Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aight schreef:Ik ben tegen.
Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.
Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt. Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.
Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.
Vjestagirl schreef:Dus ik bedacht me: hoe zou de wereld eruit zien als je alle reclame in de ban doet? Geen billboards, geen zichtvervuiling meer. Je bedrijfsnaam op je wagen is prima, maar niet meer dan naam & logo in een redelijk formaat. Op je winkelruit je naam met daaronder een mooie etalage, maar geen schreeuwerige aanbiedingen meer. Op de snelweg genieten van de omgeving en de rit ipv van de kruidvat aanbiedingen op de vrachtwagens. Op de radio genieten van muziek ipv van aanbiedingen voor wasmachines, maandverband en vakantiereizen. Geen reclame folders meer in de bus, moet je je eens indenken hoeveel papier dat scheelt op jaarbasis.
En toen trok ik dát weer door: in de supermarkt alleen maar blank glazen verpakkingen met witte of zwarte letters. Merknaam, productnaam, ingrediënten. Kiezen op basis van de inhoud ipv op basis van de verpakking.
Hoe rustig zou de wereld hiervan worden? Het zou best heel veel prikkels schelen, prikkels die we met z'n allen prima kunnen missen.
Ik realiseer me dat het niet haalbaar is, maar ik zit me af te vragen of het niet iets is waarnaar we stapjes zouden moeten/willen zetten.
Hoe denkt bokt hierover?
Janneke2 schreef:...oma is in de DDR geweest en heeft dit dus gezien.
Ik vind het heerlijk.
(Oej, dat schijnt niet politiek correct te zijn - het zij maar zo.)
In de supermarkt staat op het pak melk dat het melk is (en een braaf plaatje van een koe en een boer).
(Off topic: en de melk kostte 0, 40 mark - chocoladevla 4 marken.)
Niet hoeven betalen voor al die dure reclame-boyz en niet de bijbehorende schreeuwerigheid - als consument is het heerlijk.
Maar de producten bepalen...
aikon schreef:FB heb ik al aangepast en zie daar geen reclame meer.
Shenavallie schreef:Reclames werken onbewust op het menselijk brein. Je denkt dat je het niet hebt gezien, maar toch heb je het ergens opgeslagen. Daarnaast zouden producten en diensten bijna onbetaalbaar worden voor de gebruikers. Denk maar eens aan bijvoorbeeld een krant zonder reclame: de consument zal er het 20-voudige of zelfs meer voor moeten betalen. Evengoed zou ik ook een wereld met minder prikkels willen.
Desty schreef:Ohja en om zoveel mogelijk advertenties te blokken adblock (sorry bokt) op telefoon en computer. Scheelt heel veel geschreeuw!
Aight schreef:Ik ben tegen.
Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.
Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt. Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.
Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.
F_Orumster schreef:Proef ik hier een hang naar communisme?Waar iemamd anders wel even kiest wat het beste voor jou is.
Ik haal best wat uit reclames op auto's trouwens.