Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Taffje

Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 09:36

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Ibbel

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:43

Misschien om die 'onschuldige burger' duidelijk te maken dat je niet voor een paar tientjes naar de zon kunt vliegen zonder dat dat érgens vandaan moet komen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:44

Amen

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 09:50

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:55

Taffje schreef:
Dan moeten ze die vluchten niet aanbieden.
Die burger is best bereid iets meer te betalen.
Daarbij draaien ze nog steeds beste winsten.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/transavia-noteert-nettowinst-van-81-miljoen-euro

Dus mogen ze dat best eens delen met hun personeel toch? En dat gaan ze pas doen als dat personeel ze eens flink in de rats laat zitten. De piloten gaan direct weer vliegen als het bestuur ze een cao aanbiedt, probleem is heel makkelijk op te lossen dus!

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

chocobroodje

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:59

Ik snap wel wat TS bedoeld... Je hebt je tijden verheugd op een (welverdiende) vakantie en dan staakt het personeel. Jij als passagier kunt er niks aan doen dat ze zo worden behandeld want er is geld genoeg. Het zit hem er echt niet in dat het bedrijf het niet kan betalen.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:03

Die vluchten worden ten kosten van het personeel aangeboden. Het bestuur besluit welke prijs die vluchten krijgen en niet het personeel wat uiteindelijk in je vliegtuig aanwezig is.
Ik snap heel goed dat ze zeggen aju wij willen ook wat zien van die winst.
Dat het voor mensen die vliegen op die datum even rot is dat is dan vervelend. Die mensen die werken verdienen ook gewoon een goede cao. En dat zullen de mensen die een vlucht hebben best begrijpen.

Het is natuurlijk zuur dat het je vakantie kost. Maar zijn we tegenwoordig echt zo egoïstisch dat jouw vakantie hoger staat als een goede coa voor die werknemers? Die mensen moeten maar voor jou veiligheid zorgen onder een rot cao. Terwijl jij lekker met je ballen in de zon ligt?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 10:05

Bestuur biedt een CAO maar daar gaan ze niet mee akkoord.
Ik lees helaas overal wat ze niet krijgen maar nergens wat ze wel krijgen. De piloten die ik ken hebben het niet zo slecht :o
En ze krijgen al een winstuitkering.

Één van de eisen is een uitkering van het bedrijf als een piloot niet meer kan vliegen, waarom zou een werkgever een uitkering moeten geven aan iemand die arbeidsongeschikt wordt?
Een bouwvakker die versleten raakt door het lange zware werk moet het ook met het UWV doen...
En onregelmatig werk brengt ongemak met zich mee maar dat geld ook voor alle onregelmatige en gebroken diensten in de zorg, dat is beroepsgerelateerd (al vind ik het in de zorg ook te ver gaan).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:12

Taffje schreef:
Bestuur biedt een CAO maar daar gaan ze niet mee akkoord.
Ik lees helaas overal wat ze niet krijgen maar nergens wat ze wel krijgen. De piloten die ik ken hebben het niet zo slecht :o
En ze krijgen al een winstuitkering.

Één van de eisen is een uitkering van het bedrijf als een piloot niet meer kan vliegen, waarom zou een werkgever een uitkering moeten geven aan iemand die arbeidsongeschikt wordt?
Een bouwvakker die versleten raakt door het lange zware werk moet het ook met het UWV doen...
En onregelmatig werk brengt ongemak met zich mee maar dat geld ook voor alle onregelmatige en gebroken diensten in de zorg, dat is beroepsgerelateerd (al vind ik het in de zorg ook te ver gaan).

Maar dat zij het niet slecht hebben betekent niet dat de mensen bij Transavia het niet slecht hebben.
Deze mensen hebbeb gewoon het recht om op te staan voor zichzelf. En dat zouden meer mensen in bijv de zorg, onderwijs, bouw en andere vakgebieden moeten doen. Deze mensen worden allemaal gebruikt en soms zelf uitgebuit. Helaas doet niet iedereen dat. Ik heb allebegrip voor de mensen die wel op staan.

Wat ze wel hebbeb wordt misschien niet genoemd. Maar mogen zij ook gewoon niet aangeven wat ze niet hebben maar wel nodig hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:12

Taffje schreef:

Als de burger bereid was meer te betalen, bestonden er geen prijsvechters en charters. Dus nee, die vluchten worden aangeboden omdat er vraag naar is, niet omgekeerd.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:19

Lau schreef:
Die vluchten worden ten kosten van het personeel aangeboden. Het bestuur besluit welke prijs die vluchten krijgen en niet het personeel wat uiteindelijk in je vliegtuig aanwezig is.
Ik snap heel goed dat ze zeggen aju wij willen ook wat zien van die winst.
Dat het voor mensen die vliegen op die datum even rot is dat is dan vervelend. Die mensen die werken verdienen ook gewoon een goede cao. En dat zullen de mensen die een vlucht hebben best begrijpen.

Het is natuurlijk zuur dat het je vakantie kost. Maar zijn we tegenwoordig echt zo egoïstisch dat jouw vakantie hoger staat als een goede coa voor die werknemers? Die mensen moeten maar voor jou veiligheid zorgen onder een rot cao. Terwijl jij lekker met je ballen in de zon ligt?

Ik werk een heel jaar lang om mijn vakantie te kunnen betalen. Ga nooit uiteten, ga nooit weg en doe nooit luxe dingen. Dit is voor mij geen enkel probleem omdat ik weet dat er aan het einde van het jaar hard sparen een vakantie te wachten staat!

Jouw reactie vind ik zelf dus niet prettig om te lezen. Ik heb al het begrip dat de piloten een goed CAO willen, maar dat een bokker mij egoïstische vind omdat ik het echt zwaar kl*te zou vinden als mijn zuur verdiende vakantie niet door gaat vind ik egoïstische. Dag geld en dag vakantie.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 10:23

Ibbel schreef:
Taffje schreef:

Als de burger bereid was meer te betalen, bestonden er geen prijsvechters en charters. Dus nee, die vluchten worden aangeboden omdat er vraag naar is, niet omgekeerd.

De burger is denk ik best bereid meer te betalen maar als het aangeboden wordt kiezen mensen het voordeligste ticket.
De vliegmaatschappijen kunnen afspraken maken over een minimum prijs voor een vlucht maar ze verkopen ze liever voor minder dan met lege stoelen te vliegen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 10:25

vevina schreef:
Jouw reactie vind ik zelf dus niet prettig om te lezen. Ik heb al het begrip dat de piloten een goed CAO willen, maar dat een bokker mij egoïstische vind omdat ik het echt zwaar kl*te zou vinden als mijn zuur verdiende vakantie niet door gaat vind ik egoïstische. Dag geld en dag vakantie.

Dag vakantie vind ik het minste probleem, dag geld voor niets het ik meer moeite mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:28

Zo werkt economie niet. Er is vraag naar goedkoop vliegen. Eérst vraag, dán aanbod.

'Iedereen' wil 2-3 keer per jaar met vakantie, en met de auto naar de Ardennen is niet goed genoeg. Dús wordt er 2-3 keer gevlogen, maar dan moet dat wél betaalbaar zijn. En zolang 'iedereen' maar blijft vliegen, blijven er goedkope vluchten.

En goedkope tickets is natuurlijk ook leuk voor degenen die met moeite maar 1x per jaar op vakantie kunnen. Maar dat zijn zelden de mensen die zo nodig ook met de voorjaarsvakantie in het vliegtuig willen stappen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:28

Totaal geen begrip voor dit soort acties. Nou ja op zich wel maar niet over mijn rug. Als ik hard werk voor die vakantie dan wil ik ook op vakantie kunnen. Want het leuke aan dit soort geintjes is vaak ook nog dat het weinig oplevert en de mensen die hiermee gedupeerd worden hun zuurverdiende geld kwijt zijn omdat ze het niet terug kunnen krijgen.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:32

Taffje schreef:
Ibbel schreef:

De burger is denk ik best bereid meer te betalen maar als het aangeboden wordt kiezen mensen het voordeligste ticket.
De vliegmaatschappijen kunnen afspraken maken over een minimum prijs voor een vlucht maar ze verkopen ze liever voor minder dan met lege stoelen te vliegen.

Dat mag dus niet :n
Dat is kartelvorming en belemmert de marktwerking. Staan hele flinke boetes op :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:36

Taffje en Vevina: het lijkt me heel vervelend als dat jouw vakantie is, maar is het dan niet zinniger dat jullie boos worden op Transavia, die al een jaar lang geen overeenstemming weet te bereiken?

In Nederland staakt men over het algemeen niet zomaar - dan is er al een tijd onderhandeld en zit er ook heel wat meer frustratie onder dan alleen het salaris. En bedenk dat goede regelingen rondom roosters maar ook arbeidsongeschiktheid ook de veiligheid ten goede komen.

Vergelijken met hoe slecht de arbeidsvoorwaarden in andere beroepen zijn lijkt me niet helemaal terecht - het doel is toch niet dat mensen die werken het zo slecht mogelijk krijgen, zelfs terwijl de winst gigantisch is?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:40

Maar personeel kiest er ook zelf voor om in zo'n bedrijf te werken.. Als het zo slecht is dan zoek je toch een andere job? Dan gaat zo'n bedrijf vanzelf wel mee met de verandering of ze gaan ten onder..

Ik vergelijk het maar met winkelpersoneel. Werk je in een winkel is de kans heel groot dat je koopzondagen en koopavonden draait. Dat hoort ook bij het vak tegenwoordig. Heel vervelend maar wel waar.. Piloten zullen qua tijden ook niet de gunstigste jobs hebben maar ook dat hoort erbij..

Vriendin van mij werkt in de zorg, maar die kan absoluut geen nachtdiensten handelen omdat ze fysiek echt ziek en van slag raakt ervan. Die heeft met haar huidige werkgever een deal kunnen sluiten maar ze weet ook dondersgoed dat dat bij de meeste zorginstellingen een stuk lastiger zal zijn..

Zelfde geld voor onderwijs, ze willen meer verdienen... Maar dat lost hun probleem niet op, namelijk te grote klassen en teveel werkdruk. Van 100 euro extra in de maand netto zal je niet beter gewapend zijn tegen een burnout. Oplossing is meer scholen met kleinere klassen, beter voor de leraren en veel belangrijker ook beter voor de kinderen! Meer werkgelegenheid kortom een veel betere oplossing dan het huidige lerarenbestand x% opslag te geven.

Er moet wellicht een heel ander systeem komen maar ik geloof niet dat staken in de huidige economie echt wat oplevert buiten frustratie en irritatie bij de mensen die er "last" van hebben

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:01

Als ik het vergelijk met het bedrijf waar ik al zeer lang voor werk: Vaak is het ook personeel dat er al jaren werkt en de kwaliteit voor personeel EN klanten steeds verder af ziet glijden.
Waarom zou je gelijk een vast contract op moeten zeggen (bazen helemaal blij woehoeeee, flex personeel aannemen om nog verder uit te buiten en geen verantwoording voor te hoeven nemen!) om wat anders te zoeken?
Gelukkig werk ik voor een bedrijf die nu het weer beter gaat ook de omstandigheden en salaris voor personeel weer beter maakt nadat we jaren in hebben moeten leveren.
Maar kan mij voorstellen dat als je voor een bedrijf werkt dat maar neemt en neemt je een keer: HO! roept. Mensen leggen over het algemeen echt niet zomaar het werk neer omdat de koffie een keer koud was in de kantine. Daar gaat een hoop aan vooraf.
En eigenlijk jammer dat wij als mensen niet meer solidair zijn. Ipv 'power to the people', hup hup wat goed dat jullie voor jezelf opkomen! Is het geworden: alles prima hoor, maar niet als ik er last van heb.
Uiteindelijk hebben wij er allemaal last van als bedrijven met van alles wegkomen, ook als je niet voor Transavia werkt of leraar, chauffeur enz bent. Want je komt vanzelf ook een keer aan de beurt in je eigen sector.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 11:04

Ibbel schreef:
Zo werkt economie niet. Er is vraag naar goedkoop vliegen. Eérst vraag, dán aanbod.

'Iedereen' wil 2-3 keer per jaar met vakantie, en met de auto naar de Ardennen is niet goed genoeg. Dús wordt er 2-3 keer gevlogen, maar dan moet dat wél betaalbaar zijn. En zolang 'iedereen' maar blijft vliegen, blijven er goedkope vluchten.

En goedkope tickets is natuurlijk ook leuk voor degenen die met moeite maar 1x per jaar op vakantie kunnen. Maar dat zijn zelden de mensen die zo nodig ook met de voorjaarsvakantie in het vliegtuig willen stappen.

Als het aanbod er niet is wordt het ook niet verkocht......
Er is vraag naar zoveel goedkoop maar je hoeft niet overal aan te voldoen als iets niet geboden wordt kan het ook niet verkocht worden, die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de vliegmaatschappijen, en misschien zou de overheid hier een stem in moeten hebben ook vanwege het millieu technische aspect.
Ik denk dat die tickets voor 20 a 30 euro en zo verboden zouden moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:05

Taffje schreef:
Daarbij draaien ze nog steeds beste winsten.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/transavia-noteert-nettowinst-van-81-miljoen-euro

Daar heeft het personeel toch niks mee te maken met het wel of niet aanbieden voor die prijzen?

Sterker nog; ze bieden mogelijkerwijs die vluchten niet aan tijdens de krokusvakantie, er is immers nu al bekend dat ze misschien gaan staken.

Personeel staakt echt niet omdat ze dat zo leuk vinden..

Nabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:09

chocobroodje schreef:
Maar personeel kiest er ook zelf voor om in zo'n bedrijf te werken.. Als het zo slecht is dan zoek je toch een andere job? Dan gaat zo'n bedrijf vanzelf wel mee met de verandering of ze gaan ten onder..

Ik vergelijk het maar met winkelpersoneel. Werk je in een winkel is de kans heel groot dat je koopzondagen en koopavonden draait. Dat hoort ook bij het vak tegenwoordig. Heel vervelend maar wel waar.. Piloten zullen qua tijden ook niet de gunstigste jobs hebben maar ook dat hoort erbij..

Vriendin van mij werkt in de zorg, maar die kan absoluut geen nachtdiensten handelen omdat ze fysiek echt ziek en van slag raakt ervan. Die heeft met haar huidige werkgever een deal kunnen sluiten maar ze weet ook dondersgoed dat dat bij de meeste zorginstellingen een stuk lastiger zal zijn..

Zelfde geld voor onderwijs, ze willen meer verdienen... Maar dat lost hun probleem niet op, namelijk te grote klassen en teveel werkdruk. Van 100 euro extra in de maand netto zal je niet beter gewapend zijn tegen een burnout. Oplossing is meer scholen met kleinere klassen, beter voor de leraren en veel belangrijker ook beter voor de kinderen! Meer werkgelegenheid kortom een veel betere oplossing dan het huidige lerarenbestand x% opslag te geven.

Er moet wellicht een heel ander systeem komen maar ik geloof niet dat staken in de huidige economie echt wat oplevert buiten frustratie en irritatie bij de mensen die er "last" van hebben

En je denkt dat banen in de luchtvaart voor het oprapen liggen?

De cursus: "omgaan met teleurstelling" is afgelast.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:41

Nabster schreef:
chocobroodje schreef:

En je denkt dat banen in de luchtvaart voor het oprapen liggen?

Buiten dat. Als piloot zijnde naar een andere maatschappij betekend ook vaak in een ander land gaan wonen.
En ik denk dat dat idem geld voor het cabine personeel.

Dat piloten een goed salaris hebben is wel begrijpelijk.
Piloot worden kost zo'n 150.000 euro. Dus daar begin je al mee en heb je no geen uur voor een baas gewerkt.
Op 10 km hoogte ging er eens een motor stuk...toen kon het mij geen barst schelen wat die mensen verdienden als ik maar veilig thuis zou komen :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:52

chocobroodje schreef:

Als iedereen dit los moet doen, is het gewoon geen gelijke strijd: aan de ene kant een bedrijf met miljoenen en miljoenen omzet, en aan de andere kant ieder voor zich? Nee, da's niet eerlijk.

Gezamelijke actie is een manier om twee min of meer gelijkwaardige partners te hebben, in elk geval in omvang. En daarom ontzettend belangrijk om fatsoenlijk werk te behouden, wat nooit lukt als iedereen dat los van elkaar voor zichzelf probeert.

Citaat:
Zelfde geld voor onderwijs, ze willen meer verdienen... Maar dat lost hun probleem niet op, namelijk te grote klassen en teveel werkdruk. Van 100 euro extra in de maand netto zal je niet beter gewapend zijn tegen een burnout.

Klopt. Maar de onderbetaling van docenten is wel een gebrek aan respect van ons als samenleving naar het werk van onderwijzers. Dus dat mag rechtgetrokken worden, en dat verdient ook openlijke aandacht. Helemaal mee eens dat ook de andere dingen aangepakt moeten worden hoor... maar toch: salaris doet er ook toe.

Citaat:

Acties kunnen wel degelijk heel effectief zijn en leiden tot veranderingen. Wel helaas met veel frustratie, dat is waar. Maar als we die frustratie bij de bedrijven neerleggen (dus wel Transavia aansprakelijk stellen en niet het personeel aanspreken) dan is juist die frustratie een sterke motivatie om dingen toch aan te pakken.

Dergelijke acties zijn zo enorm belangrijk om de balans tussen de bedrijven en de werknemers te behouden. Te snel wordt het eenrichtingsverkeer waar het bedrijf alles bepaalt zonder rekening te houden met de mensen die het werk uitvoeren. Maar mensen die het werk uitvoeren hebben recht op goede omstandigheden en goede betaling.
(Dat dat op veel plekken niet zo is, is niet een reden om mensen die het willen verbeteren neer te halen, maar zou voor mij juist veel meer een reden zijn om te hopen dat men ook op andere plekken beseft dat er veel verbeterd kan worden als er samengewerkt wordt om dat te bereiken.)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:33

Zo eens met @Shadow0, als er ergens actie gevoerd wordt geeft de massa altijd af op de piloot/leraar/buschauffeur die actie voert. Terwijl het de werkgevers zijn die stug en onbuigzaam arbeidsvoorwaarden steeds verder uitkleden.
De piloten van Transavia krijgen pas een week van te voren te horen wat hun rooster is en dat wordt dan ook nog regelmatig veranderd, daar gaat je sociale leven.
Begin januari hebben wij ook gestaakt omdat de werkgevers in het openbaar vervoer het niet nodig vonden dat wij ook wel eens naar de wc moesten, werkelijk te zot voor worden dat je daar voor plat moet maar pauze kost geld en dat keren ze liever uit aan de aandeelhouders.
Dus als je baalt van een staking kan je beter de werkgever een mail sturen dan af te geven op de werknemers die gewoon als mens behandeld willen worden.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held