Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:25

xHaithi schreef:
CalipsoLover schreef:
Nu vond ik het ook wel heel bizar klinken hoor, want zij liet ons ook ontzettend voelen als verwende tieners. Maar dat is hier niet meer dan logisch dat je pas kost en inwonen gaat betalen vanaf je vast gaat werken. Ja als je lekker veel kleren wil kopen en leuke dingen wil gaan doen moeten we dat meestal uiteraard ook wel zelf betalen en we krijgen niet zomaar de creditcard van onze ouders mee, maar zo kwam het wel over.


Niet teveel van aantrekken. Het is echt gedeeltelijk een cultuurverschil, hoewel het ook in Nederland sterk van gezin tot gezin zal afhangen hoeveel studenten zelf moeten doen en/of betalen.

Ik heb ook ooit met een Nederlandse studente samengewerkt op de hogeschool en zij vond dat 'wij veel te veel gebabyd werden' (haar woorden). Ze kon er bijvoorbeeld met haar hoofd niet bij dat studenten op kot eten van moeder meekrijgen en je dan al die potjes met namen erop in de koelkast ziet staan. Ook het feit dat wij steevast in het weekend naar huis gaan vond ze gek. Voor haar was op kot gaan toch ook voor een stuk uit huis gaan dus elk weekend huiswaarts keren voor eten en was (laten) doen vond ze vreemd.
Ik heb wel het idee dat mensen in Nederland over het algemeen sneller zelfstandig zijn, sneller alleen gaan wonen en vaker studentenjobs naast de studie doen dan studenten in België. Dat wil echter niet zeggen dat dat zoveel beter is dan hoe wij opgevoed worden. Laat het maar gewoon van je afglijden en denk er het jouwe van.


Haha om dat eten moet ik ook wel een beetje lachen hoor, gebeurt dat echt? Maar waarom, je kunt toch (met je huisgenootjes) koken? Ik kreeg ook weleens wat mee, maar dat was dan gewoon een bakje dat over was. Hier zie je veel dat mensen die niet al te ver van thuisthuis wonen, in het begin in het weekend nog wel naar huis gaan - maar dat dat steeds minder wordt.

Kost en inwoning aan je ouders betalen terwijl je nog studeert, is hier ook niet echt normaal hoor.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:38

Ik (Belg) kreeg destijds potjes eten mee om de kosten te drukken. Het was voor mijn ouders financieel niet eenvoudig dat ik op kot zat. Dus ik kreeg restjes mee voor een dag of 3 en de andere 2 dagen kon ik dan met een beperkt budget wat koken of halen.

En ja, voor mezelf kan ik wel beamen dat ik niet echt tot zelfstandigheid ben opgevoed. Zalg het om me heen ook niet zo.
Ik geloof inderdaad dat de doorsnee Nederlander wat sneller op eigen benen kan staan. :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:49

Ik plunderde op zondag ook standaard mama’s voorraadkast en frigo :’)
Je kan in België als student zo goed als onbeperkt werken. Heb ik jaren gedaan. Gewoon niet studentenjob maar vast werk. Nadeel: je draagt rsz en zo af. Voordeel: je trekt vakantiegeld en andere voordelen én je kan echt veel uren werken. Nooit gesnapt dat niet meer mensen dit niet gewoon deden.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 07:06

poes schreef:
Ik plunderde op zondag ook standaard mama’s voorraadkast en frigo :’)
Je kan in België als student zo goed als onbeperkt werken. Heb ik jaren gedaan. Gewoon niet studentenjob maar vast werk. Nadeel: je draagt rsz en zo af. Voordeel: je trekt vakantiegeld en andere voordelen én je kan echt veel uren werken. Nooit gesnapt dat niet meer mensen dit niet gewoon deden.

Maar je ouders verliezen het kindergeld ook. En moet je maar net een baas treffen die je zoveel vrij wil geven voor lessen, verplichte aanwezigheden en examens op school

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:11

Zoe_97 schreef:
poes schreef:
Ik plunderde op zondag ook standaard mama’s voorraadkast en frigo :’)
Je kan in België als student zo goed als onbeperkt werken. Heb ik jaren gedaan. Gewoon niet studentenjob maar vast werk. Nadeel: je draagt rsz en zo af. Voordeel: je trekt vakantiegeld en andere voordelen én je kan echt veel uren werken. Nooit gesnapt dat niet meer mensen dit niet gewoon deden.

Maar je ouders verliezen het kindergeld ook. En moet je maar net een baas treffen die je zoveel vrij wil geven voor lessen, verplichte aanwezigheden en examens op school


Dat is pas vanaf een bepaald bedrag.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:27

En je bent duurder voor je werkgever die vaak toch op zoek zijn naar studenten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:58

Schuur_ schreef:
En je bent duurder voor je werkgever die vaak toch op zoek zijn naar studenten.


Heeft nooit gespeeld toen bij mij. Er zijn wel echt genoeg plekken die je aannemen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:59

Het wordt net even genoemd, maar dat is sowieso een verschil tussen België en Nederland. Vanaf 18 jaar ontvangen in Nederland de ouders geen kinderbijslag meer, terwijl dat in België nog tot 26 door loopt, mits je nog bij je ouders gedomicilieerd bent (=ingeschreven staat).

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:18

Idd is het budgetair aantrekkelijk om potjes eten van thuis mee te nemen, bespaart ook gewoon tijd om nog boodschappen te doen/te koken. Het is me idd ook opgevallen dat er bij mijn student-collega een echt gevoel is van 'ik ben uit huis', terwijl dat met de meeste kotstudenten niet echt het geval is. Hier gaat ook bijna iedereen naar huis in het weekend.
Zoe_97 schreef:
poes schreef:
Ik plunderde op zondag ook standaard mama’s voorraadkast en frigo :’)
Je kan in België als student zo goed als onbeperkt werken. Heb ik jaren gedaan. Gewoon niet studentenjob maar vast werk. Nadeel: je draagt rsz en zo af. Voordeel: je trekt vakantiegeld en andere voordelen én je kan echt veel uren werken. Nooit gesnapt dat niet meer mensen dit niet gewoon deden.

Maar je ouders verliezen het kindergeld ook. En moet je maar net een baas treffen die je zoveel vrij wil geven voor lessen, verplichte aanwezigheden en examens op school

Die wet is veranderd, als je over je uren gaat in BE moet je RSZ betalen, pas als je meer dan 80 uur per maand werkt én je over je 475 uur heen bent, verlies je je kindergeld.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:12

Dat was vroeger ook al. Ik heb altijd erg veel gewerkt.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:25

Wat is vroeger?

Buiten het feit dat ik buiten de studie weinig tijd had om veel te werken moest ik toch ook echt opletten dat ik niet teveel werkte omdat anders m'n ouders het kindergeld kwijt waren.

Potjes eten nam/kreeg ik niet mee, de kasten op zondagavond plunderen deed ik idd ook wel :+ .

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:31

20 jaar geleden was ik 15. Gestudeerd tot mijn 21.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:46

Belg hier! Ik krijg ook geen potjes eten mee. Enkel als er zondag over is. Wel krijg ik eetgeld. En ook ga ik elk weekend naar huis. Ik vind het dan weer raar dat Nederlanders dat zo gemakkelijk kunnen loslaten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:39

Ik ging als belg dan juist zelden nog naar huis op een gegeven moment. Maar voelde het niet als op mezelf wonen.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:44

Ik denk dat dat ook wel afhangt van waar/met wie je op kot zit. Ik zit in een redelijk grote, maar niet studentenstad, dus dat is ook gewoon minder aantrekkelijk om daar een weekend te blijven. Dan zit je ook alleen omdat iedereen in het weekend naar huis gaat.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:54

In de meeste belgische koten is ook geen wasmachine etc dus moet je wel naar huis voor je was :+ Vind ook wel dat belgische studenten veel mogen werken en hun loon :wow:

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:55

Leuven is nagenoeg "dood" op zondag. Er is pas terug beweging als de studenten in de vroege avond weer toestromen.

Ik heb regelmatig Nederlandse collega's en zelfs de meest timide zijn om de een of andere manier altijd tijd heel aanwezig. Mijn baas ergert zich 9 op de 10 keer aan hun mentaliteit (in de regel durven ze hem iets sneller tegenspreken, dan de vlamingen, chinezen en spanjaarden) en toch blijft hij ze aannemen evenals italianen _O-

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:33

Zijn Italianen zo mondig tegen een baas? :P Nooit geweten!

xLaraaj: Een wasmachine misschien niet maar wel wasserettes. Is natuurlijk wel een beetje gedoe met was op en neer verslepen. Ik persoonlijk als student zou het ook niet per sé zo doen want het is ook best duur.