en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:00

hier in belgië is er enkele weken geleden nog heisa om geweest. een strict gelovige jood wilde op de lijsten komen bij de verkiezingen (ik geloof van de christendemocratische partij). Hij weigerde vrouwen een hand te geven. In de media zo'n heisa geweest dat de partij hem uiteindelijk niet op de lijst heeft gezet.
We leven (zowel in België als in nederland) in landen waar mannen en vrouwen gewoon gelijk zijn. Prima dat je je geloof hebt mar als wij naar de landen gaan waar dat geloof de norm is moeten wij ons ook aanpassen, dan moeten zij dat ook maar doen hier. (en nop ik ben totaal niet racistisch, ik werk vanuit mijn studie net veel met minderheidsgroepen zoals bv vluchtelingen of andersgelovigen). Eerst integreren in de maatschappij, dan pas kan je meedraaien.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:01

Volgens mij is het in de Moslim-cultuur normaal om vrouwen geen hand te geven. Dus wat dat betreft hield hij zich aan zijn gewoontes/geloof. Andersom geven moslimvrouwen ook vaak geen hand aan een onbekende man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:02

Eef_Bam schreef:
Op basis hiervan kunnen jullie zelfs ervoor kiezen om hem niet aan te nemen, zie onderstaande uitspraak:

https://www.trouw.nl/home/weigeren-hand-is-onvolwassen~ad70955a/


Moet wel zeggen dat dit stuk vol staat met aannames, niet echt een journalistiek hoogstandje imo.

Zou zelf niet weten wat ik op zo'n moment zou doen. Heb het nog nooit meegemaakt.
Wellicht als de sollicitant wel past bij de functie en geen klantencontact heeft met vrouwen, dat het niet zo'n probleem zal zijn. Aan de andere kant, tsja.. het komt wel raar over.

Edit: het gaat mij niet om het feit dat hij moslim is, maar alleen dat hij vrouwen geen hand geeft.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:03

Ik ken ook (genoeg) mensen die niemand een hand geven; en die ook gewoon een baan hebben gekregen en geen invloed heeft of ze wel respect tonen of niet.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:03

Vanuit het islamitische geloof is het disrespectvol om iemand van het andere geslacht een hand te geven. Ook wordt hieruit geleerd om lichamelijk contact te voorkomen. Het kan heel goed zijn dat alles in deze jongen tegenhield jou geen hand te geven, omdat hij juist respect voor je heeft.

Misschien heb je hier wat aan, want waarom schudden we eigenlijk handen? :)
https://www.google.com/amp/s/www.volksk ... 494877/amp

Mag ik vragen wat het zo moeilijk voor je maakt?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:04

speurneusc schreef:
Vjesta schreef:
En als het nou een Nederlandse moslima/jodin is die mannen geen hand geeft? Dit heeft niets te maken met 'hun land', maar met een verschil in religie


religie doe je in je kerk of in je eigen kring. Ik dwing ze de mijne ook niet op!


Nee, religie doe je altijd. In je hele zijn, in je hele wezen, in je hele leven. Dat is wat religie is.
En in principe legt iemand die jou geen hand geeft je zijn/haar religie ook niet op. Hij (ik ga voor het gemak uit van een man) begroet je wel, erkent je als mens, maar raakt uit geloofsovertuigingen geen mensen aan die waar hij geen familie mee is. Iemand met smetvrees/bacteriofobie doet misschien hetzelfde. Die legt jou ook geen angst op, maar blijft wel bij zichzelf.

Deze jongen is zich duidelijk bewust van het feit dat andere mensen het als vervelend kunnen ervaren (hij bied daarom zijn excuses aan en legt uit vanuit waar dit denkbeeld komt), maar hij blijft wel bij zichzelf. Ik denk dat een medewerker die zich zo bewust is van anderen en tóch ook bij zichzelf weet te blijven, best wat waard kan zijn in een bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:05

Aannemende dat het geen invloed op zijn werk gaat hebben (een baan waarbij hij vaak handen moet schudden van klanten/gasten) zou ik er geen probleem mee hebben. Als hij zijn werk goed doet.

Is dit geen onderdeel van uitoefenen geloof? Vrouwen met een hoofddoek, moslims die niet eten tijdens de ramadan, en hier een man die een vrouw de hand niet mag schudden.

Het voorbeeld dat een man geen leiding van vrouwen tolereerd zou echter snel over zijn. Dat beinvloed het werk en we kunnen niet het bedrijf rond hem bouwen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:05

Tsja, als die jongen verder gewoon geschikt is voor de baan zie ik om heel eerlijk te zijn het probleem niet zo.
Persoonlijk vind ik de Nederlandse (oke, westerse) gewoonte om iedereen maar een hand te moeten geven heel vervelend. (ik heb een gruwelijke hekel aan aanrakingen in wat voor vorm dan ook)
Ik doe het wel omdat het van me verwacht word en omdat het "hoort" maar als iemand dit om wat voor reden dan ook niet wil, who cares? Vat het niet persoonlijk op, want dat is het niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:05

Zo iemand zal ik nooit aannemen. Ieder mag van mij thuis zijn/haar geloof praktiseren, maar verder vind ik dat er wel gehoor gegeven moet worden aan de Nederlandse normen en waarden. Ik vind dit zelfs behoorlijk discriminerend overkomen richting jou. Helaas wordt dat in die cultuur zo niet gezien, maar als hij vervolgens niet wordt aangenomen omdat hij niet voldoet aan de normen en waarden die binnen het bedrijf en Nederland heersen, wordt het vaak ineens wel discriminatie.

Welk geloof het ook is maakt me niet uit, ik vind dat je dit niet overduidelijk op de werkvloer mag laten merken. Sowieso houd ik niet van religies die erg streng worden nageleefd. In mijn ogen vaak een oorzaak van erg veel ellende. En dan heb ik het net zo goed over strenge Nederlandse geloven.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:06

tylando schreef:
Ik heb wel eens iemand op mijn werk gehad, die moest in mijn zone werken en ik had daar de leiding. Zegt gewoon dat ie niet onder vrouwelijke leidinggevende werkt. Nou heb em toen maar naar de deur gewezen en hij kon vertrekken :evaw:


En dit is weer een uitzondering. De profeet van de islam zijn vrouw was voor het huwelijk ook haar baas :) Dit hoeft bij jou (ts) dus helemaal niet voor te komen

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:07

Als iemand mij op een andere manier dan door een hand te geven wil begroeten, dan heb ik daar geen moeite mee. Ik heb het wel eens meegemaakt, die man legde een hart op zijn hart en boog zijn hoofd. Anders? Ja. Niet respectvol? Zo voelde het niet. Ik vond het eigenlijk heel waardig en respectvol overkomen.

Anderzijds heb ik er in Turkije moeite mee om de hand van ouderen te kussen en tegen mijn voorhoofd te drukken. Dat is daar een gebruikelijke begroeting. Ik hoop maar dat ze mijn weigering niet opvatten als onrespectvol (en of ik die mensen vaak juist wel respecteer), maar ik ben het niet gewend en voel me er niet prettig bij. Ik hoop dus op een beetje begrip.

Ik denk dat een beetje begrip over en weer geen kwaad kan.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:08

Probleem is wel dat hij zowel met mannen als vrouwen buiten het bedrijf in aanraking gaat komen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:09

dorothea schreef:
Probleem is wel dat hij zowel met mannen als vrouwen buiten het bedrijf in aanraking gaat komen.


Kun je met hem overleggen, wat hij daaraan denkt te doen? Hoe hij denkt dat dit op te lossen is, zonder dat de goede naam van het bedrijf daaronder zou lijden?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:10

Laurora schreef:
Tsja, als die jongen verder gewoon geschikt is voor de baan zie ik om heel eerlijk te zijn het probleem niet zo.
Persoonlijk vind ik de Nederlandse (oke, westerse) gewoonte om iedereen maar een hand te moeten geven heel vervelend. (ik heb een gruwelijke hekel aan aanrakingen in wat voor vorm dan ook)
Ik doe het wel omdat het van me verwacht word en omdat het "hoort" maar als iemand dit om wat voor reden dan ook niet wil, who cares? Vat het niet persoonlijk op, want dat is het niet.


Maar jij houdt niet van het handen geven op zich. En toch pas jij je aan.
In het geval dat TS beschrijft gaat het over iemand die wel mannen een hand geeft, maar vrouwen niet. Hij maakt duidelijk onderscheid en de gedachtegang die er achter zit keur ik af.
Hoe kan hij ooit op de werkvloer een gelijkwaardige werkrelatie hebben met vrouwelijke collega's? En wat als hij een vrouwelijke leidinggevende boven hem krijgt?
Als een hand geven aan een vrouw in een formele situatie al een groot punt is, dan zou ik al vrezen voor meer cultuurverschillen die veel gedoe kunnen opleveren.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:11

Boras schreef:
Als iemand mij op een andere manier dan door een hand te geven wil begroeten, dan heb ik daar geen moeite mee. Ik heb het wel eens meegemaakt, die man legde een hart op zijn hart en boog zijn hoofd. Anders? Ja. Niet respectvol? Zo voelde het niet. Ik vond het eigenlijk heel waardig en respectvol overkomen.


Ik denk dat een beetje begrip over en weer geen kwaad kan.

Maar betekent begrip dan ook niet dat hij mijn uitgestoken hand accepteert?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:11

Delphi schreef:
Laurora schreef:
Tsja, als die jongen verder gewoon geschikt is voor de baan zie ik om heel eerlijk te zijn het probleem niet zo.
Persoonlijk vind ik de Nederlandse (oke, westerse) gewoonte om iedereen maar een hand te moeten geven heel vervelend. (ik heb een gruwelijke hekel aan aanrakingen in wat voor vorm dan ook)
Ik doe het wel omdat het van me verwacht word en omdat het "hoort" maar als iemand dit om wat voor reden dan ook niet wil, who cares? Vat het niet persoonlijk op, want dat is het niet.


Maar jij houdt niet van het handen geven op zich. En toch pas jij je aan.
In het geval dat TS beschrijft gaat het over iemand die wel mannen een hand geeft, maar vrouwen niet. Hij maakt duidelijk onderscheid en de gedachtegang die er achter zit keur ik af.
Hoe kan hij ooit op de werkvloer een gelijkwaardige werkrelatie hebben met vrouwelijke collega's? En wat als hij een vrouwelijke leidinggevende boven hem krijgt?
Als een hand geven aan een vrouw in een formele situatie al een groot punt is, dan zou ik al vrezen voor meer cultuurverschillen die veel gedoe kunnen opleveren.


Moet je om een gelijkwaardige werkrelatie te hebben elkaar ook aanraken? Moet je om je leidinggevende te respecteren en te accepteren diegene aanraken?
Als hij vrouwen niet aanraakt uit respect, dan zouden deze dingen toch geen probleem moeten zijn?

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:12

Het is maar waar je je druk om maakt. Ik kan me daar helemaal niet druk om maken. Soms als ik merk (taal spreken) dat ze het islamitisch geloof volgen. Bied ik niet eens een hand aan omdat ze zich dan niet hoeven de excuseren. Vaak vinden de mannen dit dan super fijn.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:15

Vjestagirl schreef:
speurneusc schreef:
Vjesta schreef:
En als het nou een Nederlandse moslima/jodin is die mannen geen hand geeft? Dit heeft niets te maken met 'hun land', maar met een verschil in religie


religie doe je in je kerk of in je eigen kring. Ik dwing ze de mijne ook niet op!


Nee, religie doe je altijd. In je hele zijn, in je hele wezen, in je hele leven. Dat is wat religie is.
En in principe legt iemand die jou geen hand geeft je zijn/haar religie ook niet op. Hij (ik ga voor het gemak uit van een man) begroet je wel, erkent je als mens, maar raakt uit geloofsovertuigingen geen mensen aan die waar hij geen familie mee is. Iemand met smetvrees/bacteriofobie doet misschien hetzelfde. Die legt jou ook geen angst op, maar blijft wel bij zichzelf.

Deze jongen is zich duidelijk bewust van het feit dat andere mensen het als vervelend kunnen ervaren (hij bied daarom zijn excuses aan en legt uit vanuit waar dit denkbeeld komt), maar hij blijft wel bij zichzelf. Ik denk dat een medewerker die zich zo bewust is van anderen en tóch ook bij zichzelf weet te blijven, best wat waard kan zijn in een bedrijf.


Mooie post Vjestagirl, helemaal mee eens :)

Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben, maar dat komt wellicht omdat er bepaalde gewoontes zijn waar ik zelf ook een hekel aan heb. Al dat zoenen op de wang dat we doen vind ik vaak erg oncomfortabel maar dat heeft niets met geen respect naar de ander te maken als ik de afstand bewaar.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:15

Vjestagirl schreef:
Citaat:

Moet je om een gelijkwaardige werkrelatie te hebben elkaar ook aanraken? Moet je om je leidinggevende te respecteren en te accepteren diegene aanraken?
Als hij vrouwen niet aanraakt uit respect, dan zouden deze dingen toch geen probleem moeten zijn?


Juist
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 29-04-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:16

Delphi schreef:
maar verder vind ik dat er wel gehoor gegeven moet worden aan de Nederlandse normen en waarden.

Er zijn niet de Nederlandse normen en waarden.
Iedereen heeft (ook onder de oer-Hollandse mensen) andere normen en waarden.

Ook verschuiven die met elke generatie.
Daardoor zit er nog wel wat verschil in omgang met ouderen en jongeren.
Toen ik vroeger met mijn opa paarden ging (ver)kopen deden de handelaren alleen zaken met mijn opa en absoluut niet met mij... met vrouwen deed je geen zakenhandel.
Vroeger was er een veel duidelijker rolverdeling tussen mannen en vrouwen.

Vrouwen waren juf en zuster en de mannen hoofdmeester en dokter.
En dat is nog helemaal niet zo lang geleden dat dit normaal was.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:17

Sizzle schreef:
Ik zou waarachijnlijk wel het gesprek gevoerd hebben maar daarin ook duidelijk de vraag stellen of hij bereid is om prive en zakelijk te scheiden (dus tijdens werk wel gewoon hand geven naar westerse gewoonte), indien niet dan gaat deze helaas pindakaas in de exit stapel.


Deze. Als het een belemmering is in de uitvoering van de werkzaamheden, gaat het hem niet worden. En het vormt al een belemmering bij het sollicitatiegesprek, dus van hem zal in het uitoefenen van zijn werkzaamheden verwacht worden dat hij zich aanpast. Kan je dan meteen checken aan het einde van het gesprek: geeft hij dan wel een hand?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:18

Ik denk dat het vooral wrijving oplevert omdat hij de man wel een hand geeft en een vrouw niet? Ik vermoed dat mensen veel minder problemen ermee zouden hebben mocht de gelovige sollicitant bij binnenkomst zeggen 'excuseer mevrouw, meneer, maar ik geef geen hand vanwege mijn geloof.'

Aan de andere kant, ik weet niet of het ook in Nl zo is maar in BE toch wel, dat in niet heel formele situaties de mannen meestal een hand krijgen en vrouwen voornamelijk een kus.

Tja, uiteindelijk zijn het allemaal gewoontes he.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:18

Maar waarom zou een hand geven wel/niet de werkzaamheden belemmeren?

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:20

FatCat schreef:
Even snel gegoogled:

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).

Dus hij voelde niet dat hij het recht had om je aan te raken volgens zijn geloof.


Persoonlijk zou ik ook niet weten hoe ik hiermee zou omgaan. Zonder deze info zou ik het ook als een belediging op nemen, alsof ik als vrouw minder waardig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:20

En een moslima met een hoofddoek zou dan ook een probleem zijn, want in Nederland heb je geen pet op als je binnen bent.