Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:31

Tiggs schreef:
Damned schreef:
Wat me opvalt is dat Nederlanders (op bokt toch) met veel oudere auto's lijken rond te rijden terwijl Belgen precies sneller een nieuwe kopen?


Omdat ze hun auto gewoon sneller in de prak rijden :') ?

Ik verbaas me in België ook altijd over alles wat er op de snelweg/vluchtstrook ligt; banden, schoenen, stoelen etc.

Dan ook maar iets positiefs: mensen lijken wat netter gekleed/verzorgder in België, niet overdreven maar wel wat minder slonzig dan sommige Nederlanders.


Je krijgt hier ook iets sneller een lening, zelfs als je jong bent en via uitzendbureau werkt.
Heb mijn auto in 2016 ook nieuw gekocht (duster) werkte toen via uitzendbureau :) ben nog steeds blij dat ik een nieuwe heb gekocht.
Ouders of iemand staat dan garant voor de lening dat de bank iets meer zekerheid heeft.

Wegen daarintegen zijn slecht en ben altijd blij als ik weer keer naar Nederland ga om Geboorteplaats te bezoeken ect.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:42

Zinzi_Jewel, dik 100 jaar geleden was heel België nog Nederlands grondgebied :')

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 02:19

Valt me op dat er nog niet gesproken is over racisme.
Dat is hier in deze streek Belgisch limburg , echt heel erg.

Anders gekleurden worden gewoon met de nek aangekeken.

Een donker gekleurd geadopteerd jongetje werd door andere ouders met aap aangesproken en wat dat kind bij hun kind in de klas deed.

Op mijn werk klaagden de goed belgisch sprekende buitenlanders(origine van Portugal, Maroko, Turkije) over het feit dat ze totaal genegeerd werden door hun belgische collega's die vaak de hele dag geen woord tegen hun zeiden.
Ze waren blij als ze met mij mochten werken want ik deed normaal.

De zuivelafdeling is in Nederland vele malen groter :P

Belgen zijn veel honkvaster.
Kinderen blijven langer thuis hangen,mogen ook veel later dingen zelf ondernemen(vooral de meiden), worden eindeloos gehaald en gebracht en ze zijn veel minder reislustig.
Er wordt hier in de dorpen dus veel over en weer getrouwd en trouwens ook bijna net zoveel gescheiden.

Aan de andere kant doen ze een stuk minder moeilijk over regeltjes, laten ze anderen ook meer met rust en zijn vooral met hun eigen bezig.

De gezondheidszorg loopt een stuk vlotter en beter al zijn ze wel erg van de medicatie bij ieder kuchje.

Scholen zijn beter georganiseerd en overzichtelijker en voor studenten is het makkelijk om te studeren en op kot/kamers te gaan.

Hiërarchie en bureaucratie is wel een Belgisch dingetje .

Ik zeg altijd dat de Belgen 50 jaar achter lopen op de Nederlanders maar het voordeel daarvan is dat scholen nog beter georganiseerd zijn en leerlingen en jeugd nog beleefheid en gehoorzaamheid bijgebracht worden.
Hier ging de kleuterjuf gewoon met haar klasje van 30 leerlingen even naar de boerderij om kalfjes te kijken.
Netjes hand in hand, zonder verdere begeleiding en alle kindjes liepen keurig mee.
Aan de andere kant van de grens(Nederland) krijgt een meester zijn lagere schoolklas met moeite mee naar de sporthal en ontstaat er een file van auto's omdat de klas in een lange sliert de straat over steekt, totaal niet luisterend naar de meester.

Nederland wil vaak het beste jongetje van de klas zijn in Europa zie paardenpaspoorten bijvoorbeeld.

Het grappige is dat de belgen in verschillende dingen dan ineens een inhaalslag maken en ineens voor lopen op Nederland.
Als ik bijvoorbeeld in Belgie geld stort, staat het al op mijn rekening als ik thuis kom, in Nederland pas de volgende dag.
In Belgie waren ze ook eerder met geldstort apparaten bij banken.

Nederlanders zijn gek op nieuwe technologie en naar mijn idee ook wereldser georienteerd .

Vlamingen hebben eigen woorden, terwijl Nederlanders sneller een engels woord overnemen.
Als vlamingen een engels woord overnemen , spreken ze het op het vlaams uit.
Flat, is in het Nederland "flet" en in het vlaams "flat"

Ik kom oorspronkelijk uit Noord Holland en had totaal geen moeite om in Brabant te wonen(15jaar) maar ook al woon ik nu 20 jaar in Belgie, echt er tussen passen zal ik waarschijnlijk nooit doen.
Ben ook te direct :o
Gelukkig zijn inmiddels al mijn buren ook Nederlanders want ja, die betalen meer voor de huizen en dan verkoopt een Belg toch het liefste aan de hoogste bieder( ook al is dat een gierige Öllander ;) ).

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 04:47

Zo wat een vooroordelen hier!
Ik het karakter enz. er niet bij halen, als limurger ben ik toch ook al heel anders als de mensen boven de rivieren. En ik ken veel mensen door heel België, ook in wallonië. Maar ik ga toch niet over de hele groep oordelen.

- Nederland kun je jezelf ziekmelden zonder doktersbriefje
- Wegen in België zijn slechter
- Onderwijs is een stuk strikter (en ik vind ook beter) en goedkoper in België
- Puntensysteem is niet 5,5 is door, maar 5/10 is door.
- Het toetsenbord, dat heeft even geduurd, maar ondertussen heb ik ook een AZERTY toetsenbord
- Belgen zijn vaak niet zo te spreken over het Nederlandse bier :7
- In België wordt er niet zo'n druk gezet op wat je moet studeren na de middelbare en wordt er pas veel later gekozen

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 06:17

spatter schreef:
Valt me op dat er nog niet gesproken is over racisme.
Dat is hier in deze streek Belgisch limburg , echt heel erg.

Anders gekleurden worden gewoon met de nek aangekeken.

Een donker gekleurd geadopteerd jongetje werd door andere ouders met aap aangesproken en wat dat kind bij hun kind in de klas deed.

Op mijn werk klaagden de goed belgisch sprekende buitenlanders(origine van Portugal, Maroko, Turkije) over het feit dat ze totaal genegeerd werden door hun belgische collega's die vaak de hele dag geen woord tegen hun zeiden.
Ze waren blij als ze met mij mochten werken want ik deed normaal.


Welke streek in Limburg is dat?
Ik moet eerlijk toegeven dat sommige 'buitenlanders' in Hasselt ook gewoon niet deren. En dan heb ik het niet over zwarte mensen maar meestal Afghanen of waar ze ook vandaan komen. Eerst gaf ik hun altijd nog 'positieve vooroordelen' zoals ik het zelf noem. Dat is dus in de zin van dat ik redeneerde van; ze weten niet dat ik mij bedreigd voel door hun gedrag, dus ik negeer het maar gewoon, zij kunnen er niks aan doen. Tot ik om 1 uur 's nachts eens iemand van mij af heb moeten slaan en daarbij nog een klap teruggekregen heb. Toen redeneerde ik ook "Hij weet vast niet dat hij eng bezig is, die ene arm die even om mij heen ging was vast niks." Het was dus wel iets.
Nu hangen ze dus vaak rond aan het station en het is niet voor niks dat veel ouders het niet fijn vinden als hun kinderen daarlangs moeten. Je merkt gewoon aan hun lichaamstaal en gedrag dat zij je anders bekijken (en nee natuurlijk, niet allemaal! Gewoon mijn ervaring dus nogmaals..).

Of in Antwerpen is het ook vreselijk om 's nachts alleen als vrouw rond te moeten lopen (of als een vrouwelijke man waarschijnlijk ook). Je kan de fuif nog niet even verlaten om naar de nachtwinkel te gaan of ze hangen al half aan je (en dat het dichtbij de prostitutiebuurt is is geen excuus, dat ze daar dan maar naartoe gaan). De laatste keer was ik samen met een vriendin daar en om 5 uur 's ochtends (!!) toen we net de fuif verlaten hadden was het zelfs nog erg. Zeker vijf mannen die belachelijk kwamen doen, vragen om seks en/of belachelijke dingen roepen. En ja sorry, allemaal mensen van andere afkomst. Of binnendringen in LGBT plaatsen en daar hun heteroseksualiteit komen verkondigen en aan meisjes zitten. Ondanks dat er dan nog beveiliging aan de deur staat die (in Antwerpen) vrij strikt zijn op het binnenlaten van hetero mensen en de ingang 20 euro kost is het blijkbaar nog mogelijk dat ze belachelijk komen doen..
Nu komt dit misschien vrij discriminerend over, maar het is gewoon mijn ervaring, geen idee dus of dat 'toeval' is of niet. Diezelfde nacht in Antwerpen ook nog een Pool gehad die de weg niet wist en geen Nederlands sprak, maar aangezien die gewoon vriendelijk was hebben we hem helpen zoeken naar de bank. Als hij onvriendelijk was kon hij de pot op ongeacht zijn geslacht/afkomst/kleur/taal/geaardheid. :+

Maar bon, zo'n discriminatie op het werk is nooit goed natuurlijk. Zeker als die persoon zich gewoon aanpast en respectvol is. De manege waar ik vroeger stond werkte ook wel eens mensen die uit het buitenland kwamen. Geen idee eigenlijk of het vluchtelingen waren (was net rond de periode dat er zoveel rond vluchtelingen te doen was, hij/sommigen woonde ook op de manege in een caravan), ze kenden de taal alleszins niet geweldig goed. Maar zij waren wel altijd gewoon respectvol. Voor mij is de taal dan nog niet eens zo belangrijk.. Als ze zich maar aan leren passen aan de cultuur (en in vele gevallen is dat dus respectvol zijn naar vrouwen en dieren).
Al had het eerste stukje van mijn post dus ook gewoon over een blanke man uit België kunnen gaan, merk ik in het 'algemeen' wel nog gewoon meer seksistisch gedrag van 'buitenlanders' (in Hasselt en Antwerpen vooral alleszins. Antwerpen is nog erger dan Hasselt, daar zou ik nooit alleen durven lopen om 1 uur 's nachts, in Hasselt ga ik nog op mijn gemak skaten dan).

En het kind dat als 'aap' aangesproken wordt is gewoon niet te begrijpen dat mensen zoiets doen.. Dat kan gewoon echt niet.

Al vind ik dat er in het onderwijs in België -of alleszins op mijn school toch- wel veel aandacht wordt geschonken aan racisme en aan vluchtelingen. Zo lieten ze mensen die zelf vluchteling waren bijvoorbeeld hun verhaal doen. Dat was dan in een kleiner groepje van leerlingen zodat er echt wel interactie was zeg maar. Voor sommige leerlingen die echt racistisch waren heeft dit in bepaalde mate wel geholpen met het bijdraaien van hun mening, maar niet altijd volledig.
Al vond ik dat onze school er na verloop van dat heel erg mee overdreef. Het onderwerp af en toe aankaarten en/of er een project rond doen oké, maar na een tijd (en dan spreek ik echt over maanden) ging het precies enkel nog maar over vluchtelingen en zo krijg je mensen hun mening ook niet bijgedraaid..

Misschien nog even aan toevoegen; ik denk dat het educatieniveau ook wel invloed zal hebben. Alle 'buitenlanders' (tussen aanhalingstekens omdat de meeste wel gewoon in België geboren zijn) op mijn school waren allemaal goed aangepast. Misschien wel eens puberaal jongensgedrag maar ik hoop alleszins dat zij nooit zo worden als die mannen die je 's nachts op straat tegenkomt.. Geldt ook gewoon voor blanke jongens dus.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 24-02-18 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 06:33

SusanH schreef:
Dat van die kinderen herken ik niet. Word hier ook gewoon gevraagd hoor. Heb je net nr 1 vragen ze al wanneer de 2e komt :+

En als je dan zegt nooit nou dan bega je bijna een wereld ramp -O- (nederland)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:22

rayoow schreef:
Tiggs schreef:


Omdat ze hun auto gewoon sneller in de prak rijden :') ?

Ik verbaas me in België ook altijd over alles wat er op de snelweg/vluchtstrook ligt; banden, schoenen, stoelen etc.

Dan ook maar iets positiefs: mensen lijken wat netter gekleed/verzorgder in België, niet overdreven maar wel wat minder slonzig dan sommige Nederlanders.


Je krijgt hier ook iets sneller een lening, zelfs als je jong bent en via uitzendbureau werkt.
Heb mijn auto in 2016 ook nieuw gekocht (duster) werkte toen via uitzendbureau :) ben nog steeds blij dat ik een nieuwe heb gekocht.
Ouders of iemand staat dan garant voor de lening dat de bank iets meer zekerheid heeft.

Wegen daarintegen zijn slecht en ben altijd blij als ik weer keer naar Nederland ga om Geboorteplaats te bezoeken ect.


Hier is het juist 'not done ' om geld te lenen voor een auto.

Wegenbelasting betaal je hier inderdaad naar gewicht/soort brandstof/ provincie.

Misschien dat als de wegenbelasting bij een nieuwe auto veel gunstiger zou zijn, er hier ook wel eerder geleend zou worden trouwens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:13

Radioreclames zijn ook heel anders. In BE vaak grappig, in NL vind ik ze heel burgerlijk. Beetje Amerikaans Tell Sell idee. En dan altijd heel droog nog eens de bedrijfsnaam erachteraan:
‘..... Gamma.’
‘....... Ziggo.’
Of dat met dat ‘eurootje’. Niet mijn stijl :D sowieso vind ik Belgische radio wel leuker.

Ik vind het ook grappig dat NL denkt dat ze AN spreken terwijl ik juist vind dat bij ons op radio en tv veel netter accentlozer AN wordt gesproken dan in NL. Daar vind ik het op de radio vaak met heel zwaar accent.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:25

Volgens mij denkt niemand dat hoor, verschil zal zijn dat het in NL minder strikt is en men er dus niet zoveel om geeft of mensen met hun eigen accent spreken of echt AN op radio en tv (met uitzondering misschien van hele “nette” of politieke dingen oid). Nederland is daarin denk ik wat losser dan België.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:27

Dat bekakte Nederlands van het gooi en omgeving wat je op tv en radio hoort vind de rest van Nederland ook geen goed Nederlands hoor. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:27

bruintje123 schreef:
Dat bekakte Nederlands van het gooi en omgeving wat je op tv en radio hoort vind de rest van Nederland ook geen goed Nederlands hoor. :)


En bedankt :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:29

Als je het bekakt praat hè. Dus overdreven die r en zo.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:31

Ja, zo’n r heb ik dus. Kan ik weinig aan doen, ga toch ook geen Brabanders uitlachen omdat ze een zachte g hebben :+ (of beweren dat het geen goed Nederlands is... alhoewel, dat is misschien ook discutabel }> grapje)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:32

Ha ok dan weet ik dat ook weer :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:33

Ik lach je ook niet uit, maar dat is ook geen net Nederlands.
Net zo min als iemand met een ander accent geen net Nederlands is.
Waarom zou dat van jou het dan wel goed zijn? Omdat je het meer hoort?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:35

Hier worden de West Vlamingen wel ondertiteld als we dan eens op de tv mogen :')

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:41

Haha ja inderdaad ! sorry ik vind het zo leuk om te horen maar voor het West-vlaams heb ik wel soms ondertiteling nodig :P

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:49

bruintje123 schreef:
Ik lach je ook niet uit, maar dat is ook geen net Nederlands.
Net zo min als iemand met een ander accent geen net Nederlands is.
Waarom zou dat van jou het dan wel goed zijn? Omdat je het meer hoort?


Wat is volgens jou dan “goed” Nederlands?
AN is Algemeen Nederlands aka Standaardnederlands. Ofwel de gestandaardiseerde variant. Niks meer of minder dan andere versies. Ze hebben niet voor niks de B (beschaafd) tussen de A en de N weggehaald.
Het Nederlands wat je op school leert (geschreven) is Standaardnederlands.
Net als het Nederlands wat op tv en radio (doorgaans, voor de officiëlere programma’s) gebruikt wordt. Dat dat door jou “bekakt” wordt gevonden maakt het nog niet iets anders, Standaardnederlands veranderd immers ook continu en is op dit moment niet hetzelfde als 50 jaar geleden. En zelfs binnen het Standaardnederlands zijn varianten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:53

Wat net Nederlands is is zonder overdreven R of harde G.
Dat bestaat ook nog. :)

Anders zou een Limburger die geen dialect spreekt maar wel met die zachte g en waar elke zin een vraag lijkt ook goed Nederlands zijn omdat hij geen streektaal gebruikt.
Terwijl niemand dat als voorbeeld zal geven voor goed Nederlands. Zo is dat bekakte ook geen goed Nederlands. En met bekakt bedoel ik harde G en rollende R.
Ik weet dat veel mensen uit die omgeving vinden dat dat HET Nederlands is. Maar meestal vind de rest van Nederland dat echt niet :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:58


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:59

Nouja het is gewoon Standaardnederlands tegenwoordig, daar kan ik ook niet zoveel aan veranderen :+ en staat ook los van wat ik “goed” Nederlands vind.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:01

poes schreef:
En wij vinden het al helemaal niet het AN. dit vinden wij AN:
https://youtu.be/h7150bFI_84

:D

Liefde voor Jan Becaus :)


Dat vind ik Nederlands met een Vlaams accent :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:01

Nee de rollende R en Harde G horen daar echt niet onder. Anders is dat wel zeer recent veranderd. :)

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:02

bruintje123 schreef:
Nee de rollende R en Harde G horen daar echt niet onder. Anders is dat wel zeer recent veranderd. :)


Zegt wie? Jij?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:04

Nee niet ik. Wie de standaard heeft bedacht.
Dan is goed nederlands nederlands zonder accenten.
Maakt niet uit of het limburgse, brabantse of Hollandse accenten zijn.