Geen 4 mei voor mij.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 20:09

LadyMadonna schreef:
Rebecca schreef:
Zelfs bokt was stil

Onrespectvol het is , zulke mensen mogen wel ons land uit

En wat als het gewoon Nederlanders zijn?


Dan ook.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:10

Ik herdenk alle slachtoffers van oorlogen en aanslagen. En op tijden als dit moet ik altijd een traantje laten

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:11

M_D_H schreef:
Marjoow schreef:
Wat ik later zat te bedenken... die mensen worden toch wel herdacht? Wij herdenken de oorlogsslachtoffers van het koninkrijk der Nederlanden. Nederlands Indië was destijds onderdeel van het koninkrijk der Nederlanden...

Dat is ook zo Marjoow.

Daarnaast kan je de soldaten niet verantwoordelijk houden voor de dingen die zij van de overheid moesten doen in Nederlands Indië.


Dan worden toch ook de burgers die daar zijn omgekomen herdacht :?
Ik begrijp dus echt niet waar dit dan op slaat.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:12

Wat mooi opgelost door de overheid <3 De Aziatische overledenen wordt ook een krans voor geplaatst

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:13

Prachtig en tegelijkertijd ook triest dat deze herdenking er moet zijn.. ;(
Welke idioot was er net aan het gillen pffff...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:16

Ik kijk altijd naar de waalsdorpervlakte. Geen muziek, geen toespraken geen bobos gewoon alles door elkaar in stilte. Hier wel stil alleen overbuurman kwam rammelend met zijn kliko aanlopen en ging er grind in staan scheppen, geen benul van een herdenking, -O- was er al beetje bang voor maar dat hij juist 1 over 8 ging staan scheppen weer. alleen omdat het daarvoor zo stil was schrok mijn herder wakker en gaf een paar blaffen. Ik doe altijd alle ramen en deuren dicht om zoveel mogelijk geluid buiten te sluiten.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:18

Woogy schreef:
Wat mooi opgelost door de overheid <3 De Aziatische overledenen wordt ook een krans voor geplaatst



Die was er toch al jaren? Of heb ik mij lopen verbeelden?

Ik En mijn familie hebben in ieder geval nooit gevoel gehad dat er niet genoeg aandacht is geweest voor Nederlands Indië terwijl opa in jappenkamp gezeten heeft. Hooguit dat er tijdens geschiedenis meer aandacht aan besteed mag worden.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:23

Marjoow schreef:
M_D_H schreef:
Dat is ook zo Marjoow.

Daarnaast kan je de soldaten niet verantwoordelijk houden voor de dingen die zij van de overheid moesten doen in Nederlands Indië.


Dan worden toch ook de burgers die daar zijn omgekomen herdacht :?
Ik begrijp dus echt niet waar dit dan op slaat.


Nederland heeft Indonesie heel veel onrecht aangedaan destijds, en dat is tot op de dag van vandaag maar minimaal erkend. Ik snap best dat daar wrok zit. Zeggen dat 'Indonesie destijds ook Nederlands was en de mensen die daar vermoord zijn door Nederlandse soldaten dus ook gewoon onder de burgers vallen die herdacht worden' is onjuist en kwetsend, want die mensen wilden juist geen Nederlander zijn. Indonesie heeft heel lang moeten vechten om niet langer gekoloniseerd te zijn door Nederland, en Nederland heeft er heel grof voor gevochten, ook ná de Tweede Wereldoorlog waarin het zelf bezet was, om de macht daar te behouden. Dat wordt in Nederland nog steeds niet op school geleerd, omdat het niet binnen het beeld past wat men over NL naar buiten wil brengen.

Niet dat ik het verstoren van de 2 minuten stilte op welke manier dan ook een juiste actie vind. Maar meer kennis en begrip voor de koloniale (en postkoloniale) slachtoffers van Nederland mag er best zijn.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:24

Was mij nog niet eerder opgevallen als ik eerlijk ben.

Sowieso vind ik het machtig mooi, die intense stilte, terwijl er zo veel mensen zijn

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:24

Cayenne schreef:
Prachtig en tegelijkertijd ook triest dat deze herdenking er moet zijn.. ;(
Welke idioot was er net aan het gillen pffff...


Echt he..
Gelukkig was dat voor de 2 minuten en niet tijdens.

Wij zagen hoop mensen stilstaan langs de weg... Zelfs mensen in hun woonkamer.

Heel mooi gebaar.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:30

Killyenn schreef:
Marjoow schreef:
]

Dan worden toch ook de burgers die daar zijn omgekomen herdacht :?
Ik begrijp dus echt niet waar dit dan op slaat.


Nederland heeft Indonesie heel veel onrecht aangedaan destijds, en dat is tot op de dag van vandaag maar minimaal erkend. Ik snap best dat daar wrok zit. Zeggen dat 'Indonesie destijds ook Nederlands was en de mensen die daar vermoord zijn door Nederlandse soldaten dus ook gewoon onder de burgers vallen die herdacht worden' is onjuist en kwetsend, want die mensen wilden juist geen Nederlander zijn. Indonesie heeft heel lang moeten vechten om niet langer gekoloniseerd te zijn door Nederland, en Nederland heeft er heel grof voor gevochten, ook ná de Tweede Wereldoorlog waarin het zelf bezet was, om de macht daar te behouden. Dat wordt in Nederland nog steeds niet op school geleerd, omdat het niet binnen het beeld past wat men over NL naar buiten wil brengen.

Niet dat ik het verstoren van de 2 minuten stilte op welke manier dan ook een juiste actie vind. Maar meer kennis en begrip voor de koloniale (en postkoloniale) slachtoffers van Nederland mag er best zijn.


Zal best kunnen dat daar knel punt zit dat men verschil wil zien tussen Indonesiërs en Indisch. Want van mijn familie (Indisch) zou je er niet mee kwetsen. In ieder geval mag er sowieso betere geschiedenisles in gegeven mogen worden.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:32


biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:36

te triest voor woorden , maar wat bedoelt die met nummer 8 ?

Anoniem

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:38

Hij doet het niet maar tsja kansloos

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:40

Ik vind het wel heel erg dat we allemaal stil staan bij de verschrikkingen uit de oorlog en zeggen "dit nooit weer", terwijl de een na grootste partij in Nederland een partij is die een hele grote groep mensen wil uitsluiten van de samenleving. Zelfs hier in het topic lees ik weer dingen over mensen het land uit zetten. Het is onwijs triest. -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:40

Toch merk ik wel dat ik ieder jaar met vingers gekruisd zit in de hoop dat er niets raars gebeurd op de dam.
Vind het ook heel moedig dat mensen hun kinderen mee durven nemen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:41

Cayenne schreef:
Toch merk ik wel dat ik ieder jaar met vingers gekruisd zit in de hoop dat er niets raars gebeurd op de dam.
Vind het ook heel moedig dat mensen hun kinderen mee durven nemen.


Het is voor mij ook meer 2 min adem inhouden ipv 2 min stilte

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:41

biggirl schreef:
te triest voor woorden , maar wat bedoelt die met nummer 8 ?


Geen idee :?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:01

Jolliegirl schreef:
Wij zagen hoop mensen stilstaan langs de weg... Zelfs mensen in hun woonkamer.

Heel mooi gebaar.


Afbeelding

Deze foto ging vorig jaar rond op Facebook.
Ik vind het ook altijd een kippenvel moment als Schiphol en de ns stilte houden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:08

Citaat:
Wat doen jullie met dodenherdenking? Respecteren jullie dat of onzin? Ik zal zeker nooit gaan schreeuwen e.d. zoals sommigen beweren te gaan doen.


Onzin - beslist niet...!

Maar wat we precies herdenken, dat wordt moeilijk.

Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.
Feit is, houd je vast: ze was geen Nederlandse.
'Kan mij niets schelen' - maar wij Nederlanders waren in 1934 te beroerd om de familie Frank staatsburger te maken.
"We zijn een handelsnatie", de rijke familie Frank mocht zich hier statenloos vestigen, tot mei 1940 aan toe hebben we Joodse vluchtelingen teruggestuurd... |( |( |( |(

...en al interesseert mij dit geen laars, dat Anne Frank geen Nederlandse papieren had: juist tijdens de duitse bezetting waren dit soort kwesties zaken van leven en dood.
Als Joodse stond ze per definitie op de dodenlijst - maar het is ten minste onzorgvuldig om hier schimmig over te doen.

Om over de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië nog te zwijgen.

Soldaten, dwz jonge Nederlandse jongens die zich aanmeldden na de slag om Arnhem 'om het Noorden te helpen bevrijden' zijn tegen hun bedoeling in onder krijgstucht en zonder informatie na 15 augustus '45 (capitulatie keizer Hirohito) naar 'de Oost' gestuurd, om 'het volkje', = ons wingewest weer in het gareel te krijgen.

Een fraaie geschiedenis is het niet.
|( |( |(

Maar wel iets om letterlijk en figuurlijk bij stil te staan...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:15

Ik ben niet voor het verstoren van 4 mei.
Maar ik denk dat het eens tijd gaat worden dat we echt met elkaar gaan praten en naar elkaar gaan luisteren.

De witte Nederlanders roepen snel, r*t maar op als het je niet zint....
Ik denk dat de blanke bevolking dan ook maar weggestuurd moet worden van de tropische paradijsjes....
Het schiet allemaal niet op, dus gaan praten en misschien moeten we vooral maar eens gaan luisteren en ons niet zo snel op de pik getrapt voelen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:36

Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:39

Ik werk zelf op Schiphol en ook wij stoppen idd met alles. Ik krijg altijd een brok in mijn keel ervan ook vandaag weer

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:40

Ik vind het verschrikkelijk erg, dat er mensen zijn die zich zo respectloos naar hun medemens opstellen. Iedereen mag op zijn eigen manier de doden herdenken, het is zeer onfatsoenlijk en respectloos om mensen daarbij te storen, omdat "jij" denk dat er ook misdadiger worden herdacht. Ook deze misdadigers waren door iemand geliefd. Het gaat om het verdriet wat door oorlogen is veroorzaakt en dat gevoel van pijn en verdriet is voor iedereen het zelfde.

Laten we ervoor zorgen dat zoiets niet weer gebeurt!

Niet vergeten!
Ik heb de doden nooit gezien.
de angst en de massagraven.
Ik heb de honger niet gekend,
de kille grauwe dagen.
IK heb de kampen niet gezien.
Ik heb de cellen niet gezien.
Ik heb geen familie verloren.
Ik heb geen vriend verloren.
Ik heb er niets van meegemaakt,
ik ben daarna geboren.
Maar ik heb de foto's wel gezien,
Stukgeschoten huizen,
Het grijze oorlogsmonument.
De reeksen witte kruizen.
Wat hebben wij er van geleerd?
De oorlog blijft ons dreigen.
Daarom zal ik op 4 mei eerbiedig zwijgen!

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 21:40

Firelight schreef:
Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..


Ja daar verbaasde ik me ook over. Toe, doe even die stomme telefoon weg, alsjeblieft zeg.