Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:24

Ik vind wat er gezegd wordt over Walen niet correct. Franstalige Brusselaars weigeren inderdaad enorm hard om Nederlands te spreken en kunnen ongelooflijk irritant zijn daarin, maar dat zijn geen Walen. Mijn moeder kwam ooit in Durbuy, een stadje in de Ardennen, en daar konden ze wel Nederlands. Zelf heb ik ooit een uitwisseling gehad op de hogeschool met studenten van een hogeschool in Wallonië. Hun Nederlands was even goed (of slecht) als mijn Frans hoor. Want laat ons ook even eerlijk zijn, vroeger gold misschien dat Vlamingen zo gemakkelijk en beter Frans konden dan Walen Nederlands, maar ik denk dat die tijd toch lang vervlogen is. Het niveau Frans van de gemiddelde jonge Vlaming is om te huilen (mijn incluis trouwens).

Goed, dat terzijde.

Het grootste culturele verschil dat ik gemerkt heb is de manier van opvoeden. Nederlanders moeten op veel jongere leeftijd al een bepaalde zelfstandigheid hebben. Dat zie je ook regelmatig op het forum hier terug vind ik. Belgen zorgen langer voor hun kinderen, in de zin van, ze thuis laten wonen en daarbij ook zorgen dat ze hun natje en droogje krijgen. Volgens een Nederlandse studente werden Belgen dus teveel 'gebabyd' :))
Ik zou het zelf echter niet zo willen noemen, het is simpelweg een cultuurverschil. Ik denk niet dat je van het ene een beter of functioneler mens wordt dan van het andere.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:28

beatje schreef:
ik heb heel erg moeten wennen aan het feit dat je in belgie niet zomaar bij iemand langs gaat.Je maakt altijd een afspraak.
Belgen komen doorgaans altijd te laat .Ze zijn wat achterbakser.Vriendelijk in je gezicht maar o wee als je weg bent.En in het werk is er meer hiërarchie ,dat zie je al terug op de scholen van kinderen.De kindervraag herken ik dan weer niet.O ja ik heb me ook erg verbaasd over het trouwen in de kerk en de communie doen.Of je nu gelovig bent of niet het gros doet dat gewoon.
Maar ik vind belgie een zalig land om te wonen en zal niet snel terug gaan naar NL


Altijd welkom bij mij ! Ook zonder afspraak ! :D
Nooit anders geweten hier op de boerenbuiten. Gewoon binnenlopen langs de achterdeur.

Dat trouwen en communie doen in de kerk is idd zo. Heb dat ook nooit begrepen. Zelfs de grootste ketters die van heel hun leven niet in de kerk komen, gaan er wel heen om te huwen :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:39

xHaithi, en toch heb ik het al anders gemerkt :j Dit jaar speel ik met mijn rugbyploeg voornamelijk tegen waalse ploegen, omdat rugby in vlaanderen nog steeds erg onbekend is. Wij gaan ondermeer naar Famenne, Ottignies, La Hulpe, Louvain-La-Neuve etc. Overal in Wallonië dus. Als een ploeg naar ons komt, doen wij ons uiterste best om frans te spreken, zelfs de speeches na de match. Geen ENKELE, werkelijk geen ENKELE trainer, speelster, of manager, doet de moeite om nederlands te spreken als wij bij hen zijn of omgekeerd, en dat zijn dus groepen van 30 man. Ik weet niet wat het precies is, want wij drinken graag een na een match met onze tegenstander, maar geen enkele probeerd dus ook maar te communiceren in onze taal, terwijl wij dat stevast wel doen in hun taal.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:47

In het dagelijkse leven heb ik alleen via mijn werk te 'dealen' met Belgische mensen. Dan gaat het om een leverancier. En ... nouja .. trek maar een half uur uit als je iets wilt weten want ze weten nóóit het antwoord en ze moeten het aan 80 verschillende collega's vragen of bellen drie weken later terug.
Terwijl de Nederlandse leveranciers gewoon bam dit is het, punt.

Op Social Media, zoals Facebook, schieten de Belgische mensen snel uit hun slof als ze advies krijgen over een stukje welzijn omtrent dieren bijvoorbeeld. En dan niet gewoon boos, nee het hele aparte woordenboek komt er dan bij kijken :') Het zijn niet alleen maar jonge gasten overigens. (en ik dacht dat wij Nederlanders/Rotterdammers snel uit onze slof schieten..)


En tsja, Nederlanders ... ik denk dat wij Nederlanders sommige dingen ook best wel van de Belgen kunnen leren maar hun ook zeker andersom.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:50

Nederlandse jongeren worden inderdaad sneller vrij gelaten terwijl wij hier veel langer nog thuiswonen en er voor ons gezorgd wordt.

De Nederlandse gezondheidszorg is slechter :+

Ik heb het gevoel dat Nederlanders minder bescheiden zijn? Dat ze sneller zeggen van 'mijn Engels is er goed' terwijl er dan eigenlijk maar een heel matig mondje Engels uitkomt.

Wij Belgen wonen op een grotere ruimte: meer tuin, grotere huizen. Nederlandse huizen vind ik vaak zo popperig :+

Ik denk dat er in Nederland nog sneller de fiets genomen wordt dan in België

Nederlanders denken dat hun Nederlands de enige juiste versie van het Nederlands is :D
Maar dan aan de andere kant vind ik dat Nederlanders wel slechter schrijven (grammatica), op bokt dan toch. (Veel hun ipv hen bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 18-02-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:51

Idd het meer directe van Nederlanders maar ook het meer aanwezige, je hoort ze direct.
Belgen zijn stiller en terughoudender maar idd veel gekonkelfoes achter de rug en enorm gesloten voor buitenstaanders.
Zo heel veel huwelijken in de kerk heb ik nu ook niet meegemaakt, toch vaker gewoon gemeentehuis en feestje achteraf.
Vind dat in Frankrijk dan weer opvallend. Als je nog maar zegt dat trouwen ook zonder kerk kan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.

Een verschilletje tussen Nederlanders en Belgen dat ik altijd grappig ggevonden heb is het gebruik van het woordje U.
In Nederland echt uitsluitend een beleefdheidsvorm en ze zijn bijna beledigd als he hen met u aanspreekt. In België een normaal gebruikte term, zowel als beleefdheidsvorm als in sommige contexten bij vrienden onder mekaar.

Over dat Walen/vlamingen/fransen verhaal.
Is gebaseerd op oud zeer en het feit dat Walen idd meestal simpelweg geen Nederlands kùnnen. In Brussel kan je het soms wel onwil noemen maar op het Waalse platteland of op toeristische plaatsen doen ze wel moeite om ook Nederlands te praten.
Ik werk met Walen, in Frankrijk. Dusja, de voertaal is Frans. Maar er is geen strijd tussen de gemeenschappen ofzo en buiten 1 durft er geen Waal een woord verkeerd te zeggen over m'n Frans (dat niet uitmuntend is) en zitten ze beetje verlegen toe te geven dat ze taalkundig niet echt sterk staan, vooral wanneer ik m'n Engels (redelijk goed) bovenhaalt of hen in plat Antwerps een antwoord geef, dan redden ze het niet met de 3 woorden vlaams die ze kennen :D
Laatst bijgewerkt door Thioro op 18-02-18 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:53

Die directheid is ook in Nederland al minder als je richting Brabant en Limburg gaat. Hier in de randstad en zeker in Rotterdam vind ik mensen heel direct.

Maar inderdaad het aanspreken met U. Wij zeggen altijd: in België zeggen ze tegen de hond nog U.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:08

Ik vind persoonlijk niet dat het zo zwart wit is. :+ Als Belg lees ik hier al heel lang mee op het forum en andere Nederlandse forums en zoveel verschil vind ik niet dat er is. Op het woordgebruik en de zinsstructuur na soms.

In België kan je in bepaalde steden als het vuil van de straat aangekeken worden (oké wat overdreven :+ ). Ik woon bijvoorbeeld in Hasselt, en ik merk echt al een verschil als ik misschien 7km verder in Zonhoven zit. In de stad lopen ze precies allemaal rond met een zuur gezicht, kan geen glimlach vanaf, dat iemand goedendag tegen je op straat zegt verwacht ik niet direct, maar gewoon vriendelijk lachen kan er nog niet eens vanaf. Als ik dan in Zonhoven ben krijg je begroetingen langs alle kanten, mensen zijn precies stukken vriendelijker naar elkaar.

Dan heb je bijvoorbeeld Roeselare (in West-Vlaanderen), volgens een vriendin van mij die daar opgegroeid is zijn mensen daar stukken bekrompener dan in Gent (Oost-Vlaanderen). Wat wel te verklaren is aangezien Gent een studentenstad is en Roeselare vrij ouderwets is. In Hasselt zijn mensen dan weer niet direct bekrompen maar eerder wat norser vind ik.
Als het in België zelf al zo per stad/provincie verschilt vind ik echt niet dat je een hele objectieve vergelijking kan maken van België en Nederland..
Er zijn Belgen die teruggetrokken zijn, Nederlanders die alles eruit gooien, Belgen die alles eruit gooien, Nederlanders die stil zijn.. Lijkt precies wel alsof we allemaal individuen zijn bijna. :oo :))

(Al deel ik de provincies/steden nu zelf ook wel op, maar dat is een beetje een veralgemening. Natuurlijk zijn er in Hasselt niet alleen norse mensen, zijn niet alle mensen uit Roeselare ouderwetse boeren en zijn er in Gent alleen maar mensen die open-minded zijn, maar de steden staan er wel een beetje om bekend.)
En over het Franse deel kan ik niet echt meespreken. De laatste keer dat ik in de Ardennen was was er iemand die alleen maar Duits kon en hij waarschuwde ons voor een loslopende stier aangezien wij de buurt wat aan het verkennen waren. :+
Al zal het grotendeels wel kloppen dat de Franstalige bevolking daar vrij weinig doet om Nederlands te leren, aangezien de Vlamingen dat toch al verplicht op school krijgen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 18-02-18 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:08

Ik vind dat Nederlanders ook veel luider zijn, en totaal gaan moeite hebben met zich in een openbare plaats van zich te laten horen. Zo ben ik al enkele keren vanuit Nederland met het vliegtuig vertrokken, en sprongen de Nederlanders iedere keer allemaal luidruchtig al recht terwijl het gordel lampje nog brandde en de vlieger nog niet still stond om hun valiezen uit de kastjes te halen, kon hen geen f*ck schelen wie ze in de weg liepen :+ Net zoals het wachten voor de shuttle van de luchthaven naar de parking. Ik probeerde de bus uit te graken met 2 zware valiezen, maar geeneen die aan de kant ging. Dan heb ik even onkaraktistiek mijn belgische mond moeten openzetten :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:18

Ohja! Het schiet me net wel te binnen dat ik het grootste verschil wel vind in het schoolsysteem. Van het Nederlandse systeem snap ik soms echt geen bal. :')
Ik lees hier vaak dingen over al die verschillende niveau's en ik blijf met vraagtekens zitten. _O- In Nederland is het precies eerder dat de school echt bepaalt welke richting jullie uit mogen gaan in het middelbaar? Althans, zo komt het vaak om mij over.
In België vind ik dat je vrij veel keuze hebt van wat je mag volgen. Ze zullen je wel aanraden wat je mag doen maar er wordt niet zo extreem naar je punten gekeken om dat te bepalen, terwijl ik van Nederland de indruk heb dat dit wel gebeurt?
Natuurlijk moet je in België ook wel voldoende punten hebben, maar voor een B- of C-attest (B = van richting veranderen, kan binnen hetzelfde niveau zijn of niet, C is blijven zitten) moet je het echt wel al bond maken geloof ik.

Ook hebben de scholen in België in het middelbaar een vast uurrooster (in het ASO toch), elke dag les van 8:30 tot 15:40 (kan een beetje veranderen van school, maar niet veel meestal). In Nederland krijg je in het middelbaar ook soms al van die wisselende lessenroosters volgens mij? Of verschilt dat per niveau?

Oh en over de Belgische 'U'; in België vind ik het meestal (persoonlijk) denigrerend overkomen als iemand met 'je' en 'jouw' tegen je begint te spreken, aangezien ze hier wel soms nog tegen kinderen 'je en jouw' zeggen. Maar als een volwassene dat tegen mij zegt gaat mijn bloed bijna koken bij wijze van spreken. _O-

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:24

Ik ben van Nederlands Limburg, naar Belgisch Limburg verhuisd. En je zou denken dat het cultuurverschil dan wel meevalt. Maar ik woon hier nu toch al 4/5 jaar denk ik en sommige dingen blijf ik raar vinden..

Zo ben ik heel open, eerlijk en vooral recht voor de raap. Dat schrikt enorm veel belgen af (Nederlanders ook, maar minder snel!). Dat Belgen achterbaks zijn is hier al vaker gezegd en ik sluit me erbij aan.

Ik blijf het bizar vinden dat volwassen mensen bij hun ouders in huis blijven wonen. Ik ken maar weinig mensen die geen partner hebben en alleen wonen. Meestal geen partner en ze blijven bij hun ouders zitten!

Toen ik pas bij mijn ex kwam en we de eerste keer naar zijn vrienden gingen vonden ze mij allemaal arrogant omdat ik mijzelf niet ging voorstellen. Ik daar in tegen vond zijn vrienden verschrikkelijk aso omdat niemand mij nog maar begroette of een hand gaf. Ook mijn ex stelde mij niet voor en was daar ook nief blij mee. In Nederland staan de bekende mensen op om de nieuwe personen een hand te geven en zich voor te stellen. En degene die de vreemde mee neemt stelt de persoon voor. Ondertussen weet ik dit, maar blijf het vervelend vinden.

Mijn nieuwe vriend wist niet wat hij zag toen hij bij mij thuis kwam en iedereen klaar stond om hem te ontvangen en zichzelf aan hem voor te stellen. Hij vond het zelf ook een stuk leuker om zo ergebs binnen te komen haha.

Oh, alle Nederlanders zijn in België Hollanders. En sorry ik ben of een Limburger of een Nederlander. Geen Hollander. Dat is een provincie niet heel Nederland :+.

Uhhh, er zijn nog zoveel dingen maar kan ze nu even niet bedenken. Voornamelijk de taal verbaasd me nog regelmatig. Nu met mijn nieuwe vriend hebben we soms toch last van een kleine taalbarriere :+. En ik heb me echt al heel goed aangepast al zeg ik het zelf.

Ik vind Nederlanders meer ruzie makers, sneller op hun tenen getrapt. Dit ervaar ik met Belgen persoonlijk wat minder. Op stap gaan is een mooi voorbeeld. In Nederland duwen ze je gerust aan de kant en erger ik mij continu dat de meeste mensen niet gewoon een stapje aan de kant willen zetten als je voorbij komt. Hier in België gaan de meeste mensen zelf al aan de kant en als ze je niet hebben zien aankomen zeggen ze zelfs nog sorry ook. Dat was ontzettend aanpassen voor mij dat ik geen ruzie meer moest maken om ergens door te kunnen of te mogen dansen. Heeel fijn!

Kerst is bij ons 3 dagen, hier maar 2. Elk jaar opnieuw moet ik nadenken over hoe het nu zit haha.

Oh over seks word niet zoveel gesproken hier. Toevallig net een vriendin aan de telefoon gehad hierover. Het eerste wat ze zei was "ik heb je hulp nodig, en jij bent de gekke Nederlander met jou kan ik er open over praten zonder een vooroordeel te krijgen!" Blijkbaar is dit hier een beetje een taboe ofzo terwijl ik redelijk open ben hierover. Mijn Nederlandse vriendinnen zijn 10x zo erg en daar ben ik de gesloten trien :+.

Ik vind niet alles hier in Belgie even leuk, maar terug naar Nederland doe ik niet meer denk ik. Nederland is zo verstikkend, alles dicht op elkaar. Ik weet het niet, kan het niet zo goed uitleggen..

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:43

Joliieeenn ik vind alles in je post nogal per groep afhangen.. Zelf kan ik niet meespreken over Nederland natuurlijk. Maar ik ken toch wel wat mensen in België, en bij sommige mensen is het oké om hun gewoon in de armen te vliegen (of een normale knuffel te geven) of een kus op de wang te geven bij een (eerste) begroeting. En andere mensen hebben gewoon in het begin liever niet dat je aan hun zit. Is individueel toch gewoon heel verschillend? Ik heb vrienden die heel open en je direct in de groep zullen 'opnemen' en ik heb vrienden die wat afstandelijker (lijken te) zijn. En het hangt natuurlijk ook heel fel van de context af.
Een hand geven vind ik persoonlijk dan soms weer afstandelijker overkomen als het om vrienden gaat die je leert kennen van iemand, dan doe ik liever niets. Maar op het werk lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld. Een vaste fuif waar ik heen ga zijn mensen ook heel los (is dan ook weer LGBT, misschien is dat nog anders), als je elkaar ontmoet is het meestal direct een kus op de wang en bij afscheid een knuffel/kus. Misschien in het begin wat meer afwachtend, maar de volgende keer als je elkaar ziet is het vol enthousiasme elkaar in de armen vliegen.
Het is niet omdat er nu zoveel verschillen lijken te zijn dat dat ook zo is, volgens mij heeft het veel meer met stereotypering te maken en dat mensen nu ook echt gaan zoeken naar verschillen.

Wat wel meestal een duidelijk verschil is volgens mij is dat de meeste Nederlanders (of uit bepaalde delen alleszins) stukken groter zijn dan Belgen. :))
Een ander verschil dat 'meetbaar' is is dat er in Nederland open bossen zijn waar de honden los mogen, in België zijn er geloof ik alleen maar afgesloten weides. Maar oké, misschien heeft dit er niet veel meer mee te maken. :')

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:06

DezeNaam schreef:
Joliieeenn ik vind alles in je post nogal per groep afhangen.. Zelf kan ik niet meespreken over Nederland natuurlijk. Maar ik ken toch wel wat mensen in België, en bij sommige mensen is het oké om hun gewoon in de armen te vliegen (of een normale knuffel te geven) of een kus op de wang te geven bij een (eerste) begroeting. En andere mensen hebben gewoon in het begin liever niet dat je aan hun zit. Is individueel toch gewoon heel verschillend? Ik heb vrienden die heel open en je direct in de groep zullen 'opnemen' en ik heb vrienden die wat afstandelijker (lijken te) zijn. En het hangt natuurlijk ook heel fel van de context af.
Een hand geven vind ik persoonlijk dan soms weer afstandelijker overkomen als het om vrienden gaat die je leert kennen van iemand, dan doe ik liever niets. Maar op het werk lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld. Een vaste fuif waar ik heen ga zijn mensen ook heel los (is dan ook weer LGBT, misschien is dat nog anders), als je elkaar ontmoet is het meestal direct een kus op de wang en bij afscheid een knuffel/kus. Misschien in het begin wat meer afwachtend, maar de volgende keer als je elkaar ziet is het vol enthousiasme elkaar in de armen vliegen.
Het is niet omdat er nu zoveel verschillen lijken te zijn dat dat ook zo is, volgens mij heeft het veel meer met stereotypering te maken en dat mensen nu ook echt gaan zoeken naar verschillen.


Dat is super dat het bij jou wel wat opener is! Persoonlijk heb ik het hier nog maar weinig mee gemaakt. Hand, kus, knuffel maakt me niet uit maar het is fijn als de mensen toch een beetje interesse tonen in je. Hoeft niet zo uitbundig als bij ons haha!

Maar nogmaals, dit is mijn ervaring. Vind het fijn om te lezen dat jij mensen kent die opener zijn daarin! Ik zal tot nu toe de foute hebben leren kennen haha!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:23

Begrijpelijk dat je dat fijn vindt! Zelf ben ik ook wat meer afwachtend en ik zal niet snel iemand een kus/hand geven omdat ik net onzeker ben of de andere partij dat wel fijn zou vinden. _O- Maar ik heb er zelf geen problemen mee als iemand anders dat doet.

Zoals ik in eerdere posts wel al schreef kan het misschien wel afhangen van je stad een beetje, of echt gewoon puur toeval de mensen die je leert kennen..

Nog een obvious cultuurverschil; legale wiet in Nederland. O:) Al mogen ze in Maastricht/Limburg volgens mij niet meer aan Belgen verkopen, of klopt dit niet? Oh, en volgens mij zijn ze in Nederland ook 'opener' over drugs? Er zijn alleszins meer plaatsen waar je je drugs kan laten testen dan in België.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:25

Dat begroeten werd er bij mij echt ingestampt, omdat het maar beleefd is. Zelf ben ik niet zo'n zoener, maar het is wel iets wat bij mijn belgische familieleden gedaan worden. Bij mijn britse absoluut niet :') Verder kussen mannen hier ook niet, wat wel weer in Brussel word gedaan. Ik begroet altijd, met een hand of een 'goeiedag' maar ga niet kussen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:43

ik woon nog geen 4 km van de grens, heb met belgen gewerkt en veel belgen als buren dus ik spreek niet uit onervarenheid....

belgen zijn achterbaks en heel bang voor hun hogere (in werk)
belgen doen heel kinderachtig over de zuinige gierige ollander maar ze kopen hier in t dorp allemaal een huis omdat het zo goedkoop is en laten dat vervolgens verbouwen door belgse aannemers want die zijn dan ook weer goedkoper. Vervolgens blijven ze zolang mogelijk rijden in belgse auto s (heel veel minder wegenbelasting) en doen hun boodschappen ook in belgie.

Op een enkeling na heb ik geen fijne ervaringen met belgen.
Niet open, niet even een praatje maken, kijken naar de grond als je ze begroet. Ik heb nogal moeite met ze en vind het geen fijn volk (dit is heel genererend dus ik praat nu niet over de paar leuke belgen die ik ken ;) )

Mijn (stief)dochter heeft een zeer goed restaurant waar heel veel belgen komen, dan eisen ze dus een belgse serveerster aan tafel omdat ze de -ollandse- niet netjes genoeg vinden!

Of in een ander restaurant vragen uhm ober, mag ik voor de helft van de prijs eten want ik heb een maagverkleining ondergaan (serieus gebeurd)

ik moet wel eerlijk zeggen dat de hele eetcultuur vele malen beter is dan bij ons, echte bourgondiers, heerlijk! En een belgse bakker en slager, ja, wij rijden er even voor om.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:57

Ik ben zelf Belg, maar moeders kant is Nederlands (Brabant).
En die roots zijn toch heel hard aanwezig.

Wat ik hier lees klopt wel, Belgen zijn nogal asociaal, achterbaks, denken teveel na bij alles, ...

Ik als Belg zou veel moeten inboeten om over de grens te kunnen gaan wonen maar ik voel me een pak meer op mijn gemak in Nederland en tussen Nederlanders :D

Maar toch weer dat teveel nadenken en de stap niet durven te zetten (voorlopig) :')

Ben benieuwd wat hier nog voorbij gaat komen van verschillen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:01

Dat achterbakse belgen gedoe vind ik wat hmmmmmmmm - ik snap dat belgen niet zo face to face zijn als nederlanders maar maakt dat ze nu achterbaks?

En belgen net over de grens gaan blijkbaar in belgie inkopen omdat het goedkoper is, maar jij gaat ook over de grens voor beleg omdat het lekkerder is - dan is dat toch hetzelfde? :')

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:46

Los van of ik het wel of niet eens ben met wat connie64 zegt, kunnen we het alsjeblieft wel bij Belgisch houden ipv Belgs? :') Het klinkt echt niet en is nog fout ook.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 02:22

Heerlijk topic dit. Ik merk ook flink verschillen en vind dat echt interessant. Ik merk die verschillen trouwens ook heel duidelijk binnen NL, Randstad en daarbuiten, enigszins vergelijkbaar imo.

En B heeft betere radio. :))

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 02:37

@ joliieeen; ik denk dat, dat echt familie afhankelijk is, want wij vieren toch echt maar 2 dagen kerst en ik ben een Nederlander.

Merk wel dat het overgrote deel dat hier reageert Belg is haha.

Verder ken ik geen Belgen dus ook niet echt een idee van cultuurverschillen, het enige waar ik mij wel eens aan kan ergeren, maar dat zal andersom ongetwijfeld ook wel zijn, is de zinsopbouw van Belgen, dat klopt imo niet haha.

En ik zag nog iemand reageren dat de school in NL bepaald welke richting je op gaat, dat is natuurlijk niet zo, die kies je nog altijd zelf :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:17

De zinsbouw inderdaad :') Mijn nederlands is zeker niet perfect, is ook niet mijn 1ste taal, maar ik moet hier ook soms eerst 2 keer lezen.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:30

connie64 schreef:
belgen zijn (...) heel bang voor hun hogere (in werk)

Dit herken ik heel erg. Ik studeerde een paar jaar in België. Bijna alle vragen tijdens colleges werden door Nederlanders gesteld, Belgen vroegen zelden tot niks iets. In de wandelgangen vroegen mensen ook wel aan mij waarom ik zoveel vroeg - als ‘de prof’ het zei, dan heeft die gewoon gelijk. Waarom meer willen weten? Waarom doorvragen? Dus ik herken dit wel.

En andersom kan ik ook snappen dat mijn medestudenten de Nederlanders daardoor als bot beschouwden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:32

Grappig topic, mijn vriend is een Belg dus herken wel wat dingen. Wat hem zeker in het begin opviel was dat ze hier allemaal veel vriendelijker waren. In de supermarkt,op straat etc. Vond hij de Belgen zelf wat stugger. Echter vind ik het zelf wel meevallen,ze doen daar allemaal aardig.. misschien gaan ze makkelijker mee met een open Hollander :D

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:14

quebelle, ik ga graag naar een belgse bakker en belgse traiteur of slager, niet omdat dat goedkoop is!

puur voor de smaak, dat is toch heel wat anders he.

en achterbaks in de zin van, je nooit de waarheid in je gezicht zeggen maar echt achter je kont om...
mijn kleindochter zit op een belgse school.....mijn man werkt voor belgse overheid.....ik kan er een boek over schrijven. Echt volwassen mannen die elkaar verlinken bij de baas....nee ik ken dat niet van Nederlanders.

Het belgse wat ik schrijf is hoe wij hier spreken }> *D