Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:04

Ik denk dat de Vlamingen deze niet kennen:
-ben je van de pot gepleurd?
-niet banketstaaf maar poetsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:05

xHaithi schreef:
Ik vind wat er gezegd wordt over Walen niet correct. Franstalige Brusselaars weigeren inderdaad enorm hard om Nederlands te spreken en kunnen ongelooflijk irritant zijn daarin, maar dat zijn geen Walen. Mijn moeder kwam ooit in Durbuy, een stadje in de Ardennen, en daar konden ze wel Nederlands. Zelf heb ik ooit een uitwisseling gehad op de hogeschool met studenten van een hogeschool in Wallonië. Hun Nederlands was even goed (of slecht) als mijn Frans hoor. Want laat ons ook even eerlijk zijn, vroeger gold misschien dat Vlamingen zo gemakkelijk en beter Frans konden dan Walen Nederlands, maar ik denk dat die tijd toch lang vervlogen is. Het niveau Frans van de gemiddelde jonge Vlaming is om te huilen (mijn incluis trouwens).

Goed, dat terzijde.

Het grootste culturele verschil dat ik gemerkt heb is de manier van opvoeden. Nederlanders moeten op veel jongere leeftijd al een bepaalde zelfstandigheid hebben. Dat zie je ook regelmatig op het forum hier terug vind ik. Belgen zorgen langer voor hun kinderen, in de zin van, ze thuis laten wonen en daarbij ook zorgen dat ze hun natje en droogje krijgen. Volgens een Nederlandse studente werden Belgen dus teveel 'gebabyd' :))
Ik zou het zelf echter niet zo willen noemen, het is simpelweg een cultuurverschil. Ik denk niet dat je van het ene een beter of functioneler mens wordt dan van het andere.


Gho Durbuy, daar noem je wat. Nee, ik heb gewerkt in een winkel waar evenveel walen als belgen kwamen. De walen scholden mij gewoon uit omdat mijn frans niet vlekkenloos was. Want we zijn toch in België? Ja, en waar is jullie Vlaams dan? _-:(

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:06

@DianthaM Ik ken ze wel, maar hier is het "ben je in de pot gevallen/gezakt" en "nie neutn, nie plooin" wat denk ik ongeveer dezelfde betekenis heeft :j
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 22-02-18 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:07

Kwanyin schreef:
Net zo overtrokken als sommigen doen wanneer iemand eens per ongeluk een Vlaams woord (hier wordt camion trouwens wel gewoon gezegd en geschreven onder elkaar) gebruikt en dan een heksenjacht beginnen van "hier spreekt men Nederlands op het forum, dit is.nl, ga eerst eens Nederlandse les volgen voordat je je aanmeldt...". Een simpele "wat is een camion precies? Oh, wij zeggen vrachtwagen. Wel mijn vrachtwagen..." is toch ook gewoon goed genoeg?

Is er dan echt gezegd ga op nederlandse les?
Ik ben erg benieuwd naar dat topic :j

Maar dat er geschreven word men spreekt nederlands op het forum vind ik wel oke.
Als ik hier plat broabants gow schreve dè schiet ok nie op.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:08

Brabants valt goed mee, kom maar op :+

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:15

Thioro schreef:
Over dat 'Nederlanders spreken correcter Nederlands dan Vlamingen'.
Ben ik het ook niet mee eens.
Het is niet omdat een vlaams woord jullie onbekend is, dat het ook een onbestaand of fout woord is.
Herinner me nog een topic hier op bokt over ik geloof een laadprobleem met een paard. Ts was vrij nieuw op bokt en Belgisch, dus haar schrijfwijze nog niet echt 'vernederlandst. Het kind had de grove fout begaan om het over een camion (vrachtwagen) te hebben en werd daar compleet voor afgebrand. Eerste reactie was dat ze maar eens deftig Nederlands moest schrijven want er was zo niets van te begrijpen.
Dit voor een woord dat in het Vlaams doodnormaal is, gewoon in de van Dale staat en ook zonder het woord te kennen was uit de context best te begrijpen waarover het ging.
Beetje misplaatst 'Hollands' superioriteitsgevoel.

Historisch gezien is de taal Nederlands ontstaan uit wat men toen in de reeds belangrijke economische steden (aka Antwerpen en Rotterdam) sprak.
Vlaams is dus geen flauw afkooksel van Nederlands maar een versie van de taal, net als 'Hollands'.

Ik laat me niet uit over wie er beter Nederlands zou spreken want volgens mij is het niet te vergelijken. Vlamingen spreken Vlaams en Nederlanders Nederlands bij mijn weten.

Camion is echter geen 'Nederlands' woord maar van herkomst Frans. Dat men dat op Bokt dus niet snapt, vind ik nog te begrijpen, dat iemand daarom afgebrand wordt is uiteraard compleet onnodig.

Hollands is overigens geen versie van Nederlands?

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:17

DiantaM schreef:
Ik denk dat de Vlamingen deze niet kennen:
-ben je van de pot gepleurd?
-niet banketstaaf maar poetsen


Die tweede ken ik niet... banketstaaf

Wij zeggen: van de pot gerukt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:18

bruintje123 schreef:
Is er dan echt gezegd ga op nederlandse les?
Ik ben erg benieuwd naar dat topic :j

Maar dat er geschreven word men spreekt nederlands op het forum vind ik wel oke.
Als ik hier plat broabants gow schreve dè schiet ok nie op.


Teveel kapsones, die boterletters motten zich niet zo sappel maken as se er geen sjoege van hebbe :)) Beetje zitten emmeren, achenebbisjfiguren sijn et :+

(Plat Amsterdams schrijven is een stuk lastiger dan ik dacht _O- )

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:19

DiantaM schreef:
Ik denk dat de Vlamingen deze niet kennen:
-ben je van de pot gepleurd?
-niet banketstaaf maar poetsen


Gepleurd vind ik ook altijd zo leuk klinken :') Ik weet niet waarom. Ik begrijp beiden op zich wel maar ik zou ze nooit gebruiken.

Ik vind nog altijd 'ze ging helemaal uit d'r stekker' geweldig _O- En 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' vind ik ook een fijne :P Omschrijft het probleem goed. En 'hij/zij is niet het helderste kaarsje op de kandelaar' kwam op bokt eens langs :') Die vond ik ook grappig.
Bij Temptation Island werd er onlangs ook een leuke gezegd maar ik weet niet meer welke.

@ Quebelle: Duts, met je West-Vlaams :(:) :')

@ DeMolenhoek: En mijn moeder was nog wel zo blij dat ze eens Nederlandssprekende Walen tegenkwam.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:19

Haha, bakkie pleur hebbe xHaithi? :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:20

Van de pot gerukt zeg ik dan ook weer als nederlander. Gepleurd nooit. Dat is denk ik ook meer iets uit het westen?

Haha, nee vond plat brabant schrijven ook niet zo gemakkelijk, praten gaat handiger :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:21

Ik wist niet dat kapsones amsterdams was! Wij gebruiken dat hier ook nog wel eens.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:23

Het is een Amsterdams woord maar wordt door heel NL gebruikt (denk ik, ik zie het iig vaker voorbij komen :+ )

Kan me mijn overgrootoma nog goed herinneren... "vuile kapsoneslijers"... _O-

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:24

Ach ik heb ooit tegen een glazig kijkende co-assistent moeten uitleggen dat 'schuifje' een ander correct woord is voor een kleine lade. :')

'Verticaal klasseren' gebruik ik ook vaak maar die komt zelden binnen bij mijn NL collega's.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:26

We gebruiken hier ook 'hautain' of 'dikke nekkers', 'groot gedacht hebben' :j

Beste hollands nederlands woord blijft nog altijd 'ejvuh pinne'

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:27

Sodemieter op, dat vind ik écht Nederlands :)).

Oh en "asjemenou" of "jemineetje" :))

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:27

VRAAGJE; waarom vinden hollanders het soms ambetant om hollander genoemd te worden terwijl jullie 'hup holland hup' juichen en programma's hebben als 'heel holland bakt' en 'the voice van holland'?

Geen kritiek, gewoon nieuwsgierig!

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:28

Fenrir schreef:
Haha, bakkie pleur hebbe xHaithi? :')


Wat betekent dat? :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:28

Hoppit schreef:
Ach ik heb ooit tegen een glazig kijkende co-assistent moeten uitleggen dat 'schuifje' een ander correct woord is voor een kleine lade. :')

http://www.encyclo.nl/begrip/schuif
Een correct woord in belgie, hier word schuif daar nooit voor gebruikt.
Wel als grendel, maar dat bedoelde je niet :)

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:38

Quebelle schreef:
VRAAGJE; waarom vinden hollanders het soms ambetant om hollander genoemd te worden terwijl jullie 'hup holland hup' juichen en programma's hebben als 'heel holland bakt' en 'the voice van holland'?

Geen kritiek, gewoon nieuwsgierig!


Ambetant is ook al een woord wat in Nederland niet gebruikt wordt :D

Holland is officieel Noord en Zuid Holland. Mensen uit andere provincies voelen zich geen Hollander. Het is wel gemakkelijker te gebruiken in leuzen en liedjes dan Nederland. Denk dat het daarom is.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:40

Quebelle schreef:
VRAAGJE; waarom vinden hollanders het soms ambetant om hollander genoemd te worden terwijl jullie 'hup holland hup' juichen en programma's hebben als 'heel holland bakt' en 'the voice van holland'?

Geen kritiek, gewoon nieuwsgierig!

Omdat ik uit Nederland kom, niet uit Noord- of Zuid-Holland. Maar in die 2 provincies wonen wel de meeste mensen en zit ook alle media. Mensen uit Noord- en Zuid-Holland hebben er meestal zelf niet zo'n probleem mee, maar daarbuiten worden de meesten liever Nederlanders genoemd. "Holland" is ook gangbaarder in het Engels. Daarom is het "the voice of Holland".
Persoonlijk sprak ik hier mensen ook aan op het hollander vs nederlander. Er zijn vanuit België echt niet zulke leuke vooroordelen aan Hollanders gebonden, waar je tegen moet vechten (en dat die vooroordelen waar waren heb ik de eerste paar jaar zeker voor mezelf ontkent...)...

Mij zal je NOOIT "hup holland hup" horen zingen... :Y)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:41

Ok bedankt! En hé, half dit topic heeft belgen al achterbaks genoemt, dus ik snap het vooroordelen plaatje zeker wel :j

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:48

Inmiddels snap ik het vooroordelen plaatje ook echt wel... Is alleen nog steeds niet leuk om mee te dealen wanneer je als Nederlander in België nieuwe mensen ontmoet. En jaargenoot van mij die inmiddels ook in België werkt en woont ervaart het ook zo helaas... Terwijl mijn Belgische collega/huisgenoot die grotendeels in Groningen werkt nu echt merkt dat Nederlanders Belgen vooral gezellig vinden en schattig vinden praten ;)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:57

Ik heb er niet zoveel ervaring mee, de Nederlandjes in mijn klas struikelen voornamelijk over de dialecten maar waren hier erg snel ingeburgerd :j

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:01

Achterbaks... je kunt toch niet een hele bevolkingsgroep achterbaks noemen? Hoe geloofwaardig is dat nou?

Ik wordt ook niet graag Hollander genoemd nee. Klinkt voor mij toch wat... 'plat'. Ordinair ofzo.