Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:48

Een kennis van me is onlangs verhuisd naar NL met haar nl'se vriend, en die omschrijft het nu ook als een warzone :+

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:50

'Dronken idioten die een oorlog nabootsen' zei iemand net. :')

Tiggs

Berichten: 7538
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:59

Het is inderdaad echt niet leuk, gelukkig is mijn kat er niet bang voor.

Op Facebook meldt de politie dat je hen ook op die manier vuurwerkoverlast kan melden en dan zijn er meteen van die mensen die klagen dat 'men niet zo moet zeiken, voor die paar dagen in het jaar' en nog mooier 'ze willen nóg een traditie van ons afpakken'. Stelletje Tokkies/Marginalen :D.

Geen problemen mee om 12u 's nachts hoor (nou ja, eigenlijk wel, al die dronken malloten) maar ik snap niet dat het al dagen van tevoren moet. Ik kan het ook niet altijd nalaten om te zeggen 'kijk, ons belastinggeld'.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 09:44

Wij hebben in Capelle aan den Ijssel gewoond... Voor mij als Belg (ook van Mol :P) voelde dat als in de Gazastrook wonen :'( Onder andere één van de redenen om naar Leersum te verhuizen.
Doe mij maar een Belgische schow door de brandweer afgestoken met jeneverkraampjes op het plein hoor, veel gezelliger :D

Snap het nut niet, laatst zo'n folder bekeken. Kost echt klauwen met geld en 't merendeel dat het afsteekt kan dat financieel volgens mij niet eens missen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:42

Het was hier ook een beetje warzone in Brussel, maar wel heel veel ambiance :+

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:44

:wow: :+

Hier enkel geknal tussen 23.45u en 00.15u !
Denk dat de luchthaven er zich dit jaar wat mee bemoeid heeft :Y)
Zitten hier onder de aanvliegroute en voorgaande jaren was er vuurwerk tot een uur of 3.
Blij mee dit jaar ! :D

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:54

ik had het idee dat er dit jaar maar op 1 plaats in de directe omgeving vuurwerk is afgeschoten, maar wel 20min lang en oh ja, rond 18.30 toen ik de honden nog vlug buiten liet voor een plasje, toen schoten de buren enkele pijlen af. Dat was dikke paniek.
Gelukkig bleven ze er rustig onder bij de jaarswisseling zelf (knus in hun mand ipv buiten).

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:45

xHaithi schreef:
Ik ben ooit in Leuven centrum geweest op oudjaar. Genoeg geknal hoor maar dat was niks te vergelijken met NL :') Hier zie en hoor ik ook van verschillende plaatsen vuurwerk trouwens, ook al steek ik zelf niks af, maar niets komt nog maar van ver in de buurt bij wat ik toen in NL gezien en gehoord heb.

In Leuven was er dit jaar geen vuurwerk. ;)
Stond gisteren buiten en er waren voor 10 minuten een paar zielige pijltjes die afgingen maar toen stopte het.. _O- (Woon dan wel net buiten de ring van het centrum, in Heverlee) In de stad is het verboden, en de stad steekt zelf ook niks meer af.

Ik was gisteren met mijn vriendin uit Nederland aan het bellen, wat een drama daar man met het vuurwerk.. Een uur later nog constant knallen.

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:48

In Leuven niks meer ? :wow: _/-\o_

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:51

Nee, het was echt zielig. :') Een kotgenootje kon me wel vertellen dat ze in het centrum CONFETTI afgeschoten hadden... :+ _O-

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:59

_O-
Onder het motto '' beter iets dan niets '' :=

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:01

Oeioei, das triestig :')
Confetti _O- Bijna hetzelfde!

daantjuhhh

Berichten: 26931
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:28

lenaa_tje schreef:
fjordjes schreef:
Wat ook typisch is, de Belgen zeggen mijn mama en mijn papa maar ik zeg altijd mijn moeder of mijn vader en noem ze mama of papa.

Mijn vriend (Brabander) zegt altijd ons mam en ons pap

Dit is in Nederland ook streek gebonden. In Drenthe (Emmen en omstreken) zeggen ze ook mijn mama. Terwijl ik dit ook niet deed.

Nou ken ik niemand die dat zo zegt. Ik woon ook in die regio.

Ik en mijn vrienden zeggen allemaal. Mijn moeder of mijn vader.

daantjuhhh

Berichten: 26931
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:31

Hoppit schreef:
Wij hebben in Capelle aan den Ijssel gewoond... Voor mij als Belg (ook van Mol :P) voelde dat als in de Gazastrook wonen :'( Onder andere één van de redenen om naar Leersum te verhuizen.
Doe mij maar een Belgische schow door de brandweer afgestoken met jeneverkraampjes op het plein hoor, veel gezelliger :D

Snap het nut niet, laatst zo'n folder bekeken. Kost echt klauwen met geld en 't merendeel dat het afsteekt kan dat financieel volgens mij niet eens missen.

Dat laatste klopt ook echt.

Ik woon in een appartement boven in. En ik kijk over de stad uit. De plekken waar het meest afgestoken wordt zijn de achter buurtjes. Ik had gisteren echt het idee dat sommige van die mensen gewoon hun hele uitkering in een keer de lucht in knalden.

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:53

Ik geloof dat paarden ook neit echt een goedkope hobby zijn hoor...

Schuur_

Berichten: 4922
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:10

Ik zat vandaag met mijn ouders te praten en wil dit jaar mijn huis verkopen en iets kopen dat meer geschikt is. Omdat we zo dicht aan de grens wonen kwam al snel ter sprake dat het misschien voordeliger is om in NL iets te kopen. De huizenprijzen zijn iig al een stuk voordeliger maar volgens mij zijn de ziekenkosten wel hoger.

En mijn BE verzekeringen zal ik ook niet kunnen houden vrees ik. Ik heb trouwend een vast Belgisch contract maar voor een bedrijf uit de UK. Iemand die me wat goede sites aan de hand kan doen of tips geven?

Ik ben trouwens meer in NL te vinden dan BE dus dat inburgeren lukt wel

Tiggs

Berichten: 7538
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:20

Het vuurwerk was echt weer bizar. Ook als je ziet hoeveel gewonden, doden, geweld en luchtvervuiling het oplevert... Maar ja, je zou mensen hun pleziertje maar afpakken he :roll:

Merlen

Berichten: 1620
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:35

Schuur_ schreef:
Ik zat vandaag met mijn ouders te praten en wil dit jaar mijn huis verkopen en iets kopen dat meer geschikt is. Omdat we zo dicht aan de grens wonen kwam al snel ter sprake dat het misschien voordeliger is om in NL iets te kopen. De huizenprijzen zijn iig al een stuk voordeliger maar volgens mij zijn de ziekenkosten wel hoger.


Is dat zo?Ik dacht dat de huizen in Nederland veel duurder waren.

Schuur_

Berichten: 4922
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:47

Niet in mijn regio :') als ik wat verder weg kijk is het echt beangstigend qua prijzen

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:57

daantjuhhh schreef:
Nou ken ik niemand die dat zo zegt. Ik woon ook in die regio.

Ik en mijn vrienden zeggen allemaal. Mijn moeder of mijn vader.

Misschien dan iets onder een nieuwe generatie Haha. Of zal het dialect zijn. Ik hoor dit al zo’n 3 jaar bij mijn leerlingen. ‘Mag ik mijn mama even bellen ‘ of ‘mijn mama haalt mij op van school’

Het klinkt voor mij ingeval nog steeds raar maar ze doen het bijna allemaal. Ik hoor het zelfs collega’s zeggen.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:38

Hier in Belgie gebruiken we gewoon alles door elkaar (dooreen). Ik zeg dagdagelijks zonder echt onderscheid zowel:
Ouders:
- mijn moeder, mijn vader
- mijn mama, mijn papa
- Ons moeder, ons vader
- Ons mama, ons papa
- Ons Ma (Maar ons Va dan weer niet, dat was mijn opa)

nvdr: de "ons" zeg ik ook als ik het over mijzelf enkelvoud heb. :)

Verder grootouders:
Een kant was het: ons Ma(oma) en de Ba (grootvader)
Andere kant was het: ons moe of ons moemoe en ons va of onze vava.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58072
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:31

Hier is het mama en papa. Afhankelijk van wat ik nodig heb ook wel eens ‘moetie’ of ‘paps’ :))

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:39

Schuur_ schreef:
Ik zat vandaag met mijn ouders te praten en wil dit jaar mijn huis verkopen en iets kopen dat meer geschikt is. Omdat we zo dicht aan de grens wonen kwam al snel ter sprake dat het misschien voordeliger is om in NL iets te kopen. De huizenprijzen zijn iig al een stuk voordeliger maar volgens mij zijn de ziekenkosten wel hoger.

En mijn BE verzekeringen zal ik ook niet kunnen houden vrees ik. Ik heb trouwend een vast Belgisch contract maar voor een bedrijf uit de UK. Iemand die me wat goede sites aan de hand kan doen of tips geven?

Ik ben trouwens meer in NL te vinden dan BE dus dat inburgeren lukt wel


In de facebookgroep 'Belgen in Nederland' vind je een hoop info en meer mensen met vergelijkbare situaties. Die hebben het mss al een keer uitgezocht, hoef jij t warm water niet meer uit te vinden ;)

Schuur_

Berichten: 4922
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:04

Top! Bedankt

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:00

Ik zat rond middernacht bij een vriendin in Tienen (niet centrum) met de honden en wij hebben eigenlijk niets van vuurwerk gemerkt. Héérlijk want mijn honden waren mee en mijn ene hond zit te bibberen als er vuurwerk is. Nu was hij helemaal relaxed. Bij ons thuis was het wel fel vuurwerk in de buurt hoorde ik van de co-eigenaars, maar onze paarden blijven daar gelukkig rustig bij. Zelfs niet rondgerend, ik had nochtans speciaal nog op valavond extra uitgemest zodat er niet teveel open gerend kon worden haha. Dus in België gelukkig wel rustige plaatsen ook. Wij wonen landelijk, en hier was het dus wel fel. Al was het niet Nederland-fel :+

Ik zeg vooral mama en papa.