blindengeleidepaard <--> blindengeleidehond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

blindengeleidepaard <--> blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 08:41

Sinds een tijdje is er in België redelijk wat te doen rond een minipaardje dat opgeleid wordt als blindengeleidepaard.

Uit één van de vele artikels: "Het biedt ook voordelen, want het heeft een pak minder verzorging en aandacht nodig dan een hond" (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/05 ... eidepaard/)
Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien. Vinden jullie ook dat een hond meer verzorging en aandacht nodig heeft dan een paard?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:50

Nou de verzorging van een paard is volgens mij vele malen groter dan die van een hond. Plus maatschappijk gezien is een hond ook makkelijker. Denk niet dat mensen het waarderen om overal hopen paardenpoep te zien liggen. En als “beperkt” persoon die hopen op te moeten ruimen lijkt me ook niet praktisch.

Maar goed dat is hoe ik er over denk zonder enige kennis hoe ze het in de praktijk doen.
Dan heb ik het natuurlijke gedrag en de welzijnsregels van het paars nog niet meegenomen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:01

Ik denk dat het voor de persoon in kwestie heel persoonlijk is. Beide hebben voor en nadelen. Maar bij beide is het ook weer fantastisch dat het kan.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:08

Kennen jullie dit blindegeleide paard al?
https://www.youtube.com/watch?v=IQBkMmjdsmA

Die zat ooit in een uitzending van unlikely animal friends bij national geographic. Ik vind het mooi dat zoiets kan. Deze vrouw mocht geen hond van haar ouders omdat ze moslim zijn, maar dankzij dit paardje heeft zij toch nog een groot stuk vrijheid gekregen :)

Hoewel ik het er wel mee eens ben dat een paard niet per se minder zorg is dan een hond..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 09:14

belle_boef schreef:
Nou de verzorging van een paard is volgens mij vele malen groter dan die van een hond. Plus maatschappijk gezien is een hond ook makkelijker. Denk niet dat mensen het waarderen om overal hopen paardenpoep te zien liggen. En als “beperkt” persoon die hopen op te moeten ruimen lijkt me ook niet praktisch.

Maar goed dat is hoe ik er over denk zonder enige kennis hoe ze het in de praktijk doen.
Dan heb ik het natuurlijke gedrag en de welzijnsregels van het paars nog niet meegenomen

In amerika gebruiken ze dacht ik systemen waarbij het paard kan mesten zonder dat het op de grond valt (zak).
Paardenmest opruimen gaat voor sommige mensen met een visuele beperking denk ik makkelijker zijn dan hondenpoep opruimen. Omdat de hoop groter is, zie je hem mogelijk beter liggen... (maar hier hangt ook veel af van wat de persoon nog kan zien, hoe hij ziet enz).

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat het voor de persoon in kwestie heel persoonlijk is. Beide hebben voor en nadelen. Maar bij beide is het ook weer fantastisch dat het kan.

Kan je dat even verder toelichten? Wat maakt het persoonlijk?

Eelmo schreef:
Kennen jullie dit blindegeleide paard al?
https://www.youtube.com/watch?v=IQBkMmjdsmA

Die zat ooit in een uitzending van unlikely animal friends bij national geographic. Ik vind het mooi dat zoiets kan. Deze vrouw mocht geen hond van haar ouders omdat ze moslim zijn, maar dankzij dit paardje heeft zij toch nog een groot stuk vrijheid gekregen :)

Hoewel ik het er wel mee eens ben dat een paard niet per se minder zorg is dan een hond..

Die ken ik inderdaad.
Ik ben zeker niet tegen geleidepaarden. Ik wou vooral de discussie op gang brengen over bovenstaande zin omdat ik die wel wat vreemd vind. Ik ben zelf slechtziend, heb een geleidehond en heb ook een eigen pony. Mijn ervaring is niet dat een hond meer aandacht en verzorging vraagt. Het is anders, maar ik zou echt niet durven zeggen dat mijn paard minder verzorging of aandacht nodig heeft.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:19

Mijn paard kost me wel minder tijd aan verzorging dan m'n hond. De hond moet toch vier keer per dag uitgelaten worden en is compleet van mij afhankelijk voor z'n fysieke en mentale uitdaging. M'n paard staat lekker de hele dag met vriendjes buiten en vindt het echt niet erg als ik een dagje niet kom. De hond een dagje niet uitlaten is uiteraard geen optie. Maar m'n paard staat wel in volpension. Echter heb ik ook wel eens een tijdje de verzorging helemaal zelf gedaan, daar was ik echt geen twee uur per dag mee bezig. Met m'n hond over het algemeen wel.

Maar ik rijd ook op m'n paard natuurlijk, dan ben ik wel makkelijk twee uur bezig in totaal. Maar dat valt mijnsinziens niet onder verzorging.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:22

Qua verzorging scheelt het inderdaad natuurlijk wel deels...als je een paardje in de wei hebt staan (met vriendje uiteraard) heb je in principe maar 1 x per dag iemand nodig qua verzorging... een hond moet je 4x per dag mee naar buiten...

dromertje2

Re: blindengeleidepaard <--> blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:38

Maar is het juist niet de bedoeling dat de pony met de blinde meegaat? Denk dat die dan juist niet een heke dag op de wei staat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:21

@pateeke de een loopt liever met een paardje en de ander met een hond. Je bent er het grootste deel van de dag mee op pad. Dus je persoonlijke voorkeur is dan ook belangrijk. En wat handiger is voor je persoonlijke situatie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:34

Het lijkt me sterk dat paarden in deze even praktisch kunnen zijn als honden.
Hoogstens als mogelijkheid als honden om specifieke redenen echt niet kunnen.
En er is ook nog de vraag of een blindengeleidepaard acceptabel gehouden kan worden voor dit doel.
Ik vermoed dat het niet lang duurt voor dit soort hulpdieren overbodig worden vanwege betere technische middelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 09:43

Sanned schreef:
Mijn paard kost me wel minder tijd aan verzorging dan m'n hond. De hond moet toch vier keer per dag uitgelaten worden en is compleet van mij afhankelijk voor z'n fysieke en mentale uitdaging. M'n paard staat lekker de hele dag met vriendjes buiten en vindt het echt niet erg als ik een dagje niet kom. De hond een dagje niet uitlaten is uiteraard geen optie. Maar m'n paard staat wel in volpension. Echter heb ik ook wel eens een tijdje de verzorging helemaal zelf gedaan, daar was ik echt geen twee uur per dag mee bezig. Met m'n hond over het algemeen wel.

Maar ik rijd ook op m'n paard natuurlijk, dan ben ik wel makkelijk twee uur bezig in totaal. Maar dat valt mijnsinziens niet onder verzorging.

Vleddertje1 schreef:
Qua verzorging scheelt het inderdaad natuurlijk wel deels...als je een paardje in de wei hebt staan (met vriendje uiteraard) heb je in principe maar 1 x per dag iemand nodig qua verzorging... een hond moet je 4x per dag mee naar buiten...

dromertje2 schreef:
Maar is het juist niet de bedoeling dat de pony met de blinde meegaat? Denk dat die dan juist niet een heke dag op de wei staat.

Het is inderdaad de bedoeling dat het paardje zijn eigenaar vergezeld naar de plekken waar ze naartoe gaat. Ganse dagen in de weide staan zal het dus niet zijn. En zoals ik de berichten lees zal het paardje aan huis komen te staan, in een stalletje met af en toe in de tuin, zonder paardenvriendjes...
Als je dan je paard mee wil nemen overal naartoe, is een dagelijkse poetsbeurt ook allerminst overbodig.

Jennyj01 schreef:
@pateeke de een loopt liever met een paardje en de ander met een hond. Je bent er het grootste deel van de dag mee op pad. Dus je persoonlijke voorkeur is dan ook belangrijk. En wat handiger is voor je persoonlijke situatie.

Ja, tuurlijk is het persoonlijk of je liever met een paard of een hond loopt. Ik twijfel er niet aan dat het voor de mens in deze een goede oplossing kan zijn. Mijn vraag gaat meer / vooral over het tegemoetkomen aan de noden van het paard in dit geval: wordt daar voldoende aan tegemoet gekomen? Hoe wordt er gewaakt over het welzijn van het dier?

Kuggur schreef:
Het lijkt me sterk dat paarden in deze even praktisch kunnen zijn als honden.
Hoogstens als mogelijkheid als honden om specifieke redenen echt niet kunnen.
En er is ook nog de vraag of een blindengeleidepaard acceptabel gehouden kan worden voor dit doel.
Ik vermoed dat het niet lang duurt voor dit soort hulpdieren overbodig worden vanwege betere technische middelen.

Een voordeel aan een minipaard kan zijn dat hij ouder wordt dan een hond en langer inzetbaar is waardoor het eigenlijk kosteneffectieve is qua training enz.
Of assistentiedieren overbodig worden door technische hulpmiddelen betwijfel ik eerlijk gezegd wel. Ze helpen niet alleen bij praktische zaken, maar spelen ook een belangrijke sociale rol. Er zou meer onderzoek naar moeten komen, maar er gaan zeker onder assistentiehondgebruikers wel stemmen op dat hun hond hen uit een sociaal isolement haalt. Ze geven ook aan zich minder bekeken te voelen omdat anderen hen sneller aanspreken dan wanneer ze bv met een witte stok over straat lopen, voelen zich sneller geholpen, hebben de idee dat ze meer sociale contacten hebben, geven aan dat ze meer buiten komen... Dat ga je met een technisch hulpmiddel volgens mij niet kunnen vervangen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:44

Ik zie vooral nadelen van een paardje als geleidedier.

-paard is een kuddedier,moet je er al minstens 2 hebben, handig in huis.
-paard kan niet naar boven lopen om te helpen met douchen en naar bed gaan.
-restaurant, of museumbezoek met paard, linkt mij lastig.
-gebruik van openbaar vervoer.
-gebruik van eigen vervoer, meerijden met de buurman in zijn panda gaat niet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:35

luuntje schreef:
Ik zie vooral nadelen van een paardje als geleidedier.

-paard is een kuddedier,moet je er al minstens 2 hebben, handig in huis.

Klopt... In veel gevallen wordt het geleidepaard toch alleen gehouden.

luuntje schreef:
-paard kan niet naar boven lopen om te helpen met douchen en naar bed gaan.

Dat is op zich niet erg; een geleidedier (voor iemand met een visuele beperking) moet hier niet bij helpen (tenzij het gaat om een combinatie van assistentietaken bv voor iemand die naast een visuele beperking ook een motorische beperking heeft).

luuntje schreef:
-restaurant, of museumbezoek met paard, linkt mij lastig.

Dat is inderdaad lastig. Op dit moment is het geen erkend assistentiedier en mag hij dus ook gewoon geweigerd worden. Maar zelfs dan nog, erg handig / praktisch lijkt het mij niet, al zou het wel moeten kunnen...

luuntje schreef:
-gebruik van openbaar vervoer.

Ik zou het niet handig vinden met zo'n minipaardje op het openbaar vervoer, maar in principe zou het moeten kunnen (al moet je dan denk ik wel het geluk hebben dat je niet op drukke momenten op een drukke lijn moet zijn natuurlijk.

luuntje schreef:
-gebruik van eigen vervoer, meerijden met de buurman in zijn panda gaat niet.

Is inderdaad een nadeel....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:44

@pateeke

Jij refereert vooral vanuit jouw beperking. Daarnaast heb je nog 1000 beperkingen waarbij je een geleidedier nodig zou kunnen hebben. Waarbij er dus wel geholpen moet worden met aankleden of de wasmachine open doen bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat een paard hier in minder geschikt is voor bepaalde taken en ook het alleen staan zou ik niet oké vinden. Een hond kan in een appartement een paard niet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:56

Blindegeleidehond is voor blinden en slechtzienden.

Je hebt ook hulphonden voor mensen met PTSS, autisme, ADL, epileptie, doofheid.
Aapje is dan handiger, die kan ook echt de deur open maken en je helpen afdrogen ivm handdoek aangeven. Al vind ik dt een aap in de natuur moet.

Geleidehonden mogen vaak mee in het vliegtuig. Plaats is dn onder je stoel.
Zit mij voor te stellen hoe daar een paardje past.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:11

Ik vind het niet kunnen dat een blindegeleidepaardje ingezet wordt.

Ze staan alleen en is hele dag op stap met een mens, ze moeten ook ruwvoer kunnen eten en niet urenlang zonder ruwvoer moeten stellen en hebben meestal geen weiland of stal.

Dan vind ik honden toch beter passen, want ze zijn gek op de mensen die goed zijn voor ze.
kan overal mee en ergens in en het zijn huisdieren die gewoon in huis kunnen leven.

Enigste nadeel is wel dat ze vaker uitgelaten moet worden en vroeg oud worden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 16:07

quera schreef:
@pateeke

Jij refereert vooral vanuit jouw beperking. Daarnaast heb je nog 1000 beperkingen waarbij je een geleidedier nodig zou kunnen hebben. Waarbij er dus wel geholpen moet worden met aankleden of de wasmachine open doen bijvoorbeeld.

Neen, wat ik zeg is dat een geleidepaard of -hond die taken niet doet. Een geleidehond helpt iemand met een visuele beperking (blind of slechtziend). Uiteraard zijn er honden die ook mensen met een andere beperking helpen en dan bv wel bij aan- en uitkleden, douchen etc, maar dan noem je het geen geleidehond. Assistentiehond is de overkoepelende naam, daarnaast heb je nog de hulphonden (ADL, voor mensen met een motorische beperking), seizure alert of response dog, signaalhond (voor mensen met een auditieve beperking).... :).
In Nederland zijn er ook combinatiehonden, maw honden die mensen met meerdere beperkingen helpen (bv. combinatie van hulphond- met geleidehondtaken), In België is dat niet gekend en worden combinatiehonden niet opgeleid. Het paardje in kwestie wordt hier ook opgeleid voor iemand met enkel een visuele beperking.