Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:42

enzino schreef:
Amable schreef:
Eigenlijk wel, het is toch vreemd dat vrijwel iedereen het blijkbaar vanzelfsprekend vindt dat de vrouw het huishouden managet? het is toch eigenlijk van de zotte dat een single man de vraag krijgt "maar doe je het huishouden dan helemaal zelf?" terwijl een single vrouw die vraag niet krijgt. En bij hoeveel single mannen komt moeders poetsen?

Maar wat jij hier schrijft is toch heel wat anders dan "mijn man ruimt de dozen niet op en zijn gereedschap ligt overal"?

De voorbeelden die je noemt kan ik persoonlijk trouwens ook totaal niet plaatsen. Ik neem aan dat alleenstaande mensen, ongeacht hun geslacht, hun eigen huishouden doen. Ik vraag een volwassen persoon tenminste nooit of hij/zij zijn eigen broeken wast, ik neem dat gewoon aan.

Hoe stellen de taakverdeling binnenshuis regelen lijkt me iets voor die stellen om samen uit te zoeken. Als je partner het vertikt iets te doen en voor jou is het belangrijk dat 'ie wel wat doet dan moet je je relatie heroverwegen.

Zoals een artikel ook aankaart ligt het meer in de biologische opmaak van de vrouw om de verzorgende taak te dragen en het nest schoon te houden terwijl de man erop uit gaat om te jagen. Daar kan je vanalles van vinden maar komt niet door sociale druk of rollenpatronen.

Nou ja, ik snap het dus wel van de kant van de man. Als jij van je geboorte (bij wijze van) hebt meegekregen dat als jij eens iets doet in huis dat geprezen wordt terwijl als een vrouw iets doet in huis dit normaal is (zie het voorbeeld van het jongetje dat complimentjes kwam hengelen elke keer dat hij zijn kamer opruimde versus het meisje dat dit gewoon deed zonder er iets van te vinden) je niet echt in je hoofd hebt hoeveel werk het is om een huishouden te managen zegmaar. Dat zie je terug in woorden als 'helpen in het huishouden' versus 'het huishouden doen': de man denkt dat hij super goed bezig is door te helpen, terwijl hij in de praktijk maar een klein deel op zich neemt. Het 'managing' gedeelte is namelijk ook een belasting: dat de vrouw aan de man moet vragen om te stofzuigen ipv dat hij zelf denkt "hee het is weer nodig om te stofzuigen".

En nogmaals, ik begrijp het volkomen, dat als je in je hele leven hebt geleerd dat mannen geen initiatief nemen in het huishouden, dat je dit niet even ontwikkelt. Maar het is wél goed om het te erkennen en er stil bij te staan. Anders is er geen verbetering mogelijk. :)

En waarom het nodig is: dat wordt dus in het NRC artikel aangehaald. Heel leuk dat vrouwen tegenwoordig goed in deeltijd kunnen werken, maar in de praktijk zijn ze dus drukker dan mannen omdat ze niet minder in en rond het huis zijn gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:32

RoosG schreef:
Heb wel eens gevraagd waarom dat zo veel voet in de aarde had, toen zei hij heel eerlijk 'Maar mijn vader deed nooit wat. Die werkte, at, deed leuke dingen met ons en dat was het' Dus het is wel heel erg te verklaren. En die verschuiving gaat alleen maar meer gebeuren imo.

Zijn vader is nog van een andere generatie; toen mannen voornamelijk buiten de deur werkte en vrouwen het huishouden en de kinderen opvoeden deden. Dat was toen de norm.

Sinds een flink aantal jaren hebben vrouwen echter ook toegang tot hoger onderwijs en beter betaalde banen.

Tegenwoordig is het dus helemaal niet meer vanzelfsprekend dat de man meer werkt dan de vrouw, een betere baan heeft, meer verdient, etc. En zelfs als dat het geval is dan zal de man ook steeds meer een steentje bijdragen in het huishouden en het opvoeden.

Daar mag je de vorige generatie feministen voor bedanken. En ja, dat werkt steeds verder door omdat oudere, meer traditionele gezinnen, langzaam aan plaats maken voor modernere gezinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:42

Magrathea schreef:
En nogmaals, ik begrijp het volkomen, dat als je in je hele leven hebt geleerd dat mannen geen initiatief nemen in het huishouden, dat je dit niet even ontwikkelt. Maar het is wél goed om het te erkennen en er stil bij te staan. Anders is er geen verbetering mogelijk. :)

Dat is iets dat zichzelf wel oplost indien iedereen de kans krijgt zelfstandig ergens te wonen voor een tijdje (als student, als vrijgezel); na een paar dagen zijn zowel je koelkast als je klerenkast leeg. Het heeft meer met volwassenheid te maken in mijn ogen, iets dat de ouders gestimuleerd zouden moeten hebben.

Laat een kind maar zijn eigen bedtijd bepalen, helpen af te wassen, zelfstandig te wonen, hun eigen geld te beheren, zelf belasting te betalen, etc. Allemaal ongeacht geslacht, zowel een man (jongen) als vrouw (meisje) moet dat allemaal leren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:50

Xanthippe schreef:
Beide artikels komen ook mij heel bekend voor. Mijn vriend is volgens mij van goud gemaakt en is een ongelooflijke hulp in huis, maar soms... Een doos die in huis staat en weggezet zou moeten worden waar ik er net niet bijkan, die zet ik dan na 2 dagen van miserie weg terwijl hij zegt "oh maar dat zou ik dadelijk wel doen" of "maar zeg dat dan, dan zet ik ze weg". Terwijl ik er mij al 22 keer aan geërgerd heb.
Zijn werkspullen die op de vensterbank naast de achterdeur blijven liggen, in plaats van ze weer mee naar buiten te nemen en op hun plaats te leggen. Ik erger me groen en blauw (? :p) tot het moment dat ik alles in een doos kieper en in de garage zet, waarna hij lastig wordt omdat hij niets meer kan terugvinden.
Hij doet erg veel in en vooral rondom het huis, maar het zijn alle dingen die hij vanzelfsprekend vindt dat ik doe, die het lastig maken.
We hebben er een tijdje geleden ruzie over gemaakt, over het feit dat ik voel dat ik manager ben thuis en hem maar moet vertellen hoe en wat, en hij neemt dat inderdaad als een aanval op zijn persoonlijkheid, hoewel dat helemaal niet zo bedoeld is. Het was ontzettend vermoeiend om die ruzie te maken en sindsdien denk ik al sneller "och, laat maar gaan, het is de discussie niet waard".
Maar dat zorgt er natuurlijk voor dat er niets verandert...

Nee, communicatie maakt of breekt een relatie en zeker als er dingen zijn die irriteren. Dus overleg over wie wanneer wat doet in huis en hang het schema op de koelkast/prikbord. Dagelijks rondje alle dingen op de plek waar ze horen leggen zou daar dan ook in passen. Klinkt stom als je het zo leest, maar het maakt samen leven wel mogelijk en voor beide partijen een stuk fijner. En je hebt meer tijd (en belangrijker) meer energie voor elkaar wanneer je samen bent.

Gelazer met heel veel dingen waarbij het tussen mensen mis loopt ongeacht geslacht/kleur/etc. is dat er niet gecommuninceerd wordt en er geen hoe kan dat samen. Poldermodel heeft zijn nuttige kanten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:58

[quote="enzino"]Dit lijkt me uitmonden op een discussie over "partners in het huishouden" waar iedereen zijn beklag doet over zijn/haar partner en wat leuke voorbeelden geeft over troep in de hoek, kruimels onder de kussens van de bank, en vieze was in de badkamer.
Sowieso niet helemaal on-topic, maar deels ook wel. Het lijkt erop dat klachten over wat de partner doet of nalaat in het huishouden, voornamelijk van vrouwen komen en over mannen gaan. Meer dan andersom denk ik, al is Bokt daarvoor uiteraard niet helemaal representatief.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat vrouwen eerder/meer klagen, al weet ik niet of dat ook ondersteund wordt met data uit relaties waarin geen van de partners een man is.
Je zou ook kunnen concluderen dat mannen lui zijn, maar dat zou moeten betekenen dat het bij homostellen helemaal een zwijnenstal moet zijn in huis. (Tenminste, als homoseksuelen representatief zijn voor hun respectievelijke geslacht, wat ik zeker op de punten van huishouden/verzorging/empathie waag te betwijfelen).

Een andere mogelijke conclusie is dat mannen en vrouwen zich niet even snel aan bepaalde dingen storen. Veel mannen laten allerlei dingen overal liggen, zoals het gereedschap hierboven, maar dat is echt niet omdat een ander dat dan wel opruimt. Vaak is het ook een oprecht niet eraan storen, of iets niet als een probleem ervaren. Is het dan zo dat de vrouw altijd degene moet zijn die dat soort dingen aanstuurt omdat het anders niet gebeurt? Of is de vrouw degene die dat soort dingen aanstuurt terwijl het eigenlijk nog lang niet nodig is?

*edit: quote toegevoegd*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:52

Het is natuurlijk ook wel echt een ding dat mannen vaak beter 'overzicht' hebben en vrouwen meer oog voor detail. Zegmaar de situatie waar een man iets niet kan vinden en de vrouw het hem aangeeft, omdat het recht voor zijn neus lag :+
Dat is verder niet erg ofzo, maar in die situatie zou je dus best kunnen afspreken dat de man beter op gaat letten dat hij na gebruik iets opruimt, zodat het geen irritatie voor beiden op hoeft te leveren. (Voor de vrouw omdat het dan niet in de weg ligt, voor de man omdat hij dan geen klachten krijgt over rondslingerende spullen.)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 13:07

Sinds het boek van Asha ten Broeke vraag ik me altijd af of dit soort situaties aangeboren of aangeleerd zijn. Worden mannen geboren met de eigenschap dat zij meer overzicht hebben of wordt dit hun aangeleerd? Heb hier geen antwoord op hoor, maar dat is wel een vraag wat ik bij veel dingen stel. Nature vs Nurture enzo.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:12

RoosG schreef:
Sinds het boek van Asha ten Broeke vraag ik me altijd af of dit soort situaties aangeboren of aangeleerd zijn. Worden mannen geboren met de eigenschap dat zij meer overzicht hebben of wordt dit hun aangeleerd? Heb hier geen antwoord op hoor, maar dat is wel een vraag wat ik bij veel dingen stel. Nature vs Nurture enzo.

Goeie vraag. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets aangeleerd is. (De bovenstaande situatie dan hè, niet overzicht op bijv de werkvloer.)
Het zou kunnen dat kinderen die meer buiten spelen die eigenschap sneller ontwikkelen? (En dat het aanleer-gedeelte is dat jongens gestimuleerd wordt buiten te gaan spelen terwijl meisjes gaan knutselen ofzoiets.)(Maar ook daarbij kun je je weer afvragen of dat een nature of nurture voorkeur is :D )

Het is heel moeilijk om dat te bepalen natuurlijk, maar ik denk op zich dat een heel groot deel uit nurture bestaat. Zie ook onderstaand filmpje (had ik volgens mij al eens gepost) dat mensen geneigd zijn om baby's speelgoed te geven dat bij hun gender past, zelfs als ze denken dat ze heel open minded zijn en alle kinderen gelijk behandelen. (Negeer even de debiele stemmetjes enzo :+ )

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 14:10

Ja precies, dat is dus precies wat ik bedoel. Asha ten Broeke gaf in haar boek bv ook aan dat jongens meer ruimtelijk inzicht hebben omdat ze met blokken spelen/bouwen. Daardoor is het natuurlijk ook te verklaren dat mannen beter kunnen inparkeren dan vrouwen. (Uitzonderingen zijn er altijd) In die theorie (wat mij heel erg aanstaat overigens, ik herken het namelijk wel heel erg) zijn veel man-vrouw verschillen te verklaren uit aangeleerd gedrag ipv aangeboren gedrag.
Nogmaals, er zijn altijd uitzonderingen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:01

Ik vind het een grappig artikel (over o.a. huishouden) want voordat we tot onze oren in de verbouwing zaten deed manlief grotendeels het huishouden. (nu klust hij en "doe" ik het)

Maar... ik ben wel de kindermanager... en het hele financiële en organisatorische gedeelte. Als ik dit aan manlief voorleg zal hij vast aangeven dat dit mijn deel is omdat we in Duitsland wonen en mijn Duits beter is. Maar ik merk zelf gewoon dat ik dat allemaal sneller oppak dan hem. Hij kan nog geen schoon t-shirt vinden in de kast van mijn kinderen (en ja, de kast is gewoon netjes ingeruimd) ik moet de kleertjes klaar leggen.

Dat heeft niks met voorbeeldfuncties te maken, zijn vader was huisvader (en moeder werkte) Maar heeft misschien ook met mijn eigen controlfreakheid te maken. Want hij kan echt niet bepalen wanneer kleren te vies zijn of geschikt zijn voor op school en zo. Heeft niet door wanneer hij wat mee moet nemen naar de opvang en ik wil niet dat mijn kids iets te kort komen.

Dus wat dat betreft zou ik het zelf ook los moeten laten :Y) Maar lijkt het me ook een stukje nature (of gewoon eigen karaktereigenschap) dat ik dat deel op me neem.

Wat betreft nurture: Ik heb altijd geprobeerd mijn dochter hetzelfde op te voeden als mijn zoons (die overigens jonger zijn) Maar DL heeft altijd een voorliefde gehad voor jurken en roze, wilde poppen en barbies krijgen en vind prinsessen, eenhoorns en elfjes helemaal het einde (dino's ook wel een beetje) Ze speelt regelmatig met haar broertjes (met auto's, lego ed), maar als ze alleen speelt pakt ze vaak toch poppen, barbies en knuffels. Ik heb altijd geprobeerd haar zo neutraal mogelijk op te voeden, maar ze is meer meisje meisje dan mijn zussen waren (ik was/ben meer een tomboy) dus ergens zie ik het als haar natuurlijke drang om haar eigen geslacht te benadrukken, misschien zelfs omdat ze broertjes heeft en dus zich wil distantiëren van haar broertjes.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:42

Wat betreft dingen doen in het huishouden kan ik het aanraden een keer te zoeken naar emotional labor. De podcast Dear Sugars heeft er een goede uitzending over, waarin ze aanhalen dat het niet altijd alleen maar gaat over dingen opruimen of schoonmaken, maar vooral over het management dat in het huishouden zit. Vrouwen zijn vaak verantwoordelijk voor de taakverdeling bijvoorbeeld, waarbij mannen meer opruimen/schoonmaken als het ze gevraagd wordt (en dat betekent niet dat ze het met tegenzin doen of niet willen meehelpen in het huishouden, daar zit een heel groot verschil in).

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:10

Jullie zullen mij dan wel ouderwets vinden, mijn man werkt en ik doe het huishouden. Niks mis mee. Hij doet wel het buiten terrein maar in huis en boodschappen enz doe ik. Wij hebben geen ,,taak verdeling,, gemaakt, het ging vanzelf zo ook toen ik zelf nog halve dagen werkte. Zijn heel gelukkig zo en dat al bijna 25 jaar.
Ik zou er niet aan moeten denken dat dit andersom zou zijn. Hij het huishouden en ik het werk. Ik houd van deze rol verdeling.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:15

Zolang dat een eigen bewuste keus is dan is dat niet ouderwets maar luisteren naar je behoeftes :)