Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:52

Ach wat is er op tegen om het geloof van mensen in de basisadministratie te registreren? Er staat echt niet zomaar een arrestatie eenheid in je slaapkamer omdat ze je geloof gevaarlijk vinden. Alleen was het voor de Duitsers in de tweede wereldoorlog wel heel erg gemakkelijk om alle Joden op te pakken. Ze stonden namelijk allemaal netjes geregistreerd inclusief het adres waar ze opgepakt konden worden...

En juist dit verhaal is voor Nederland heel lang een les geweest waarom we voorzichtig moeten zijn met privacy en dat wordt nou keihard overboord gegooid. En dan gaat het nog niet eens over het feit dat de terroristen gewonnen hebben op het moment dat wij vrijwillig onze vrijheid opgeven...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:56

Emmaa_ schreef:
Daarnaast vind ik dat in deze wet de definitie van een dreiging gewoon niet sterk genoeg is omschreven. Het is een ontzettend brede wet die *extreem overdreven* iedereen die te hard niest tot bedreiging aan zou kunnen merken. De interpretatie ervan ligt volledig bij het kabinet en/of de minister en ik vind dat beangstigend. Stel je voor dat er straks iemand aan de macht komt in NL die zegt 'we moeten alle moslims afluisteren want ze zijn allemaal bedreigingen voor onze samenleving'... Dat zou onder deze wet technisch gezien mogelijk zijn. Ik heb persoonlijk bij lange na niet genoeg vertrouwen in de overheid om zo veel vrije interpretatie over te laten aan een groepje mannen die vaak niet eens op portefeuilles terecht komen waar ze verstand van hebben.

Dat is de eerste duidelijke tegen-uitleg die ik ben tegen gekomen. Wat ik vooral hoor en lees zijn ‘mijn privacy, ik ik, punt uit’ en links naar lubach filmpjes en anti-websites.
Ik snap je punt heel goed, dat er misbruik van kan worden gemaakt, maar ik denk dat, zodra er echt zo’n extreem rechtse (of extreem linkse of wat voor extreme partij dan ook) aan de macht komt, we wel belangrijkere zaken hebben om ons zorgen over te maken dan onze privacy. En zo’n extreme regering zal zo’n wet toch gewoon invoeren, die zullen helemaal niet meer naar het volk luisteren. Juist door nu ervoor te zorgen dat er minder of geen terrorisme meer is zorg je er voor dat mensen minder snel rechts gaan stemmen lijkt me. Minder terroristische dreiging en minder zware criminaliteit onder allochtonen zorgt ook voor minder angst onder de bevolking en dus minder stemmen voor Wilders en andere rechtse partijen.
Nu met al die aanslagen zie je overal ter wereld extreem rechtse partijen ontstaan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:04

Nee 8nnemiek, we moeten juist voorkomen dat zo'n partij alle informatie al kant en klaar op de plank heeft liggen als ze aan de macht komen. Daarmee maak je het zo'n partij een stuk gemakkelijker dan als ze de informatie nog moeten verzamelen als ze al aan de macht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:05

Hmm, beetje kip en het ei verhaal denk ik. Extreemrechtse partijen hebben ook in NL een hele lange geschiedenis en het is niet eens zo lang geleden dat een partij die openlijk racistisch was (zelfs zo door een rechter beoordeeld is) in de tweede kamer zat met wat zetels. Terrorisme vanuit islamitische motieven is iets wat we in Europa zeker nog niet zo heel erg lang op deze frequentie zien. Ik denk dat extreemrechtse en extreemlinkse partijen altijd naast elkaar hebben geleefd, maar ik ben het met je eens dat het verlagen van het dreigingsniveau (al is het gevoelsmatig) wellicht de trek naar dit soort partijen ook zal verminderen.

Aan de andere kant is het voor ons makkelijk om te zeggen omdat wij (ik zelf in ieder geval) niet de eerste groep ben die op z'n flikker zal krijgen als er wél iets minder positiefs gebeurt. Ik ben een witte, vrouwelijke studente uit de hoge middenklasse en kom ook nog eens uit de randstad. Er is voor mij 0 rede om te denken dat ik op korte termijn afgetapt zal worden door zo'n wet. Maar als we kijken naar andere groepen in de samenleving die al onder een vizier liggen en steeds meer geïsoleerd raken van de rest van de samenleving, weet ik niet in hoeverre het een nog grotere afstand creëert als we zeggen 'tap maar af, zal vast wel een kern van waarheid in zitten'. Ik ben niet tegen het inwinnen van informatie over mensen die wellicht iets fouts gaan doen, maar ik vind wel dat we de overheid maximaal verantwoordelijk moeten houden voor wanneer ze dat doen en om welke redenen. Ik vind dat er richtlijnen moeten zijn voor wanneer afluisteren of hacken toegestaan is en die richtlijnen zijn in de wet in huidige vorm echt heel erg matig beschreven en enorm vrij voor interpretatie. Dan kan je zeggen ja, ministers weten wel wat ze doen in dit soort gevallen, maar dat weet ik dus nog zo net niet.

Het mooie aan de democratie in NL is dat we zo veel partijen hebben dat de kans klein is dat er ooit een coalitie gevormd kan worden waar op dit soort fronten 100% gelijkstemmigheid is. De kans is groot dat er altijd een meer genuanceerde partij bij zal zitten die zal voorkomen dat dit soort zaken gebeuren. Maar je weet het maar nooit en ik voel me er, ook al ben ik niet de eerste die eronder zal lijden als het wel gebeurt, niet prettig bij om zo'n vage wet zomaar te laten passeren.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:17

8nnemiek schreef:
Volgens mij mogen ze momenteel wel telefoons afluisteren, maar geen apparaten hacken. Dat is dacht ik het grootste verschil met de oude wet. Er wordt nauwelijks nog getelefoneerd, dus willen ze deze gesprekken gaan afluisteren via smart-tv’s of whatsapp gesprekken of op andere ‘moderne’ manieren.
Hoe dat zit met codering weet ik ook niet precies, maar ik meen wel eens te hebben gelezen dat Apple apparaten niet te hacken zijn, toch?
Ik kan me wel voorstellen dat ze met deze wet het mogelijk willen maken om vrienden/familie van mogelijke daders te kunnen afluisteren, wat met de vorige wet misschien niet mocht?

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het enorm lastig is om in te schatten wanneer een aanslag precies staat gepland. Maar ik kan me voorstellen dat het dan júist veel toevoegd als je bijvoorbeeld gesprekken thuis kan volgen van een mogelijke aanslagpleger, wat nu dus nog niet mogelijk is. Nu is het echt maar gokken..

Jawel dat mag wel als ze iemand in het vizier hebben. Door de Sleepwet mogen ze dat ook bij alle omwonenden die er verder niets mee te maken hebben. Daarom heet het dus ook Sleepwet, omdat ze de omgeving er in meeslepen. Dus dat is wat anders dan personen die je verdenkt controleren. Dat meeslepen gaat dus niet om vrienden en familie maar over anderen die er helemaal buiten staan.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:57

Emmaa_ schreef:
Hmm, beetje kip en het ei verhaal denk ik. Extreemrechtse partijen hebben ook in NL een hele lange geschiedenis en het is niet eens zo lang geleden dat een partij die openlijk racistisch was (zelfs zo door een rechter beoordeeld is) in de tweede kamer zat met wat zetels. Terrorisme vanuit islamitische motieven is iets wat we in Europa zeker nog niet zo heel erg lang op deze frequentie zien. Ik denk dat extreemrechtse en extreemlinkse partijen altijd naast elkaar hebben geleefd, maar ik ben het met je eens dat het verlagen van het dreigingsniveau (al is het gevoelsmatig) wellicht de trek naar dit soort partijen ook zal verminderen.

Aan de andere kant is het voor ons makkelijk om te zeggen omdat wij (ik zelf in ieder geval) niet de eerste groep ben die op z'n flikker zal krijgen als er wél iets minder positiefs gebeurt. Ik ben een witte, vrouwelijke studente uit de hoge middenklasse en kom ook nog eens uit de randstad. Er is voor mij 0 rede om te denken dat ik op korte termijn afgetapt zal worden door zo'n wet. Maar als we kijken naar andere groepen in de samenleving die al onder een vizier liggen en steeds meer geïsoleerd raken van de rest van de samenleving, weet ik niet in hoeverre het een nog grotere afstand creëert als we zeggen 'tap maar af, zal vast wel een kern van waarheid in zitten'. Ik ben niet tegen het inwinnen van informatie over mensen die wellicht iets fouts gaan doen, maar ik vind wel dat we de overheid maximaal verantwoordelijk moeten houden voor wanneer ze dat doen en om welke redenen. Ik vind dat er richtlijnen moeten zijn voor wanneer afluisteren of hacken toegestaan is en die richtlijnen zijn in de wet in huidige vorm echt heel erg matig beschreven en enorm vrij voor interpretatie. Dan kan je zeggen ja, ministers weten wel wat ze doen in dit soort gevallen, maar dat weet ik dus nog zo net niet.

Het mooie aan de democratie in NL is dat we zo veel partijen hebben dat de kans klein is dat er ooit een coalitie gevormd kan worden waar op dit soort fronten 100% gelijkstemmigheid is. De kans is groot dat er altijd een meer genuanceerde partij bij zal zitten die zal voorkomen dat dit soort zaken gebeuren. Maar je weet het maar nooit en ik voel me er, ook al ben ik niet de eerste die eronder zal lijden als het wel gebeurt, niet prettig bij om zo'n vage wet zomaar te laten passeren.

Geloof me. Die wet komt erdoor. De regeringspartijen waaien met alle winden mee.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:20

Ik besef dat de uitslag van dit referendum geen doorslaggevende invloed zal hebben, maar ik vind het belangrijk om mijn stem te laten horen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:50

En toch heb ik liever dat de AIVD teveel over mij weet dan dat Rusland oid gewoon zijn gang kan gaan in Nederland. Onderschat de dreiging van buitenaf niet. Ik zou graag willen stemmen op Voor, maar dan scherper geformuleerd. Die optie bestaat alleen niet.. Tegen stemmen is naar mijn idee niet het juiste signaal dat ik wil afgeven.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:03

Hier is al vóór gestemd en de stembiljetten zijn op de post. Niet omdat ik het zo fantastisch vind de sleepwet, integendeel, alleen vertrouw ik mijn overheid meer als anderen en wil ik ze met toestemming iets in de hand geven dat ze zelf een respons kunnen geven als het gaat om bedreigingen. Ik vind het een rare en nare tijd waar aan alle kanten al slecht met mijn privacy omgegaan wordt (en dan heb ik het niet over mijn overheid!!). Door mijn overheid tools te geven hoop ik dat ze in staat zijn bedreigingen aan te passen waardoor ik en mijn kinderen gewoon verder kunnen gaan met ons leven en die dingen die wij belangrijk vinden.

Daarnaast:
Volgens mij is privacy tegenwoordig een illusie want als ik alleen al kijk naar google hoe die omgaat met mijn privacy, mijn surfgedrag :oo . Terwijl ik overal heb ingevuld dat ze er niets mee mogen doen, krijg ik bijvoorbeeld iedere dag opnieuw de vraag of ik mijn locatie van mijn telefoon weer kenbaar wil maken. Soms krijg ik een vraag waaruit blijkt dat ze gewoon wel weten waar ik ben, dus dan vind ik die hele privacy wetgeving rondom google gewoon een aanfluiting. Omdat ik dacht dat ik zaken fout had aangestipt heb ik mijn zoon, IT-er laten kijken die vervolgens aangaf dat ik alles correct had aangevinkt en dat zij zich er gewoon niet aan houden. ~~}>

Mijn vriendin gaat er wellicht heel goed mee om, want zij zegt en handelt volgens het principe: "ze weten toch alles al, ik heb niets te verbergen". Vind ik niet eens zo verkeerd.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:06

Voor mij even heel schokkerend dat er zoveel mensen voor zijn. Ik vertrouw niet op de overheid en de geheime diensten. De overheid doet niet heel veel dat naar mijn mening toevoegd. Ze maken het steeds erger steeds meer regels. Ik ben blij als het merendeel van nederland daar een ander gevoel bij heeft, dan ben ik gewoon een uitzondering die er geen baat bij heeft. Als ik ze die macht over mij en mijn medemens geef dan heb ik nog minder te zeggen voor mijn gevoel. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik wordt afgeluisterd. Wat als ik denkbeelden heb waar ze het niet mee eens zijn en ze me daarvoor oppakken op een dag. Nee wat mij betreft is de toegang tot onze prive gesprekken en wat we op de computer doen gewoon voor onszelf. Er worden zoveel mensen onterecht in de gevangenis gezet. Dit gebeurt volgensmij ook omdat ze ons bang maken en nu zijn we zo bang dat we onze privacy er voor opgeven want wie weet wat de buurman doet? Iets meer terug naar een samenleving waarin we echt meer samenleven en niet ieder voor zich lijkt mij een beter vooruitzicht, meer sociale kennis van elkaar.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:10

Rangeela schreef:
Nee wat mij betreft is de toegang tot onze prive gesprekken en wat we op de computer doen gewoon voor onszelf. Er worden zoveel mensen onterecht in de gevangenis gezet. Dit gebeurt volgensmij ook omdat ze ons bang maken en nu zijn we zo bang dat we onze privacy er voor opgeven want wie weet wat de buurman doet? Iets meer terug naar een samenleving waarin we echt meer samenleven en niet ieder voor zich lijkt mij een beter vooruitzicht, meer sociale kennis van elkaar.

Daarmee dus geef je aan dat afluisteren door allerlei organisaties niet gebeurd. Kijk en dat betwijfel ik dus. Vandaar dat ik zeg, als iedereen dit toch ongevraagd doet (techniek is er nu eenmaal, dus dit gebeurd) dan ook mijn overheid. En niet omdat ik het dus zo leuk vind.
We vinden het dus beiden niet fijn, met dat verschil dat jij iedereen die dit gewoon doet accepteert behalve je overheid, die het dan niet mag doen.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:05

Rangeela schreef:
Voor mij even heel schokkerend dat er zoveel mensen voor zijn. Ik vertrouw niet op de overheid en de geheime diensten. De overheid doet niet heel veel dat naar mijn mening toevoegd. Ze maken het steeds erger steeds meer regels. Ik ben blij als het merendeel van nederland daar een ander gevoel bij heeft, dan ben ik gewoon een uitzondering die er geen baat bij heeft. Als ik ze die macht over mij en mijn medemens geef dan heb ik nog minder te zeggen voor mijn gevoel. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik wordt afgeluisterd. Wat als ik denkbeelden heb waar ze het niet mee eens zijn en ze me daarvoor oppakken op een dag. Nee wat mij betreft is de toegang tot onze prive gesprekken en wat we op de computer doen gewoon voor onszelf. Er worden zoveel mensen onterecht in de gevangenis gezet. Dit gebeurt volgensmij ook omdat ze ons bang maken en nu zijn we zo bang dat we onze privacy er voor opgeven want wie weet wat de buurman doet? Iets meer terug naar een samenleving waarin we echt meer samenleven en niet ieder voor zich lijkt mij een beter vooruitzicht, meer sociale kennis van elkaar.

Heel mooi en goed gezegd.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:44

Ik ben vanavond naar een discussie avond geweest over de sleepwet.
Nu nog meer de bevestiging dat ik tegen ga stemmen.
Ik ga er niet mee akkoord dat mijn gegevens van m'n huisadres tot m'n medische gegevens worden opgeslagen alleen maar omdat ik toevallig op een plek ben waar ik gebruik maak van een WiFi spot terwijl er een potentiële terrorist aanwezig kan zijn. En dat dit zelfs naar Rusland of Amerika gaat.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:58

Bloodymary schreef:
Rangeela schreef:
Voor mij even heel schokkerend dat er zoveel mensen voor zijn. Ik vertrouw niet op de overheid en de geheime diensten. De overheid doet niet heel veel dat naar mijn mening toevoegd. Ze maken het steeds erger steeds meer regels. Ik ben blij als het merendeel van nederland daar een ander gevoel bij heeft, dan ben ik gewoon een uitzondering die er geen baat bij heeft. Als ik ze die macht over mij en mijn medemens geef dan heb ik nog minder te zeggen voor mijn gevoel. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik wordt afgeluisterd. Wat als ik denkbeelden heb waar ze het niet mee eens zijn en ze me daarvoor oppakken op een dag. Nee wat mij betreft is de toegang tot onze prive gesprekken en wat we op de computer doen gewoon voor onszelf. Er worden zoveel mensen onterecht in de gevangenis gezet. Dit gebeurt volgensmij ook omdat ze ons bang maken en nu zijn we zo bang dat we onze privacy er voor opgeven want wie weet wat de buurman doet? Iets meer terug naar een samenleving waarin we echt meer samenleven en niet ieder voor zich lijkt mij een beter vooruitzicht, meer sociale kennis van elkaar.

Heel mooi en goed gezegd.


En wat dan? Op een vermoeden kan iemand nu dus slecht worden opgepakt, hoe vaak hoor je niet dat een dader al bekend was bij veiligheidsdiensten maar ze nog niets konden doen? Dat is juist waarom deze wet zo belangrijk is. Er zijn volop meldingen vanuit de omgeving dat iemand radicaliseert, maar dat is geen misdaad op zichzelf..

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:00

Sleepwet: 3 redenen om tegen te stemmen

Op 21 maart 2018 wordt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen ook een raadgevend referendum gehouden. Nederland stemt dan voor of tegen de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv), ook wel bekend als de Sleepwet. Amnesty heeft grote zorgen over deze wet, omdat die onnodig onze privacy en vrije meningsuiting bedreigt. Ook kunnen onze gegevens in verkeerde handen terechtkomen. We willen een wet die onze veiligheid én onze mensenrechten beschermt. Daarom adviseren wij: stem tegen de Sleepwet op 21 maart. Zo roep je de regering op de wet te verbeteren.

1. Jouw privacy staat op het spel

De regering hoort haar burgers en de democratische rechtstaat te beschermen tegen dreigingen. Daarvoor hebben de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten voldoende bevoegdheden nodig om die dreigingen te kunnen onderzoeken. Maar met de nieuwe wet mogen de diensten nu met een ‘sleepnet’ ook communicatie via de kabel stelselmatig en op grote schaal onderscheppen. Dus ook de gegevens van grote groepen mensen die geen bedreiging vormen voor de samenleving.
Daarom zegt Amnesty: gegevens van mensen die geen bedreiging zijn voor de nationale veiligheid zouden niet stelselmatig en op grote schaal verzameld en geanalyseerd moeten kunnen worden.

Als je niets verkeerd hebt gedaan, waarom wordt jouw privacy dan niet gerespecteerd? Dat is een terechte vraag. Durf je ‘jihad’ nog als zoekterm te gebruiken om jezelf te informeren? Je hebt niet in de hand welke conclusies die diensten trekken uit de gegevens die ze verzamelen. En regeringen wisselen elkaar af. Je weet dus niet wie het straks voor het zeggen krijgt en welke gegevens dan interessant zijn.

2. Jouw gegevens in verkeerde handen?

De wet staat toe dat gegevens ongefilterd gedeeld mogen worden met buitenlandse geheime diensten, dus zonder te weten waar ze precies over gaan. De wet staat zelfs toe dat die gegevens gedeeld mogen worden met landen waar mensen worden onderdrukt. Dat kan grote gevolgen hebben. Zo weten we dat sommige regeringen privéinformatie gebruiken om journalisten of bloggers tegen te werken, activisten te vervolgen, homoseksuelen en lesbiennes te discrimineren en de vrije meningsuiting te onderdrukken.

Ook jouw gegevens mogen niet in verkeerde handen terechtkomen. Wellicht denk je ‘ik heb niets te verbergen, dus wat maakt het uit.’ Dat klinkt logisch, maar informatie die voor jou onschuldig is, kan voor een regering verdacht materiaal zijn. De Nederlandse toezichthouder heeft wel zicht op welke gegevens gedeeld worden, maar kan niet nagaan waar ze daadwerkelijk voor worden gebruikt.
Daarom zegt Amnesty: deel nooit ongefilterde gegevens met buitenlandse geheime diensten.

Stel: Er is een onderzoek naar mensen die in Syrië de strijd van Islamitische Staat steunden en mogelijk willen terugkeren naar ons land. De communicatie vanuit Syrië met een bepaalde stad in Nederland wordt hiervoor onderzocht. De Nederlandse dienst vraagt aan de Turkse geheime dienst informatie over mensen die via Turkije reizen. Die wil de Turkse dienst wel geven, mits ze daar de door Nederland onderschepte gegevens voor terug krijgen. Het kan dus gebeuren dat jouw kritische berichten over Turkije of over president Erdoğan worden gedeeld met Turkije. Voor de Nederlandse inlichtingendienst wellicht niet zo interessant, maar voor de Turkse geheime dienst mogelijk wel. Vooral als je een Turkse achtergrond hebt, zou dat gevolgen kunnen hebben voor jouw volgende bezoek aan Turkije.

3. De toezichthouder moet achteraf bindend kunnen oordelen

In een vrije, democratische samenleving is het belangrijk dat iedereen zich aan de spelregels houdt. In een vrije maatschappij controleert de samenleving de overheid. Omdat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in het geheim werken, is controle echter lastig. Daarom is het van groot belang dat er een externe, onafhankelijke, onpartijdige toezichthouder is die bindend kan oordelen of de geheime diensten hun activiteiten rechtmatig hebben uitgevoerd. Dat garandeert dat er wordt getoetst op machtsmisbruik.

Deze externe toezichthouder bestaat al: de CTIVD, de Commissie van Toezicht voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Als een onderzoek naar het handelen van de geheime diensten is afgerond, deelt de CTIVD de bevindingen met de minister en met de Tweede Kamer. Maar deze bevindingen zijn niet bindend: de minister kan ze naast zich neerleggen. Dus als de CTIVD constateert dat de geheime diensten hun activiteiten onrechtmatig uitvoeren, dan kan deze de diensten niet bevelen de activiteiten te stoppen en de gegevens die onrechtmatig verzameld zijn te vernietigen.
Daarom zegt Amnesty: zorg voor een toezichthouder die achteraf bindend over de uitvoering van de activiteiten van de geheime diensten kan oordelen.

Gevonden op internet

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:10

boeflover schreef:
En wat dan? Op een vermoeden kan iemand nu dus slecht worden opgepakt, hoe vaak hoor je niet dat een dader al bekend was bij veiligheidsdiensten maar ze nog niets konden doen? Dat is juist waarom deze wet zo belangrijk is. Er zijn volop meldingen vanuit de omgeving dat iemand radicaliseert, maar dat is geen misdaad op zichzelf..


In de gevallen waarin dat voor was gekomen had deze wet helemaal niets veranderd hoor. En het is niet zo dat die personen nu niet gecontroleerd en in de gaten gehouden mogen worden (maar dat gebeurt dus te weinig), het gaat juist om de mensen die er om heen wonen, die "meegesleept" worden. Vandaar de naam van de wet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:17

boeflover schreef:
En wat dan? Op een vermoeden kan iemand nu dus slecht worden opgepakt, hoe vaak hoor je niet dat een dader al bekend was bij veiligheidsdiensten maar ze nog niets konden doen? Dat is juist waarom deze wet zo belangrijk is. Er zijn volop meldingen vanuit de omgeving dat iemand radicaliseert, maar dat is geen misdaad op zichzelf..

Dat is juist de reden dat deze wet geen nut heeft

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:35


senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:42

En ook de gezondheidszorg krijgt veel meer ruimte om met jou gegevens (al dan niet kloppend) aan de haal te gaan. Denk aan zorgverzekeraars, verzekeringen, etc.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:47

Overstappen is voor mij nu al moeilijk vanwege mijn medische geschiedenis. Dan helemaal. Je mag over stappen, maar als niemand je wil??? Ze mogen een ieder die hun veel geld gaat kosten nu al gewoon weigeren.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:33

boeflover schreef:
En wat dan? Op een vermoeden kan iemand nu dus slecht worden opgepakt, hoe vaak hoor je niet dat een dader al bekend was bij veiligheidsdiensten maar ze nog niets konden doen? Dat is juist waarom deze wet zo belangrijk is. Er zijn volop meldingen vanuit de omgeving dat iemand radicaliseert, maar dat is geen misdaad op zichzelf..


Vertel, hoe vaak hoor je dat eigenlijk?

En is dat werkelijk een reden om de privacy van miljoenen anderen op het spel te zetten om misschien iemand op te pakken? En je denkt niet dat de mensen waar het werkelijk om gaat dit volledig kunnen omzeilen?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:58


Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:07


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:22


purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:39

Gehele controle bij elke grens zou een mooi begin zijn. Nu kan je nog ongestoord met alles door het hele schengengebied rijden. En gemakkelijk elke luchthaven oplopen zonder enige vorm van controle.
Waar ik vooral bang voor ben is het idd delen van al mijn gegevens. En dat is voor mij de reden om tegen te stemmen, dat ik met een ander meegesleept ga worden