Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:32

ik dacht dat het over jobstudenten ging, nee?

Aan de andere kant, ik verdien ook maar 2/3 van de meeste vrienden...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:33

petitparis schreef:
ik dacht dat het over jobstudenten ging, nee?

Ook over het minimumloon dacht ik? Niet alleen studenten/jongeren

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:39


xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:47

denk dat de belgen en Nederlanders ongeveer hetzelfde gestort krijgen qua loon hoor :) misschien dat het bruto wel verschilt.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:53

cijfers voor 2017
Het gemiddelde brutoloon bedraagt voor een voltijds werkende Belg 3.401€. Een gehuwde bediende houdt hier netto 2.049€ van over. Toch zegt dit gemiddelde loon niet veel en kijken we daarom beter naar de mediaan. In België ligt die mediaan maandelijks op een nettoloon van 1.873€. Dit betekent dat 50% van de Belgen meer verdient en de andere helft minder. Slechts 10% verdient evenwel minder dan 1.531€. Daarnaast ontvangt 5% van de Belgen iedere maand een inkomen hoger dan 3.100€. Zij mogen zich dan ook bij de gelukkigen prijzen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:28

Ik weet geen exacte cijfers :) Maar ik schrok me echt dood van de jeugdlonen die ik langs zag komen... Ik ben 26 en verdien 11 euro per uur voor een baan die ik maximaal 6u per week beoefen ongeveer (ligt aan de aard, ik werk in blokken van 2u, ik maak opnames van colleges op de universiteit :) ). Ik ken echt niemand die ver daarboven zit (en nog studeert)... En als ik dan gierig over zou komen als ik geen 10 euro fooi kan neerleggen, dan vind ik dat toch apart

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:31

De verschillen die mij opvallen:
- in belgie zijn levensmiddelen duurder dan half uur terug rijden in ned
- zo zijn meubelen / bouwmaterialen van grotere nationale ketenen ook duurder in belgie dan ned (zelfde bedrijf - zelfde kastje)

- in ned kan je in veel autobedrijven in 1 plaats op afspraak je auto laten keuren, in belgie heb je 1 centraal station (voor aantal gemeente) waar je (met bietje pech) uren in de rij kan aansluiten
- in belgie is wegenbelasting goedkoper dan in ned

- ziektenkostenverzekering is in belgie veel goedkoper maar veel medicijnen / behandelingen worden niet vergoed
- in ned heb je eigen risico, in belgie remgeld (dat is dus in principe hetzelfde)
- in ned gaat ha/ziekenhuis rekening rechtstreeks na verzekering, die betaalt en klaar.
In belgie krijg je rekening thuis, moet na verzekering ter goedkeuring, krijgt die dan weer terug gestuurd om zelf te betalen (wat dus in principe voorschieten is) en dan kun je mnden wachten op terugbetaling van verzekering
- in belgie kan je iedere x na een verschillende ha gaan, iets wat in ned niet kan / gebruikelijk is

- in belgie kennen ze “ geregistreerd partnerschap (dat in ned voor de wet gelijk aan trouwen staat) niet.
Dus sta je te boek in belgie als samenwonend en als je dat dan wil veranderen in trouwen kan dat niet want je bent gerigistreerd partnerschap, wat ze dus officieel niet kennen ?!
Huh????

En tja, de taalbarriere!!!
- woorden als domicielering, mutualiteit had ik nog nooit van gehoord
- heb inmiddels met heel wat belgische bedrijven gecommuniceerd per brief maar jemig, ik moet vaak toch echt brieven 3x goed doorlezen voordat ik het snap.
Zo omslachtig, geen direct antwoord op vragen en ja, weer woorden die in ned echt iets anders betekenen als in belgie dus soms komt er ook echt onbegrip bij kijken!
Praat ik over A , blijkt het B te betekenen, haha!!!

Maar dit alles mag de pret in belgie niet drukken!!!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:37

klopt, in België is eenzelfde product duurder dan in NL, ik breng ook vaak zaken mee van NL of bestel ze daar. Vrienden en familie die aan de grens wonen gaan ook over de grens shoppen.

En Magrathea, niemand sprak over 10€ fooi. Maar iedereen 10€ in de pot en het wisselgeld als fooi.
Maar ja de studenten zijn bevoordeeld doordat ze brutoloon netto krijgen.

Mijn pa zei altijd:"bruttoloon telt niet, het is wat je netto in de hand krijgt".

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:43

Hahaha vraag mij wel af welke woorden. Misschien is het door bokt maar ik begrijp "jullie" nederlanders wel zo goed als altijd :P

Is geregistreerd samenwonen dan hetzelfde als bij ons wettelijk samenwonen? Want je hebt wettelijk samenwonen en feitelijk samenwonen en mijn zus gaat dit veranderen naar wettelijk want ze gaan niet trouwen maar kopen wel een huis samen en verwachten een kindje :)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:44

"in belgie kennen ze “ geregistreerd partnerschap (dat in ned voor de wet gelijk aan trouwen staat) niet.
Dus sta je te boek in belgie als samenwonend en als je dat dan wil veranderen in trouwen kan dat niet want je bent gerigistreerd partnerschap, wat ze dus officieel niet kennen ?!
Huh???? "
Dit is iets dat ik niet echt goed begrijp. Wettelijk samenwonenden hebben op een aantal gebieden dezelfde voordelen (en nadelen) als gehuwden, je kan ook steeds beslissen te huwen, dit maakt wettelijk samenwonen zelfs automatisch ongedaan als ik mij niet vergis.

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:46

Voor de termen voormiddag en namiddag heeft nogal eens voor problemen met afspraken inplannen bezorgd :D
Klant tegen mij; "Ik wil graag een afspraak in de voormiddag"
Ik tegen de klant; "Kunt dan eventueel om 13.00 uur?"

Oeps..

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:00

Over het geregistreerde partnerschap:
Wij kunnen dat dus niet in belgie zo omzetten naar trouwen (want we hebben in ned immers al een geregistreerd partnerschap - overeenkomst (die ze dus niet “kennen” in belgie maar wat wel dus genoteerd staat en die blijkt dan dus in ene zwaar tegen te spelen?!)

Om dit naar trouwen status te laten omzetten in belgie moeten we naar den haag, even aantal 100en euro’s betalen om daar ons geregistreerd partnerschap te laten ontbinden (wat we eigenlijk helemaal niet willen!)
Dan zouden we dus “gewoon” in belgie kunnen trouwen...(en hebben we dus dezelfde status, die we in ned al heel lang officieel hebben!!!)

Europa 1 !!!!
Dus nu maar gewoon wettelijk samenwonend in belgie en mochten we ooit terug gaan na ned dan zijn we nog steeds een geregistreerd partnerschap setje!

Volgens mij heeft wettelijk samenwonen in ned niets met het huwelijk en huwelijkse rechten te maken!
Als je in ned samenwoont en je gaat uit elkaar bijv, is het echt niet zo dat er een boedelverdeling volgens trouwen is maar gewoon wat men zelf beslist.
Bij trouwen / geregistreerd partnerschap kun je kiezen uit huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen en dat is dus officieel vast gelegd voor de wet. Wel is het met officieel samenwonen zo dat je (net als huwelijk) meer betaalt voor gas, water, licht ed.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:31

Evelienepien schreef:
- in ned kan je in veel autobedrijven in 1 plaats op afspraak je auto laten keuren, in belgie heb je 1 centraal station (voor aantal gemeente) waar je (met bietje pech) uren in de rij kan aansluiten

Tip: Online afspraak maken! Moet je vaak wel eventjes op voorhand doen, maar dat scheelt echt enorm! Ik kan altijd zo binnenrijden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:36

Olle schreef:
Voor de termen voormiddag en namiddag heeft nogal eens voor problemen met afspraken inplannen bezorgd :D
Klant tegen mij; "Ik wil graag een afspraak in de voormiddag"
Ik tegen de klant; "Kunt dan eventueel om 13.00 uur?"

Oeps..

O jee, dit herinnert me aan mijn allereerste kamp als leiding in België. Er was een meisje van een jaar of 12 die met het schaamrood op de kaken kwam vertellen dat ze "haar regels" had gekregen. Ze voelde zich er enorm slecht over. En ik had echt geeeeen idee wat ze bedoelde! Echt serieus totaal niet! Ze heeft het 5 minuten geprobeerd duidelijk te maken tot mijn medeleidster er toevallig bij kwam die zei "Huh, je weet toch wel wat maandstonden zijn?" Mán ik kon mezelf wel schoppen, dat meisje had zich enorm gegeneerd bij mij , het was niet haar eerste keer ongesteld zijn maar het scheelde weinig :o :o Ergste taalbarrière ooit.

Ik ben het trouwens nog eens terug gaan lezen en ik had het inderdaad mis. Sorry! :o
Wij werken meestal ook met een pot hoor, tenzij er iemand echt heel krap bij kas zit, of bijvoorbeeld de pot splitten voor wel-drinkers en nietdrinkers (aangezien een frisje meestal een stuk goedkoper is dan een biertje, op een grote rekening is dat wel banketstaaf)(zeker als je dus inderdaad iemand hebt die niet drinkt vanwege geldgebrek)

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:38

Wij hadden toen we van Nl naar Be verhuisden een geregistreerd partnerschap. Omdat we dat niet om konden zetten zijn we in Be maar getrouwd op een gratis tijdstip. Het grappige was dat onze gemeente op dat moment het trouwen in de gemeente wilde stimuleren waardoor we op het gratis tijdstip 75 euro per persoon toe kregen :-)

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:06

petra8 schreef:
Wij hadden toen we van Nl naar Be verhuisden een geregistreerd partnerschap. Omdat we dat niet om konden zetten zijn we in Be maar getrouwd op een gratis tijdstip. Het grappige was dat onze gemeente op dat moment het trouwen in de gemeente wilde stimuleren waardoor we op het gratis tijdstip 75 euro per persoon toe kregen :-)


Nou, dat jullie wel konden trouwen zonder dat jullie het GP in ned moesten laten ontbinden?
Dat gaat in deze gemeente dus echt niet....wat apart!

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:43

Ik heb het over de gemeente Turnhout 9 jaar geleden, misschien is er intussen het een en ander veranderd?

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:48

petra8 schreef:
Ik heb het over de gemeente Turnhout 9 jaar geleden, misschien is er intussen het een en ander veranderd?

Hier 6 jr geleden in l ommel.
Zou echt nie weten waar het verschil in zit? Turnhout groter dan hier en dus moderner?
Nee, zonder gekheid; weet het niet!!

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:47

Kan je niet in Nederland trouwen Evelienepien?

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:50

Tiggs schreef:
Kan je niet in Nederland trouwen Evelienepien?

Geregistreerd partnerschap staat in ned wettelijk gelijk aan trouwen dus dat zijn we al!
Maar het gaat hier om cultuurverschillen toch? En dit is dus een (plaatselijk?!) verschil!!

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:42

Evelienepien schreef:
De verschillen die mij opvallen:
- in belgie zijn levensmiddelen duurder dan half uur terug rijden in ned
- zo zijn meubelen / bouwmaterialen van grotere nationale ketenen ook duurder in belgie dan ned (zelfde bedrijf - zelfde kastje)


Inderdaad tjing tjing...


Heb niet alle pagina's doorgelezen.. misschien is het al genoemd.

Maar is het niveau van de (auto)rijschool instructeurs zo laag in België :o of zijn er een aantal die er na het behalen van het rijbewijs met de pet naar gooien? Ze rijden hier zo achterlijk en zeer gevaarlijk! In NL komt het ook voor dat er op een 80-weg een tractor oid wordt ingehaald en dat het dan 'net goed' gaat en de tegenligger net mis hadden.. maar hier in België zijn er malloten waarbij het 'ECHT net goed' gaat...

Ook heb ik altijd in NL geleerd dat je het verkeer zo weinig mogelijk moet hinderen, nou pfff, hier.... :7
Ik scheer niet iedereen over 1 kam hoor!

Evelienepien schreef:
Maar dit alles mag de pret in belgie niet drukken!!!

*\o/*

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:09

ik denk dat het merendeel van de Belgen met hun ouders leren rijden. En als ik terug kijk naar de paar ritten met mijn vader, dan was ik enorm blij dat ik uiteindelijk op rijles mocht en daarna onmiddellijk alleen mocht rijden met mijn voorlopig rijbewijs. Zoveel geleerd wat mijn vader mij nooit had kunnen uitleggen.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:30

Ik moet zeggen dat ik al heel wat uren op de Nederlandse wegen gespendeerd heb, en ik daar toch ook al heel wat gezien heb en gevaarlijke situaties meegemaakt heb. Ik mis vaak een stukje vlotheid waar we in België allicht te veel van hebben :+

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:35

Nou, wst ik door schade en schande heb geleerd!
In ned rijden mensen als het oranje wordt vaker door dan in belgie; die staan meteen stil.

Wat ik in belgie wel echt fijner vind op de snelwegen is dat vrachtwagens overdag veelal niet mogen inhalen! Dat rijdt een stuk fijner!

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:39

Mijn man en ik zijn op reis in NL ook aangereden op een rotonde door een 92-jarige dame in Fiat Seicento. Mevrouw had ons "niet gezien"...
Imo zie je dit soort koekendoosjes in NL veel meer rondrijden. De meeste dergelijke autootjes die je in België tegenkomt hebben ook een Nederlandse nummerplaat. En met dergelijke autootjes komt vaak ook bepaald rijgedrag...