Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
belle_boef schreef:Nou de verzorging van een paard is volgens mij vele malen groter dan die van een hond. Plus maatschappijk gezien is een hond ook makkelijker. Denk niet dat mensen het waarderen om overal hopen paardenpoep te zien liggen. En als “beperkt” persoon die hopen op te moeten ruimen lijkt me ook niet praktisch.
Maar goed dat is hoe ik er over denk zonder enige kennis hoe ze het in de praktijk doen.
Dan heb ik het natuurlijke gedrag en de welzijnsregels van het paars nog niet meegenomen
Jennyj01 schreef:Ik denk dat het voor de persoon in kwestie heel persoonlijk is. Beide hebben voor en nadelen. Maar bij beide is het ook weer fantastisch dat het kan.
Eelmo schreef:Kennen jullie dit blindegeleide paard al?
https://www.youtube.com/watch?v=IQBkMmjdsmA
Die zat ooit in een uitzending van unlikely animal friends bij national geographic. Ik vind het mooi dat zoiets kan. Deze vrouw mocht geen hond van haar ouders omdat ze moslim zijn, maar dankzij dit paardje heeft zij toch nog een groot stuk vrijheid gekregen![]()
Hoewel ik het er wel mee eens ben dat een paard niet per se minder zorg is dan een hond..
Sanned schreef:Mijn paard kost me wel minder tijd aan verzorging dan m'n hond. De hond moet toch vier keer per dag uitgelaten worden en is compleet van mij afhankelijk voor z'n fysieke en mentale uitdaging. M'n paard staat lekker de hele dag met vriendjes buiten en vindt het echt niet erg als ik een dagje niet kom. De hond een dagje niet uitlaten is uiteraard geen optie. Maar m'n paard staat wel in volpension. Echter heb ik ook wel eens een tijdje de verzorging helemaal zelf gedaan, daar was ik echt geen twee uur per dag mee bezig. Met m'n hond over het algemeen wel.
Maar ik rijd ook op m'n paard natuurlijk, dan ben ik wel makkelijk twee uur bezig in totaal. Maar dat valt mijnsinziens niet onder verzorging.
Vleddertje1 schreef:Qua verzorging scheelt het inderdaad natuurlijk wel deels...als je een paardje in de wei hebt staan (met vriendje uiteraard) heb je in principe maar 1 x per dag iemand nodig qua verzorging... een hond moet je 4x per dag mee naar buiten...
dromertje2 schreef:Maar is het juist niet de bedoeling dat de pony met de blinde meegaat? Denk dat die dan juist niet een heke dag op de wei staat.
Jennyj01 schreef:@pateeke de een loopt liever met een paardje en de ander met een hond. Je bent er het grootste deel van de dag mee op pad. Dus je persoonlijke voorkeur is dan ook belangrijk. En wat handiger is voor je persoonlijke situatie.
Kuggur schreef:Het lijkt me sterk dat paarden in deze even praktisch kunnen zijn als honden.
Hoogstens als mogelijkheid als honden om specifieke redenen echt niet kunnen.
En er is ook nog de vraag of een blindengeleidepaard acceptabel gehouden kan worden voor dit doel.
Ik vermoed dat het niet lang duurt voor dit soort hulpdieren overbodig worden vanwege betere technische middelen.
luuntje schreef:Ik zie vooral nadelen van een paardje als geleidedier.
-paard is een kuddedier,moet je er al minstens 2 hebben, handig in huis.
luuntje schreef:-paard kan niet naar boven lopen om te helpen met douchen en naar bed gaan.
luuntje schreef:-restaurant, of museumbezoek met paard, linkt mij lastig.
luuntje schreef:-gebruik van openbaar vervoer.
luuntje schreef:-gebruik van eigen vervoer, meerijden met de buurman in zijn panda gaat niet.
quera schreef:@pateeke
Jij refereert vooral vanuit jouw beperking. Daarnaast heb je nog 1000 beperkingen waarbij je een geleidedier nodig zou kunnen hebben. Waarbij er dus wel geholpen moet worden met aankleden of de wasmachine open doen bijvoorbeeld.