Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:43

En de auto moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. Zo moet de handrem een echte klassieke handrem zijn (geen knopje) en in t midden zitten zodat er op die manier kan ingegrepen worden.
Er moet ook een extra achteruitkijkspiegel toegevoegd worden voor de instructeur. Je mag niet rijden in het weekend en s nachts (idem feestdagen) en met maximum een passagier.

Ik stam uit de tijd dat iedereen dat x aantal jaar zn rijbewijs had en ouder was dan y aantal jaar je mocht begeleiden. Maar daar was geen controle op ...

Maar als je dus op zondag eens in België bent en je ziet een auto met een L op rondtoeren op de parking van de supermarkt of sporthal, dan is dat dus een leerling-chauffeur!

Zoe_97

Berichten: 9467
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:56

Die extra spiegel is al jaren niet meer verplicht ;)

Schuur_

Berichten: 4922
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:09

Haha ja throwback. Destijds ook met moeders op zondag op lege industrieterreinen rond getoerd.

Eerst 6 lessen met de rijschool en dan een jaar rondgereden met mama of papa. Dan nog ff 6 lessen voor het examen en geslaagd. Maar heb wel medelijden met mensen die in steden wonen. Hier is het zo een achteraf dorpje. Alleen niet je examen op donderdag plannen, dan is het markt :')

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:12

Bij mij was in het in de zomer op onze weide leren schakelen en daarna direct op de baan :+ (wel in een heel rustige wijk, maar toch :') )

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:23

Schuur_ schreef:
Haha ja throwback. Destijds ook met moeders op zondag op lege industrieterreinen rond getoerd.

Eerst 6 lessen met de rijschool en dan een jaar rondgereden met mama of papa. Dan nog ff 6 lessen voor het examen en geslaagd. Maar heb wel medelijden met mensen die in steden wonen. Hier is het zo een achteraf dorpje. Alleen niet je examen op donderdag plannen, dan is het markt :')


Hier ook marktdonderdag en dan juist wel inplannen want dan staat alles zo blok dat je parcours inkort!


Oh dat van die spiegel wist ik zelfs niet meer, kan je nagaan dat in Mn rijbewijs dus al even heb haha

daantjuhhh

Berichten: 26933
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:25

Ik woon in NL.
Ik heb ook eerst leren rijden van mijn vader.

Eerst begon het met baaltjes met de tractor halen van de weide.

Daarna in de auto op het landweggetje achter het huis. Leren schakelen. De hele tijd niets anders doen dan van stilstand gaan rijden. Opschakelen en weer terug naar 4 dan 3 ,2 en 1. Stil staan en weer wegrijden.

Heeft mij heel veel geld aan lessen bespaart

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:31

daantjuhhh schreef:
Ik woon in NL.
Ik heb ook eerst leren rijden van mijn vader.

Eerst begon het met baaltjes met de tractor halen van de weide.

Daarna in de auto op het landweggetje achter het huis. Leren schakelen. De hele tijd niets anders doen dan van stilstand gaan rijden. Opschakelen en weer terug naar 4 dan 3 ,2 en 1. Stil staan en weer wegrijden.

Heeft mij heel veel geld aan lessen bespaart


Dat is idd fijn als je zelf een stuk grond hebt! Helaas lukte dat niet in onze achtertuin van 50m2 :')

Maar ik moet ook zeggen, dat ik in de eerste les al leerde schakelen en de tweede les met remmen erbij. Derde les ging dat allemaal helemaal perfect. Het besturen van de auto was dus ook niet mijn probleem, maar des te meer het manoeuvreren tussen het andere verkeer. (Was wel in 1 van de drie drukste steden van NL).

daantjuhhh

Berichten: 26933
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:47

Dat landweggetje was wel openbare weg hoor :=

Heel link natuurlijk. Maar er was ook echt nooit verkeer. Alleen aanwonenden. Maar die ging vaak aan de andere kant erin dan ik reed.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:05

Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P

LiannePuthzy

Berichten: 7007
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:04

xHaithi schreef:
Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P


Ik ken hier in NL wel verschillende mensen die binnen 20uur hun rijbewijs hadden, vaak wel boeren jongens/meisjes, (ik had pas na bijna 80 of 90 uur mijn rijbewijs :')) gemiddelde in NL ligt geloof ik op 40 uur les voordat men zijn rijbewijs haalt

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:23

Wat is dat duur bij jullie die rijlessen. -O- Ik heb mij BE rijbewijs gedaan met de rijschool (5 lessen dacht ik en examen)en kostte toen 890€ en ik vond dat al zeer duur _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58072
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:52

xHaithi schreef:
Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P

Wel enkel indien de instructeur dat verstandig vindt. Als je na 20 uur daar niet toe in staat bent kan de instructeur dat weigeren. Kleine nuance.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:58

Lol ik mocht na 18u alleen de baan op en na 3maanden 2u opfrissing en als dit niet goed genoeg was had mijn instructeur het recht om mijn examenafspraak te annuleren.
Maar ik had dus wel het idee dat iedereen na die 18u u eijn voorlopig rijbewijs kreeg op enkele uitzonderingen daargelaten *denkt aan tv programma's zoald Het leven zoals het is: de rijschool* _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58072
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:05

Normaal gesproken niet maar goed je zal er altijd Tussen hebben. Nu niet voor het één of ander, ik woon in een grensstreek en de geel platen moeten kwa raar dingen uit steken echt niet onder doen voor de witte hoor. :x Hier gebeuren dingen die zo absurd zijn dat ik gewoon in de lach schiet. En mijn ‘schok’level is ook flink hoog, ik zit regelmatig gewoon rustig toe te kijken denkende ‘that’s another way to go I gues..’ zonder me verder echt op te jagen. Ik merk hier heel weinig verschil kwa rijstijl in Nederlanders en Belgen behalve dat Nederlanders de neiging hebben heel kort voor je in te voegen. En dan gewoon als ee rustig aan het rijden zijn dus niet zo’n mongool waarvan je het soort van ziet aan komen...

daantjuhhh

Berichten: 26933
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:13

LiannePuthzy schreef:
xHaithi schreef:
Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P


Ik ken hier in NL wel verschillende mensen die binnen 20uur hun rijbewijs hadden, vaak wel boeren jongens/meisjes, (ik had pas na bijna 80 of 90 uur mijn rijbewijs :')) gemiddelde in NL ligt geloof ik op 40 uur les voordat men zijn rijbewijs haalt

Ik heb het even uitgerekend en inderdaad ik kom net onder de 20 uur uit.
Ik heb eerst 20 lessen gehad van 45 minuten. Ben toen gezakt op de laatste 100 meter.
De 2de x geslaagd met 23 lessen van 45 minuten. Kom ik op 19,5 uur uit.

(ben ook een boerendochter)

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:16

Ayasha schreef:
xHaithi schreef:
Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P

Wel enkel indien de instructeur dat verstandig vindt. Als je na 20 uur daar niet toe in staat bent kan de instructeur dat weigeren. Kleine nuance.


Klopt inderdaad! Maar ik denk dat ze dat niet zo enorm vaak weigeren, behalve als er echt problemen zijn. Daarnaast hangt het ook nog eens enorm af van de instructeur die je hebt, of hij het voldoende vindt of niet.

Boerenkinderen inderdaad ook vaak van gehoord dat die veel vlotter weg zijn met autorijden omdat ze al vroeger met tractors rijden en dus de basis al kennen.
45 minuten vind ik best korte lessen trouwens. Maar heel eerlijk gezegd, die 2 uur vind ik eigenlijk ook teveel. Ik was altijd doodmoe na zo'n les. Gewoon te lang concentreren en teveel tegelijk moeten doen.

Tiggs

Berichten: 7538
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:20

xHaithi schreef:
Voor Nederlanders misschien nog schokkender en minder uitgebreid aangehaald hier, maar als je slechts 20 uur rijles neemt in een rijschool mag je als leerling chauffeur helemaal alleen de baan op in een normale auto :D En 20 uur is op zich echt niet veel. Dat is 10 keer les bij de rijschool (rijschoollessen zijn normaal 2 uur).

Overigens wel iets dat veel ouders doen, hun kinderen 6 uur rijles laten volgen in de rijschool voor ze er zelf mee in de auto kruipen. Zo kennen de jonge chauffeurs al een paar beginselen en slopen ze de eigen auto van de ouders wat minder :P


Maar eerlijk gezegd sta ik ook weleens doodsangsten uit op de Belgische snelwegen... Niet dat alle Nederlanders zo goed rijden, maar ik vind het in België beduidend vermoeiender rijden dan in Nederland.

Edit: en dat komt niet alleen door de staat van de wegen in België ;)
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 26-01-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58072
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:21

Ha maar uiteindelijk hoort dat ook bij de opleiding, men zit al snel een uur of langer in de auto. Juist goed dat men dat in de lessen al op bouwt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:24

Ik vind België of Nederland weinig anders qua rijden. Wel zijn veel dingen anders opgebouwd zoals rotondes en verkeerslichten.

Tiggs

Berichten: 7538
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:52

Ja in België lijkt het altijd alsof eerst iedereen rood heeft en dan iedereen tegelijkertijd groen _O-

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:00

In België zijn er dan ook wel steden die een openbaar oefenplein aanleggen waar ouders hun kinderen rijles kunnen geven voordat ze er de openbare weg mee op gaan. Daar heb ik eerst leren rijden, op zo'n oefenplein. Daarna zijn we naar een suuuupergrote parking gereden op enkele zondagen (zodat die leeg was) zodat ik wat meer kon wennen aan snelheden op en afbouwen en bochten nemen. En zo opbouwen naar boerenwegeltjes en steeds naar drukkere plaatsen. Ik denk niet dat er ouders of andere begeleiders zijn die zich al van de eerste les midden in het verkeer op de openbare weg begeven met hun kind/ leerling :p

Zelf ervaar ik geen verschil met rijden in NL of BE (en ook niet met Frankrijk of Duitsland).

Over het algemeen heb ik de indruk dat NL'ers properder zijn wel (ofwel wordt er meer opgekuist?), al reed ik daarnet in Brussel achter een Nederlander die ik zijn verpakking van z'n sigaretten eerst het raam uit zag piegeren en wat later zijn sigaret. Wat had ik op die moment graag stapvoetse of stilstaande file gehad zodat ik het ding kon gaan oprapen en uitduwen in de lak van zijn wagen, woest ben ik als ik zo'n dingen zie -O- maar verder vind ik wel dat de bermen in NL er gelijk netter uit zien wat afval betreft (en ook onderhoud).

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:24

Ik vind het 'rijles' systeem in België ook bijzonder, denk dat dat hier in Nederland niet zou werken. Geen idee waarom, maar ik heb zo'n gevoel dat er dan veel mis gaat :+ Wij hebben hier natuurlijk het mogen lessen vanaf 16.5 jaar en examen doen vanaf 17 jaar. Tot je 18e moet je dan met een begeleider naast je rijden, vanaf je 18e mag je gewoon alleen rijden. Hier ook gemiddeld 40u les gehad denk ik, kostenplaatje om en nabij de €2000 euro.

Vorig jaar een stukje België gereden, maar behalve de staat van de wegen, vond ik het wel meevallen qua verkeer! In de zomer door Italië gereden en daar heb ik wel oprecht doodsangsten uitgestaan :')

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:20

Spanje is ook verschrikkelijk, ik ben geen slechte bestuurder, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt...
Ik heb eigenlijk met mijn voorlopig rijbewijs ook veel in NL gereden, toenmalige vriend was daar heel nuchter in: hoe meer je rijdt hoe beter, rij gewoon nergens tegen :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:48

Ik blijf fransen de allerslechtse chauffeurs vinden, als is het in Brussel soms ook heel spannend :')

Narcissa
Berichten: 3054
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:03

Ik heb nooit een rijschool van dichtbij gezien, gewoon met de mama leren rijden en in die 9 jaar tijd nog nooit een ongeluk veroorzaakt. Ik vind autorijden leuk, kan alles wat ze in de rijschool aanleren en heb ook leren rijden in moeilijke omstandigheden. Schiet dan ook nooit in paniek bij harde wind, extreme hoosbuien of een pak sneeuw op de weg, in tegenstelling tot anderen die ik ken die wel naar de rijschool zijn geweest en flippen bij een windstootje of een vlokje sneeuw.

Ik heb wel een moeder met een zeer verantwoorde rijstijl, in heel haar leven nog nooit zelfs maar een krasje veroorzaakt, die me ook meteen het belang leerde van een voorzichtige maar vlotte rijstijl. Dat heeft wel veel gedaan.

Over het algemeen heb ik de indruk dat Belgen brutaler en zelfverzekerder zijn in het verkeer, ik woon nu een aantal jaar in Zeeland en hier wordt meer getwijfeld en minder risico genomen. Ik vind dat zelf wel aangenaam.
Ik merk ook dat de meesten in mijn omgeving de ring van Antwerpen eng en onoverzichtelijk vinden, wat ik persoonlijk prima vind meevallen.