Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:44

125 cc is gewoon B rijbewijs als je het VOOR 2011 gehaald hebt. De datum waarop je je rijbewijs gehaald hebt staat er normaal gewoon op dus dat is voldoende.
Heb je het NA 2011 gehaald moet je 4 uur les volgen (geen examen). Dan moet het wel op je rijbewijs aangegeven zijn dat je 4 uur les gevolgd hebt.

Overigens heb ik mijn autolessen gewoon van m’n moeder gehad. In 1x geslaagd.

Ondertussen bezig voor een zwaardere motor. Theorie geslaagd, 12uur les bij rijschool en manoeuvres (speciale verrichtingen in NL?) gehaald, dus ik mag op de openbare weg met mijn 500cc motor. Met een L op mijn nummerplaat.
Nog enkel een examen afleggen op de weg en dan mag de L er af.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:50

Hier was de afspraak dat mijn ouders mijn rijbewijs (en lessen) zouden betalen als ik niet rookte tot mijn 18 jaar :D


Rook nog steeds niet maar trailerrijbewijs moest ik toch zelf betalen :')

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:52

Zoe_97 schreef:
Ilsey schreef:
Neen. Dat was een complete verrassing voor mij, iemand vertelde mij het en ik ben direct op zoek gegaan naar een 125cc motor, een week later bolde ik er al op rond :D

Het moet echt wel op je rijbewijs aangeduid staan hoor, anders kan je problemen krijgen.


Nee, als de datum ouders is dan 2011 zit dat gewoon in je rijbewijs B zonder speciale vermelding aangezien het gewoon voorzien is in de verkeerswetgeving daarrond. Vanaf 2011 niet en moet je dus verplicht les volgen.

Edit: o sorry ik zag niet dat iemand dit al gereageerd had :+ Veel succes met het rijbewijs Noblesse! Ik ga ook mijn rijbewijs voor zwaarder doen, maar na onze verbouwingen als dat financieel beter in het plaatje past. Nu toch geen geld voor een nieuwe moto :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:10

JewEmm schreef:
Okee, ik weet dat Hollanders ook als een malle kunnen rijden, maar ik merk toch wel dat als ik bij een Belg in de auto zit, dat er gewoon wat kleine handigheidjes ontbreken, die het wel veiliger maken. En ik ben als fietsers nog nooit zo vaak bijna aangereden als in België in vergelijking met NL.

Ik heb 35-40 uur les gehad, in 1 keer geslaagd en zat daarmee onder het gemiddelde. Was ook wel €2000-2500 kwijt (nou ja, mijn vader dan), maar het was het allemaal waard!


Hmm als ik kijk naar alle mensen die ik ken, schuilt het geheim in goed rijden totaal niet in het aantal uur les of zelfs niet in het aantal jaren rij-ervaring, maar gewoon in de interesse. Mijn mama heeft véél uren les met de rijschool moeten volgen aangezien ze heel veel gebuisd was :+ en heeft vanzelfsprekend tientallen jaren meer rijervaring dan mij. Maar euhm het interesseert haar niet, het is gewoon noodzakelijk kwaad voor haar en meer stresserend dan wat anders. Ik rij graag, ik daag mijzelf graag rijtechnisch uit (ik heb mezelf bvb leren schakelen zonder te ontkoppelen) en ik rij véél beter dan m'n mama (nochtans zit zij ook dagelijks in de auto voor haar werk, dus 't is niet dat ze niet vaak rijdt).

JewEmm schreef:
Ilsey schreef:
En nu we in rijbewijs thema zitten, ik weet nog een verschil tss B en NL: Ik heb mijn rijbewijs (B) gehaald vòòr mei 2011 en daardoor mag ik met mijn rijbewijs ook met lichte motors rijden tot 125cc (en dat doe ik dus ook :P ), maar als je je B rijbewijs na mei 2011 gehaald hebt mag je dat niet meer. Dat is ook wel een verschil met NL, daar mag dat ook met de oudere rijbewijzen niet. Je mag dus niet de landgrens over met je 125cc'tje.

Grappig, ik heb mijn rijbewijs gehaald vòòr mei 2011 in NL en dat was al jaren dat er automatisch een AM rijbewijs bij komt (50cc, max 45km/h).


Daar heb je het natuurlijk over iets anders. Jij hebt het over brommertjes, dat is hier in BE ook zo. Een 125cc is een kleine moto hé... Geen beest van een machine, maar een brommer is het ook niet :+

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:15

Ilsey schreef:
En nu we in rijbewijs thema zitten, ik weet nog een verschil tss B en NL: Ik heb mijn rijbewijs (B) gehaald vòòr mei 2011 en daardoor mag ik met mijn rijbewijs ook met lichte motors rijden tot 125cc (en dat doe ik dus ook :P ), maar als je je B rijbewijs na mei 2011 gehaald hebt mag je dat niet meer. Dat is ook wel een verschil met NL, daar mag dat ook met de oudere rijbewijzen niet. Je mag dus niet de landgrens over met je 125cc'tje.


Daar heb je het natuurlijk over iets anders. Jij hebt het over brommertjes, dat is hier in BE ook zo. Een 125cc is een kleine moto hé... Geen beest van een machine, maar een brommer is het ook niet :+[/quote]

Toen m’n vriend nog z’n 125cc reed zijn we eens een weekendje naar de Ardennen geweest. M’n vriend is erg groot en niet van de lichtste, ik ben ook erg groot en dan had ik nog een rugzak bij met onze bagage. :Y)
Het was echt geen zicht en op de autostrade gingen we niet sneller meer dan 90, MAAR plezier hebben we wel gehad! :')

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:16

Klopt ook wel dat rijles geen garantie geeft op betere bestuurders. Maar bv voor manoeuvres kon ik dankzij de insrructies van mijn insrructeur van de eerste keer waarentegen mijn broer dit met veel trial en error heeft geleerd (mijn pa zijn uitleg bestond eerder uit; beetje meer naar L/R, nee niet zoveel, stop...) en hij is nochtans de betere chauffeur van ons 2 als het op parkeren en moeilijk indraaibare straatjes met verschillende voertuigen ( al kan ik ook met een kleine C rijden en parkeren).

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:23

Noblesse_ schreef:
Toen m’n vriend nog z’n 125cc reed zijn we eens een weekendje naar de Ardennen geweest. M’n vriend is erg groot en niet van de lichtste, ik ben ook erg groot en dan had ik nog een rugzak bij met onze bagage. :Y)
Het was echt geen zicht en op de autostrade gingen we niet sneller meer dan 90, MAAR plezier hebben we wel gehad! :')


Haha, héérlijk! Wij zijn gelukkig beiden niet van de grootste. Maar samen zitten we er niet vaak op. Wij doen jaarlijks een tocht met de motorijdende familie (nogal veel familieleden bij ons rijden met de moto), 1 van ons gaat dan achterop bij iemand met een zwaardere moto, bij mijn broer of pa ofzo. Ik kon mijn pa wel voor het hoofd slaan dat hij nog niet aan mijn neus gehangen had dat ik met een 125cc mocht rijden haha, hij was er nochtans als eerste bij om het te bevestigen en mee te helpen zoeken naar een leuk motootje toen het aan mijn oren gekomen was.

Nu we het over tweewielige voertuigen hebben, klopt het dat Nederlanders meer fietsen?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:24

In BE moet je voor je je praktijk doet eerst een cognitieve test doen, als je daar geen 3 vande 5 juist hebt mag je niet eens beginnen aan je praktijk.

Overigens moeten nieuwe chauffeurs na een jaar nogmaals terug komen om hun theoretisch opnieuw te doen, dacht ik.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:35

Quebelle schreef:
In BE moet je voor je je praktijk doet eerst een cognitieve test doen, als je daar geen 3 vande 5 juist hebt mag je niet eens beginnen aan je praktijk.

Overigens moeten nieuwe chauffeurs na een jaar nogmaals terug komen om hun theoretisch opnieuw te doen, dacht ik.


Moeten ze in NL geen theoretische test doen? :? zo gek! Bij ons moet je inderdaad een hoge score hebben, hoeveel precies minimum weet ik niet meer, ik had maar 1 foutje. Na een jaar herdoen weet ik ook niet hoe dat precies in elkaar zit, maar ik had idd ook iets gehoord van herdoen met de nieuwe regelgeving rond rijbewijs.

Anoniem

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:37

Theorie moeten wij ook , die eerst halen bij het cbr en dan kan je pas examen doen

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:39

theorie + praktijk in belgië, maar bij je praktijk hoort nu ook een cognitieve test.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:42

In nl hoef je maar 1x je theorie te behalen voor je autorijbewijs, bij gevaarherkenning mag je van de 25 vragen 12 fout hebben ofzo (maar die vragen vond ik ook nergens op slaan) en bij verkeersregels en inzicht 5 van de 40 fout
Wat is een cognitieve test?

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:47

Wat houdt die cognitieve test dan in? Wat voor vragen zijn dat?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:48

Korte filmpjes waar je de fouten moet uithalen :j

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:54

Quebelle schreef:
Korte filmpjes waar je de fouten moet uithalen :j


Oh, soort gevaarherkenning dus dan?
Dat zit bij ons ook in het theorie examen.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:11

Alleen bij ons zijn bet foto’s i.p.v. filmpjes

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:49

Ik zou niet durven zeggen dat ze in NL beter kunnen rijden... vind het niveau vrij vergelijkbaar.

Caroaccio en zalm zou ik echt nooit luxe noemen nee. Mss niet zo dagdagelijks als kaas maar ik vind gewoon dat in NL het woord luxe veel sneller gebruikt wordt. Wat voor mij dan meestal een teleurstelling is haha omdat ik dan wel echt iets heel bijzonder verwacht en dat is zalm op een broodje voor mij dus niet :D

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:20

Ilsey schreef:
Optiwolk schreef:
Dan staat dat toch op je rijbewijs aangeduid dat je dat wel mag?


Neen. Dat was een complete verrassing voor mij, iemand vertelde mij het en ik ben direct op zoek gegaan naar een 125cc motor, een week later bolde ik er al op rond :D


Heb nu speciaal mijn rijbewijs opgeduikeld, bij mij staat er binnenin dus in B en BE en achteraan categorie A3 enkel nationaal.
Maar de categorie A3 is tem 50cc.

https://verkeerweb.be/rijbewijs/overzichtcat.html
Maar iig volgens deze site mag tot 125cc dus inderdaad met een B rijbewijs ouder dan twee jaar. Over die datum staat dan weer niets.

Achja.
Mag toch niet met de moto leren rijden van de wederhelft :’)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:04

Optiwolk schreef:
Ilsey schreef:
Neen. Dat was een complete verrassing voor mij, iemand vertelde mij het en ik ben direct op zoek gegaan naar een 125cc motor, een week later bolde ik er al op rond :D


Heb nu speciaal mijn rijbewijs opgeduikeld, bij mij staat er binnenin dus in B en BE en achteraan categorie A3 enkel nationaal.
Maar de categorie A3 is tem 50cc.

https://verkeerweb.be/rijbewijs/overzichtcat.html
Maar iig volgens deze site mag tot 125cc dus inderdaad met een B rijbewijs ouder dan twee jaar. Over die datum staat dan weer niets.

Achja.
Mag toch niet met de moto leren rijden van de wederhelft :’)


Jammer! Ik vind het superhandig voor secundaire wegen en als we naar centrum Gent gaan en moeten parkeren. En in de zomer gewoon een heerlijk vervoersmiddel, het geeft zo'n vrij gevoel.

Hieronder zie je de regelgeving er rond:

http://goca.be/index.php/nl/p/nieuwe-reglementering-A
"Ben je in het bezit van een rijbewijs B afgegeven voor 1 mei 2011 dan mag je een motor categorie A1 besturen. Dit is enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Om in het buitenland te rijden moet je effectief in het bezit zijn van een rijbewijs voor de categorie A1."

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:57

Wow begrijp ik het goed dat je in België dus gewoon achter het stuur mag kruipen en je ouders je les mogen geven (in normale auto) op de openbare weg? :oo

Is dat niet onwijs gevaarlijk? Ik bedoel, bij mij heeft mijn rij-intructeur echt weleens in moeten grijpen. Dat kan dan niet als je in een normale auto zit + dat je ouders dat soort momenten waarschijnlijk minder goed in kunnen schatten dan een ervaren iemand.

Ik was ook een €3500,- kwijt aan het rijbewijs. Wat dat betreft zou ik liever de Belgische prijzen hebben :D

Ik zeg trouwens ook gewoon mama of papa, maar gebruik ook wel moeder of vader. Meestal papa en mama.

En wat betreft gebruik van luxe. Dat hangt denk ik geheel af van de persoon zelf. Ik heb nooit iemamd gehoord die center parcs luxe vindt, maar kan me voorstellen dat een gezin op bijstandsniveau dat wel als luxe ziet.

En met betrekking tot de motot geldt dat ook in Nederland. Alleen zal het eerder dan 2011 zijn afgeschaft. Mijn opa mag zelfs op behoorlijk zware motoren rijden. Maar die heeft het rijbewijs dan dus ook vër voor 2011 gehaald. :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:05

Je ouders mogen je les geven mits ze sinds dit jaar een test afleggen en een aantal jaar hun rijbewijs hebben. Examen zelf moet wel nog altijd via rijschool afgelegd worden :j

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:15

Quebelle schreef:
Je ouders mogen je les geven mits ze sinds dit jaar een test afleggen en een aantal jaar hun rijbewijs hebben. Examen zelf moet wel nog altijd via rijschool afgelegd worden :j


Dat vind ik dus best apart (en gevaarlijk) hier in NL beschikt de rijinstructeur altijd zelf ook over een koppeling en rempedaal (lijkt mij niet dat in België de ouders die ook in hun auto rijden) en mijn instructeur had die ook echt wel eens nodig :') (denk dat ik echt compleet een gevaar was geweest als ik in België gewoond had)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:19

Ik heb nog nooit gehoord van ongelukken met leerling rijders eigenlijk hier, dus volgens mij valt dat wel mee hoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:23

Je begint gewoon op parkings en buitenwegels :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:25

Inderdaad,je start natuurlijk niet middenin de stad.