Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:31

verootjoo schreef:
Ik vind dat er best veel voor is gestemd := In mijn gemeente meer dan de helft. Begrijp echt niet waarom je voor zou stemmen. :n

Wat ik hoorde zijn er heel veel mensen bang voor terrorisme en willen ze daarom deze wet wel.

Heb zelf uiteindelijk tegen gestemd, maar verwacht niet dat het ook maar iets uit maakt.

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:34

Tegen gestemd, ben niet tegen betere onderzoeksmogelijkheden maar wel voor een waterdichte wet en dat is het nu nog niet, teveel haken en ogen aan.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:36


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:00

Azmay schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind dat er best veel voor is gestemd := In mijn gemeente meer dan de helft. Begrijp echt niet waarom je voor zou stemmen. :n

Wat ik hoorde zijn er heel veel mensen bang voor terrorisme en willen ze daarom deze wet wel.

Heb zelf uiteindelijk tegen gestemd, maar verwacht niet dat het ook maar iets uit maakt.

Dit snap ik dus ook niet. Door bang te zijn voor terroristen voed je het alleen maar. En de kans is vele malen groter om door een ongeluk in huis te sterven of onder een auto te komen dan om in een explosie te sterven 8)7

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:05

Azmay schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind dat er best veel voor is gestemd := In mijn gemeente meer dan de helft. Begrijp echt niet waarom je voor zou stemmen. :n

Wat ik hoorde zijn er heel veel mensen bang voor terrorisme en willen ze daarom deze wet wel.

Heb zelf uiteindelijk tegen gestemd, maar verwacht niet dat het ook maar iets uit maakt.


En dat betekent dat we de terroristen hebben laten winnen. We zijn ondertussen bang genoeg, zelfs zonder aanslag in Nederland, om een deel van onze vrijheid op te geven...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:59

Ik ben tegen referenda, dus heb niet gestemd, maar anders had ik voor gestemd. Ik zie het als een keuze tussen veiligheid en privacy, en dan kies ik voor veiligheid

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:25

Karl66 schreef:
En dat betekent dat we de terroristen hebben laten winnen. We zijn ondertussen bang genoeg, zelfs zonder aanslag in Nederland, om een deel van onze vrijheid op te geven...


Zegt dat nou iets over hen of over ons?

Mondy

Berichten: 11834
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:35

Hier ook tegen gestemd :j
Niet omdat ik tegen een wet ben die meer openheid geeft in het onderzoeken van gegevens maar dat moet imo wel beter en duidelijker geregeld zijn. Nu is er nog teveel wat niet duidelijk is.
Het stuk wat Arjan Lubach bijvoorbeeld een paar weken geleden eraan spendeerde laat heel goed zien waarom er nog eea aangepast moet worden voor je zoiets erdoor kan zetten.

Maar aan de andere kant verwacht ik niet dat er daadwerkelijk iets gebeuren zal met onze stemmen. Het "raadgevende" zegt al genoeg, die wet komt er.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:37

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:
En dat betekent dat we de terroristen hebben laten winnen. We zijn ondertussen bang genoeg, zelfs zonder aanslag in Nederland, om een deel van onze vrijheid op te geven...


Zegt dat nou iets over hen of over ons?

Maakt niet uit. Terrorisme heeft per definitie als doel om angst en verdeeldheid te zaaien. Dat dat op zijn zachtst gezegd niet zo aardig van ze is kan ik inkomen :roll: maar als we ons leven erdoor laten lijden sta je het op een manier wel toe

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:45

Magrathea schreef:
Cowboy55 schreef:


Zegt dat nou iets over hen of over ons?

Maakt niet uit. Terrorisme heeft per definitie als doel om angst en verdeeldheid te zaaien. Dat dat op zijn zachtst gezegd niet zo aardig van ze is kan ik inkomen :roll: maar als we ons leven erdoor laten lijden sta je het op een manier wel toe


Nou ja, ik zat me dan ook (wat provocerend, toegegeven) af te vragen hoeveel druk ISIS en aanverwanten op ons moeten zetten voordat de eersten besluiten dat het wellicht slim is om preventief alvast Moslim te worden.....

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:58

Oh wees maar niet bang, op het moment dat moslim worden voordelen oplevert, dan zijn er altijd mensen die daarom op de moslim-wagen springen. Alleen is de kans dat de islam zo groot wordt dat moslim worden voordelen oplevert oneindig klein.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:58

Ik heb niets te verbergen en ben voor veiligheid. Ik heb voor gestemd. Denken dat je privacy hebt in deze wereld vind ik wel naïef.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:03

Bij mij tegen buurgemeente ene kant ruim voor, andere kant ruim tegen. Daarboven gek genoeg weer ruim voor maar kiesdrempel niet gehaald. Heel wisselend dus hoe hier gestemd wordt. Zie wel hoe rechter de gemeente hoe groter de kans op voorstemmen lijkt te zijn. Mijn gemeente is een uitzondering daarin. Helaas erg rechts maar wel ruim tegen

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:18

Nabster schreef:
Ik heb niets te verbergen en ben voor veiligheid. Ik heb voor gestemd. Denken dat je privacy hebt in deze wereld vind ik wel naïef.


Niemand heeft niets te verbergen. De vraag is hoogstens of 'the powers that be' geinteresseerd zijn in het specifieke iets dat iemand te verbergen heeft. En de Sleepwet geeft ze als bijvangst (laten we gewoon aannemen dat wat ze van jou en mij vinden bijvangst is omdat wij het hoofddoel niet zijn) dat het ze wel heel gemakkelijk gemaakt wordt om te bekijken of ze wellicht toch geinteresseerd zijn in wat jij en ik te verbergen hebben.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 22-03-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:18

Wat mij opvalt is dat grotere steden vaker tegen zijn. Als je naar een kaart met de uitslagen kijkt, zie je steden als Tilburg, Eindhoven, Zwolle en Den Bosch omgeven door blauw. Hier in de regio zijn de steden ook tegen, terwijl de landelijke gebieden veelal voor zijn.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:23

Viel mij ook op dat het Noorden zo massaal tegen is, bij ons in de gemeente wel een lage opkomst maar waren ook maar weinig stembureaus ( geen gemeenteraad verkiezingen), dichtbijgelegen stembureau was 4 km... . Zelf ook tegen gestemd.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:30

Exitium schreef:
Wat mij opvalt is dat grotere steden vaker tegen zijn. Als je naar een kaart met de uitslagen kijkt, zie je steden als Tilburg, Eindhoven, Zwolle en Den Bosch omgeven door blauw. Hier in de regio zijn de steden ook tegen, terwijl de landelijke gebieden veelal voor zijn.


Ik heb ook het idee dat het veel studentensteden zijn waar tegen gestemd is. Jongeren waren over het algemeen toch kritischer naar de wet.

En het noorden is ergens ook wel logisch, want die hadden geen gemeenteraadsverkiezingen, dus als je er redelijk neutraal in stond is de verleiding groter om gewoon niet re stemmen

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:35

Exitium schreef:
Wat mij opvalt is dat grotere steden vaker tegen zijn. Als je naar een kaart met de uitslagen kijkt, zie je steden als Tilburg, Eindhoven, Zwolle en Den Bosch omgeven door blauw. Hier in de regio zijn de steden ook tegen, terwijl de landelijke gebieden veelal voor zijn.


Blijft sowieso frappant dat "de provincie" zich naar mijn idee drukker maakt over terrorisme, Islam etc. terwijl een boerengat in Brabant (om maar wat te noemen) nou niet echt een logisch doelwit is voor een terroristische aanslag :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:39

Ik zit in oosten met alleen maar landbouwgemeentes vooral erom heen. En daar dus geen logica in voor of tegen,

Mondy

Berichten: 11834
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:23


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:51

Cowboy55 schreef:
Nou ja, ik zat me dan ook (wat provocerend, toegegeven) af te vragen hoeveel druk ISIS en aanverwanten op ons moeten zetten voordat de eersten besluiten dat het wellicht slim is om preventief alvast Moslim te worden.....

Is dit grappig of sarcastisch bedoeld? (Oprechte vraag.)
Want dit is echt niet iets wat ik daadwerkelijk zie gebeuren. En deze wet gaat daar al helemaal geen verandering in brengen.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:29

Lienie_F schreef:
En het noorden is ergens ook wel logisch, want die hadden geen gemeenteraadsverkiezingen, dus als je er redelijk neutraal in stond is de verleiding groter om gewoon niet re stemmen

Weet niet of het daardoor komt. In omliggende gemeenten hier (elf in totaal. Toen ik gisteren naar het kaartje van de uitslagen keek leek het net of ik tussen twee grote meren woonde :')) waren ook geen verkiezingen door gemeentelijke herindelingen, en daar is in zeven gemeenten helaas voor gestemd.

Ik woon in het zwarte puntje. Zou best mooi zijn als het inderdaad midden tussen twee meren lag :')

Afbeelding

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:18

Magrathea schreef:
Cowboy55 schreef:
Nou ja, ik zat me dan ook (wat provocerend, toegegeven) af te vragen hoeveel druk ISIS en aanverwanten op ons moeten zetten voordat de eersten besluiten dat het wellicht slim is om preventief alvast Moslim te worden.....

Is dit grappig of sarcastisch bedoeld? (Oprechte vraag.)
Want dit is echt niet iets wat ik daadwerkelijk zie gebeuren. En deze wet gaat daar al helemaal geen verandering in brengen.


Ja, het is vooral (zeg 95%) sarcastisch bedoeld. Die andere 5% gaat erover dat we onszelf gaan beperken zonder dat wij in NL daar enige aanwijsbare reden toe hebben. De keren dat er klaarblijkelijk achteraf iets van een dreiging was hebben onze veiligheidsdiensten dat keurig opgevangen zonder Sleepwet. Als we zo makkelijk een deel van onze privacy inleveren (althans, zo zie ik het, we leveren heel makkelijk iets van onze privacy in) dan vraag ik me af wat er gebeurt als een club als ISIS de druk serieus opschroeft.

Overigens, vanuit een andere invalshoek: als ICT-ers redelijk massaal tegen stemmen (en ik begrijp dat dit het geval is, correct me if I'm wrong) dan vind ik dat tekenend. Als iemand kan inschatten wat de (technische misbruik-) mogelijkheden van de Sleepwet zijn dat zijn zij het volgens mij.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:24

Ja, dat heb ik ook gelezen van die ict-ers. En ik dacht hetzelfde. Of ze hebben hun eigen agenda, dat kan ook.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:57

Wellicht dat de ICT-ers juist tegen stemmen doordat ze weten wát er mis kan gaan :)*

Als ik bij mijn vorige job naar al de jongens daar kijk, weet ik voor 99% zeker dat ze unaniem tegen zo'n wet zijn, juist vanwege de vakinhoudelijke kennis. Overigens is de sleepwet inhoudelijk niet enkel binnen de I(C)T van belang.