en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:19

Citaat:
Wat is er in dit land toch mis met een beetje rekening met elkaar houden en je een beetje aan te passen? Je krijgt er écht niks van...
_/-\o_

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:21

Askja schreef:
Citaat:
Lees dan even terug wat minikatje geschreven heeft.
Blijkbaar heeft zij collega's die zijn neergestoken omdat ze iemand van het andere geslacht het leven probeerden te redden.
Dat kan ik niet direct uit haar verhaal opmaken.
Daarbij, als echt aangetoond zou zijn dat vrouwelijke hulpverleners neergestoken dreigen te worden omdat ze als vrouw een mannelijk slachtoffer willen helpen, zou de wereld te klein zijn. Als ze dit daadwerkelijk bedoelt, neem ik dit bericht dus met een hele grote korrel zout.
Dat vrouwelijke hulpverleners hier bang voor zijn, dat kan best voorkomen, maar dat hoeft niet te betekenen dat die angst reëel is. Angst voor bedreiging op zich is helaas wel reëel, maar bedreigen van hulpverleners in functie heeft vaak een heel andere achtergrond, van misplaatste bemoeizucht tot afkeer van het gezag (waarbij politie en hulpverleners voor het gemak even op één hoop worden gegooid, dat soort types heeft op dat moment een blinde vlek cq. rood waas voor de ogen).



Het kunnen ook mannelijke hulpverleners zijn die een vrouw proberen te reanimeren.

Het is nog al makkelijk om ervaringen van mensen die niet in het beeld passen zoals jij de wereld graag zou wilken zien om die gelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:28

Askja schreef:
Citaat:
Wat is er in dit land toch mis met een beetje rekening met elkaar houden en je een beetje aan te passen? Je krijgt er écht niks van...
_/-\o_

Dat argument wordt er altijd bijgehaald om werkelijk íedere kleine handreiking naar wie dan ook goed te praten. 'Ja maar je krijgt er toch niets van?'.
Van ieder klein stapje op zich niet nee, maar als je steeds van dezelfden (blanke mannen meestal, die hebben het hoe dan ook altijd gedaan) die kleine stapjes vraagt, dan lijkt het toch of zich een patroon aftekent.

Degenen die namelijk steeds dat stapje terug moeten doen, zijn over het algemeen degenen die in een machts- of voorkeurspositie zitten, en die van daaruit wel een goedbedoelde handreiking mogen/moeten doen. Keer op keer, tot er van een bevoordeelde situatie überhaupt geen sprake meer is.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:28

Ik ben blij met al die culturen in ons land, het brengt heerlijk eten met zich mee en je kunt veel van elkaar leren. Helemaal leuk!
Wat mij wel opvalt is dat Nederlanders vaak veel moeite doen om zich in andere landen aan te passen. Of dit nu voor vakantie is, werk of wonen. De meeste Nederlanders doen echt hun best om rekening te houden met de culturen elders. Denk aan schouders bedekken in een kerk, lange jurk ipv mini jurk. De taal (proberen te) spreken die ze daar voeren. Buigen, knikken of wat dan ook ipv hand schudden of zoenen. Gewoon zorgen dat je een ander niet in verlegenheid brengt en je prettig met elkaar kunt omgaan. ‘Wij’ vinden dat heel normaal dat zodra we letterlijk en figuurlijk een grens over gaan, dat je je dan aanpast aan de gebruiken aldaar.
Het zou dan prettig zijn als iemand hier in Nederland wil wonen en/of werken, dat die zich ook aanpast aan de gebruiken die we hier hebben.
Als je eenmaal mensen beter kent, kun je best uitleggen dat je bepaalde gewoontes hebt vanuit het geloof of wat dan ook. Maar als allereerste binnenkomer mij uitgestoken hand weigeren dat zou ik ook niet als prettig ervaren.

speurneusc

Berichten: 5415
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:30

LadyMadonna schreef:
speurneusc schreef:
Wij hebben zo eens een redelijk christelijke gemeenschap in harnas gejaagd, we woonden al een tijd in dat dorp en stond al bekend als stadslui, dus who cares. Op zondag de wagen wassen omdat er de andere dagen gewoon geen tijd voor was en we een x een zondag niet op pad gingen. Kerkgangers die langs ons heen moesten fluisterden net hard genoeg dat wij het konden horen dat dat toch niet kon op de dag des heres.. (we woonden aan de kerksingel om de kerk heen).

Totdat we het zat waren en vriend vroeg aan de voorbijgangers... dames heeft u op zondag ligt in de kerk? en is het lekker warm door de kachel? Hoogst verbaasd antwoorden ze: ja hoor hoezoo? Nou als dat uitvalt namelijk, kan ik op deze dag wel aan het werk om dat te repareren (werkte toen nog bij het Energiebedrijf, met storingsdienst) en het is wel zondag.

Sindsdien werden we op de zondag als we aan het klussen waren wel vriendelijke begroet en hadden ze ineens tijd voor een weer praatje.


Tja, en ik woon als niet gelovige in een van de meest christelijke gemeentes van Nederland...
Nu woon ik in buitengebied, maar als ik in de kern zou wonen zou ik idd niet op zondag gaan klussen of de auto gaan wassen.
Wat is er in dit land toch mis met een beetje rekening met elkaar houden en je een beetje aan te passen? Je krijgt er écht niks van....


ja zeg, mag ik?? in me eigen tuin??? de keer dat ik een zondag niet hoef te werken, ik iets ga doen wat ik de andere dagen niet kan? En andersom dan? Wanneer ik een x niet om 6 uur hoef te beginnen, gaat mijn gelovige buurman gerust ff koffie drinken thuis en laat de tractor vrolijk doorpruttelen, omdat ie anders niet meer aanslaat, onder mijn slaapkamer raam... dan hoeft ie geen rekening met mij te houden omdat ik niet op zondag naar de kerk ga?? En een beetje rekening houden is okee, dan ga e op zondag ook geen zware klussen doen als lassen en slijpen.. en was je de auto niet midden op de straat zoals gebruikelijk maar zelfs in je eigen tuin..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:31

Loretta, als er geen duidelijk verhaal wordt gegeven, laat staan concreet bewijs, dan verwijs ik dit soort verhalen inderdaad naar het rijk der fabelen. Dat heeft niets te maken met 'mensen die niet in het beeld passen zoals ik de wereld graag zou willen zien', dat heeft te maken met het gegeven dat ik mijn visie op de wereld graag realistisch houd en dus zo veel mogelijk op feiten wil baseren, in plaats van op aannames, meningen en lukraak rondgestrooide anekdotes zonder concrete bron.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:32

Citaat:
het geloof zelf benoemd dat niet, maar de interpretatie van de gelovige van genoemde godsdienst vinden van wel, en dat is juist het gevaarlijke, juist dat gebruiken veel terroristen als excuus om aanslagen te plegen en te moorden en je dus geoorloofd neer te steken als iets ze aan je niet zint. En voor mijn gevoel begint dat al bij het niet geven van een hand aan een vrouw omdat.....


Ik vind dit wel een hele belangrijke posting.
Omdat het de angst weergeeft - en angst is uiteraard een slechte raadgever.

Ik zie beide zaken/feiten die schrijfster noemt ook -
maar om "een of andere reden" ervaar ik beide feiten anders.

Misschien omdat ik christen ben. Tegenwoordig ben je dan een minderheid, maar wel eentje die wordt gefaciliteerd. (Buiten de kerken weet niemand waar mijn dierbare Pinsterfeest over gaat, maar we hebben massaal 2 dagen vrij.)

Als protestant hebben we het voortdurend over interpretaties - en ook het christendom heeft zo haar radikalinski's. Van kruistochten en sloten bloed tot radicale pacifisten. Een deel van de pacifistische christen werd wreed vervolgd - maar in Nederland was er zelfs in oorlogstijd plaats voor hen (in het ziekenhuis of bij de brandweer).

Dus dat terroristen islamitische ketters zijn die bloed vergieten - ik geloof het grif.
Het christendom heeft zo haar soortgenoten.

Maar dit maakt het voor mij niet bedreigend om met moslems om te gaan.

De gedachte 'en dat begint al met handen schudden' is eat mij betreft een denkfout.
Met interpretatie heb je altijd te maken.
Maar 'niet handen schudden' gaat over respect voor vrouwen en het menstruatietaboe. (Van tijd tot tijd gemengd met kuisheidsregels.)

Ik ben gewend aan tientallen verschillen tussen de verschillende gelovigen - en ik zie werkelijk totaal geen 'rechte lijn' die "begint" bij respectvol zeggen dat je geen vrouwen aanraakt en dan door zou lopen naar extremistisch geweld.

En ik vind het wel naar dat sommige mensen die lijn wel zien, of beter misschien: vrezen dat die lijn er is.
...want dat geeft angst en een mindere kwaliteit van leven en samenleven - terwijl dit niet nodig is.

Karl66

Berichten: 29760
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:33

Er is veel te veel geweld tegen hulpverleners in Nederland. Het maakt niet zoveel uit wat de achtergrond van dat geweld is, het is altijd onacceptabel. Daarom hebben we ook wettelijk geregeld dat er een strafverzwaring is voor geweld tegen hulpverleners. En dan maakt het echt niet uit of je een ambulance medewerker neersteekt omdat je onder de pillen zit of dat je het uit respect voor vrouwen doet.

In beide gevallen gaat het trouwens om de uitzondering en niet om de regel. De meeste mensen (en ja ook de meeste moslims) willen graag dat hun naasten behandeld worden en in leven gehouden worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:33

Citaat:
maar als je steeds van dezelfden (blanke mannen meestal, die hebben het hoe dan ook altijd gedaan) die kleine stapjes vraagt, dan lijkt het toch of zich een patroon aftekent.

Wat voor patroon? En waarom zijn het volgens jou altijd de blanke mannen die concessies moeten doen?
Dat ziet ik niet zo, zeker niet in de context van deze discussie.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:35

Whoa, calm your tits guys.
Ik vroeg mij iets af en heb zowel mijn huidige werk als voorgaande werk als het geslacht van mijn collega's buiten beschouwing gelaten.

Vergeet niet dat hulpverlening een enorm emotionele gebeurtenis kan zijn waar mensen ook buiten zichzelf reageren. Ik wil gewoon graag de regels duidelijk hebben zodat ik mensen daar ook in kan ondersteunen en kalmeren.

Agressie naar hulpverleners is niet iets wat alleen aan gelovigen in alle soorten en smaken is voorbehouden maar ook "normale" mensen.
Mochten mensen nieuwsgierig zijn naar mijn verdere bevindingen, ik heb al wat imams een mailtje gestuurd en mijn vraag gesteld op de facebookpagina waar je je vragen kwijt kan over het geloof.
Verder ben ik ook maar meerdere culturen ingedoken, kennis is macht ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:35

Speurneus: je slaat de spijker op zn kop: “ja maar hij houdt ook geen rekening met mij!”
Ja? En?
Ik ben alleen maar verantwoordelijk voor mezelf, niet voor een ander.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:38

minikatje schreef:
Whoa, calm your tits guys.
Ik vroeg mij iets af en heb zowel mijn huidige werk als voorgaande werk als het geslacht van mijn collega's buiten beschouwing gelaten.

Vergeet niet dat hulpverlening een enorm emotionele gebeurtenis kan zijn waar mensen ook buiten zichzelf reageren. Ik wil gewoon graag de regels duidelijk hebben zodat ik mensen daar ook in kan ondersteunen en kalmeren.

Agressie naar hulpverleners is niet iets wat alleen aan gelovigen in alle soorten en smaken is voorbehouden maar ook "normale" mensen.
Mochten mensen nieuwsgierig zijn naar mijn verdere bevindingen, ik heb al wat imams een mailtje gestuurd en mijn vraag gesteld op de facebookpagina waar je je vragen kwijt kan over het geloof.
Verder ben ik ook maar meerdere culturen ingedoken, kennis is macht ;)


Welke Facebook pagina?! Ben wel benieuwd.

Karl66

Berichten: 29760
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:38

speurneusc schreef:
ja zeg, mag ik?? in me eigen tuin??? de keer dat ik een zondag niet hoef te werken, ik iets ga doen wat ik de andere dagen niet kan? En andersom dan? Wanneer ik een x niet om 6 uur hoef te beginnen, gaat mijn gelovige buurman gerust ff koffie drinken thuis en laat de tractor vrolijk doorpruttelen, omdat ie anders niet meer aanslaat, onder mijn slaapkamer raam... dan hoeft ie geen rekening met mij te houden omdat ik niet op zondag naar de kerk ga?? En een beetje rekening houden is okee, dan ga e op zondag ook geen zware klussen doen als lassen en slijpen.. en was je de auto niet midden op de straat zoals gebruikelijk maar zelfs in je eigen tuin..


Maar gelukkig maakte je vriend één scherpe opmerking en al die zwarte kousen hadden opeens respect voor jullie opvatting en groeten jullie vanaf dat moment vriendelijk. En jullie leefden nog lang en gelukkig...

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:38

Ik had ook zo'n collega. Gaf ook geen hand. Heb ik altijd zo gerespecteerd, maar ergens vond ik het wel een beetje vreemd. Elke vrijdagmiddag bidden (en wij werken door) en in de periode van het vasten en suikerfeest was hij een week ziek. Kan ook niet goed zijn zoiets voor je lichaam.

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:39

Askja schreef:
Loretta, als er geen duidelijk verhaal wordt gegeven, laat staan concreet bewijs, dan verwijs ik dit soort verhalen inderdaad naar het rijk der fabelen. Dat heeft niets te maken met 'mensen die niet in het beeld passen zoals ik de wereld graag zou willen zien', dat heeft te maken met het gegeven dat ik mijn visie op de wereld graag realistisch houd en dus zo veel mogelijk op feiten wil baseren, in plaats van op aannames, meningen en lukraak rondgestrooide anekdotes zonder concrete bron.



En dat is precies datgene wat de elite altijd doet, het ferhaal van de gewone man en vrouw wegwuiven als fantasie. En ondertussen zijn ze diep geschokt als er opeens een populist veel stemmen krijgt. Er wordt wel geluisterd naar het verhaal van Achmed maar Jan met de pet is een xenofobe fantast die keihard wordt uitgelachen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:45

Cowboy55 schreef:
Welke Facebook pagina?! Ben wel benieuwd.

Vraag en Antwoord :)

Kreeg gelijk antwoord en we zijn nu in gesprek hoe je dit praktisch zou kunnen toepassen.

Citaat:
Antwoord:
Alle lof aan Allah ta'ala die de Heer der Werelden is, en moge eindeloos veel zegeningen worden gestuurd aan Zijn meest geliefde, en laatste Boodschapper van Islam, Hazrat Muhammed Mustafa sallallahu ta'ala 'alayhi wa 'aalihi wasallam

Alle leven en alles is in handen van Allah ta'ala . Wanneer een leven word gered is dat omdat Allah ta'ala daar de macht over heeft en nog niet bepaald is voor die persoon in kwestie, de wereld te verlaten. Het 'redden' van ene persoon door de ander is slechts een middel om zegeningen in ontvangst te kunnen nemen en de zonden die worden vergeven.

Dit gezegd te hebben, het redden van een leven van een ander of zelfde geslacht is een deel van ons imaan, geloof. Wanneer een vrouw gereanimeerd moet worden en een ander vrouw is aanwezig dan zal zei dit moeten doen. Hetzelfde geld voor, wanneer een man gereanimeerd moet worden en een ander man is aanwezig dan doet de man dit. Mocht dit niet het geval zijn dan is is er geen andere optie, en het is inderdaad om een leven te kunnen redden, al is alle redding bij Allah . In dit geval is het reanimeren van een ander geslacht toegestaan. En niet mogen aanraken van een ander geslacht verliest hier dan zijn plaats, en de noodzaak neemt dan over. Noodzaak staat in dit geval boven het niet mogen aanraken van een ander geslacht op welk manier dan ook.

Moge velen onder ons een EHBO cursus volgen, om in een dergelijke situatie goed weten te handelen. Ameen

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:48

Volgens deze stroming is het dus wel toegestaan indien er geen persoon van hetzelfde gelsacht aanwezig is.
Hopelijk denken andere stromingen er ook zo oer dan weet je waar je aan toe bent.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-05-18 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:49

minikatje schreef:
Vraag en Antwoord :)

Kreeg gelijk antwoord en we zijn nu in gesprek hoe je dit praktisch zou kunnen toepassen.

Citaat:
Antwoord:
Alle lof aan Allah ta'ala die de Heer der Werelden is, en moge eindeloos veel zegeningen worden gestuurd aan Zijn meest geliefde, en laatste Boodschapper van Islam, Hazrat Muhammed Mustafa sallallahu ta'ala 'alayhi wa 'aalihi wasallam

Alle leven en alles is in handen van Allah ta'ala . Wanneer een leven word gered is dat omdat Allah ta'ala daar de macht over heeft en nog niet bepaald is voor die persoon in kwestie, de wereld te verlaten. Het 'redden' van ene persoon door de ander is slechts een middel om zegeningen in ontvangst te kunnen nemen en de zonden die worden vergeven.

Dit gezegd te hebben, het redden van een leven van een ander of zelfde geslacht is een deel van ons imaan, geloof. Wanneer een vrouw gereanimeerd moet worden en een ander vrouw is aanwezig dan zal zei dit moeten doen. Hetzelfde geld voor, wanneer een man gereanimeerd moet worden en een ander man is aanwezig dan doet de man dit. Mocht dit niet het geval zijn dan is is er geen andere optie, en het is inderdaad om een leven te kunnen redden, al is alle redding bij Allah . In dit geval is het reanimeren van een ander geslacht toegestaan. En niet mogen aanraken van een ander geslacht verliest hier dan zijn plaats, en de noodzaak neemt dan over. Noodzaak staat in dit geval boven het niet mogen aanraken van een ander geslacht op welk manier dan ook.

Moge velen onder ons een EHBO cursus volgen, om in een dergelijke situatie goed weten te handelen. Ameen


Die laatste zin, is die ook origineel? "Moge velen onder ons een EHBO cursus volgen, om in een dergelijke situatie goed weten te handelen." _O- Mooie combinatie van religieuze formuleringen en praktische tip. _O-

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:50

Karl66 schreef:
speurneusc schreef:
ja zeg, mag ik?? in me eigen tuin??? de keer dat ik een zondag niet hoef te werken, ik iets ga doen wat ik de andere dagen niet kan? En andersom dan? Wanneer ik een x niet om 6 uur hoef te beginnen, gaat mijn gelovige buurman gerust ff koffie drinken thuis en laat de tractor vrolijk doorpruttelen, omdat ie anders niet meer aanslaat, onder mijn slaapkamer raam... dan hoeft ie geen rekening met mij te houden omdat ik niet op zondag naar de kerk ga?? En een beetje rekening houden is okee, dan ga e op zondag ook geen zware klussen doen als lassen en slijpen.. en was je de auto niet midden op de straat zoals gebruikelijk maar zelfs in je eigen tuin..


Maar gelukkig maakte je vriend één scherpe opmerking en al die zwarte kousen hadden opeens respect voor jullie opvatting en groeten jullie vanaf dat moment vriendelijk. En jullie leefden nog lang en gelukkig...



:D jij komt niet uit de biblebelt.....nee je krijgt een briefje in de bus met een bijbeltekst die jouw even fijntjes verteld dat je als hoofd van het gezin de bijbel op zondag hoort voor te lezen en zij die dat niet doen, een schande voor zijn gezin is... :j

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:55

Heb jij echt zo een briefje gehad dan, zou me eigenlijk niet eens verbazen moet ikm eggen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:56

Citaat:
En dat is precies datgene wat de elite altijd doet, het ferhaal van de gewone man en vrouw wegwuiven als fantasie. En ondertussen zijn ze diep geschokt als er opeens een populist veel stemmen krijgt. Er wordt wel geluisterd naar het verhaal van Achmed maar Jan met de pet is een xenofobe fantast die keihard wordt uitgelachen.
Tja weet je, als jij dit uit mijn post opmaakt, dan zijn we snel uitgepraat. Ik wuif niets weg, ik wil gewoon feiten. Omdat je alleen op basis van feiten een zinvolle discussie kan voeren. Als het verhaal van de gewone man of vrouw die negatieve ervaringen heeft met Achmed goed onderbouwd wordt, wil ik daar echt wel naar luisteren.

speurneusc

Berichten: 5415
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:57

:D jij komt niet uit de biblebelt.....nee je krijgt een briefje in de bus met een bijbeltekst die jouw even fijntjes verteld dat je als hoofd van het gezin de bijbel op zondag hoort voor te lezen en zij die dat niet doen, een schande voor zijn gezin is... :j[/quote]

haha precies dat moest er dan nog eens bijkomen... pfffff.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:58

@cowboy555, ik heb hardop moeten gniffelen. Maar ben het er wel mee eens, meer ehbo'rs op straat is geen gek idee.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:59

Ha, nou sigaar uit eigen doos hoor, hier dus wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:02

Cowboy55 schreef:
Die laatste zin, is die ook origineel? "Moge velen onder ons een EHBO cursus volgen, om in een dergelijke situatie goed weten te handelen." _O- Mooie combinatie van religieuze formuleringen en praktische tip. _O-

Haha, je zou er bijna nog een kortingscode voor een EHBO cursus bij verwachten, want we zitten wel in Nederland en laten een koopje nooit voorbij gaan.