Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:06

Cer schreef:
Ja hoor, kan je gewoon nalezen... je kunt je voorstellen dat ik het een poosje fink benauwd heb gehad..
Maar goed, ik ben verder wel gezond :j
ja reistijd was ook zoiets. na 6mnd werkloosheid is het 'alle banen zijn passend', dus ook voor meer reistijd en/of minder salaris etc.. maar dit is erg offtopic


Ik sta echt met mijn b.. vol tanden...

Maar idd on topic.

Qerty, ik kreeg niet de indruk dat Cer het zo bedoelde :o.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:10

Qerty schreef:
Vind het heel pijnlijk dat deze groep nu massaal wordt weggezet als profiteurs waar we gewoon een lege kazerne of verpleeghuis voor af kunnen huren waar ze uit hun neus kunnen gaan zitten peuteren.

Ja als je dingen zo opvat.... :roll:
zoals jij het nu stelt staat het nergens... waarom lees je dat zo negatief?

Petpa

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:13

Cer schreef:
Qerty schreef:
Vind het heel pijnlijk dat deze groep nu massaal wordt weggezet als profiteurs waar we gewoon een lege kazerne of verpleeghuis voor af kunnen huren waar ze uit hun neus kunnen gaan zitten peuteren.

Ja als je dingen zo opvat.... :roll:
zoals jij het nu stelt staat het nergens... waarom lees je dat zo negatief?


Omdat je negatief schrijft!

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:14

It's all in the eyes of the beholder denk ik want zo vat ik het niet op hoor.

Petpa

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:16

Sees schreef:
It's all in the eyes of the beholder denk ik want zo vat ik het niet op hoor.


Een kazerne of een verpleeghuis afhuren voor wajongers... Ik kan daar niets positiefs aan ontdekken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:16

Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik las het teveel als een soort strafmaatregel, hihi die kazerne triggerde een soort 1984 visioen bij me.
Ik geloof zelf meer in trajecten op de arbeidsmarkt, zeker aangezien sowieso alles wat we al hadden in die richting wat leek op wat jij voorstelt onder het mom van de participatiewet is vernield. (Sociale werkplekken).
Dus verwacht nu eigenlijk dat de politiek zich wat harder in gaat spannen om ook de arbeidsmarkt aan de participatiewet te gaan houden en ik hoop van harte dat ze de 5 procent die ze korten wel besteden aan het subsidieren van arbeidsplekken of begeleiding.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:17

Petpa schreef:
Omdat je negatief schrijft!


"massaal worden weggezet als profiteurs"? mag ik even een voorbeeld van waar dat staat?

Of lees je selectief heen over de berichten waarin ik bv schrijf dat het geld moet naar mensen die het nodig hebben?
Leg me dat eens uit :)

Petpa, wil je dan de quotes eens even goed checken voordat je lelijk gaat doen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:32

Petpa schreef:
Sees schreef:
It's all in the eyes of the beholder denk ik want zo vat ik het niet op hoor.


Een kazerne of een verpleeghuis afhuren voor wajongers... Ik kan daar niets positiefs aan ontdekken.

Benieuwd of ze ook nummers en een uniform krijgen. :)

Als ik me elke dag van 9-5 ergens KON gaan melden dan zou ik wel gaan werken. Ik snap de hele theorie niet achter die opmerking.

Sabri

Berichten: 1405
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:01

Het wordt steeds bizarder. Nu zelfs een soort kazerne met dagelijkse meldplicht voor wajongers. En daarvoor dat wajongers een soort autisten zijn die de pech hadden gelabeld te zijn anders waren ze nog wel normaal geweest. Ik wacht af wat het volgende sappige verhaal over de wajongers wordt! }>

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:43

Ach, volgens de zwager van een vriend van me zijn alle uitkeringstrekkers die geen overduidelijk zware beperking hebben luie aanstellers die gewoon een schop onder hun hol nodig hebben.
Dat je niet in een ander zijn hoofd of leven kunt kijken wordt voor het gemak maar vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:55

Petpa schreef:
Sees schreef:
It's all in the eyes of the beholder denk ik want zo vat ik het niet op hoor.


Een kazerne of een verpleeghuis afhuren voor wajongers... Ik kan daar niets positiefs aan ontdekken.

Ik ook niet hoor.
Ik lees het als een indirecte manier om te insinueren: "ze kunnen echt wel gewoon werken, moet je eens opletten wat er gebeurt als ze elke dag moeten komen opdraven." Borrelpraat.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:07

Begrijp ik het nou goed, je krijg met je Wajong een uitkering van 75% van het minimum loon. Als je dan kan (gedeeltelijk) werken en gaat (gedeeltelijk) werken dan word je salaris nog maar aangevuld naar 70%? Dus voordat je weer op een totaal van 75% wil komen moet je dus behoorlijk wat uren draaien wat de meeste dus niet kunnen?

Dus stel je kreeg Wajong 750 euro (fictief bedrag, fictieve 75%) en je gaat werken wordt dat salaris aangevuld tot een inkomen van 70% wat zou betekenen dat je op een inkomen van 700 euro komt? En mocht je dus boven die 700 euro willen komen moet je dus zoveel werken dat je meer dan 700 euro verdiend? Begrijp ik het zo goed?

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:33

Ja dat is de logica inderdaad. XD Want als je wil proberen om een paar uur te werken (of als de keuringsarts vind dat je dat kan) dan kan je blijkbaar ook meteen zo veel verdienen dat je die 5% er zelf bij kan krijgen.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:30

Dat snap ik dan echt niet...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:10

Ik weet niet precies hoe de berekening gaat want ze doen nogal ingewikkeld als je zelf geld verdiend. Het gaat niet zo eenvoudig dat het gewoon een optelsom is.
Maar volgens het uwv zelf moet je minimaal 20% van het minimumloon binnenhalen om er niks van te merken. Als je dus wel hard je best doet maar gewoon die 20% niet red (zoals met weinig uur of vrijwillgerswerk oid) dan heb je dus gewoon pech. En ik denk dat er best veel wajongers zijn die niet in staat zijn om 20% minimumloon binnen te halen op structurele basis...

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:56

Citaat:
Een kazerne of een verpleeghuis afhuren voor wajongers... Ik kan daar niets positiefs aan ontdekken.

Citaat:
Ik ook niet hoor.
Ik lees het als een indirecte manier om te insinueren: "ze kunnen echt wel gewoon werken, moet je eens opletten wat er gebeurt als ze elke dag moeten komen opdraven." Borrelpraat.


Ik zeg dat helemaal nergens?



Ik kom vanuit een organisatie die werkt met het principe samen 100% . Kan jij vandaag 95%? Dan werkt de begeleiding 5%. Heb je morgen echter een slechte dag, dan doen we het andersom.

Hoe ik het voor mij zou zien is dat daar gewoon verschillende dagbestedings/werkplekken zijn en dat je daar wel heen moet en daar moet zijn, maar dat de werkzaamheden worden aangepast naar wat je op dat moment kan.

Volgens alle theorieën voelen mensen zich vele malen beter bij structuur en een nuttige daginvulling, waarbij ze hun talenten kunnen inzetten.

En voor de een is dat 5% en de ander 75%.
Als ze al het geld uit het UWV halen en hier in stoppen denk ik dat dit mensen gelukkiger maakt en ze makkelijker de overstap naar een reguliere baan maken.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:20

Maar dat is net helemaal wegbezuinigd. Dat was hoe de sociale werkvoorzieningen in elkaar zaten, maar dat is met de participatiewet opgedoekt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:43

Ruitje, als ik elke dag op moet komen draven en in een omgeving met allerlei mensen en prikkels verplicht aanwezig moet gaan zitten zijn
Geloof ik dat je me met een half jaar gillend gek thuis hebt zitten (en dan geef ik een hele positieve raming :=)

Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk :')

Ik zie heel wat meer in individuele trajecten

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:01

Het is verbazingwekkend hoe weinig mensen er reageren op mijn post.

Ik kan natuurlijk niet voor jou individueel spreken Sonja. Maar ik heb gewerkt met gehandicapten met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag, die enorm veel last hadden va prikkels en een lage draagkracht hadden.

Maar allemaal knapten zij hard op van een vaste structuur, zich nuttig voelen en fysiek aan de gang gaan.

En Ja, de ene dag was dat 5% en de andere dag 70% .

Maar als zij in aangepast tempo en in kleine groepen parken kunnen leeg prikken, de dieren van de boerderij kunnen voeren, was kunnen vouwen e.d.

Dan kan iedereen dat toch?

De een in kleine groepen, de ander in grotere.

Maar je wel gewoon elke dag inzetten naar kunnen.

En ik weet zeker, dat als ze al het geld wat ze nu in het UWV en in artsen die mensen moeten beoordelen, hier in stoppen.

Het niet duurder zal zijn voor de samenleving.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:03

Nee dat kan niet iedereen. Verder ga ik er ook niet op in. Vind het maar een nare gedachtengang om zoiets per se voor alle wajongers te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:11

Ik vind het een heel nobel streven ruitje, maar ik denk niet dat zoiets gaat werken.

Simpelweg om het volgende;
Om te kunnen compenseren op zulke dagen zul je dus ook een x aantal werknemers moeten hebben die ‘niets’ mankeren en dus dag in dag uit 100% moeten kunnen inzetten.

En dát zijn nou ook vaak de mensen die dus niet begrijpen waarom een ander zich niet volledig in kan zetten, het oneerlijk of ‘lastig” of ‘irritant’ vinden en tegen elkaar een potje gaan zeuren over ‘die ene die wéér zo weinig kan’.
Dat is overigens geen verwijt, want dat dat gebeurt dat is menselijk en ja, daar betrap ik mezelf, zelfs met m’n ziekte, ook op.

In theorie zouden die mensen dan opknappen van ritme en regelmaat, maar er is veel meer dan alleen ritme en regelmaat...

En ja, thuis kan ik de was opvouwen. In m’n eigen tempo, m’n eigen bubbel en m’n eigen manier. Alleen volgens mij kan ik nergens op die manier een baan vinden. Ik kan ook prima voor m’n eigen kind zorgen, maar dat maakt niet dat ik ineens gastouder kan worden.

Overigens ben ik wel via-via achter wat uitzendbureau’s gekomen die bemiddelen tussen bedrijven en chronisch zieken en dan juíst de chronisch zieken die dus níet door het UWV serieus genomen worden of begeleid worden, dus daar ga ik eens achteraan.

Maar je iedere dag inzetten naar kunnen is een prachtig ideaal beeld, maar waar mensen zijn, ontstaan wrijvingen, discussies en gevoelens van onrechtvaardigheid. En met een werkvloer met alleen maar zieke mensen houd je simpelweg niks draaiend; en zul je dus ook x aantal 100% arbeidsgeschikten neer moeten zetten. En dát is dus wel ook een grote invloed op een arbeidsbeperkte werknemer..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:17

Ruitje, dergelijke werkzaamheden passen misschien bij de doelgroep waar jij mee werkt
Maar de Wajong omvat heel wat meer dan die doelgroep
Mensen die meer in mijn Spectrum vallen ga je met dat soort werkzaamheden in een dergelijke setting daadwerkelijk de put in helpen

persoonlijk zou ik gillend gek worden van de prikkels van het groepsgebeuren en het continu aanpassen aan het niveau van de groepsgenoten
En ja
Ik weet hoe banketstaaf dat klinkt , maar dat is wel wat de praktijk heeft uitgewezen

Wajongers zijn niet als een groep in een bepaalde mal te prakken daarvoor is die groep te divers
Het omvat alles van meervoudig gehandicapt waarbij aangeven van gemoedstoestand al een dagtaak is
Tot een iq van 140 waarbij het feit dat de wereld de versnelling waarin jij denkt niet heeft alleen al tot flinke issues kan leiden

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:32

Sonja_vR schreef:
Ruitje, dergelijke werkzaamheden passen misschien bij de doelgroep waar jij mee werkt
Maar de Wajong omvat heel wat meer dan die doelgroep
Mensen die meer in mijn Spectrum vallen ga je met dat soort werkzaamheden in een dergelijke setting daadwerkelijk de put in helpen

persoonlijk zou ik gillend gek worden van de prikkels van het groepsgebeuren en het continu aanpassen aan het niveau van de groepsgenoten
En ja
Ik weet hoe banketstaaf dat klinkt , maar dat is wel wat de praktijk heeft uitgewezen


Hier idem. Het klinkt zo makkelijk 'zet ze dan in een groep en laat ze dat en dat doen naar eigen vermogen' maar dat is nou net het probleem. :P Ik kan een hoop, maar ik kan slecht omgaan met mensen. Een dag of zelfs een weekend kan tegenwoordig wel, maar daarna is het een week of twee bijslapen en ben ik een zombie door de overprikkeling.

Voorbeeldje: Ik heb tegenwoordig rijles. Een uurtje les kost mij niet alleen de volledige dag qua energie, maar met een beetje pech ook de dag en nacht er voor door de spanning die het oplevert. Niet erg, het is nu eenmaal zo en dan staan de andere dingen op een lager pitje, maar het idee dat je mensen ergens heen kan laten gaan om daar 'werk' te doen is een droombeeld dat niet realistisch is.


Overigens word ik ook wel een beetje ziek (pun not intended) van het idee dat blijkbaar heerst dat Wajongers allemaal alleen maar op bed liggen en op de bank hangen niets te doen. Ik kan en doe van alles. In mijn eigen tempo, in mijn eigen huis/schuur, met mijn eigen handen. Ik hoef niet uit een isolement gehaald te worden, ik hoef niet van buitenaf een ritme opgedrongen te krijgen, en ik hoef ook niet te leren dat je nuttig maken beter voelt dat nietsen.


Waarom niet vragen aan Wajongers hoe het beter zou kunnen?
Ik zou bijvoorbeeld heel gelukkig worden van het terug mogen vallen in de Wajong wanneer werk niet blijkt te kunnen in plaats van het grote risico op 'Je hebt gewerkt dus je kon werken dus je gaat naar de bijstand'. En van mogen proberen te werken zonder gekort te worden omdat je een paar uur hebt geprobeerd te werken. En van het aanpassen van de regels rond het starten van een bedrijfje vanuit de Wajong, wat nu zo veel risico en kosten oplevert dat het zeer onverstandig is.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:45

Hoe het beter zou kunnen is dat wanneer je een uurtje extra werkt het niet voor 2 uur gekort word. Zodat extra werken gestimuleerd word.
Overigens heb ik in december een mail gestuurd naar alle fractievoorzitters en ik heb toevallig na 3 maanden een antwoord gekregen

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:55

Maar als je 1 euro bruto over de loongrens gaat verdienen, wordt je flink gekort op je zorgtoeslag en dat is ook niet eerlijk...

Wellicht is een uur werken niet de impuls om meer te gaan werken om er juist op vooruit te gaan, maar welke baas neemt aan voor 1 uur per week? Minimaal een halve dag lijkt mij, maar eerder 1 dag per week en dan zal het plaatje er anders uit gaan zien..