En toen kwamen al snel de WA-groepjes van de meiden van school... Gelukkig is ze vrij naïef en totaal niet zo'n venijnige puber (behalve tegen ons :roll: ), maar wat ik af en toe hoor van andere moeders... dan vraag ik aan mijn dochter of ze hier ook iets van mee heeft gekregen, dan zegt ze: "Oh ja, er hadden een paar meiden ruzie, dus toen ben ik zelf maar uit die WA-groep gegaan." Ze vermijdt dat soort conflicten dus tot nu toe, maar het zit mij niet lekker. Ik houd het wel in de gaten. Gelukkig is ze op leeftijd dat ik nog in haar telefoon mag kijken. Ze mag van mij dus een telefoon, mits ik ten alle tijden mee mag kijken. En ik probeer haar ook wel te sturen. Dus een soort 'smartphone-opvoeding'. Hoe kunnen emoticons verkeerd geïnterpreteerd worden, wat kun je niet en wel zeggen, hoe lang kun je wachten op antwoord voor je nogmaals vraagt om een reactie, etc.

Wij hadden dit vroeger niet. Ik vind dit een opvoedkundig onderwerp wat helemaal nieuw is. In hoeverre moet je ze loslaten hiermee en wat mag je als ouder wel doen? Als je ziet hoe vaak het fout gaat: zelfmoord, cyberpesten, vieze mannetjes die allerlei foto's van je kind ontlokken, etc... :(

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:28

Ik heb twee kinderen van 10 en 12 jaar oud.
We gaan zeggen dat ze 16+ zijn.
Het is zo makkelijk om even een gratis berichtje te sturen als ze na schooltijd met een vriendje mee gaan, dan weet ik toch waar ze zijn.
De oudste gebruikt het ook met een klas app, daarin worden dingen besproken over huiswerk, de musical, geen gekke dingen.
Ik kijk regelmatig even zijn appjes in, en ik zie nooit rare dingen, zoals bv pesten of iets dergelijks.
Tevens houd ik in de gaten of er niet buitensporig veel wordt geappt en zo.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:29

Ik zie ook kleuters met smartphones hoor, dat is (helaas) geen leugen.

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een minimale leeftijd was voor whatsapp. Lijkt me ook heel lastig controleren.

Rocamor

Berichten: 10875
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:32

Danielleeee_ schreef:
Ik zie ook kleuters met smartphones hoor, dat is (helaas) geen leugen.

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een minimale leeftijd was voor whatsapp. Lijkt me ook heel lastig controleren.


Niemand schrijft hier dat het een leugen is dat er kleuters met smartphones zijn. Ik (en meerdere met mij) betwijfelen of die 5 jarige kleuters die vaak net enkel hun naam kunnen schrijven en wat letters kunnen herkennen, al volop op WA zitten

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:53

Je kan op WA ook via spraakberichten werken ;-)
Zo kreeg ik die ook wel eens binnen van de dochter van de stalhouder. Weliswaar via haar moeder d'r mobiel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:08

Mijn beide kids hebben whats app
11 en 9
Ideaal
Vooral mijn jongste gebruikt spraak berichten.
Zie het probleem niet van Whats app
Omdat het eigenlijk alleen gebruikt wordt voor bekende contacten

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:13

Ja de berichten op WA van de ‘kleintjes’ zijn niet altijd even correct. Maar ze doen het zeker wel. En ja, veel krijgen de oude van de ouders, maar wij hebben er een die met een iPhone 7 loopt :+ kan dat de ouders een iPhone X hebben en dit een afdankertje is maar vind het toch een aardig nieuwe iPhone.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:23

Oh, ik heb in Berlijn een kindje in de kinderwagen gezien met een telefoon in zijn handjes. Hij was een spelletje aan het spelen en wist maar al te goed hoe het werkte hoor. Mij verbaas je niet meer :o
De kinderen op mijn stage (7-10 jaar) hebben soms nog dikkere iPhones dan ik en weten maar al te goed hoe ze moeten appen hoor...
Alsnog denk ik niet dat de leeftijd invullen gaat helpen. Iedereen vult denk ik gewoon 16 in :7

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:34

Eline_S_S schreef:
Oh, ik heb in Berlijn een kindje in de kinderwagen gezien met een telefoon in zijn handjes. Hij was een spelletje aan het spelen en wist maar al te goed hoe het werkte hoor. Mij verbaas je niet meer :o
De kinderen op mijn stage (7-10 jaar) hebben soms nog dikkere iPhones dan ik en weten maar al te goed hoe ze moeten appen hoor...
Alsnog denk ik niet dat de leeftijd invullen gaat helpen. Iedereen vult denk ik gewoon 16 in :7

En dan zien ze op je Facebook account dat je nog geen 16 bent _O-

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:46

Ik denk dat het er vooral toe gaat doen als er eens iets gebeurd, dan kan WhatsApp zeggen dat ze zelf de verkeerde leeftijd hebben ingevuld en dan zijn zij ingedekt

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:54

Ik wist inderdaad ook niets af van een minimum leeftijd.

Maar 'vroeger' tijdens het msn tijdperk was dat toch ook zo? Ik zat nog op de basisschool. Toen heb ik netjes aan mijn ouders gevraagd. Maar ik weet ook dat er klasgenoten gewoon op ja en acceperen hebben gedrukg, vaak zonder lezen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:01

Ik las een verbaasde reactie over kinderen die onder hun zestiende een telefoon hebben. Kinderen vaan twaalf+ zijn toch echt wel zelfstandig genoeg om een berichtje te sturen of hun ouders te bellen.

Ik zat in groep zes toen ik mijn eerste mobiel kreeg (zo’n kanonskogel van een Nokia :’) ). Om spelletjes mee te spelen etc. Ik betaalde wel zelf het toestel gewoon, en kreeg altijd de afdankertjes.

Onder de tien begrijp ik echt niet eerlijk gezegd. Heb je hem dan al nodig? Las vanochtend een comment onder een YouTube video van een meisje die zei: “ik ben zeven maar zou dit niet doen!” (Met de nodige grammatica foutjes)...
Zeven :oo

Ik kreeg een iPad van mijn opa toen ik elf was, kon ik lekker spelletjes spelen na schooltijd. Maar nu zie ik kinderen met iPhone 6s of 7 plus op straat lopen, of met een nieuw model iPad. :=

Denk juist dat daarom Whatsapp de leeftijd niet moet veranderen. Mijn zusje is zestien sinds decmeber en heeft ook al sinds haar dertiende uitstekend gebruik gemaakt van Whatsapp. Wat is er mis met die leeftijd?

Edit: typo