Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673


Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:27

In de brugklas kreeg ik een voorlichting over orgaandonatie (bij biologie) van een vrouw wiens moeder al vijf levens had gered door orgaandonatie. Dit vond ik een heel mooi idee, dus toen heb ik me ook laten registreren als orgaandonor. Ik heb optie 2 gekozen. Dit kaartje heb ik ook standaard in mijn portemonnee zitten. Ik vind het een prima wet, want de mensen die geen zin hadden om zich te registreren als donor maar die het verder prima vinden om te doneren hoeven nu zelf niks meer te doen.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:28

Nies_ schreef:
AnnaXBoy schreef:
Grondrechten maken mij ook echt niet uit.

Deze opmerking is echt vrij bizar


Beetje snel getypt inderdaad. Ik heb het het over de wet waar het nu om gaat die voor mij niet meer van toepassing is als ik niet meer leef.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:29

Zeker voor en ben al mijn hele leven donor.
Als ik zo een wanhopig persoon het leven kan redden dan graag.

Vind het ook een beetje hypocriet om geen donor te willen zijn maar zelf wel te willen ontvangen als de nood hoog is, maar gelukkig zullen veel mensen die keuze niet hoeven maken :o

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:29

Voor mij komt het idd neer op leegroven ja..
en als iemand bijvoorbeeld met zichzelf in de knoop zit of iets anders dan is het denk ik het laatste waar diegene aan denkt om een formuliertje in te vullen

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:30

purny schreef:
Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid


Geen behoefte aan hebben is een keuze, als diegene écht geen orgaandonor wilt zijn is het echt niet ingewikkeld om je als 'nee' te laten registreren. De rollen zijn nu alleen omgedraaid, de vrijheid is er nog steeds dus er wordt niets geroofd. :)

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:32

Het lijkt me stug dat iemand zijn hele leven dusdanig in de knoop zit met zichzelf. En als dat zo is, het spijt me dat ik het zo zeg, maar denk dat het diegene dan geen hol interesseert als hij of zij dood is wat er met het lichaam gebeurt. Gezien diegene geen tijd heeft gehad om daar überhaupt over na te denken zal hij daar vlak voor of na zijn dood ook niet meer over na denken ;)

Ik vind het iig een zwak argument sorry.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:33

Ik ben voor, hier in Portugal is het al zo, en daarvoor was ik toch al donor in Nederland sinds mijn 17de ofzo.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:37

Ik ben tegen de donorwet, maar ben zelf wel al jaren donor. Als mijn nabestanden het toch liever niet willen hoop ik dat daar dan ook gehoor aan wordt gegeven.

JoyCiej007

Berichten: 17417
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:41

bigone schreef:
Tja, er is al zoveel moeite gedaan maar wanneer de individuele mens te laks is om zich te registreren(want daar komt het toch op neer) dan moet de overheid het gewoon overnemen. Wanneer je tegen doneren bent zal je nu dan toch een keer van je luie reet moeten komen en je registreren.
Zoveel mensen zeggen dat er maar meer gedaan moet worden, er is al veertig jaar veel gedaan en nog nemen mensen niet even de moeite. Dan kom je vanzelf tot dit soort acties en terecht. Er verandert niets door deze wet voor mensen die nu al geregistreerd staan, dat blijft ja of nee. Het gaat vooral om de grote massa die er altijd over praat maar nooit iets doet. En Purny, houd op met dit soort kreten, leegroven enzenz, registreer je nee of ja maar schreeuw niet zoveel onzin.


_/-\o_

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 15:43

janderegelaa schreef:
[...] anderzijds omdat we een Europese databank voor organen hebben en we nu 1 van de weinige landen zijn met zo'n soort wet en daardoor heel veel organen gewoon de grens overgaan.

Dat klopt niet helemaal. Eurotransplant zorgt voor een evenwichtige verdeling tussen het aantal wat je geeft en ontvangt als land. https://www.eurotransplant.org/cms/index.php?page=allocation Dat vind je ook terug in de statistieken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34669
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:43

Ik ben tegen de nieuwe wet en sta geregistreerd als niet donor. Ik hoef ook geen donor orgaan. Vroeger was ik voor. Maar nadat ik me er meer in verdiept had wilde ik geen donor meer zijn. Alleen al het feit dat hersendood een verzonnen term is om donatie mogelijk te maken stemt tot nadenken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:45

Er verandert überhaupt bijna niks. Als er één nabestaande is die zegt dat het feest niet doorgaat verdwijn je heelhuids in de oven of onder de grond. Dat is zelfs al als je zelf de moeit had genomen om te registreren dat je wel donor bent. Dat er nu zo waanzinnig veel meer donoren komen zou ik dus ook nog maar niet vanuit gaan.

JoyCiej007

Berichten: 17417
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:46

purny schreef:
Voor mij komt het idd neer op leegroven ja..
en als iemand bijvoorbeeld met zichzelf in de knoop zit of iets anders dan is het denk ik het laatste waar diegene aan denkt om een formuliertje in te vullen


Als diegene die bijv. met zichzelf in de knoop zit of iets anders...........
nou eens een formuliertje van de belastingdienst zou moeten invullen dat men een leuk X-bedrag terug krijgt....

Zou dat dan ook het laatste zijn waar zo'n persoon aan denkt om in te vullen?

:D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:47

Zijn er zat die ook dat laten liggen hoor, hoef je niet zo denigrerend over te doen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:48

Niet om het een of ander, maar zeker bij zo'n maatschappelijk en actueel onderwerp lijkt het mij raadzaam je er eerst in te verdiepen, om daarna pas een mening te uitten. De fabels en onwaarheden vliegen me om de oren hier :')

JoyCiej007

Berichten: 17417
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:49

Nies_ schreef:
Zijn er zat die ook dat laten liggen hoor, hoef je niet zo denigrerend over te doen.


Ik doe daar zeker niet denigrerend over.
Val zelf ook onder die categorie qua psychische gesteldheid :+


Ailill schreef:
Niet om het een of ander, maar zeker bij zo'n maatschappelijk en actueel onderwerp lijkt het mij raadzaam je er eerst in te verdiepen, om daarna pas een mening te uitten. De fabels en onwaarheden vliegen me om de oren hier :')


Klopt........ helaas maar waar.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-02-18 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:50

Nies_ schreef:
Er verandert überhaupt bijna niks. Als er één nabestaande is die zegt dat het feest niet doorgaat verdwijn je heelhuids in de oven of onder de grond. Dat is zelfs al als je zelf de moeit had genomen om te registreren dat je wel donor bent. Dat er nu zo waanzinnig veel meer donoren komen zou ik dus ook nog maar niet vanuit gaan.


Zoals ik het had gelezen moeten ze hard kunnen maken dat de overledene toch geen donor wilde zijn. Ik zou het vreselijk vinden als iemand anders mijn keuze niet respecteert na mijn dood. Vind het ook heel erg dat mensen dat doen uit eigenbelang.

Ik ben voor en daarnaast ook al sinds mijn 18e geregistreerd. Alleen oogweefsel heb ik eruit gehaald. Kan tegen veel dingen maar zodra doktoren aan ogen gaan zitten... ieks!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:51

superlotje schreef:
janderegelaa schreef:
[...] anderzijds omdat we een Europese databank voor organen hebben en we nu 1 van de weinige landen zijn met zo'n soort wet en daardoor heel veel organen gewoon de grens overgaan.

Dat klopt niet helemaal. Eurotransplant zorgt voor een evenwichtige verdeling tussen het aantal wat je geeft en ontvangt als land. https://www.eurotransplant.org/cms/index.php?page=allocation Dat vind je ook terug in de statistieken.

Het primaire uitgangspunt is toch geschiktheid van de ontvanger, niet de hoeveelheid donoren of hoeveel organen er al ontvangen zijn. Nu kunnen de statistieken best kloppen maar je zult zien dat het met de nieuwe wet anders is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:52

Nies_ schreef:
Er verandert überhaupt bijna niks. Als er één nabestaande is die zegt dat het feest niet doorgaat verdwijn je heelhuids in de oven of onder de grond. Dat is zelfs al als je zelf de moeit had genomen om te registreren dat je wel donor bent. Dat er nu zo waanzinnig veel meer donoren komen zou ik dus ook nog maar niet vanuit gaan.

Dat is niet waar. Je moet wel echt heel zwaarwegende redenen hebben om het te kunnen voorkomen. Dat is ook al gezegd.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:59

JoyCiej007 schreef:
Die spookverhalen dat naasten/familie geen afscheid kunnen nemen e.d. zijn toch al lang en breed de wereld uit geholpen?
Wat zou de overheid nog meer moeten doen?


Spookverhalen? Er zijn medici die verteld hebben dat je geen gelegenheid krijgt om bij het daadwerkelijke sterven van de donor aanwezig te zijn als familielid! En dat je heel snel moet beslissen of het "ja" of "nee" is, bij niet-geregistreerd staan.
Maar ja, men hangt het niet aan de grote klok, omdat anders wel héél weinig mensen nog donor willen zijn. En dat zou dan nóg minder organen betekenen voor mensen die op de wachtlijst staan.
Eén van die medici is trouwens de welbekende professor Smalhout, als anesthesioloog zal hij vast wel "iets" ervanaf hebben geweten. https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/registratie-van-orgaandonoren-roept-veel-vragen-op/volledig

Maar on topic: voor de mensen die op een orgaan wachten lijkt me de nieuwe wet als muziek in de oren klinken.
Voor de grondrechten van de burger is dit op het randje, ter vergelijking: er zijn bedrijven geweest die fors op de vingers zijn getikt, toen ze klanten ongevraagd betaalde diensten gingen leveren, nadat deze klanten geen toestemming had gegeven. Dat mocht niet.
En orgaandonatie zou dan ongevraagd wel kunnen?

Wat dat "levensredden" betreft: tja, er zijn mensen die zó in doodsangst zitten dat ze die paar maanden dat een donororgaan het misschien doet, graag erbij willen... Grofweg 30 procent van de gedoneerde organen is er binnen 5 jaar al mee opgehouden, daarbij zijn 10 procent van de gedoneerde harten niet meer op gang te krijgen tijdens de operatie bij de ontvanger. Die ontvanger gaat dus dood, zonder bij te zijn gekomen.
Voor 70% ontvangers is het dus feest, nou ja, een x-aantal mensen krijgen een forse psychische klap vanwege de langdurige angst voor afstoting. En de levenslang te slikken medicijnen maken het ook geen feestje voor iedereen: iedere infectie kan een gevaar opleveren.

Voor wat meer cijfertjes: https://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/hoe-lang-werkt-een-donororgaan
Dit is dus van een pro-transplantatiestichting, om mijn post een beetje in balans te houden (En niet teveel "indianen-verhalen" erin te hebben. ;-)

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:01

Ongevraagde donatie!!! Het word steeds gekker. Gewoon drie minuten van je tijd geven aan het invullen van de registratie, niks ongevraagd.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 16:01

janderegelaa schreef:
superlotje schreef:
Dat klopt niet helemaal. Eurotransplant zorgt voor een evenwichtige verdeling tussen het aantal wat je geeft en ontvangt als land. https://www.eurotransplant.org/cms/index.php?page=allocation Dat vind je ook terug in de statistieken.

Het primaire uitgangspunt is toch geschiktheid van de ontvanger, niet de hoeveelheid donoren of hoeveel organen er al ontvangen zijn. Nu kunnen de statistieken best kloppen maar je zult zien dat het met de nieuwe wet anders is.

België heeft al langer eenzelfde wet en valt ook onder de acht landen die aangesloten zijn bij Eurotransplant. Zij hadden in 2017 meer donoren dan Nederland en bij alle organen ook meer donaties dan Nederland.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:05

Tyrcanol schreef:
Het lijkt me stug dat iemand zijn hele leven dusdanig in de knoop zit met zichzelf. En als dat zo is, het spijt me dat ik het zo zeg, maar denk dat het diegene dan geen hol interesseert als hij of zij dood is wat er met het lichaam gebeurt. Gezien diegene geen tijd heeft gehad om daar überhaupt over na te denken zal hij daar vlak voor of na zijn dood ook niet meer over na denken ;)

Ik vind het iig een zwak argument sorry.

Het gaat niet om z'n hele leven maar op dat moment

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:06

Ik ben tegen de wet, heel erg tegen, maar ik ben wel geregistreerd als donor, dat ben ik al sinds mijn 12e. Een verandering van de wet gaat daar niks aan veranderen :).

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:11

janderegelaa schreef:
Nies_ schreef:
Er verandert überhaupt bijna niks. Als er één nabestaande is die zegt dat het feest niet doorgaat verdwijn je heelhuids in de oven of onder de grond. Dat is zelfs al als je zelf de moeit had genomen om te registreren dat je wel donor bent. Dat er nu zo waanzinnig veel meer donoren komen zou ik dus ook nog maar niet vanuit gaan.

Dat is niet waar. Je moet wel echt heel zwaarwegende redenen hebben om het te kunnen voorkomen. Dat is ook al gezegd.

Dat is wel wat op de site van de overheid staat.