Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:40

Dat hoeft zeker niet en er is ook lang niet genoeg ruimte voor iedereen. Het is juist ideaal als je in je bedrijf plekjes kunt creeren voor iedereen, van slim naar beetjes slim, van vlug naar extra zorgvuldig, van streng naar flexibel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:58

Leuk topic, ik herken me erg in je openingspost :j

Wat vrouwenquota betreft: ik denk dat ik voor ben? Maar als er een beter werkend alternatief komt waarbij je niet positief hoeft te discrimineren ben ik daar sowieso voor (maar goed, betere alternatieven zijn over het algemeen, tja, beter :') )
Een goed voorbeeld is anoniem solliciteren. Op niet elke functie zal dat kunnen, dat klopt, maar er is al eens aangetoond dat een Nederlander mét strafblad meer kans maakt om uitgenodigd te worden op gesprek dan een Marokkaans/Turks persoon zónder strafblad... Tja, dan kun je je echt niet verschuilen achter "je moet gewoon de beste persoon op de beste plek hebben".

Een ander voorbeeldje: er zijn diverse orkesten die sinds een aantal jaar aan anonieme audities doen. De kandidaten kregen een plek achter een scherm met aan de andere kant de jury. Ze speelden hun stuk en vertrokken direct weer (dus geen contact tussen de kandidaat en de jury). En wat bleek? Er werden direct meer vrouwen geselecteerd. Dat betekent dus niet alleen dat het dus wel meevalt met dat mannen vaker toevallig beter zijn, maar ook dat zo'n orkest talent misloopt als ze zich door bias laten leiden (al dan niet onbewust). Men is dit zo serieus gaan nemen dat kandidaten soms zelfs gevraagd wordt hun schoenen uit te doen voor ze de ruimte betreden omdat de jury soms kan horen aan de tred of het een man of vrouw betreft. Het orkest dat genoemd werd had al jaren inmiddels een vrij stabiele man/vrouw verhouding tussen de 45-50% vrouw als ik me niet vergis. Als iemand geinteresseerd is zal ik het artikel wel eens terugzoeken :)

En daarom neig ik momenteel dus wel naar 'ja' voor vrouwenquota. Want hoewel het een vorm van positieve discriminatie is in deze vorm, ik geloof voor geen moment dat de 90% mannen in de top (of hoeveel dat momenteel ook is) daar toevallig zit omdat ze de beste zijn. Zeker niet als je je bedenkt dat er al jaren meer vrouwen afstuderen aan de universiteit dan mannen. (Overigens is die verhouding onder promovendi en professoren ineens weer omgekeerd: dan haken alle vrouwen ineens af en zijn mannen weer in de meerderheid.)

Het is niet iets wat je even verandert, maar het heeft waarschijnlijk meer te maken met dat meisjes en vrouwen onbewust hun hele leven meekrijgen dat leiding geven meer iets is voor mannen. Als je een bankdirecteur / politicus / minister op TV ziet (of muzikant, superheld in film, presentator op TV, etc etc), is dat meestal een witte man. Er zijn weinig rolmodellen voor vrouwen/andere etniciteiten/LGBTI+. Dat zie je bij kinderen al, die indien gevraagd zeggen dat bepaalde eigenschappen meer bij jongens horen en niet bij meisjes. En dus prent zich onbewust een beeld in dat bepaalde mensen bepaalde dingen niet 'horen' te doen.

Nu betekent dit natuurlijk niet dat iedere vrouw verplicht een topfunctie na moet streven, maar het is wel iets om je bewust van te zijn. Want dan pas verandert er iets. :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:28

Als 'we' zo graag meer vrouwen in de ICT, management en politiek willen, willen we dan ook meer mannen in het onderwijs, nanny's en verplegers? Daar hoor je weer erg weinig over.

Ja, vrouwen worden soms benadeeld. Maar mannen ook. Denk aan rechtszaken over de kinderen bij scheidingen, alimentatie betalen, keuzes voor abortus.

Wat mij betreft focussen we ons op problemen in gelijkwaardigheid. Landen als Afghanistan en Irak hebben meer baat bij feminisme.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:33

Kaus schreef:
Als 'we' zo graag meer vrouwen in de ICT, management en politiek willen, willen we dan ook meer mannen in het onderwijs, nanny's en verplegers? Daar hoor je weer erg weinig over.

Ja, vrouwen worden soms benadeeld. Maar mannen ook. Denk aan rechtszaken over de kinderen bij scheidingen, alimentatie betalen, keuzes voor abortus.

Wat mij betreft focussen we ons op problemen in gelijkwaardigheid. Landen als Afghanistan en Irak hebben meer baat bij feminisme.

Dat is dus precies waar intersectioneel feminisme over gaat. :) (En wat ook vaak vergeten wordt door mannenrechtenbewegingen. Die dus beweren dat modern feminisme daaraan voorbij gaat, terwijl ze eigenlijk hetzelfde willen, en dat is zonde.)

Ik vind het vreselijk dat mannen niet meer in de kinderopvang aan de slag komen omdat iedereen denkt dat je wel pedo zal zijn als je met kleine kinderen wil werken :n
Hoe het momenteel met docenten zit weet ik niet. Volgens mij is daar überhaupt een terkort aan, dus ik denk dat een gelijke man-vrouw verdeling misschien een wat lagere prioriteit heeft :o . Al kan het natuurlijk ook zijn dat de huidige werving meer vrouwen aanspreekt dan mannen, en dat als je dát aan zou pakken je spontaan allerlei mannen erbij krijgt (en dus meer docenten hebt in totaal)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:37

Ik denk inderdaad dat beroepen met kinderen en in de zorg meer vrouwen aanspreekt, prima. Maar beroepen als ICT en hoge bazen spreekt nou eenmaal meer mannen aan. Benadeeld door geslacht gebeurt dus bij allebei.

Internationaal feminisme ken ik niet zo zeer. Maar ook in reacties hier merk ik dat het allemaal over vrouwenproblemen gaat. Waarin de gelijke problemen van mannen worden genegeerd.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:40

Ik hoor daar helemaal niet weinig over. Ze zitten te springen om mannen in het onderwijs. Die hoeven na de PABO niet in het invallerspotje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:43

"Gelijk" zou ik het niet willen noemen. Bestaand, zeker, maar van een andere aard dan de problemen van vrouwen.

Ik vraag me dus af of het wel echt zo is, dat hoge baas zijn iets is wat vrouwen niet aanspreekt. Zoals ik al eerder uitlegde: als je je hele leven op TV, in social media, in de krant etc. ziet dat grote bazen meestal witte mannen zijn, dan staat jouw hoofd er niet naar dat jij dat ook kan zijn (als je dus niet aan dat beeld voldoet). Ik weet van mezelf dat ik geen bijzonder goede leidinggevende ben, dus ik laat die boot zelf inderdaad aan me voorbij gaan ;) maar ik ken wel vrouwen die dat echt wel zijn. En ik ben blij dat zij ervoor zouden kunnen kiezen om zoiets te ambiëren in plaats van kindjes te baren en het aanrecht te poetsen. (Want echt, als ik op Facebook kijk zijn er nog steeds genoeg mannen die van mening zijn dat dat is wat een vrouw hoort te doen. Interesseert me vrij weinig of ze dat als grap zeggen of niet, je verspreidt er toch een bepaald gedachtegoed mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 03:12

Moet ik even toegeven dat ik een totale andere discussie hier verwacht had: een combinatie van "feminisme" in de titel op een forum vol met vrouwen. Je zou denken al precies te weten hoe dat zou lopen.

Maar ik zat dus even helemaal verkeerd. Blijkbaar sluit de mening van de "gemiddelde Nederlandse vrouw" beter aan bij mijn eigen mening dan wat ik lees op engelstalige forums (vooral Amerikanen).

Verder is het woord feminisme wel behoorlijk "besmet" geraakt de afgelopen jaren als zijnde het najagen van positieve discriminatie van vrouwen om een historische onrechtvaardigheid recht te trekken. Met andere woorden: val de blanke man aan omdat hij het altijd beter/makkelijker heeft gehad. Je kan natuurlijk teruggrijpen op definities, maar in de perceptie van de meeste heeft feminisme weinig met strijden voor gelijkheid (gelijkwaardigheid) te maken.

Het grootste probleem met discussies over feminisme vind ik nog altijd dat een kleine groep van mondige medeburgers (mensen die een hoop schreeuwen) voor anderen willen beslissen hoe ze moeten denken en doen. Neem nou die discussie over "pitspoezen", en dan de reactie hier van iemand die dat zelf doet en dat graag doet:

Liesje1611 schreef:
Ik doe dit werk met heel veel plezier en sta verre van “halfnaakt” op het circuit dus laat mij alstjeblieft gewoon mijn werk doen.


Blijkbaar mag je als vrouw dus niet dit soort banen hebben want ... uhm, ja, waarom eigenlijk niet? Omdat zij dat vinden. En ze vinden ook dat je in de ICT moet werken, en een topfunctie moet gaan bekleden. En als je daar geen zin in hebt? Tsja, je mening doet er eigenlijk niet toe blijkbaar...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 04:04

enzino schreef:
Het grootste probleem met discussies over feminisme vind ik nog altijd dat een kleine groep van mondige medeburgers (mensen die een hoop schreeuwen) voor anderen willen beslissen hoe ze moeten denken en doen. Neem nou die discussie over "pitspoezen", en dan de reactie hier van iemand die dat zelf doet en dat graag doet:

Liesje1611 schreef:
Ik doe dit werk met heel veel plezier en sta verre van “halfnaakt” op het circuit dus laat mij alstjeblieft gewoon mijn werk doen.


Blijkbaar mag je als vrouw dus niet dit soort banen hebben want ... uhm, ja, waarom eigenlijk niet? Omdat zij dat vinden. En ze vinden ook dat je in de ICT moet werken, en een topfunctie moet gaan bekleden. En als je daar geen zin in hebt? Tsja, je mening doet er eigenlijk niet toe blijkbaar...


Dit.


Ik werk al heel wat jaartjes lekker in de zorg, hands on. Zou niks anders willen, ik wil niet eens omhoog klimmen. Zit prima waar ik zit en stel dat ik verander zal dat eerder lateraal zijn (andere discipline)


Mannen en vrouwen zijn gewoonweg niet gelijk.
Ik snap wel waarom bedrijven liever mannen aannemen.

Als je als vrouw zijnde afgestudeerd bent, wat volgt er dan vaak?
Huisje, boompje, beestje.

Werkgever draait op voor de onkosten van de vrouw en moet ook nog eens een ander tijdelijk aannemen. Plus dat de aanstaande moeder hoogstwaarschijnlijk na haar kroost minder uren wil gaan werken.

Wat dat betreft is het aannemen en behouden van de man toch echt een stuk simpeler.

En als je een hoge functie wilt bekleden maar er solliciteren 60 mannen en 5 vrouwen, dan zal de weegschaal meer richting de mannen uitkomen. Puur omdat dat aanbod groter is.


Zolang mannen geen kinderen kunnen dragen en baren zullen vrouwen altijd in die zin benadeeld worden.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:43

Prrrr schreef:
Ik ben niet bezig met feminisme, juist omdat het zo ontzettend focust op geslacht. Alleen geslacht bepaalt een persoon niet: je bent man of vrouw, je hebt een kleur of niet, je komt uit een sociale setting (die in mijn ervaring heel veel meer bepaalt dan je gender), je hebt een levensovertuiging of niet. Waarom dan alleen dat geslacht eruit pikken?

Ooit had ik een Foster parents kindje, later meegegaan toen het Plan werd. Maar gestopt toen de slogan girls first werd: zou de wereld niet te klein geworden zijn als de slogan boys first was geweest? Wordt de wereld beter als je meisjes voortrekt?

Je hebt wat aan een inclusieve wereld, waarin ruimte is voor mensen zoals ze zijn: divers, en waarin ze toch gelijkwaardig worden behandeld. En in mijn opinie werkt het klassieke feminisme daar niet aan mee, omdat er gefocust wordt op de verkeerde dingen en veronderstellingen: vrouwen zouden bepaalde eigenschappen delen, en daarvoor zou meer ruimte moeten zijn. En als je die als vrouw nou niet hebt, ben je dan wel een vrouw?

Humanisme. Dat lijkt me beter dan feminisme.

Edit: reactie op Ibbel: vrouwen zijn dus ook niet gelijk. Kun je aan de buitenkant ook zien.

Hier sta ik achter. Ik zelf houd totaal niet van de wereld waar we nu in zitten. Gericht op kleur gericht op geslacht gericht op alles wat ook maar verkeerd zou kunnen vallen. Ik streef naar gelijkwaardigheid, gericht op gedrag, gericht op persoonlijkheid.
Ja ik houd mij bezig met feminisme al vind ik dat die hier in Nederland compleet de weg kwijt zijn tegenwoordig .
We hebben er een paar hele goede verknetterd en zelfs het land uit gejaagd. Dus ik denk dat mijn definitie van feminisme een hele andere is dan dit van jou ts

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:53

Interessant topic. Ik ben hier via social media wel veel mee bezig (in het Engels), maar heb nog nooit een Nederlander hierover gezien, terwijl dit toch ook een Nederlands probleem is.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:58

LadyMadonna schreef:
Ik ben er helemaal niet mee bezig en brug zelfs dat erin doorgeslagen wordt... neem nou die pitspoezen... die meiden zijn allemaal bij hun volle verstand en worden voor zover ik weet nergens toe gedwongen.
Ja, ze zien er erg goed uit en lopen in behoorlijk sexy outfits... nou en?
De hele metoo affaire ging me ook veel te ver...
En ja, ik ben vrouw en zedenslachtoffer

Keerzijde is weer wel dat ik het interessant vind om te lezen hoe anderen erin staan, dus ik lees graag mee :j

Voor mij betekent feminisme dat elke vrouw mag kiezen wat ze zelf wil, als ze wil pitspoezen is dat prima.
Vrouw wil kinderen en huismoeder worden prima. Vrouw wil een goede loopbaan opbouwen, prima.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:06

Pipodipo schreef:
Nee hoor, je kinderen kunnen ook best wat mankeren en regelmatig naar het ziekenhuis moeten, je team moet het wel voor je waarmaken (en voor de kinderen natuurlijk). Je hoeft ook niet de hele dag op kantoor te stampen, je moet je werkmomenten en -plekken handig (laten) kiezen. Alles draait om de balans tussen werk en prive en dus slim balanceren.


Heb jij wel eens een kind in het ziekenhuis gehad :? Ik verzeker je dat een hoge functie, of überhaupt werken zeer beperkt mogelijk is met een kind in het ziekenhuis zonder compleet overspannen te raken :o
Dat terzijde.

Ik ben voor gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen maar doorslaan is ook niet nodig. We moeten wel erkennen dat het nu eenmaal een feit is dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten en dus ook over het algemeen andere talenten bezitten, wat erg mooi is want daarin vullen we elkaar aan.
En natuurlijk moet het mogelijk zijn om andere talenten te ontwikkelen, als je dat wilt. Persoonlijk heb ik ook geen ambitie voor een hoge functie, en zou ik ook echt geen goede manager zijn. Niet omdat ik een vrouw ben maar omdat ik die kwaliteiten niet heb en omdat ik het niet ambieer. Ik werk het liefst drie dagen, zodat ik het thuis ook nog op de rit kan houden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:45

Verootje, een ernstig ziek kind treft het hele gezin. Of denk je dat het veel vaders geen hol kan schelen?
Een van mijn collega‘s (man) heeft 2 jaar niet kunnen werken nadat zijn zoon overleden was (compleet ingestort).

Meteen alle situaties erbij zoeken waarom iets niet kan is niet echt denken in oplossingen. Er zijn gemiddeld niet vreselijk veel mensen met een ernstig ziek kind.

Wat ik meer een probleem vind is dat iemand met een bepaalde lichamelijke ziekte meteen al van de lijst met talenten met groei mogenlijkheden geschrapt wordt. Daar zie ik ook een concreet voorbeeld van met als gevolg dat deze onder het niveau zit te werken. Alsof er automatisch iets mis is met het hoofd als je rug of ogen niet helemaal goed zijn.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:51

Sizzle, exact dat dus. Het zou wel bij dit topic passen om niet te enthousiast te generaliseren. Ben met je eens dat het verstandig is om altijd te blijven denken in mogelijkheden en oplossingen, tegenzitten kan het altijd nog. Vrouwen vertegenwoordigen de helft van onze maatschappij en dat is op zich al reden genoeg om aandacht te blijven besteden aan dit onderwerp. Niet Dolle-Mina stijl, maar via o.a. de politiek, vakorganisaties en media.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30235
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:23

Het punt dat ik probeer te maken: je kunt je leven inrichten zoals je het zelf hebben wil. Maar als je de top wil halen in een onderneming met externe aandeelhouders die gewoon rendement willen zien, moet je keuzes maken waarbij het bedrijf hoog op je prioriteitenlijst moet staan. Dat gaat per definitie ten koste van andere dingen. Alleen al vanwege het feit dat de vrouw die zelf kinderen wil baren daar onvermijdelijk een beperkte periode fysiek door uitgeschakeld is, wordt dat al ingewikkeld. Ja, het kan, maar het kan ook zijn dat je daarvoor keuzes moet maken die je niet wil maken.

En dat is prima.

Maar dan red je het dus niet met quota. Want dan komen er onvermijdelijk minder geschikte kandidaten op plekken waar je liever de meest geschikte kandidaat voor had, en komt het verhaal in de wereld dat vrouwen het toch minder kunnen.

Helemaal aan het begin, Sizzle, zei je al dat, wil je dat oplossen, we met zijn allen van het het vastgeroeste gedachtenpatroon afmoeten. Dat ben ik helemaal met je eens, en dat zie je ook al gebeuren in kleinere bedrijven, bijvoorbeeld familiebedrijven, waar de balans werk en prive meer aandacht krijgt. Maar op het moment dat er een externe aandeelhouder bijkomt die wel geld ter beschikking stelt maar daar ook rendement voor terug wil zien, mag die van de ondernemer verwachten dat die ook zijn uiterste best doet er wat van te maken. Daar zit intrinsiek een probleem.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:46

prr ik snap wel wat sizzle wil zeggen: dat is omdat we het nu zo inrichten. Niet omdat ik geloof dat het ook echt zo zou moeten werken.

Ik vind deze wel leuk: Als kun je hem net zo makkelijk omdraaien
https://www.pinterest.com/pin/215187688425496766/

En deze voor de mensen die steeds beledigd zijn:
“It’s strange that in an age when we are more connected than ever, entitlement seems to be at an all-time high. Something about recent technology seems to allow our insecurities to run amok like never before. The more freedom we’re given to express ourselves, the more we want to be free of having to deal with anyone who may disagree with us or upset us. The more exposed we are to opposing viewpoints, the more we seem to get upset that those other viewpoints exist. The easier and more problem-free our lives become, the more we seem to feel entitled for them to get even better.”
― Mark Manson, The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life

En wekelijks zit ik op de kast als het programma 'help mijn man is klusser' op tv komt. Kunnen die vrouwen niet gewoon zelf iets doen? Hadden ze niet zelf een hamer kunnen pakken of een aannemer kunnen bellen? En waarom moeten zij naar een hotel ipv gewoon mee te helpen met de verbouwing? }:) >;)
Wat dat betreft kan ik mij helemaal aansluiten bij die TEDx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:50

Ik ben intersectioneel feminist, schrijf hierover en volg er op dit moment zelfs vakken over. Voor mij betekent dat niets meer of minder dat vrouwen, mannen en alles er tussenin dezelfde kansen zouden moeten krijgen om hun eigen keuzes te maken. Dat betekent dat een vrouw die graag na haar afstuderen wil settelen met kinderen en minder wil werken, dat moet kunnen doen zonder kritiek. Maar ook dat een vrouw met ambitie niet wordt weggezet als trut of bazig. En ja, dat betekent ook dat ik 'vrouwenberoepen' en 'mannenberoepen' echt de grootste onzin vind en dat mannen dus ook zonder tegenspraak in de zorg of het onderwijs werken.

Edit: ik herken me niet echt in je openingspost in de zin van mensen om me heen, mijn 'bubbel' is onwijs feministisch en er is veel ruimte voor gesprek en discussie. Eerlijk gezegd zou ik nooit fatsoenlijk kunnen converseren met iemand die de metoo discussie onzin vindt of er grapjes over maakt, laat staan iemand een vriend of vriendin noemen. Waar ik wel migraine van krijg is mensen die gelijk moord en brand beginnen te schreeuwen als je het hebt over 'witte mensen' maar ondertussen zelf nog steeds met liefde het n-woord gebruiken als ze zwarte mensen beschrijven.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:11

De quote van Mark Manson is een goede. Onze welvaart en vrijheid maakt dat we steeds meer issues willen verhelpen. Het niveau waarop we nu praten is in driekwart van de wereld niet eens van toepassing. Daar hebben mensen het al druk genoeg met zoiets als brood op de plank en recht op onderwijs.

Weet niet of iemand afgelopen week 'Floortje naar het einde van de wereld' in Papua heeft gezien?

In dat land is er amper een overheid die zich bemoeit met het volk.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:18

Ja, gezien. Die vrouw die heftig geslagen werd door haar man deed me de rillingen over het lijf lopen.

Ik reageer later uitgebreider, maar ik heb hier ook een mening over :) die overigens meer gaat over de manier waarop we onze samenleving hebben ingericht en de plaats die vrouwen daarin hebben en de waardering van 'vrouwelijke' eigenschappen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:20

Dames, het volgende wat je nu gaat lezen is niet als aanval bedoeld maar als realiteits check.
Ik zie dat een aantal van jullie die erg begaan zijn met het wat-voor-soort-feminisme dan ook nog piepjong is. Ik zie grote woorden en heftige idealen voorbijkomen. Hoort bij "de jeugd" en is een goede zaak.
Toch wil ik jullie meegeven; kijk naar de praktijk. Het is niet iedereen gegeven om op een top functie te werken (ja, jullie zijn realistisch genoeg om dat ook op te merken). En weet je hoe het in de praktijk uitpakt? Gewoon, niet zeuren. Schouders eronder. Werken, kinderen baren, weer gaan werken, huishouden doen, kinderen opvoeden, zorgen voor leuke dingen voor jezelf. Aanpakken. Doen. Niet zeuren.
Ik heb nooit niet gewerkt. Ook niet toen ik zwanger was, of net bevallen was. Zo zit ik in elkaar. Maakt me dat een feministe? Weet ik veel. Het maakt mij "mij".
Laat mensen zichzelf zijn, zonder etiket. Feminisme is ook een etiket.....

Dus ben ik bezig met feminisme? Ja, nee, weet ik niet. :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:46

Amen

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:58

Merula123 schreef:
Interessant topic. Ik ben hier via social media wel veel mee bezig (in het Engels), maar heb nog nooit een Nederlander hierover gezien, terwijl dit toch ook een Nederlands probleem is.



Wat is "het probleem"?

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:03

Mooi topic dit.

https://www.facebook.com/OngelooflijkNL ... 549440689/
Mijn vriend en ik werken beide fulltime, wij hebben de taken in huis 50/50 verdeeld en krijg vaak reacties 'ow wat fijn dat hij zoveel helpt'
Helpt? Moet ik hem applaus geven omdat hij de was doet terwijl ik kook? Dacht het niet :+

Wat betreft vrouw/man verhouding op de werkvloer, ik werk in een mannenwereld en hou dat graag zo.
Even heel generaliserend: Je kan veel duidelijker communiceren, problemen worden uitgesproken en vergeven en geen achterbaks geroddel.
En natuurlijk, niet alle vrouwen zijn zo, en er zijn heus ook mannen die dat wel doen, maar vrouwen creëren wel vaak zelf zo'n sfeertje op de werkvloer.
En dan kan je je werk nog zo goed doen, als je de werksfeer verziekt met jouw aanwezigheid/geroddel..
Benieuwd hoe andere dit ervaren.

Wij kunnen hier gruwelijk doorslaan in gelijkheid, omdat we de tijd hebben om er ons druk over te maken over 'kleine dingen'.
In de halve wereld mogen vrouwen niet naar school, werken, stemmen, worden uitgehuwelijkt, geruild tegen vee etc.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:11

Wat betreft de bedrijfscultuur: Ik denk dat dit ook wel erg afhankelijk is van het bedrijf waar je werkt. Ik werk nu met veel vrouwen en bij mijn vorige werk ook. Bij mijn vorige week herken ik de cultuur die jij beschrijft wel: er werd veel geroddeld. Bij mijn huidige werk juist helemaal niet. Hier wordt gewoon goed gecommuniceerd, niet geroddeld en problemen worden uitgesproken. Scheelt misschien ook dat we hier met z'n allen in 1 groot kantoor zitten, wat roddelen natuurlijk al een stuk moeilijker maakt gezien iedereen mee kan luisteren