AVG wetgeving. Wat houdt dit in voor de paardensector?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Le_onie

AVG wetgeving. Wat houdt dit in voor de paardensector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 11:32

Hey bokkers,

De nieuwe AVG wetgeving zit eraan te komen en treed per 26 mei in werking. Zijn er bokkers die hier mee te maken gaan hebben? Wat zijn jullie belangrijkste bevindingen; wat zijn de minimale maatregelen die genomen moeten worden? Ik heb al enige researche gedaan en ik kom uit op het volgende:

- Data protection officer
- register verwerkingsactiviteiten/verwerkingsovereenkomsten
- data privacy impact assessment uitvoeren voor verwerkingen met een hoog privacy risico
- register van datalekken
- aantonen dat betrokkene daadwerkelijk toestemming heeft gegeven
- procedure inzage persoonsgegevens/klachten

Wat zal er in de paardensector aangepast moeten worden om aan deze verordening te voldoen? En er zal een privacyverklaring moeten komen als er online middels een website wordt gewerkt. Mag dit in de vorm van een 'aanvinkhokje'?
En hoe gaat dit intern, de gegevens van collega's bijvoorbeeld. Bepaalde personen binnen de organisatie (hrm) kunnen deze gegevens natuurlijk inzien. Hoe moet dit dan binnen de AVG geregeld worden? In het verwerkingsregister verwerken?

Ik hooop dat er een medebokker is die mij wat antwoorden kan geven! ;-)

Liefs

Art_ofLiving

Re: AVG wetgeving. Wat houdt dit in voor de paardensector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:04

Ik kan je niet precies met je vragen helpen, maar ben er zelf ook mee bezig om te uit te vinden.

Ik heb al wel een aantal blogs gevonden die dingen wat verduidelijken:
https://www.frankwatching.com/tag/avg/

Toch blijft het lastig om de regelgeving om te zetten in specifieke acties.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:19

Het is doffe ellende, wij hebben ook eigen bedrijven en alles moet worden aangepast. Ik kan je ook niet alles vertellen, mijn man houdt zich ermee bezig, maar we werken er hard aan. Overigens zitten we niet in de paarden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:50

Ik werk bij een grote zorginstelling en wij hebben een aantal maatregelen genomen.
Wij hebben een digitaal personeelssysteem. Als medewerkers nu vanaf huis willen inloggen om bijv. hun salarisstrook in te zien of om een declaratie te willen doen, moet dit met een sms-code. Voorheen was een inlognaam en wachtwoord voldoende.
Contracten, formulieren voor bijv. indiensttredingen, salarisstrookje enz. worden via een speciaal beveiligde email/server verzonden naar de (ex-)medewerker.
Wij hebben al allerlei dossiers en systemen zo beveiligd, gekoppeld aan functie in combinatie met bijv. afdeling, voor toegang tot bepaalde applicaties, systemen of dossiers.
Van uitzendkrachten bewaren wij geen kopieën meer van de ID.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:53

Ik moet mij er nog helemaal in gaan verdiepen wat dat voor het bedrijf waar ik deel personeelszaken doe.
Mag wel eens gaan beginnen als ik het zo Lees :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:12

Silly1972 schreef:
Ik moet mij er nog helemaal in gaan verdiepen wat dat voor het bedrijf waar ik deel personeelszaken doe.
Mag wel eens gaan beginnen als ik het zo Lees :P

Ja het gaat vooral om het vastleggen van bepaalde persoonsgegevens, bewaartermijnen, meldplicht datalekken en kunnen aantonen, dat je als bedrijf aan de eisen van de AVG voldoet en alles op de juiste manier op een veilige manier vastlegt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:27

Ik moet ook nog maar eens gaan puzzelen als webwinkel. Al die regels maken het er niet simpeler op.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:45

Wij hebben ons eigen CRM systeem met een extra inlog moeten beschermen, dus je kan er niet meer in met alleen inlognaam en password. Kopie ID bewijzen laten wij voortaan door het payroll bedrijf waardoor ze verloond worden opslaan, wij bewaren die gegevens niet meer. Het enige waar wij nog tegenaan lopen is ons nieuwsbrieven systeem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:57

Zal deze wetgeving ook gevolgen hebben voor online fora zoals bokt eigenlijk?

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 12:08

troi schreef:
Zal deze wetgeving ook gevolgen hebben voor online fora zoals bokt eigenlijk?

Jazeker, alleen ik weet niet meer welke persoonsgegevens er ingevuld worden bij aanmelding?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:01

Dan moeten ze Bokt naar een belgisch domein zetten, LOL. Als ik een brevet uitschrijf gaat dat via een database in België en daar kennen ze niet de AVG zoals wij die kennen.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:11

Het is Europese wetgeving (GDPR), dus Belgische website gaat niet helpen. De persoonlijke informatie in profielen op Bokt is bijvoorbeeld data die absoluut onder de GDPR valt en dus zal Bokt ook de nodige maatregelen moeten treffen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:00

Ik heb een eigen prakrijk (zorg) en moet er ook aan geloven. Gelukkig heb ik vanuit mijn beroepsvereniging veel handvaten en tools gekregen en kon ik gewoon via een digitale tool invullen welke gegevens ik verwerk en met welke doelen en plichten. Ik val onder AVG grondslag 2,3 & 6. Mn privacyverklaring is aangepast, ik heb allerlei documenten en registers opgesteld (moeten nog worden bijgewerkt) en heb me aangemeld als functionaris voor mijn bedrijf. Ik heb mn personeel op de hoogte gebracht en zal dit ook blijven doen. Met mn loonadministrateur (zo noem ik het) en boekhouder moet ik nog verwerkersovereenkomsten sluiten en tis me nog niet duidelijk of zij er ook zo druk mee bezig zijn als ik. Ik mag geen gegevens delen met bedrijven die niet zoon overeenkomst hebben opgesteld.

Verder heb ik morgen samen met mn ict collega een bijeenkomdt over AVG en gaan er op ict gebied ook dingen veranderen. Zoals inloggen in onze software gaat met een google twee factor authenticator. Versleutelde schijven, geen usb stickjes meer, kasten op slot, antivirus (duur), etc etc etc. Ellende.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:04

germie schreef:
Dan moeten ze Bokt naar een belgisch domein zetten, LOL. Als ik een brevet uitschrijf gaat dat via een database in België en daar kennen ze niet de AVG zoals wij die kennen.

De AVG is een Europese richtlijn, dus die vlieger gaat niet op.

Kijk vooral even op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hier staat de juiste info.

Er gaat al heel veel verkeerde informatie rond en het is helaas niet eenvoudig om goed te begrijpen.