Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:14

Ik vind feminisme en gelijkheid een moeilijk iets.
Tegenwoordig zien we alles in extremen. Het is voor iedereen zwart/wit en niemand doet een poging om andermans kant serieus te bekijken of te onderzoeken.

Ik vind het een interessante discussie en ik kom nog vaak dingen tegen waar ik niets van snap.

Ik heb van de week nog een mooi filmpje gedeeld op Facebook van een speech van Emma Watson:

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:02

Emmaa_ schreef:
Iedereen internaliseert tot op zekere hoogte de patronen die ze te zien krijgen in de media. Daar komt wel steeds meer een verschuiving in (ook omdat ouders hun kinderen "opener" opvoeden, jongens eerder met het speelgoedfornuis laten spelen en meisjes laten voetballen als ze dat willen) maar als ik kijk naar mijn eigen opvoeding zie ik dat ook duidelijk. Dat internaliseren komt er oa uit voort dat we bepaalde eigenschappen en activiteiten toebedelen als 'masculien' of 'feminien'. Voetballen is masculien en in bomen klimmen ook, dus als je als meisje graag in bomen klimt ben je al snel een 'tomboy' of een 'jongensmeisje' terwijl dat natuurlijk niet zo is, je bent gewoon een meisje dat graag in bomen klimt.

En dat is dus eigenlijk een vicieuze cirkel. Vrouwen internaliseren het idee dat ze thuis moeten blijven om voor de kinderen te zorgen, en als je het ze vraagt zal er amper een vrouw zijn die zegt 'nee dat moet ik van mijn man' maar het is wel een soort maatschappelijke rol die vrouwen toegekend krijgen die ze uiteindelijk overnemen en als normaal gaan zien. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld dat mannen niet zouden moeten huilen. Als een man op een emotioneel moment niet huilt en je vraagt joh voel je je nou verplicht om stoer te blijven zal hij nooit zeggen 'ja', maar het is wel een rol die mannen toebedeeld krijgen waar ze onbewust onder gebukt gaan.

Omgekeerd geldt dit ook. Dus dat mannen deze rol aan de vrouw toekennen in huis omdat dat nu eenmaal is hoe het hoort, en dat vrouwen het niet mannelijk vinden om een man te zien huilen omdat ze dat nog nooit hebben gezien.
Dus een vrouw die niet thuis wil blijven voor de kinderen kan misschien wel op scheve blikken rekenen van haar man, vervolgens wordt het misschien wel een voorwaarde om aan kinderen te beginnen en daar ga je dan

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:09

Ik kan er sowieso niet bij dat je aan kinderen begint voordat je zeker weet dat je op 1 lijn staat met elkaar.
Net als wat Emmaa schreef was ik echt niet aan een kind begonnen als we het niet eerst samen eens waren over de ‚spelregels‘.

Als we het toch over films hebben: ik heb laatst „Frida“ gekeken op netflix. Wat een moedige en bijzondere vrouw was dat eigenlijk.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:54

Margr.klopt helemaal.
De film die je noemt ken ik niet Sizzle.

Vanavond weer. Life uitzending rugby, Frankrijk -UK. "Onze" dames hebben gewonnen. Het dak gaat eraf in het stadium en na de match volgen nog allerlei interviews en hier zijn de 2 verslag gevers (altijd 1 man en 1 vrouw ) laaiend enthousiast. Dat is hier altijd zowel met voetbal en andere sporten ongeacht mannen of vrouwen. Zo gaaf! Dat heb ik zo nog nooit gezien in Nederland.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:59


pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:09

Indrukwekkend wat over deze kunstenares geschreven wordt. Triest zo jong al suicide gepleegd. Ik ken haar werk niet.
Geldt ook voor de biografie coco.

De speech van Emma Watson ga ik een andere keer luisteren. Kun je er misschien al iets over schrijven Marjoow?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 07:38

Marjoow schreef:
Ik heb van de week nog een mooi filmpje gedeeld op Facebook van een speech van Emma Watson:
[ Video ]

Opvallend dat ze de definitie van feminisme erbij geeft wat toch wel heel duidelijk aangeeft dat "feminisme" een gigantisch marketing probleem heeft. Maar wat verwacht je als je de term "overneemt" van een beweging die zich inzette voor vrouwenrechten en dat opnieuw probeert te branden als een beweging voor zowel mannen als vrouwen waar toevallig bijna alle punten op de vrouw zijn gericht.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:29

Enzino wat zij zegt is:

"If you still hate the word (ze heeft het dan over het woord feminist) believe that men and women have equel rights& oppurtunities. If you still hate it, it is not the word that is important, it is the idea and the ambition behind it: "............and starting defining our selves by who we are , we can all be free".

Vrije vertaling:
Als je het woord feminist haat, geloof dan dat mannen en vrouwen de zelfde rechten en mogelijkheden hebben. Als je dat haat, dan is niet het woord feminist belangrijk maar het is het idee en de ambitie achter het woord.........en als wij beginnen met onszelf opnieuw te definiëren wie we zijn, dan kunnen we allemaal vrije mensen worden.

Dus onderstaand gequote zin van jou is een conclusie die jij trekt uit het zinnetje "If you still hate the word" vanuit jouw eigen referentie kader. Dat is prima dat je dat doet, maar voor alle duidelijkheid dat zegt zij dus helemaal niet.
Ik heb het dan hierover:

enzino schreef:
Opvallend dat ze de definitie van feminisme erbij geeft wat toch wel heel duidelijk aangeeft dat "feminisme" een gigantisch marketing probleem heeft.

enzino schreef:
Maar wat verwacht je als je de term "overneemt" van een beweging die zich inzette voor vrouwenrechten en dat opnieuw probeert te branden als een beweging voor zowel mannen als vrouwen waar toevallig bijna alle punten op de vrouw zijn gericht.


Dan heb ik een vraagje aan iedereen. Ik denk dat het wat fijner discussieert dat als we links neerzetten, dat we zelf eventjes kort aangeven waarom we dat doen en even kort een samenvatting geven van. Zo kunnen ook die mensen die niet zoveel tijd hebben om al die links aan te klikken, toch mee blijven volgen in dit topic.
Volgende week zit ik namelijk in de UK en dan kan ik echt niet alles aan gaan klikken. Ik weet namelijk niet eens of ik wifi overal heb.

Dan heb ik nog een vraagje. Toevallig kreeg ik het boek in handen van Fatima Mernissi "de politieke harem". Deze schrijfster was een sociologe (overleden in 2015) en heeft in haar leven onderzoek gedaan naar de positie van de vrouw in de islamitische wereld en zij had een grote reputatie overal ter wereld. Zij heeft als adviseuse gewerkt voor de UNESCO en andere internationale organisaties. Ik denk niet dat dit boek nog te koop is. Zijn jullie geïnteresseerd als ik af en toe iets probeer samen te vatten in dit topic?
Hoef niet hoor maar als jullie geïnteresseerd zijn, dan ga ik het toch wat langzamer lezen met het oog op korte samenvattingen af en toe geven in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:22

pien_2010 schreef:
Dus onderstaand gequote zin van jou is een conclusie die jij trekt uit het zinnetje "If you still hate the word" vanuit jouw eigen referentie kader. Dat is prima dat je dat doet, maar voor alle duidelijkheid dat zegt zij dus helemaal niet.

Mijn reactie was op wat ze zegt vanaf 0.38 tot 0.48, waar ze letterlijk de definitie geeft.

Als je feminist bent, en vervolgens je moet "distancieren" van wat dat woord wat veel mensen oproept, dan is het voor mij duidelijk dat "de hele beweging" een gigantisch marketing probleem heeft.

Ook in dit topic; 99% is voor gelijkwaardigheid maar veel geven aan geen feminist te zijn.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 12:31

Lijkt mij een zeer interessant boek! 1 Van de meest voorkomende uitspraken die ik vaak hoor is waarschijnlijk iets in de trant: Ga je druk maken over wat er in het midden-oosten gebeurd. Of: Moslim vrouwen, die worden pas onderdrukt.
Ik vind het nog erg lastig om daar een gevat tegenwoord op te geven.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:08

enzino schreef:
Mijn reactie was op wat ze zegt vanaf 0.38 tot 0.48, waar ze letterlijk de definitie geeft.

Als je feminist bent, en vervolgens je moet "distancieren" van wat dat woord wat veel mensen oproept, dan is het voor mij duidelijk dat "de hele beweging" een gigantisch marketing probleem heeft.
Jij hebt duidelijk een ander filmpje als ik want bij
0.38 I decided that I was a feminist.
0.44 By the record femenist by definition is the belief that men and women have rights & oppurtunities. etc etc. zie boven mijn verdere tekst.
Ik hoor nergens dat wat jij zegt en zeker niet tussen 0.38 - 0.48. Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe dit kan want ik geloof je wel hoor Enzino.

OK RoosG, ik ga kijken of ik af en toe iets kan terug geven. Ik vind het moeilijke materie want ik weet eigenlijk helemaal niets van de islam en over de profeet.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:42

enzino schreef:
Ook in dit topic; 99% is voor gelijkwaardigheid maar veel geven aan geen feminist te zijn.
eerder in dit topic werd positief verwezen naar de feministen van vroeger. Toen ging het ergens over heette het. Maar vergis je niet vroeger was het ook niet OK als je feminist was want daar hing een hele negatieve lading omheen. Hoe vaak ik niet verbaasde gezichten kreeg in gesprekken waar negatief over feminisme/ feministen gesproken werd, als ik grapje maakte van: "pas op wat je zegt en tegen wie, want je hebt het wel tegen een feminist". Dan was het JIJ????? Ja ik dus en met trots nog steeds. Dat was en is wel even schrikken voor sommige mensen. :=

Altijd zullen bewegingen die opkomen voor rechten aan de schandpaal geslagen worden. En natuurlijk heb je altijd mensen die de beweging negatief imago geven. Kijk ook maar naar de "black movement" beweging nu in Nederland. Die krijgen er toch van langs. En waar gaat het over? Juist de manier waarop zaken aan de kaak wordt gesteld. Zo werkt het nu eenmaal want dan hoef je het niet over de inhoud te hebben.

Dat hele imago probleem vind ik daarom ook niet interessant want door het daar iedere keer over te hebben en je daar vooral van te distantiëren hebben we het dus niet over de inhoud. Ik vind dat enorm afleiden van de kern van de zaak. Ik kan een enorme waslijst noemen van zeer goede feministen die door iedereen gewaardeerd worden en werden (dus van vroeger en nu) om wat ze zijn en wat ze doen.

Kijk nu ook naar dit stuk van Emma Watson. Dit is een slimme wel bespraakte vrouw die volledig "to the point" haar speech houdt. Ik herken me daar voor 100% in. Laten we het hebben over "het vrije mens worden" want daar gaat het om in het feminisme.
Zij geeft heel duidelijk aan de verschillen toen zij opgroeide tussen haar en haar vrienden om haar heen en legt die link naar onvrijheid en dus noemt ze zich zelf een feminist. Krachtig vind ik dat. Goede vrouw voor de beweging, die echt wat te zeggen heeft en dit op een mooie en goede manier doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:52

pien_2010 schreef:
enzino schreef:
Mijn reactie was op wat ze zegt vanaf 0.38 tot 0.48, waar ze letterlijk de definitie geeft.

Als je feminist bent, en vervolgens je moet "distancieren" van wat dat woord wat veel mensen oproept, dan is het voor mij duidelijk dat "de hele beweging" een gigantisch marketing probleem heeft.
Jij hebt duidelijk een ander filmpje als ik want bij
0.38 I decided that I was a feminist.
0.44 By the record femenist by definition is the belief that men and women have rights & oppurtunities. etc etc. zie boven mijn verdere tekst.
Ik hoor nergens dat wat jij zegt en zeker niet tussen 0.38 - 0.48. Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe dit kan want ik geloof je wel hoor Enzino.
.

Ik heb het even vet gemaakt in je eigen tekst.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:11

"by definition" betekent "per definitie".

Dus in die zin staat vertaald (ik doe het eventjes letterlijk waardoor het niet zo mooi Nederlands is, maar voilà) : "Per definitie is feminist per definitie de overtuiging dat mannen en vrouwen rechten en kansen hebben".
Ik lees dus nog steeds nergens terug wat jij vertaalt: "Als je feminist bent, en vervolgens je moet "distancieren" van wat dat woord wat veel mensen oproept, dan is het voor mij duidelijk dat "de hele beweging" een gigantisch marketing probleem heeft."
Dit betekent dus dat we beiden anders vertalen en dus het Engels voor tweeërlei uitleg vatbaar is, of één van ons doet de waarheid geweld aan vanwege eigen perceptie van waaruit naar de wereld gekeken wordt en bovenstaande dus vertaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:34

pien_2010 schreef:
"by definition" betekent "per definitie".

Dus in die zin staat vertaald (ik doe het eventjes letterlijk waardoor het niet zo mooi Nederlands is, maar voilà) : "Per definitie is feminist per definitie de overtuiging dat mannen en vrouwen rechten en kansen hebben".
Ik lees dus nog steeds nergens terug wat jij vertaalt: "Als je feminist bent, en vervolgens je moet "distancieren" van wat dat woord wat veel mensen oproept, dan is het voor mij duidelijk dat "de hele beweging" een gigantisch marketing probleem heeft."
Dit betekent dus dat we beiden anders vertalen en dus het Engels voor tweeërlei uitleg vatbaar is, of één van ons doet de waarheid geweld aan vanwege eigen perceptie van waaruit naar de wereld gekeken wordt en bovenstaande dus vertaald.

Laat ik 'm omdraaien.

Waarom zegt ze niet gewoon dat ze feminist is en laat het daarbij?

Waarom denk je dat ze expliciet aangeeft dat voor haar een feminist iemand is die de overtuiging heeft dat m/v gelijke kansen en rechten moeten hebben?

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:45

Nee Enzino, ik pas. Ik ga niet met je mee door het om te draaien.

Ik wil het bij feitelijkheden laten en gewone normale vertalingen. Niet allerlei zaken voor haar invullen. Moet ze zelf maar aangeven waarom ze dit doet zoals ze het doet. Dat vond ze blijkbaar niet nodig want dan had ze dat wel gedaan.
Jij leest er duidelijk iets anders in dan ik. Dat mag. Dat is zelfs normaal. Zoals ik al eerder aangaf dat heeft te maken vanuit welk referentie kader je leeft als mens, c.q. in discussies zoals hier aanwezig bent. Niets mis mee, maar ben het je wel bewust dat dit zo is.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:30

Het is stil geweest de laatste week tijdens mijn vakantie. Jammer!

Op dit moment ben ik het boek "de politieke harem" van Fatima Mernissi aan het lezen. Ik vind het een prachtig boek. Voor het eerst word ik enthousiast over de (vroege) islam zoals hij bedoeld is door Mohammed.
Fatima schrijft in dit boek over de allereerste jaren voor en na het ontstaan van de islam. Ze plaatst de islam in het historisch perspectief van die tijd.
B.v. ze legt uit dat in het allereerste begin van de islam, Mohammed had laten weten te bidden richting Jeruzalem. Ze legt uit waarom dit veranderd is later door Mohammed richting Mekka. Dat had vooral te maken dat Mohammed aansluiting zocht bij christenen en Joden. De christenen waren afstandelijk welwillend. de Joden waren ronduit vijandig en zagen het totaal niet zitten, zo beschrijft ze waardoor Mohammed op een gegeven ogenblik de richting veranderde waarin gebeden moest worden. Later kom ik hier wat uitgebreider op terug. Maar ik was erg verrast.
Ook legt ze uit, dat Mohammed een wereldse man was, die totaal 9 vrouwen heeft gehad. Ze verteld over de zeer belangrijke rol van zijn eerste vrouw, Chadidja, in zijn leven, waarmee hij een monogaam huwelijk had en die een stuk ouder was als hij. Fatima beschrijft hoe de aartsengel Gabriël (waar kennen we deze Engel van?) een openbaring gaf aan Mohammed. Alles rondom het leven van Mohammed is zeer minutieus beschreven tot aan de omgang met zijn vrouwen, smaak van zijn eten toe. Mohammed was gewoon bang in het begin en wist niet wat te doen met deze openbaring. Zijn vrouw Chadidja blijkt hem zeer geholpen te hebben deze openbaringen te duiden en was de eerste moslim die hem dus ging volgen!

Na haar overlijden kreeg hij zijn andere vrouwen waarvan Aïsja diegene was die zeer belangrijk is geweest. Zeer zeker kom ik terug op de rol van beiden vrouwen in zijn leven en de rol van de vrouwen om hem heen die zeer belangrijk was. Ze waren erg slim, hij overlegde met ze en leefde op gelijkwaardige voet met ze. Bijvoorbeeld van alle rituelen die de islam nu kent rondom vasten, bidden en de omgang met (menstruerende) vrouwen weerlegt Fatima Mernissi een aantal gebruiken en plaatst ze deze in de geschiedenis en laat ze zien wanneer deze gebruiken pas in de islam een rol gingen spelen. In ieder geval was dit niet aanwezig in de allereerste islam zoals Mohammed, een zeer aardige zachte wijze man/ profeet, die voorstond. Fatima Mernissi bewijst in dit boek dat Mohammed allesbehalve een vrouwenhater was, zelfs integendeel. Zij weet aan te tonen (en ik vind haar heel overtuigend) dat Mohammed gelijkberechtiging van man en vrouw voorstond, maar van de gecompliceerde machtsstrijd na zijn dood werden allereerst de vrouwen het slachtoffer.

Fatima M. heeft het in haar boek over de rol van de vrouw in relatie tot de huidige gebruiken. Ze heeft het over de geschiedenis van de sluier en ze toont aan dat daar waar over sluier gesproken wordt door Mohammed, hij het totaal niet heeft over de vrouw die gesluierd zou moeten zijn. Ik ben daarover op dit moment aan het lezen en ook hier kom ik zeker op terug.

Als er mensen zijn in dit topic die meer willen weten over de (vroege) islam, over de rol van de vrouwen dan kan ik dit boek zowel voor moslima's/ moslims, ander gelovigen en ongelovigen echt aanbevelen. Het is voor ons/ mij, Westerse vrouw en christen, geen gemakkelijk boek om te lezen, dat te maken heeft met het wetenschappelijk bewijs/ taal/ boeken die naar voren worden gehaald door de schrijfster. Wel is het voor mij het allereerste boek waardoor ik heel veel genegenheid en respect voel voor deze profeet Mohammed en dat voor mij heel toegankelijk is als het gaat om de geloofwaardigheid van deze profeet en dat waar hij voor staat! Of anders gezegd, als ik de dochter zou zijn geweest van deze Fatima en zij zou me met deze vorm van islam hebben laten opgroeien ik zeer zeker gelovig zou zijn geweest (Moslima) en dezelfde vrouw zou ik zijn, als die ik nu ben.

Fatim M. laat zien waar en hoe vrouwen meer en meer beperkt worden en negatief benaderd (kom ik zeker op terug) en waar (geografisch) en wanneer (in de tijd) de vrouwenrechten niet alleen minder en minder worden maar zelfs de verminkingen (vrouwenbesnijdenissen) in de geschiedenis hun intrede doen, want dit was totaal geen Arabisch vroeg gebruik (integendeel, de profeet zou hier net zo van gruwen als dat zij en wij doen). Ook over het fundamentalisme doet ze uitspraken want ze verafschuwt het en toont aan dat dit totaal niets te maken heeft met de vroege islam maar alles met macht en machtsstrijd.

Op dit moment wil ik het hier bij laten. Ik zal proberen, als ik het boek uit heb (ben nu halverwege) om iedere keer kleine stukjes weer te geven hetgeen niet gemakkelijk is en ik weet nog niet hoe ik dit ga doen. Ik schrijf dit stuk, dat mochten er mensen zijn die actief zijn in dit topic en hierin geïnteresseerd zijn, zij gaan proberen om boeken van haar nog te krijgen. Ik weet dus niet of dit nog mogelijk is, maar deze Fatima was haar tijd ver vooruit en heeft een prachtig mooi boek geschreven die juist in deze tijd meer en meer aan actualiteit wint en een brug kan zijn in het huidige spanningsveld tussen moslims en niet moslims.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:43

Ik heb absoluut interesse in meer informatie over dit boek. Ook even gekeken maar helaas niet in de bieb en zo'n 35 - 40 euro aanschaf :\ Zit er nu even niet in.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:17

Dat klopt niet Amable. Kijk naar deze link https://www.bol.com/nl/p/de-politieke-h ... tOrder=asc en hier heb je andere titels bij Bol.com: https://www.bol.com/nl/c/boeken-fatima- ... 07/N/8299/
Ik vind je reactie heel leuk. Want als we met meer mensen dit boek lezen komen we tot een betere weergave, want het is helemaal niet zo gemakkelijk. Althans voor mij niet (heb dyslexie, lees graag maar onthoud het allemaal moeilijk dus moet het iedere keer opnieuw lezen en ben bang dat ik fouten maak met de weergave).

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:19

Ik heb inderdaad niet goed gezocht! Deze prijs is een stuk interessanter :) Thanks!

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:26

Misschien niet 100% on topic maar wou het toch even delen.. Ik volg hier op dit moment een vak over feminisme in populaire cultuur en heb eind februari m'n eerste essay ingeleverd over hoe Grey's Anatomy als programma een feministische en antiracistische boodschap kan overbrengen aan het grote publiek terwijl dit doorgaans niet werkt in een kapitalistische filmindustrie, en ik was er super onzeker over maar ik heb net een 68% met complimenten teruggekregen en zelfs de opmerking dat ik hiermee in aanmerking zou komen voor postgrad of honours. En dat terwijl het sociologie 3 is, dus op derdejaars niveau, en ik helemaal geen achtergrond in sociologie heb waardoor het eigenlijk ver boven mijn niveau ligt. Ik ben zo blij!!

Even een kleine abstract voor het geval iemand het interessant vindt: Grey's Anatomy is een van de meer 'woke' shows op televisie op dit moment, met veel sterke vrouwen in de hoofdrol en ook nog eens heel veel personages (en veel vrouwen) van kleur. Het heeft nog steeds ongelofelijk hoge kijkcijfers terwijl de thematiek van de afleveringen vaak terug valt te halen op maatschappelijke problemen in Amerika en eigenlijk over de hele wereld. Het is interessant dat dit werkt ten opzichte van andere series die als feministisch bestempeld worden, denk bijvoorbeeld aan Girls, of Glow (Netflix), die eigenlijk nooit zo groots van de grond zijn gekomen. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat Grey's Anatomy aan het begin totaal geen feministische serie was, het had een vrouwelijke lead wat in principe al iets nieuws was, maar wel een vrouwelijke lead die ongelofelijk gefocust was op de mannelijke karakters (net als alle andere vrouwen in de serie). Uiteindelijk is het gegroeid naar een serie die dealt met raciale problematiek en feminisme, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het nog steeds zo veel bekeken wordt omdat het publiek als het ware mee is gegroeid met die thema's en er (al dan niet door de serie) een breder begrip over heeft gekregen.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:30

Proficiat Emma, terecht je trots. Zou wel wat wezen zeg het wellicht ontvangen van "postgrad of honours". Wouw, dan zijn wij of in ieder geval ik ook heel trots op je terwijl ik dat nu al ben n.a.v. je bericht hier.

Leuk je uitleg over waarom deze serie dus wel in staat is om goed ontvangen te worden door "het volk". Klinkt erg logisch in mijn oren.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:31

Ik kom helaas niet in aanmerking voor honours of postgrad omdat ik hier maar een semester ben en beide programma's zouden betekenen dat ik nog een semester moet blijven en dan nog een volledig jaar, maar alleen al het idee dat ik ervoor in aanmerking zou komen is echt gigantisch vet. Dankjewel, heel erg lief. Moet er een beetje van blozen :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:53

Ik ken GA als serie niet heel goed moet ik zeggen, heb af en toe eens een aflevering gezien en vond het vaak iets te veel soap naar mijn smaak. Te veel relatiegedoe. Maar daarmee bereikt de serie natuurlijk wel een groot publiek, en als de scriptschrijvers er dan geleidelijk een meer feministisch perspectief in 'sneaken' heeft dat wellicht meer impact dan een meer alternatieve serie.
Het doet mij denken aan hoe het destijds ging met die andere grote ziekenhuis-hitserie, ER. Die begon ook als een ziekenhuissoap maar werd geleidelijk steeds maatschappijkritischer van toon en thematiek. Tot er zelfs een volwaardige verhaallijn draaide om de ellende in de vluchtelingenkampen in Darfur (Misschien de invloed van George Clooney, die zich daar destijds al actief mee bemoeide, al weet ik niet of hij toen nog in de serie zat).
Zou interessant zijn om beide series te vergelijken.

Gefeliciteerd trouwens Emmaa, met je goede beoordeling!

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 17:47

Mooi boek pien_2010, ik ga kijken of ik het kan aanschaffen of dat er ergens als ebook kan vinden.

Wat gaaf Emma! Ik ben best wel fan van Shonda Rhimes en ben blij dat zij in haar series vrij complexe onderwerpen aanpakt. Al schrik ik wel vaak van reacties op social media van kijkers, die 'liever naar entertainment kijken dan naar een les over racisme'. Dat GA nog goed wordt bekeken zegt natuurlijk erg veel. Gefeliciteerd met je goede kritieken!
Wat ik overigens ook een fijne serie vind om te kijken, is This Is Us. Ook hierin hebben ze het over raciale onderwerpen.

Woensdag zijn de gemeenteraadsverkiezingen en ik heb weer met open mond naar bepaalde debatten gekeken. Met name die uit Rotterdam vind ik verbazingwekkend. Ook de manier hoe de media 'extreem links' neerzet vind ik erg pijnlijk.