Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:07

Quebelle schreef:
Bij een studebtenjob gaat juist bijna niets af, wij betalen namelijk nog geen belastingen. Ik verdien daarmee zo'n 1500-2000 euro per maand voor een 20-25 uur week.

Wow wat? En wat doe je dan? Ik woon 1 km van de Belgische grens :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:11

:wow: ik werk 4u in de week maar verdien niet 1/5e van wat jij krijgt zeg

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:14

Ik verdien dat met mijn gewone werk niet eens.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:16

Wij hebben ook altijd jobstudenten die nagenoeg evenveel verdienen als ik met bachelor en anciënniteit en looncategorie D hier :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:27

Kwanyin schreef:
Is dat bij jullie ook gebaseerd op hoeveel je het jaar ervoor gewerkt hebt? En krijgen jullie ook vertrek vakantiegeld bij ontslag?


Ja en ook welk statuut je hebt :) Ik bv ben bediende en krijg tijdens mijn vakantie gewoon loon doorbetaald. Dus mijn vakantiegeld is maar een 50% van een netto maandloon. Mijn vriend is arbeider en krijgt niet doorbetaald tijdens vakantie. Maar hij ontvangt dan 200% nettoloon. :)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:33

Wat is een bediende?

Hier krijg je minimaal 20 vakantiedagen (vaak 25), waarop je dus gewoon krijgt betaald, en daarnaast in mei 8% over je jaarsalaris aan vakantiegeld.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:34

Ik werk als student bediende in een Carrefour :j

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:41

DeMolenhoek schreef:
Kwanyin schreef:
Is dat bij jullie ook gebaseerd op hoeveel je het jaar ervoor gewerkt hebt? En krijgen jullie ook vertrek vakantiegeld bij ontslag?


Ja en ook welk statuut je hebt :) Ik bv ben bediende en krijg tijdens mijn vakantie gewoon loon doorbetaald. Dus mijn vakantiegeld is maar een 50% van een netto maandloon. Mijn vriend is arbeider en krijgt niet doorbetaald tijdens vakantie. Maar hij ontvangt dan 200% nettoloon. :)


Ja maar jij bent ook Belg hé :)) .

Anoniem

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:02

Pfff, was vergeten kijken vanwaar je kwam. Dom van mij, sorry :D

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:12

xHaithi schreef:
romyloverrr schreef:
- In België wordt er niet zo'n druk gezet op wat je moet studeren na de middelbare en wordt er pas veel later gekozen


Hier wil ik graag even op inhaken want dat is ook een flink verschil tussen scholen in BE en NL. Bij ons kan je met eender welk middelbare schooldiploma rechtstreeks naar eender welke vorm van hoger onderwijs. Of je nu ASO (VWO), TSO (HAVO), BSO (VMBO) of KSO (kunstonderwijs) hebt gedaan, je mag universiteit of hogeschool doen. Voor sommige richtingen zijn er wel toegangsexamens en die zal je logischerwijs sneller halen als je een bepaald opleidingsniveau hebt gedaan. Dat zijn echter de enige restricties.

Zelf vind ik dit systeem goed omdat kinderen bij ons dus niet afgestraft worden op foute keuzes die ze maken in de puberteit. Ik vind niet dat kinderen op die leeftijd al echt in staat zijn in te schatten wat ze willen en waarom en in moeilijke periodes soms gewoon kiezen voor de weg met de minste weerstand. Hoewel je keuze altijd invloed zal hebben op je latere leven (vrienden, voorkennis, algemene kennis) is er altijd nog mogelijkheid om hoger onderwijs te volgen zonder verdere omwegen.

Edit: Oh, en we zitten allemaal tot ons 18 op het middelbaar. In BSO feitelijk zelfs tot je 19de.

Inderdaad, mooi uitgelegd!
Ik ben zelf in 4 HAVO overgeschakeld naar TSO in België. Vind het heel spijtig nu te horen dat mensen een jaar extra moeten doen in Nederland omdat ze een opleiding anders niet kunnen doen in verband met een keuze van wiskunde A ipv wiskunde B in 3 HAVO.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:05

Quebelle schreef:
Bij een studebtenjob gaat juist bijna niets af, wij betalen namelijk nog geen belastingen. Ik verdien daarmee zo'n 1500-2000 euro per maand voor een 20-25 uur week.


:wow: bizar!

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:00

Ik ben jobstudent. Voor 4 uurtjes op zaterdag krijg ik op een zand meer dan 200 euro. Voor een maand te werken aan 37 uur per week verdien ik net geen 2000 euro. En nop daar moet niets meer af.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:04

Ik wil ook weer jobstudent zijn ! Mission impossible vrees ik ... :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:12

Ik heb een nederlandse vriending die amper 6 euro per uur verdiend? Daarvoor zou ik mijn bed niet uitkomen tbh :=

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:13

Quebelle schreef:
Ik heb een nederlandse vriending die amper 6 euro per uur verdiend? Daarvoor zou ik mijn bed niet uitkomen tbh :=


Ik vind jullie bedragen echt bizar vergeleken met die in nederland :wow:

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:14

En dan te bedenken dat veel Belgische studenten dus ook nog lang thuiswonen :oo had toch moeten verhuizen vroeger zo te lezen :')

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:20

Ik verdien 4,85 (ongeveer dan, idg 4,8). En ja, daarvoor kom ik mijn bed uit. Krijg betaald voor een achttienjarige, haha.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:28

Maar de minimumlonen liggen in België ook gewoon hoger geloof ik, ook voor volwassenen.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:28

Fenrir schreef:
En dan te bedenken dat veel Belgische studenten dus ook nog lang thuiswonen :oo had toch moeten verhuizen vroeger zo te lezen :')


Niet iedereen zoekt een studentenjob..

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:32

Gigixponys schreef:
Fenrir schreef:
En dan te bedenken dat veel Belgische studenten dus ook nog lang thuiswonen :oo had toch moeten verhuizen vroeger zo te lezen :')


Niet iedereen zoekt een studentenjob..


Waarom niet als ik vragen mag? Hoe bedoel je deze opmerking?

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:06

AlwaysH schreef:
Ik verdien 4,85 (ongeveer dan, idg 4,8). En ja, daarvoor kom ik mijn bed uit. Krijg betaald voor een achttienjarige, haha.

Doorboor kwam ik als 15 jarige mijn bed al niet uit. Toen had ik 8 per uur. Sinds ik meerderjarig ben dus deze bedragen.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:12

idd uurlonen in België liggen een pak hoger. Zeker vanaf 18, verdien je zo geod als het brutoloon van een volwassenen. Ik herinner mij dat ik al arbeider in 2 ploegen net geen 3000€ netto had en dat is al 12j geleden. De zomer ervoor in de horeca had ik 3200€ verdiend op een maand plus nog drinkgeld/fooi.
Geloof ook dat er nu minder beperkingen zijn op het aantal uren dat je als jobstudent mag werken...

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:39

petitparis, vroeger werd er gerekend op dagen. Als student mocht je vroeger 52 dagen werken, zoiets denk ik? Nu hebben ze dat omgezet in uren. Zo voorkom je dat je eigenlijk een dag van die 52 verliest aan bvb een dag waar je maar 3 uur werkt.

Jonge studenten worden ook gewoon beter betaald, ik denk dat het in Nederland hoger word naarmate je leeftijd? Maar in België moet je echt je best al doen om een job te vinden die minder dan 8 euro betaald aan 16 jarige.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:26

AlwaysH schreef:
Gigixponys schreef:

Niet iedereen zoekt een studentenjob..


Waarom niet als ik vragen mag? Hoe bedoel je deze opmerking?


Ik bedoel, dat ook al verdient het goed, dat niet iedereen een studentenjob neemt. Ikzelf b.v. (21 jaar) heb nog nooit een studentenjob gehad. Ik kan dus idd nog niet op mezelf gaan wonen, maar dat wil ik ook niet. :P

Is het dan echt zo dat iedereen in Nederland een studentenjob neemt?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:29

Bijna iedereen wel, zo lang dat gaat naast school. De meeste ouders (die ik ken en mijn eigen) vinden je maar lui als je elke avond en het hele weekend alleen op de bank zit, want de meesten krijgen ook niet zo veel zakgeld dat ze daar heel veel leuke dingen van kunnen doen.