Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:06

Ik vind Rome nog net te doen, alles erger dan dat bedenk ik ook voor.

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:13

Toen ik net in Belgie woonde heb ik wel eens op een donderdagavond in de winkelstraat gestaan, zeer verbaasd dat er in Belgie geen koopavond is. Daarentegen zijn de winkels op zaterdag tot 18.00 uur open.

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:18

Dat moeten ze hier nog uitvinden. Donderdagavond koopavond.
Je zal eerder een koopzondag vinden.
En winkelcentra (Waasland Shopping en Wijnegem Shopping) zijn op vrijdag ook altijd tot 21u open. (dat in de plaats van koopavond?)

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:52

De Antwerpse ring :') . Ofwel sta je stil ofwel is het gewoon ellebogenwerk.
Ik nam hem vroeger regelmatig om naar Gent te gaan en om op dat 3de rijvak te geraken was het gewoon pinker aan en schuiven.

Ik vind Belgen dus erger rijden dan Fransen. Fransen geven tenminste voorrang, schuiven ook naar links als ze iemand op de oprit zien aankomen en gaan na inhalen of ook gewoon terug naar rechts.
Als ik hier (Frankrijk dus) een idioot rustig op het linkerbaanvak zie kachelen terwijl er rechts plaats zat is dan is het 9 keer van de 10 een Belg.

Ok ik geef toe: de ring van Parijs en de arc de triomphe zijn deathrides. En dan nog niet zozeer de auto's maar al die geflipte scooters die langs alle kanten out of nowhere opduiken.

Qua erge landen: ik ben vorig jaar in de Dominicaanse republiek geweest en die staat dus in de top 3 van slechtste verkeer, voor Rome en zelfs voor Caïro.
Verkeersregels zijn er in theorie wel maar worden systematisch aan hun laars gelapt. Stoppen voor een verkeerslicht? Als je plaats hebt rijd je gewoon door.
De autostrades daar zijn op zich vrij goed onderhouden maar je vind er alles en iedereen terug. Voetgangers, scooters, paard en kar, constructies die voor een auto moeten doorgaan. En alles en iedereen rijd niet persé aan de juiste kant van de weg. Heb er meerdere u-bocht op de autostrade zien maken en dan doodleuk tegen de richting terugrijden.
Verlichting 's nachts is ook een puntje.
Echt gekkenwerk daar.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:01

Dat is me ook opgevallen vorig jaar in frankrijk. Rijden allemaal mooi rechts en moet er iemand voorbijsteken of invoegen ga jij even naar links want daar is helemaal niemand. Zalig

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:32

Toen ik net een week mijn rijbewijs had was ik naar Italië gegaan, en ik herinner me nog héél goed de ring Milaan :') Dat was wel pittig.
Inmiddels rijd ik overal zonder problemen. Frankrijk rijdt prima, Italië inmiddels ook, Griekenland... gewoon een beetje aanpassen aan het plaatselijke verkeer qua regels en alles gaat prima. En gewoon goed opletten. In Griekenland regelmatig even half de berm in om een auto langs te laten. Prima allemaal.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:40

In Leuven hebben ze wel een soort koopavond, dan zijn de winkels open tot 20u. En warenhuizen zijn op vrijdag vaak tot 21u open.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:50

Als er iemand moet invoegen ga ik ook even naar links? Das toch normaal?

Amerika vind ik lastig rijden. Rechts inhalen is daar ook gewoon oké. Rechts afslaan bij rood? Doe maar, staat aangeduid als t niet mag.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:56

Nou ik ervaar dat heel anders hoor..

Inderdaad zijn er Nederlanders die ook niet al te best rijden maar hoe vaak ik hier in Belgie dagelijk op de rem moet trappen of uit moet wijken niet normaal. En dan spreek ik nog niet van de snelwegen en expresswegen. Belgen blijven gerust links rijden tegen 70 als er 90 staat. Allemaal in een rijtje, ik rij er tegenwoordig dus rechts voorbij.

Ik moest eens boetes kunnen geven :+ Iedereen die links blijft rijden had prijs, iedereen die het verkeer ophoudt door 50 te rijden ipv 70 en alle gekke manouvres die er worden gedaan ;)

Nederland is gewoon veel vlotter om te rijden. Tuurlijk hier en daar eens een rotte appel, maar echt niet zoals in Belgie. Sorry :+

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:48

Nou ik heb zelf nog nooit in België gereden (maar wel als bijrijder natuurlijk). Ik merk niet zoveel verschil, maar erger me in Nederland al dood aan alle onnodig linksrijders. Personen die 80 rijden op de snelweg, etc. Blijf me wel netjes aan de regels hpuden, maar man dat is wel moeilijk :o

Maar ik vind Fransen ook de slechtste chauffeurs. Die rijden daar ook allemaal in oude barrels met enorme deuken. Lijkt ze niet uit te maken dat de auto uit meer deuken bestaat dan rechte stukken :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:43

Ik rij veel km in beide landen ennmerk dat verschil dus niet Jolien?

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:57

Jakarta. Ergste stad qau autorijden wat ik heb meegemaakt _O-
En dan ook nog links rijden... Drama. :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:32

Hier zijn het vaak juist de Nederlanders die tegen 50 tuffen op een 70 weg en stil gaan staan op rare plekken. :’) zou het niet te maken hebben met in een ander land en dus veelal een onbekend gebied rijden? De Nederlanders hier zullen hier even ‘onbekend’ zijn als de Belgen in Nederland en dan rijd je toch anders denk ik.
In Nederland zelf merk ik dat slome nl, niet. Wel het korte invoegen.
De eerste keer dat ik een rotonde deed daar moest ik wel even kijken. :=

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:43

Ayasha schreef:
Hier zijn het vaak juist de Nederlanders die tegen 50 tuffen op een 70 weg en stil gaan staan op rare plekken. :’) zou het niet te maken hebben met in een ander land en dus veelal een onbekend gebied rijden? De Nederlanders hier zullen hier even ‘onbekend’ zijn als de Belgen in Nederland en dan rijd je toch anders denk ik.
In Nederland zelf merk ik dat slome nl, niet. Wel het korte invoegen.
De eerste keer dat ik een rotonde deed daar moest ik wel even kijken. :=


Dat lijkt mij ook, dat je in een ander land sowieso wat onwennig rijdt.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:37

Belgen doen hun knipperlicht al aan als ze van plan zijn om van baan te wisselen/ in te voegen ed, Nederlanders pas als ze werkelijk gaan. Heeft me toch al eens flink laten schrikken.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:40

Ja inderdaad, dan rij je ernaast en denk je AAAAHHHH DIE HEEFT MIJ NIET GEZIEN!!! Wegwezen hier!!! Terwijl er nog niets aan de hand is :P

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:45

Mja en omgekeerd als je ook daadwerkelijk gaat nadat je het aangeeft krijg je in België wel eens een boze toeter want dat verwachten ze dan weer niet :roll: .

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:46

Lisette03 schreef:
Belgen doen hun knipperlicht al aan als ze van plan zijn om van baan te wisselen/ in te voegen ed, Nederlanders pas als ze werkelijk gaan. Heeft me toch al eens flink laten schrikken.


Ja, irritant als je veel te vroeg je knipperlicht al aan zet. Dan denk je dat ze eraan komen, je niet gezien hebben dus hou je in en vervolgens komen ze niet en wachten ze tot je er voorbij bent -O- En ondertussen weet ik niet wat ze willen, of ze überhaupt weten dat het knipperlicht aan is, dus durf je niet in te halen omdat ze dan mogelijk je zijkant in komen rijden -O-

Gewoon kijken of je baan kan verwisselen, knipperlicht aan en gaan :Y) Veel makkelijker.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:04

Het punt is toch juist om te verwittigen? Eens je gaat zie ik dat zo ook wel :D

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:06

mja te lang op voorhand de richtinaanijzers aanzetten, werkt ook verwarrend.
Maar er zijn genoeg wagens waarbij de richtingaanwijzers een te dure optie was 8)7

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:06

Het verschil tussen een slinger en van baan wisselen is soms klein. En je weet dat je heeeeel snel weg moet wezen als iemand zijn knipper uitzet als je naast hem ziet, want dan weet je dus dat hij je niet heeft gezien.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:16

poes schreef:
Het punt is toch juist om te verwittigen? Eens je gaat zie ik dat zo ook wel :D


Er zit een verschil tussen tegelijk je knipperlicht aan en je stuur omgooien, en je knipperlicht aan en nog 5 auto’s voorbij laten gaan :') Dan vraag ik me echt af of de bestuurder weet of het knipperlicht wel aan is.
En als iemand z’n knipperlicht aanzet en ik zit ernaast/ net achter, geef ik of snel gas bij of ik hou in omdat ik dan er vanuit ga dat de bestuurder me niet heeft gezien.

Soms lijkt het wel alsof Belgen denken, ‘ik zou best wel naar de linkerbaan willen, laat ik maar vast mijn knipperlicht aan doen en dan zie ik wel wanneer er ruimte komt’.
Terwijl ik eerst goed om mij heen kijk wanneer er een gat aan komt, dan knipperlicht aan zet als ik wil gaan, nog 1 keer in mn dode hoek kijk en dan ga.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:24

Ja ok te lang op voorhand is idd verwarrend

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:33

Té lang op voorhand is idd verwarrend, maar ik weet eerst liever op voorhand wat de bestuurder naast mij wil doen ipv dat hij gewoon uit het niets inhaald en in veel gevallen afsnijd, want je kan jezelf niet voorbereiden/aanpassen aan de situatie als je niet eerst even ingelicht (letterlijk :+ ) word.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:34

Of nog erger. Knipperlicht aan, half beginnen gaan, toch terug, 3 auto's doorlaten (met knipperlicht aan), snelheid minderen, nog een keer een halve slinger in poging naar links te gaan, toch maar weer niet. Aaaaaaargh.

Gewoon idd kijken of er plek is, knipper aan en gaan, punt.