Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:38

Bonita_Bon schreef:
Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. Ik ben niet mijn oma. Zij heeft het niet overleefd. Zij staat in de geschiedenis boeken. Maar ik ga geen klopjacht beginnen tegen Duitsers, grapjes, gebruiken etc. Zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.


En toch denk ik dat we met z'n alle raar staan te kijken als er een feestje met als thema 'joden en nazi's' georganiseerd wordt.

Voor de mensen daar heeft het weinig zin om hier een feestje te verbieden . Ik denk alleen wel dat we niet moeten onderschatten hoe veel pijn er in een onderdrukte cultuur kan zitten. Hele generaties zijn daar gewoon kapot gemaakt. In Nederland leren we vooral over het begin van de onderdrukking maar ik heb op school bijvoorbeeld nooit geleerd dat tot nog helemaal niet zo heel lang geleden Native kinderen gewoon bij hun ouders werden weg gehaald om naar een overheidsschool te gaan.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:05

Ik zat gisteren een programma te kijken over dit hele onderwerp. Donkere mensen die het N woord niet uitspreken. Maar wel vervolgens een Black hair award (een wedstrijd voor zwarte haren) organiseren. Ik kan mij op mijn beurt toch heel beledigd voelen dat ik daar als 'witte' niet aan mee mag doen. Deze donkere Dames waren serieus les aan het geven aan andere donkere mensen over hoe erg ze onderdrukt worden deze dagen nog. Mijn nek haren gingen er van overeind staan. Het was gewoon racisme naar het witte en andere rassen toe. Het was volgens mij op Nederland 1 gisteren. Deze dames waren er zo erg mee bezig. Terwijl ik alleen maar kan denken als we ons allemaal nou eens niet zo druk maken dan zou de wereld er een stuk leuker op worden

Ik bedoel te zeggen wat maakt een ander mens of rassen meer of minder als mijzelf. Iedereen mag doen en laten wat ze willen maar om nou te zeggen dat ze dezer dagen nog echt onderdrukt worden lijkt mij niet meer van deze tijd in Nederland. Ja het is verschrikkelijk wat er is gebeurd in het verleden, maar je kan ook erin blijven hangen en beren op de weg blijven zien

Popstra
Berichten: 13813
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:20

Volgens mij kwam zelfs het woord ,,black power,, voorbij.
Als wij het woord ,,White power,, gebruiken nou berg je dan maar!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:25

Popstra schreef:
Volgens mij kwam zelfs het woord ,,black power,, voorbij.
Als wij het woord ,,White power,, gebruiken nou berg je dan maar!


Dat woord White Power stond jaren geleden op de gevel van mijn huurhuis,ik dacht dat het iets met voetbal te maken had, een of andere leus. Nou in mum van tijd had ik de woningbouw aan de deur,ik moest dat gelijk verwijderen!
Jeetje! ik wist zelf geen eens wat het betekende,helemaal hysterisch die man,hij was een neger,miss. vandaar zo hysterisch? En zo zijn er veel dingen waarvan je geen eens weet wat het betekend, vooral kinderen weten het geen eens.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:26

pluklief schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. Ik ben niet mijn oma. Zij heeft het niet overleefd. Zij staat in de geschiedenis boeken. Maar ik ga geen klopjacht beginnen tegen Duitsers, grapjes, gebruiken etc. Zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.


En toch denk ik dat we met z'n alle raar staan te kijken als er een feestje met als thema 'joden en nazi's' georganiseerd wordt.

Voor de mensen daar heeft het weinig zin om hier een feestje te verbieden . Ik denk alleen wel dat we niet moeten onderschatten hoe veel pijn er in een onderdrukte cultuur kan zitten. Hele generaties zijn daar gewoon kapot gemaakt. In Nederland leren we vooral over het begin van de onderdrukking maar ik heb op school bijvoorbeeld nooit geleerd dat tot nog helemaal niet zo heel lang geleden Native kinderen gewoon bij hun ouders werden weg gehaald om naar een overheidsschool te gaan.


Nee hoor, ik niet. Heb er eentje mee gemaakt. En ook met levende geschiedenis gebeurt het dat er zowel joden als nazi's uitbeelden wat er zoal gebeurde.

Onderdrukking kennen we hier in NL ook. Wat te denken aan rijke landeigenaren met (slaven)arbeiders? De rijken hebben eeuwen lang de arbeiders en nog minderbedeelde aardig onderdrukt/benadeeld.

De kerken konden er ook wat van. Denk aan de heksenjacht (van 1300 tot 1750) Onder grove martelingen werden "bekentenissen" afgegeven en andere "verraden". Dit heeft 10 duizenden levens gekost. Waarvan het gros vrouw! Iemand aanwijzen als heks was geen enkel probleem, maar bewijzen dat je het niet was....... ;( Om over rechten maar te zwijgen. Dit was ook een mooie manier om het klootjesvolk onder de duim te houden. Wederom onderdrukking!
Om nog maar te zwijgen over hoeveel culturen, gebruiken, andere geloven er onderdrukt werd.

Gaan we heksen kostuums en kerkelijke kostuums dan ook maar verbieden wegens het beladen verleden?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:34

Ik blijf me echt iedere keer weer opnieuw verbazen.
Ik kan niet anders doen dan hier keihard om lachen _O-

Bonita_Bon _/-\o_ _/-\o_

Ik moet toch echt een keer naar Madurodam, want mijn hele leven krijg ik al te horen dat ik daar vandaan kom. (Ik ben klein ja :') )

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:55

Een keer geweest, maar die stad viel tegen :D Ga liever ergens anders heen ;)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:06

aikon schreef:
Een keer geweest, maar die stad viel tegen :D Ga liever ergens anders heen ;)


Oh echt? Dus nu zit je mijn geboortestad af te kraken? Dat is pas discriminatie! _O- _O- _O-

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:22

}:) Voelde mij al 8 jarige daar toch behoorlijk uit de kluiten gewassen _O- En nee, ben niet erg groot. (zeker naast mijn vriend niet, hij 2,08 m. ik 1,69 m. :+ )

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:17

lovelucydan schreef:
... maar om nou te zeggen dat ze dezer dagen nog echt onderdrukt worden lijkt mij niet meer van deze tijd in Nederland...

Kijk, dat is het probleem vaak. Dat denken veel mensen maar niks is minder waar. ;)

En dat Bonita er geen probleem mee heeft is prachtig maar dat hoeft toch niet te betekenen dat niemand met een dergelijke achtergrond dat heeft?
Vindt Bonita (en de rest) het ook lollig wanneer er op de tribune bij Ajax gaskamergeluiden of oerwoudgeluiden gemaakt wordt, wanneer bepaalde spelers aan de bal komen?
"Ah joh, is toch al zo lang geleden? En iedereen weet toch dat die negervoetballer niet echt in de jungle geboren is? Het is maar een lolletje en vroeger deed daar ook niemand moeilijk over toch? Lachten die negertjes zelf net zo hard mee!"

Ik ben best van 'leven en laten leven' en toen de eerste 'Zwarte Pieten-reacties' kwamen, vroeg ik me ook af waar men zich druk om maakte. Maar als je je een beetje inleeft in de mensen die zich gekwetst enz voelen; wat is dan het probleem om er nog eens over na te denken en dit soort dingen een beetje aan te passen?
Wat maakt het uit dat het roetveegpieten of pimpelpaarse pieten worden? Die kinderen zien t verschil niet en over 10 jaar weten ze niet anders meer.
Blijkbaar heeft een bepaalde groep er een probleem mee dat ze als een karikatuur wordt gezien. Dan passen we het toch wat aan? Doen we cowboys en cowboys? Of iets anders? Wat is het probleem?
Waarom houden mensen toch zo extreem vast aan wat 'altijd zo is geweest'?
Dan ben je niet veel anders dan bijvoorbeeld extreem gelovigen, die anderen hun wil en denkwijzen wil opleggen! ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:32

Niet een bepaalde groep heeft er last van. Een handjevol heeft er last van. En Andere hobbelen er in mee. Blazen de zooi op zodat we niets meer kan.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:46

Maakt toch niet uit? Al is er maar 1 die er last van heeft?
En ‘niks meer kan’ is toch vreselijk overdreven? Er zijn alternatieven genoeg! Maar nee, anderen moeten niet zeuren want wat wij willen is belangrijker omdat het altijd zo is geweest!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:49

Nee voor 1 persoon moet je heel. Grote groep alles willen doen opgeven. En nee ook geen flauwekul alternatief gaan verzinnen.
Een persoon kan dan beter aan zichzelf gaan werken waarom hij zich zo aangesproken voelt.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:24

karuna schreef:
Volgens Tivoli zelf niet. Hadden graag nog eens georganiseerd maar durven het niet meer aan ivm mogelijke problemen en protesten die er dan kunnen ontstaan


https://nos.nl/artikel/2219111-ophef-ov ... -stuk.html

Dat is helemaal niet wat de directeur van Tivoli hierover zegt.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:49

sflj schreef:
lovelucydan schreef:
... maar om nou te zeggen dat ze dezer dagen nog echt onderdrukt worden lijkt mij niet meer van deze tijd in Nederland...

Kijk, dat is het probleem vaak. Dat denken veel mensen maar niks is minder waar. ;)

Nou ik vind toch echt dat ze nu op alle slakken zout strooien nu. Dus als 10 personen (of een redelijk kleine groep) bij wijze van zich beledigd voelen kan heel Nederland zich aanpassen. Kom zeg beetje huid kweken hoor.... Anders kan straks niks meer

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:44


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 13:12

Oh zucht

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:21

gohya schreef:


die laatste zin uit het artikel was inderdaad precies wat ik dacht. Vorig jaar was het andersom en was er geen mens die zich er druk om maakte. Een donkere Jezus en een donkere Petrus vorig jaar. En nu is het andersom en meteen weer janken door iemand.
Sorry, relativeren is soms wel echt een kunst hoor...

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:32

pluklief schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. Ik ben niet mijn oma. Zij heeft het niet overleefd. Zij staat in de geschiedenis boeken. Maar ik ga geen klopjacht beginnen tegen Duitsers, grapjes, gebruiken etc. Zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.


En toch denk ik dat we met z'n alle raar staan te kijken als er een feestje met als thema 'joden en nazi's' georganiseerd wordt.




Wauw, dit vind ik eigenlijk wel een hele goede reactie +:)+

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:44

pmarena schreef:
pluklief schreef:


En toch denk ik dat we met z'n alle raar staan te kijken als er een feestje met als thema 'joden en nazi's' georganiseerd wordt.



Wauw, dit vind ik eigenlijk wel een hele goede reactie +:)+


Een naieve reactie voornamelijk. Want dat gebeurt toch allang? Oorlogje spelen.
Voor kinderen EN volwassenen. Zie je kinderen vooral graag de bevrijders spelen (of joodse onderduikers), volwassenen kiezen ook vaak voor de Nazi kant. Call of duty heeft bijvoorbeeld 1ste en 2de wereldoorlog. En de Nazi's staan gewoon met Swastika's afgebeeld. En in een aantal spellen kun je ook zelf aan de Nazi kant staan en mensen uit het verzet, Joden en Roma's doden. Vind ik niet helemaal nodig, net als dat ik het niet helemaal nodig vind dat er bij Grand Theft Auto vrouwen met kinderwagens dood worden gereden en bij Assasins Creed iemand zeer beeldig de keel door word gesneden. Maar hee, ik speel het niet :D

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:50

Bonita_Bon schreef:
Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. Ik ben niet mijn oma. Zij heeft het niet overleefd. Zij staat in de geschiedenis boeken. Maar ik ga geen klopjacht beginnen tegen Duitsers, grapjes, gebruiken etc. Zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.

Dit vind ik de beste post van het hele topic. Ben het er ook helemaal mee eens.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:25

Bonita_Bon schreef:
Een naieve reactie voornamelijk. Want dat gebeurt toch allang? Oorlogje spelen.
Voor kinderen EN volwassenen. Zie je kinderen vooral graag de bevrijders spelen (of joodse onderduikers), volwassenen kiezen ook vaak voor de Nazi kant. Call of duty heeft bijvoorbeeld 1ste en 2de wereldoorlog. En de Nazi's staan gewoon met Swastika's afgebeeld. En in een aantal spellen kun je ook zelf aan de Nazi kant staan en mensen uit het verzet, Joden en Roma's doden. Vind ik niet helemaal nodig, net als dat ik het niet helemaal nodig vind dat er bij Grand Theft Auto vrouwen met kinderwagens dood worden gereden en bij Assasins Creed iemand zeer beeldig de keel door word gesneden. Maar hee, ik speel het niet :D


Ik denk dat dat naïeve komt omdat het te "vers" is en dat er gedacht word dat men daar niet aan mee doet/dat het bestaat/niemand het in zijn hoofd haalt om daar aan mee te werken.
Maar ik zie het ook allang gebeuren. Heb zelfs een thema feest gehad met joden en nazi's. Er werd door niet genodigden moeilijk over gedaan, maar het was heel gezellig geen haat, nijd of onderdrukking tussen beide.
Ook al eens een toneelstuk op school opgevoerd als ode aan de benadeelde volkeren, aan de verzetsstrijders, onderduikers. Niet bedoeld om de bezetter te eren. :n
Krijg ook het idee dat er velen zijn die niet op de hoogte zijn van levende geschiedenis groepen die ook de 2e wereld oorlog uitbeelden. Het is onze geschiedenis of we willen of niet. Het levend houden leert iedere generatie weer van. Maar niet om zielig te doen dat onze voorouders het o zo slecht gehad hebben en het verboden moet worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:39