Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:39

Wat voor mij het grootste verschil is dat ze in België meer respect hebben voor een ander.
Dus ja heel eerlijk vindt ik ze in België echt socialer. In Nederland zijn ze dan wellicht mondiger maar dat is niet altijd positief.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:41

Tigra_ schreef:
Wat voor mij het grootste verschil is dat ze in België meer respect hebben voor een ander.
Dus ja heel eerlijk vindt ik ze in België echt socialer. In Nederland zijn ze dan wellicht mondiger maar dat is niet altijd positief.


Is maar net hoe je het bekijkt denk ik, ben het er mee eens dat mondig soms lomp en iets té eerlijk kan zijn (om het zacht uit te drukken :') ) maar dat achterbakse wat hier genoemd wordt (over Belgen) herken ik ook. Dan heb ik toch liever wat lomp en recht voor z'n raap dan achter de rug om.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:51

Toch de taal
Limburg/België kan je geen patat met bestellen . "Ja... met wat?" Uhh :?
En ik heb nog nooit gehoord van een tok. Blijkt een cap te zijn

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:52

Patat bestel je in het zuiden van Nederland ook niet.
En terecht het is friet :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:57

Fenrir schreef:
Tigra_ schreef:
Wat voor mij het grootste verschil is dat ze in België meer respect hebben voor een ander.
Dus ja heel eerlijk vindt ik ze in België echt socialer. In Nederland zijn ze dan wellicht mondiger maar dat is niet altijd positief.


Is maar net hoe je het bekijkt denk ik, ben het er mee eens dat mondig soms lomp en iets té eerlijk kan zijn (om het zacht uit te drukken :') ) maar dat achterbakse wat hier genoemd wordt (over Belgen) herken ik ook. Dan heb ik toch liever wat lomp en recht voor z'n raap dan achter de rug om.


Dat ligt natuurlijk helemaal aan de situatie. Sommige kunnen echt enorm lomp uit de hoek komen op een moment dat gewoon niet past.
Verder heb ik wel het idee dat de kinderen ook meer respect hebben en horen te hebben voor de leraren dan hier in NL en dat geldt eigenlijk ook wel op de werkvloer. In België weten ze toch iets beter waar hun plaats is op de werkvloer. Dat bedoel ik ook wel met respect. In NL hebben ze soms overal een weerwoord op en dat is nergens goed voor. Ze komen gewoon wat zachter over. Maar dat heeft inderdaad ook wat nadelen. Maar ik heb zelf nog nooit echt het achterbakse meegemaakt. Wel meegemaakt maar niet op die manier dat ik nu het idee heb dat veel belgen dat trekje hebben. Maar goed zoveel heb ik er nu ook niet mee te maken.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:08

Cultuur verschillen. Of sowieso verschillen tussen Nederland en België... Dat is standaard het onderwerp als ik hier iemand nieuw ontmoet.
Vier jaar terug ben ik vanuit Groningen naar Gent verhuisd. En ik hou veel van "observeren", dus heb wel aardig wat verschillen ontdekt tussen België en Nederland. Het grappige is dat een collega/huisgenoot van mij 2 jaar terug naar Groningen is verhuisd. Zij is Belg en merkt nu dus ook veel verschillen. En we komen aardig op hetzelfde idee uit.

Laat ik beginnen met zeggen dat dit gegeneraliseerd is en er zowel in Nederland als België uiteraard uitzonderingen zijn.

Toen ik kwam was het eerste dat mij opviel de taal. Het heeft drie maanden geduurd voordat ik niet elke dag minstens 1 keer hoefde te vragen "Sorry, wat zeg je?". Het accent is anders, het woordgebruik is anders en er zijn compleet nieuwe woorden voor mij.
Over het algemeen kunnen Hollanders (ja, ik ga even dit Vlaams gebruiken voor Nederlanders in het algemeen) minder goed Vlamingen verstaan dan andersom. Binnen België is er op veel kleinere schaal veel variatie in accent. Natuurlijk zijn er binnen Nederland ook veel accenten/dialecten, maar in België verschilt het sneller en duidelijker (ja, ook voor mij als Hollander) tussen soms al naastgelegen dorpen.
Sommige woorden pak ik zelf sneller op dan andere woorden. Ik merk dat ik in België Vlaamser praat dan wanneer ik weer in Nederland ben. Een deel komt doordat ik mezelf aanpas. Dat ik "stappen" zeg in plaats van "lopen", omdat ik anders niet goed begrepen wordt. Of ik zeg "frigo", omdat het makkelijker in het gehoor ligt voor mezelf dan "koelkast". Maar sommige dingen zal ik helemaal niet overnemen. Dan heb ik meer het gevoel dat ik als een soort cabaretier het vlaams aan het imiteren ben. Voelt heel onnatuurlijk.

Qua openheid is er ook wel een verschil, maar ik denk dat ik het niet openheid wil noemen. Ik denk dat afwachtendheid van Belgen en directheid van Nederlanders hier mee te maken heeft. Ik zal wat voorbeelden geven in de hoop dat ik het wat kan uitleggen wat ik bedoel.
Tijdens concerten zijn Hollanders direct heel uitbundig als ze het goed vinden, maar als ze het niet zo interesseert, dan zullen ze wel staan kletsen. In België is iedereen zeker in het begin stiller. Dat zal zo blijven als er geen enthousiasme is voor de artiest, maar als ze het wel goed vinden, zal er zeker wel zeer uitbundig meegedaan worden.
Op de werkvloer in België zal er onder collega's meer met elkaar gepraat worden over anderen dan in Nederland (althans, dat is mijn ervaring), dat levert niet altijd de meest prettige situaties op. Maar het feit dat Nederlanders sneller iets over iemand zeggen recht in hun gezicht zeggen, is ook niet altijd even positief. Directheid/geslotenheid, arrogantie/bescheidenheid ligt hier ergens in een grijze zone... het is maar net wat je gewoon bent.
Tijdens werkoverleg zijn Hollanders beter voorbereid en zullen direct knopen doorhakken, terwijl Belgen toch meer een werkoverleg gebruiken om alle mogelijk opties een aantal keer te doorlopen en daarna (of de volgende keer) keuzes te maken. De eerste manier kan veel efficiënter zijn dan tweede manier, maar aan de andere kant is het bij de eerste manier ook zo dat iedereen van tevoren al vaak een mening vastgesteld heeft en daar liever ook niet meer vanaf geweken zal worden.
Wel ben ik hier echt wel vaker met collega's een pintje gaan drinken, of andere gezellige dingen gaan doen dan in Nederland. Wat dat betreft ben ik het eens met het "vooroordeel" dat Belgen gezelliger zijn.

Verder heb ik nog wel wat ervaringen met studenten.
Het valt mij op dat veel studenten in de weekenden naar huis gaan en veel met hun jeugdvrienden op trekken. Dat heb ik in Nederland niet zo ervaren. Als gevolg kom je toch moeilijker in een Belgische vriendenkring terecht. Maar ja, ik hoor ook niet bij de buitenlanders, want ik spreek Nederlands... En je zult aan mij altijd horen dat ik van Nederland ben, dus zal ik nooit als een echte Belg beschouwd worden. Nu ben ik zelf altijd veel verhuisd, dus kan ik me ook voorstellen dat ik gewoon een verkeerd beeld hierin heb.
Het schoolsysteem is echt heel anders, en universiteit ook. Beiden zijn in België veel schoolser. In Nederland werd er (en nu heb ik het vooral over mijn richting: Biologie) veel meer gehamerd op zelfstandigheid, eigen mening vormen en kritisch zijn, in België ligt er veel meer nadruk op kennis. En vanuit de familie: een goede baan krijgen. Ik zou de studie hier in België niet gehaald hebben. Want wat ze hier wel veel leren is discipline om te leren. Dat hen ik nooit gehad. College's volgen en aansluitend gelijk een examen, dan hoefde ik niet te leren...

Er zijn wel verschillen, maar uiteindelijk zijn de overeenkomsten veel groter.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:00

Ohja, dat Nederlanders Hollanders worden genoemd in België is idd ook wel een ergerpuntje :+

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:25

Ik heb als Belgische ongeveer 18 jaar in Nederland gewerkt waarvan 6 jaar als enige Belg tussen héél veel Nederlanders :) .

Verschillen zijn er zeker! Maar die vind ik in België en Nederland ook streekgebonden hoor. Ik ben zo bv. van Antwerpen naar Belgisch limburg verhuisd en die "cultuurshock" was groter als het verschil dat ik later (als ingeburgerde limburgse) met de Nederlandse Limburgers ervaarde.

Zelf vind ik jullie erg slecht schrijven en minder mondig dan jullie beweren. Heel veel zinnen, dat wel, maar to-the-point :roll: , nee, dat niet. Wij zeggen minder vaak onze mening en vinden ook niet dat Nederlanders die zo maar zonder vragen te pas en onpas hoeven geven.
Wat ik wel zeer positief vind is jullie werksfeer. In België heb je vaak nog een strikte hiërarchie. In Nederland gaan supervisor en medewerker op eenzelfde niveau met elkaar om.

Ach, meest van al heb ik gelachen om de taalverschillen. Dat leidde vaak tot hilariteit !

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:31

Grappig topic. Toevallig ben ik net terug van een weekendje Gent en daar vind ik het winkelpersoneel juist heel aardig! Maar misschien komt dat ook door het -in de ogen van een hollander- 'lieve' taalgebruik.

Waar ik me in België altijd over verbaas is de lelijkheid en/of verpauperde staat van de huizen (aan de buitenkant in ieder geval). Dan denk je in een ghetto te lopen, maar blijkt het een normale buurt te zijn.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 19-02-18 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:51

Leuk topic! Ik heb een Nederlandse kamergenoot, merk eigenlijk niet zoveel verschil op de taal na dan. Zoals iemand hier al eerder vermeld poepen Belgen meestal in bed en Nederlanders op het toilet :'). Nog zo'n voorbeeld is pinnen vs. bankcontact. Oh ja, en mijn kamergenoot had bij de frituur nog nooit van tartaarsaus gehoord, ik weet niet of dit voor alle Nederlanders zo is?

Over het algemeen vind ik Nederlanders ook vriendelijker dan Belgen. Ik werk in een brasserie waar op zondag veel toeristen over de vloer komen, meestal Nederlanders en Duitsers. Nederlanders zijn altijd ontzettend vriendelijk, heel leuke mensen om te bedienen, maar geven dan wel weer zelden fooi. Belgen zijn veel stijver, maar wel beleefder, dat "losse" wat Nederlanders hebben kan soms ook erg brutaal zijn. Ik vind ook dat Nederlanders relaxter zijn, althans toch degenen die ik ken. Ze lijken zich nooit ergens druk om te maken.
Qua bediening in België vind ik het wel verschrikkelijk, vooral in Hasselt, daar ben je nog minder waard dan een stuk stront. Dat ondervind ik vooral van de jeugd, mijn halve familie komt uit die streken en ik kan niet overweg met de jongere generatie.
Ik ben langs vaderskant ook Waals en vind eigenlijk dat de mensen in Wallonië véééél vriendelijker zijn dan in Vlaanderen, jammer dat hier zo negatief over Walen gedaan wordt.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:57

Ik vind walen niet onvriendelijk, daar eigenlijk niets op aan te merken, het gaat eerder over de taalgrens die ze weigeren te overbruggen. (ook niet alle walen, maar in de velestreken waar ik ben geweest was het keer op keer zo)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:58

Tiggs schreef:
Grappig topic. Toevallig ben ik net terug van een weekendje Gent en daar vind ik het winkelpersoneel juist heel aardig! Maar misschien komt dat ook door het -in de ogen van een hollander- 'lieve' taalgebruik.

Waar ik me in België altijd over verbaas is de lelijkheid en/of verpauperde staat van de huizen (aan de buitenkant in ieder geval). Dan denk je in een ghetto te lopen, maar blijkt het een normale buurt te zijn.


Ja, dat herken ik ook. Ik woon in een grensgebied en je ziet aan de staat van de huizen en de tuinen precies wanneer je de grens over gaat. Ook is het in Nederland wat meer op elkaar afgestemd en past alles bij elkaar. In België kan je een enorme villa zien staan naast een krot, met verwilderde tuin.
Allerlei soorten, kleuren en maten huizen staan gewoon naast elkaar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:33

Ah België, land van de koterijen :D

Of een Spaanse haciënda naast een huist met echt waar, kantelen. Lintbebouwing, ook typisch België.

Maar wat ik hierboven lees over Nederlanders: mondig absoluut maar to the Point, eh echt niet := ik ben heel eeg rechtuit en Nederlanders schrikken er altijd van, Belgen niet. Maar ik hou net zoveel van mijn Nederlandse collega’s als de Belgische.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:43

Ik ben van mezelf ook rechtuit, kan er absoluut niet tegen als er rond de pot gedraaid word. Bij groepswerken ga ik niet zozeer leider spelen, maar ik schop toch wel iedereen in actie :+ Het schrikt mijn medebelgen niet af, en ik heb ook niet de indruk dat dat persé nationaliteitsgebonden is. Al ben ik maar een halve belg natuurlijk :D

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:44

poes schreef:
Ah België, land van de koterijen :D

Of een Spaanse haciënda naast een huist met echt waar, kantelen. Lintbebouwing, ook typisch België.

_O-

De beste manier om te merken of je in België of Nederland zit is als je met de auto op de baan bent. Ik ging eens in Nederland chinchilla's kopen en op de terugweg was het plots *HOBBEL* ... *HOBBEL* ... *HOBBEL*... 'Zijn we terug in België?' vroeg ik aan mijn vader. Jup inderdaad... De mooie Belgische wegen. :')
En de fietspaden zijn hier ook niet om van te spreken. _O- Soms mag je al geluk hebben als er een voetpad is. :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:55

Nee de fietspaden idd. Maar oh!, fietsen met een paraplu: dat is heel erg Nederlands!

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:31

Qua infrastructuur is het in België inderdaad vaak minder maar wij hebben geloof ik ook ongelooflijk veel kilometers aan wegen, wat dus lastiger te onderhouden is. Nederland is een stuk gestructureerder ingericht (toch de plaatsen waar ik tot nu toe geweest ben). Dat vond ik wel fijn, zeker hoe de fietspaden lagen bijvoorbeeld en het betere overzicht over de baan en andere weggebruikers als je op weg was. Naar mijn ervaring rijden ze er ook respectvoller dan bij ons. De laatste jaren ben je bijna blij als je gewoon in één stuk op je bestemming geraakt bent in België.

Wat bebouwing betreft past in Nederland inderdaad alles meer bij elkaar maar ik moet eerlijk zeggen dat ik qua woningen niet zou staan te springen om naar Nederland te verhuizen. Ik vind de huizen vaak klein en niet heel mooi (van de buitenkant bedoel ik dan) op soms een wijk of mooie oude huizen in oude centra van een dorp of stad na. Ik ben ondertussen in verschillende huizen geweest en heb er nooit één gezien dat ik echt ruim zou noemen. Dat zou mijn ding niet zijn, ook het 'eenheidsworst'-gevoel niet.

zaldi
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:20

Ik zag hier iemand in complete verwarring over het Nederlandse schoolsysteem, maar het is niet zo ingewikkeld als t lijkt :))
Je hebt globaal 3 niveaus waarin je meestal vanaf de 2e klas van de middelbare zit, maar soms ook pas vanaf de 3e of heel soms zelfs de 1e (dacht ik..?). Dit zijn vmbo, havo en vwo.
Met vmbo kun je als je je diploma hebt naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), over het algemeen zijn dit opleidingen tot een (enigszins) praktisch beroep. Met havo kun je naar het hoger beroepsonderwijs (hbo, bij jullie de hogeschool volgens mij) en met vwo naar de universiteit. Vmbo is 4 jaar, havo 5 jaar en vwo 6 jaar. Met name op vwo wordt er flink gehamerd op toepassen van je kennis ipv alleen kennis stampen en moet je vaak heel ver doordenken om iets te kunnen oplossen. Vandaar ook dat Nederlanders die in België naar de uni gaan vaak een beetje in shock zijn omdat ze dat ‘stampen’ helemaal ontwend zijn.
Op de niveaukeuze heb je niet heel veel invloed, de school schat in waar je het best past. Bij mij op school mocht je wel een voorkeur aangeven.
Vanaf de vierde bij havo en vwo volg je je vakken(pakket), in deze vakken doe je dan eindexamen en de rest heb je niet meer. Dit mag je uiteraard wel zelf kiezen en de school kan jou ook niet verbieden om een bepaald pakket/keuzevakken te kiezen, hoogstens afraden. Hoe dat bij het vmbo zit weet ik niet, volgens mij hebben die vanaf de 3e een aantal keuzevakken maar dat zou ik niet zeker weten.
Er zijn wel doorstroommogelijkheden binnen de niveaus, het is niet zo dat als je een niveau doet je voor de rest van je leven aan een opleiding op dat niveau vastzit. Ook kun je met vwo ook naar het hbo en het mbo en met havo ook naar het mbo. En na het vmbo kun je in 2 jaar je havo halen en na havo kun je ook in 2 jaar je vwo halen. Ook binnen vervolgopleidingen zijn er doorstroommogelijkheden, zo kun je bijvoorbeeld na het eerste jaar van hbo ook naar de uni.

En onze roosters veranderen inderdaad door het jaar door en elke dag is anders, sommige heb je kort les en sommige lang :)

Verder wel contact met een aantal Belgen, merk vooral dat de taal soms een barrière is en dat we elkaar dan echt gewoon verkeerd begrijpen :') directheid ligt volgens mij ook wel echt aan de persoon

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:57

Het grootste verschil vind ik de directheid van de Nederlanders vs de meer voorzichtige aanpak van de Belgen.
En de studenten in Belgie gaan idd in het weekend naar huis. Best gezellig !
Het hierarchische in bedrijven in Belgie herken ik helemaal niet. Ik heb zowel in Belgische als in Nederlandse bedrijven gewerkt en dit verschil is me nooit opgevallen. Wel dat het hierarchische in de loop van de tijd minder geworden is.
Wat betreft het taalverschil tussen Vlamingen en Walen was het vroeger zo dat veel Vlamingen vrij goed Frans praatten en Walen geen Nederlands. Dit is heel snel aan het veranderen. Veel Vlamingen spreken belabberd Frans en in Wallonie wordt er meer en meer Nederlands onderwezen. Er zijn ook zgn immersiescholen, waar een deel van de gewone vakken in het Nederlands gegeven worden. Soms leren kinderen vanaf het laatste jaar van de kleuterschool al een beetje Nederlands. Wel is het zo dat de meeste franstalingen heel zuinig zijn op hun taal en dus ook op een andere taal. Waar een Valming die 2 kromme zinnen kan zeggen in een andere taal van zichzelf vindt dat hij die taal heel goed spreekt, gaat een franstalige wachten om een andere taal te gebruiken tot hij echt goed spreekt. Maar ja, dan kan je natuurlijk wel blijven wachten. Het wordt vaak gezien als onwil, maar eigenlijk is het meer respect voor een taal die ze niet willen mishandelen. Maar meestal als je een tijdje praat met een franstalige, dan komen er stilaan een paar woorden Nederlands.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:18

Ik ben eens op uitwisseling geweest naar de lerarenopleiding in Antwerpen. Wat me enorm opviel was het handelen bij problemen.
We hebben het bijvoorbeeld gehad over wat te doen bij een leerling met homofobische uitspraken. De Nederlanders kwamen meteen met oplossingen, de Belgen hadden eigenlijk als enige oplossing dat ze bij de directie zouden gaan vragen wat ze hierover mochten zeggen. En zo waren er nog een paar situaties die de Nederlanders zelf zouden afhandelen waarbij de Belgen veel afhankelijker waren.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:27


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:41

Sclimpre schreef:
Het grootste verschil vind ik de directheid van de Nederlanders vs de meer voorzichtige aanpak van de Belgen.
En de studenten in Belgie gaan idd in het weekend naar huis. Best gezellig !
Het hierarchische in bedrijven in Belgie herken ik helemaal niet. Ik heb zowel in Belgische als in Nederlandse bedrijven gewerkt en dit verschil is me nooit opgevallen. Wel dat het hierarchische in de loop van de tijd minder geworden is.
Wat betreft het taalverschil tussen Vlamingen en Walen was het vroeger zo dat veel Vlamingen vrij goed Frans praatten en Walen geen Nederlands. Dit is heel snel aan het veranderen. Veel Vlamingen spreken belabberd Frans en in Wallonie wordt er meer en meer Nederlands onderwezen. Er zijn ook zgn immersiescholen, waar een deel van de gewone vakken in het Nederlands gegeven worden. Soms leren kinderen vanaf het laatste jaar van de kleuterschool al een beetje Nederlands. Wel is het zo dat de meeste franstalingen heel zuinig zijn op hun taal en dus ook op een andere taal. Waar een Valming die 2 kromme zinnen kan zeggen in een andere taal van zichzelf vindt dat hij die taal heel goed spreekt, gaat een franstalige wachten om een andere taal te gebruiken tot hij echt goed spreekt. Maar ja, dan kan je natuurlijk wel blijven wachten. Het wordt vaak gezien als onwil, maar eigenlijk is het meer respect voor een taal die ze niet willen mishandelen. Maar meestal als je een tijdje praat met een franstalige, dan komen er stilaan een paar woorden Nederlands.

Daar moet ik je verbeteren, in tegenstelling van vlaamse scholen, waar kinderen vanaf het 5de leerjaar verplicht frans spreken en waar dit word doorgetrokken word naar het middelbaar tot de 2de graad (vanaf dan varieerd het uren frans van studierichting tot studierichting. Zelfs in mijn kunstopleiding had ik op het einde nog 2 uur frans wekelijks) is nederlands een optievak in wallonië. Nederlands is enkel verplicht in Brussel, maar niet in de rest van Wallonië. Steeds minder kinderen kiezen daar voor Nederlands en geven voorrang aan het engels, waardoor de algemene kennis van nederlands belabberd laag is. De doorsnee vlaming kan zeker een mondje frans, terwijl de doorsnee waal zich niet uit de voeten kan en wil maken.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:09

Ik woon op de grens van vlaanderen en Wallonië en inderdaad: hier als vlaming geen frans kunnen is echt een no-go. zowel voor het werk als in de privé. Als ik dan kijk naar al mijn franse vrienden of klanten.. Soms schaam ik mij in hun plaats. Wij kregen frans vanaf het lagere (en moeder franstalig). Ik heb een vriendin die franstalig is en ze leerden in het 4de middelbaar echt zo goed als niets. Ik vergeleek het met het leren van Maan, Vis, Neus ... :P

Ik vind nederlanders vriendelijker en socialer. Wel veel directer en bot. Heb ik zeker gemerkt op camping in frankrijk. Belgen zijn meer afwachtend. Maar daarom vind ik ons niet achterbaks. Vind dit zelf een zeer vuil en sterk woord te gebruiken. Ook in discussies heb ik het gevoel (hier op bokt ook) dat nederlanders alles in de strijd gooien om hun gelijk te hebben. Belgen zijn, denk ik, hierin wat milder. Niet dat ze hun gelijk niet willen hebben maar begrijpen ook vaak het standpunt van de ander. En Nederlanders zijn inderdaad groter. en over de seks. Hier praten we er wel open over hoor :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:15

@Quebelle Dit is echt het cliché vooroordeel van de meertalige Vlaming tov de Waal die geen Nederlands kan of wil spreken. Met het klassieke taalonderwijs leer je in het beste geval correct schrijven, tenminste wanneer je een richting volgt die op talen gericht is. Vlot spreken is er echt niet bij, dat ga je op een andere manier moeten leren. Waar Wallonie voorstaat op Vlaanderen is dat ze al jaren immersie onderwijs aanbieden, zodat de studenten de andere taal moeten gebruiken. Ttz terwijl ze zich op iets anders concentreren, bv. aardrijkskunde, moeten ze het Nederlands gebruiken. Zo wordt het een automatisme en leren ze echt een taal. In Vlaanderen zijn er een aantal proefprojecten bezig, maar wordt het nog niet in veel scholen aangeboden.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:29

Vlaamse leerlingen krijgen verplicht minstens 5 jaar frans, dat is zéker dubbel van wat een waalse leerling aand nederlands krijgt. Nederlands is daar een keuzevak en de cijfers zijn er, steeds minder leerlingen kiezen voor nederlands. Daar kunnen het handjevol immersiescholen niet tegenop. Waar ik ook kom in Wallonië, of het nu Louvain La Neuve is, of Ottignies, of Namen, Famenne, Waterloo of Vorst is. Zelf in Schaarbeek, wat een deel van Brussel is en dus vlaamstalig zou moeten kunnen zijn is het nederlands gewoon slecht, als ze het gebruiken natuurlijk. En dan heb ik het over meisjes en dames in de categorie 16 tot 45, wat dus een hele grote groep is.