Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:00

Wia/ww En wajong/bijstand vergelijken is appels net peren vergelijken. WIA en ww zijn namelijk verzekeringen waarvoor premie is betaald.

De wajong en bijstand worden door werkend Nederland betaald omdat we ervoor hebben gekozen als land uit solidariteit. De oude wajong was vreselijk duur en eigenlijk niet te verantwoorden waardoor in 2010 hervormingen zijn doorgevoerd. Er vond toen een versobering plaats.

Met de participatie wet hebben ze de boel nog meer recht willen trekken. Het inkomen van een wajonger wordt rechtgetrokken met de bijstand dus 70% van het minimum loon. Want het zou toch raar zijn als pietje met precies dezelfde beperkingen als Marietje 5% meer krijgt alleen omdat hij voor 2015 een uitkering heeft aangevraagd? En waarom zou iemand met arbeidsbeperkingen meer moeten krijgen dan iemand in de bijstand? Ook die mensen kunnen te maken hebben met medische kosten en daarmee het volledig eigen risico jaarlijks kwijt zijn...

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:10

Balou_k schreef:
Wajong was in januari €1001,92
Hier komt volledig huurtoeslag en zorgverzekering toeslag bij.
€246,- huurtoeslag
€94,- zorgtoeslag

€1341,92

Huis
Paard
Vakantie
Uitjes
Eten en drinken
Gas water licht
Sparen

Is schijnbaar goed mogelijk voor deze jongen. Is toch zo slecht niet..?

Nou doe mij ook maar zo'n Wajong dan! Wat een absurd bedrag zeg!
Als ik naar mijn eigen vaste lasten kijk, houd ik hier van ruim 700 euro over om leuke dingen te doen. Dat bedrag mag ook wel een stukje naar beneden inderdaad. :=

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:11

Een van mijn beste vriendinnen heeft wajong. Zij houdt met haar woning die precies als de mijne is, maar dan huur, en alle toeslagen enzo ongeveer hetzelfde over als ik met mijn kleine koophuis (voormalig sociale huurwoning) en zonder toeslagen.

En dat gun ik haar best, maar ik vind ook dat ze haar arbeidscapaciteiten best kan benutten. Gelukkig vindt ze dat zelf ook en doet ze daar keihard haar best voor, net als ik voor mijn gewone baan.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat je ook wajong krijgt als je thuis woont. Ze heeft zo jaren honderden euro's per maand gespaard...

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:15

topsylover schreef:
Balou_k schreef:
Wajong was in januari €1001,92
Hier komt volledig huurtoeslag en zorgverzekering toeslag bij.
€246,- huurtoeslag
€94,- zorgtoeslag

€1341,92

Huis
Paard
Vakantie
Uitjes
Eten en drinken
Gas water licht
Sparen

Is schijnbaar goed mogelijk voor deze jongen. Is toch zo slecht niet..?

Nou doe mij ook maar zo'n Wajong dan! Wat een absurd bedrag zeg!
Als ik naar mijn eigen vaste lasten kijk, houd ik hier van ruim 700 euro over om leuke dingen te doen. Dat bedrag mag ook wel een stukje naar beneden inderdaad. :=


Neem je dan ook de aandoeningen over? Die leuke dingen doen zal qua kosten misschien haalbaar zijn, maar vaak niet met energie.

Medicatie is ontzettend duur en mensen die chronisch ziek zijn moeten ook veel medicatie zelf (deels) betalen. Daar komt nog bij dat een goedkope maaltijd vaak geen optie is, want dan gaat het lichaam achteruit etc.

Ik vind het kwalijk dat de Wajong nog verder achteruit gaat, deze jongeren hebben er echt niet om gevraagd om thuis te zitten zonder werk of aangepast werk te moeten doen.

Tuurlijk zal er voor iedereen werk gevonden kunnen worden, maar niets is zo onvoorspelbaar als de gezondheid en energielevel van een ziek persoon. Misschien kan ts een week 40 uur normaal werk doen... Maar moet ze vervolgens 6 weken bijkomen en heeft ze veel pijn.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:26

StonedRomy schreef:
Neem je dan ook de aandoeningen over? Die leuke dingen doen zal qua kosten misschien haalbaar zijn, maar vaak niet met energie.

Medicatie is ontzettend duur en mensen die chronisch ziek zijn moeten ook veel medicatie zelf (deels) betalen. Daar komt nog bij dat een goedkope maaltijd vaak geen optie is, want dan gaat het lichaam achteruit etc.

Ik vind het kwalijk dat de Wajong nog verder achteruit gaat, deze jongeren hebben er echt niet om gevraagd om thuis te zitten zonder werk of aangepast werk te moeten doen.

Tuurlijk zal er voor iedereen werk gevonden kunnen worden, maar niets is zo onvoorspelbaar als de gezondheid en energielevel van een ziek persoon. Misschien kan ts een week 40 uur normaal werk doen... Maar moet ze vervolgens 6 weken bijkomen en heeft ze veel pijn.


Nou mijn leven als gezond persoon is al niet zo fantastisch met een zware jeugd, depressies en elke dag enorm veel pijn aan mijn lichaam. Dus heel veel zal er niet veranderen. :Y)
Ik snap wel dat het zwaar is om met beperkingen te zitten, maar 700 euro is wel HEEL erg veel compensatie. Er zijn duizenden 'normale' mensen die ook gezondheidszorg nodig hebben maar het simpelweg niet kunnen betalen omdat ze geen rooie cent overhouden van hun minimumloonbaantje (waarbij ze hun lichaam kapot werken waardoor ze nog meer zorg nodig hebben maar niet kunnen betalen etc).

Een kennis van mij kreeg 700 euro PGB in de maand om zijn licht beperkte neefje 2x 2 uurtjes mee op pad te nemen. Dan is het logisch dat de weerstand groeit onder de mensen die keihard moeten werken voor die centjes.

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:32

Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:35

topsylover schreef:
StonedRomy schreef:
Neem je dan ook de aandoeningen over? Die leuke dingen doen zal qua kosten misschien haalbaar zijn, maar vaak niet met energie.

Medicatie is ontzettend duur en mensen die chronisch ziek zijn moeten ook veel medicatie zelf (deels) betalen. Daar komt nog bij dat een goedkope maaltijd vaak geen optie is, want dan gaat het lichaam achteruit etc.

Ik vind het kwalijk dat de Wajong nog verder achteruit gaat, deze jongeren hebben er echt niet om gevraagd om thuis te zitten zonder werk of aangepast werk te moeten doen.

Tuurlijk zal er voor iedereen werk gevonden kunnen worden, maar niets is zo onvoorspelbaar als de gezondheid en energielevel van een ziek persoon. Misschien kan ts een week 40 uur normaal werk doen... Maar moet ze vervolgens 6 weken bijkomen en heeft ze veel pijn.


Nou mijn leven als gezond persoon is al niet zo fantastisch met een zware jeugd, depressies en elke dag enorm veel pijn aan mijn lichaam. Dus heel veel zal er niet veranderen. :Y)
Ik snap wel dat het zwaar is om met beperkingen te zitten, maar 700 euro is wel HEEL erg veel compensatie. Er zijn duizenden 'normale' mensen die ook gezondheidszorg nodig hebben maar het simpelweg niet kunnen betalen omdat ze geen rooie cent overhouden van hun minimumloonbaantje (waarbij ze hun lichaam kapot werken waardoor ze nog meer zorg nodig hebben maar niet kunnen betalen etc).

Een kennis van mij kreeg 700 euro PGB in de maand om zijn licht beperkte neefje 2x 2 uurtjes mee op pad te nemen. Dan is het logisch dat de weerstand groeit onder de mensen die keihard moeten werken voor die centjes.


Allereerst wil ik jou dan ook veel sterkte wensen! Ben alleen vrij allergisch geworden door de jaren heen als het over de uitspraak ' ja, dan wil ik ook wel chronisch ziek zijn!' Gaat.

700 PGB krijgen voor 4 uur werk is iets wat ook ik niet normaal vind hoor. Maar PGB is een hele andere discussie. Veel ouders die daardoor een ' bedrijfje ' zijn gaan runnen en ' personeel' hadden.

Ook dat er mensen zonder Wajong veel problemen hebben is bekend, maar ze kunnen dan een keuring ondergaan om te kijken of ze in aanmerking komen voor Wajong.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:36

Zo ken ik iemand die momenteel ook Wajong krijgt vanwege autisme. Hij kan prima werken (is een tijdje chauffeur van een taxibusje geweest) maar kiest ervoor om dit niet te doen 'omdat Wajong geld makkelijk te krijgen is, dus waarom zou ik de moeite doen om te gaan werken' aldus zijn woorden.
Van mij mag hij per direct een herkeuring krijgen. Ik ben benieuwd of ze dan zo streng zijn om hem flink te korten of gewoon geen Wajong meer te geven.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-02-18 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:39

Balou_k schreef:
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.


Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:44

Ik vind dat mensen zonder wajong ook een goede basis mogen hebben. Want er zijn inderdaad genoeg mensen die het zwaar hebben maar geen toegang tot de wajong hebben, en dan is het nog veel ingewikkelder met bijstand of flexwerk of jezelf helemaal uitputten in het werk.

Het lijkt me vooral een reden om het beter te maken voor iedereen, niet om het elkaar moeilijker te maken totdat we allemaal op hetzelfde niveau van niet-gelukkig zijn zitten. Dus niet een verlaging van de wajong, maar een verbetering ook van de positie van mensen zonder wajong.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:46

We hebben hier in Nl veel te veel cultuur van 'handje ophouden'. Natuurlijk is het vreselijk als je buiten je schuld om niet kunt werken maar je teert wel op de zakken van de samenleving. Het moet allemaal betaalbaar blijven dus ik begrijp best dat er maatregelen genomen worden om alle sociale voorzieningen in stand te kunnen houden.
Dus bedenk ook maar dat je in andere landen (en purny dat weet jij met je bezoeken aan de USA maar al te goed ) veel slechter af geweest was.

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:49

Floriske schreef:
Balou_k schreef:
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.


Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.


Fijn dat jij vindt dat mijn man met gecompliceerde PTSS en een chronisch geblesseerde schouder lang niet zo slecht is als de Wajongers. Want Tjah, hij heeft geen Wajong, maar is militair, en dat is dus lang niet zo erg natuurlijk. :n

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:51

Fitzroy schreef:
We hebben hier in Nl veel te veel cultuur van 'handje ophouden'. Natuurlijk is het vreselijk als je buiten je schuld om niet kunt werken maar je teert wel op de zakken van de samenleving. Het moet allemaal betaalbaar blijven dus ik begrijp best dat er maatregelen genomen worden om alle sociale voorzieningen in stand te kunnen houden.
Dus bedenk ook maar dat je in andere landen (en purny dat weet jij met je bezoeken aan de USA maar al te goed ) veel slechter af geweest was.

Tuurlijk, ik ben ook niet ondankbaar hoor, maar het is en blijft een strafkorting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:53

Waarom wil iedereen het toch altijd slechter hebben dan een ander? Waarom kan andermans ellende niet erkend worden zonder dat er angst is om zelf tekort te komen aan erkenning?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:54

purny schreef:
Fitzroy schreef:
We hebben hier in Nl veel te veel cultuur van 'handje ophouden'. Natuurlijk is het vreselijk als je buiten je schuld om niet kunt werken maar je teert wel op de zakken van de samenleving. Het moet allemaal betaalbaar blijven dus ik begrijp best dat er maatregelen genomen worden om alle sociale voorzieningen in stand te kunnen houden.
Dus bedenk ook maar dat je in andere landen (en purny dat weet jij met je bezoeken aan de USA maar al te goed ) veel slechter af geweest was.

Tuurlijk, ik ben ook niet ondankbaar hoor, maar het is en blijft een strafkorting.


Nee, het is en blijft een manier om alle zorg en uitkeringen betaalbaar te houden zodat er meer mensen van kunnen profiteren die het nodig hebben :)

En het is enorm poedersuiker dat het jou treft, maar om alles op te blijven brengen zijn kortingen echt nodig helaas...

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:55

Ik heb juist het idee dat de cultuur van goede sociale voorzieningen ons land zo rijk en over het algemeen aardig leuk hebben gemaakt. Dat het slechter kan, jazeker. Des te meer reden om het niet te doen, toch?

We kunnen de sociale voorzieningen overigens best in stand houden hoor. Sterker nog: een simpeler, deugdelijker systeem is waarschijnlijk goedkoper want de gigantische bureaucratie die er nu mee gepaard gaan zijn bepaald duur.
Maar er zijn natuurlijk wel een paar dingen waar we dan over na zouden moeten denken: bv niet zomaar miljarden weggeven aan multinationals, meer werk maken van grootschalige belastingontwijking, echt grote vermogens en echt hoge inkomens een klein beetje meer belasten (niet eens veel) en de ontwijkroutes door ingewikkelde tijdelijke constructies beperken, iets meer grenzen stellen aan de hoogste salarissen in publieke functies.

Dan kunnen we een prima basis leggen voor iedereen hier in Nederland, en volgens mij worden we daar allemaal gelukkiger van, en misschien dat er dan ook wat minder rancune is waarbij iedereen vooral kijkt naar wat een ander krijgt wat Niet Eerlijk is.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:01

Floriske schreef:
Balou_k schreef:
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.


Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.


Wederom appels met peren vergelijken. Ook de ziektewet is een verzekering (als er geen werkgever meer in beeld is).

En nu gaan mensen met soortgelijke klachten als de wajongeren de bijstand in. Weliswaar met een stickertje (doelgroepen register bijvoorbeeld) maar ook met een inkomen van 70%. Dus als iemand wil ageren hierop zou het moeten gaan over dat mensen met ziekte of gebrek recht hebben op meer inkomen dan iemand die dat niet heeft. Dat is naar mijn idee de echte discussie.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:06

eva92 schreef:
Citaat:
Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Wel langs alle kanten begeleiding, dagbesteding en vrijwilligerswerk.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)
[/te][


Ik reageer alleen op de reactie over kunnen sparen en de "riante situatie" die iemand hier denkt te menen over afgekeurden.
Wel knap van 980€ per maand kunnen sparen als je ziek bent. Laat staan een knol.

Duurdere zorgverzekering, meer zorg/therapie kosten, dieet etc. Dan hoop je voor 400€ te kunnen wonen (560€ huur met 160€ huurtoeslag is ongv 400€). Beetje aanvullende verzekering is minimaal 150. Eten 200€. Hou je nog 230€ over voor al je verdere vaste lasten als water, elektra, tv, telefoon, andere verzekeringen, kleding, huishoudelijke spullen, therapie/therapeut/alternatieve geneeswijzen, huisdier?, auto?, OV? eigen risico 385€, WMO huishoudhulp eigen bijdrage etc..
Mocht er dan 80 € nog extra af gaan... (buiten de vraag of dat terecht of onterecht is).


Aan de hand hiervan wil ik toch reageren. Ik ben helemaal eens met de herkeuring, ken genoeg mensen die echt hun voordeel eruit halen.

Maar waar ik vooral een beetje boos om word dat jullie denken meer kosten te hebben. Mijn man en ik werken allebei erg hard en hebben samen een leuk salaris. Wij kunnen nog geen huis kopen ivm geen vast contract. Wij huren hier in de buurt aardig goedkoop.. 900ex per maand. Krijgen geen huurtoeslag. Ik heb ook een hoog pakket aan zorgverzekering ivm fysio en tandarts. Ik krijg geen zorg toeslag. 385 euro eigen risico zijn wij samen ook wel kwijt. Dus bijna 800 euro per jaar. Wij doen nooit gekke dingen en moeten echt kei en kei hard werken om geld te kunnen sparen. Af en toe met een gelukje op het werk kunnen we wat leuks doen. Maar wij onderhouden liever onze pony dan zelf op vakantie te gaan. Ik ben zelf momenteel zwanger en helaas door lichamelijke klachten ben Ik in de ziektewet gekomen. Mijn contract werd tussendoor ook niet verlengd. Ja ik krijg 100% van mijn loon van het afgelopen jaar. Dit zal.na 10 weken zwangerschap verlof ook gekort worden naar 70%. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen .. maar wat ik het kromme vind ik verdien nu meer dan dat ik straks aan het werk Ga! Dus ik vind wij dat wij het super goed hebben in Nederland.. we krijgen geld. In veel.andere landen heb je pech. Krijg je niks noppes nada. Hier kan je nog een huis huren al krijg je een wajong uitkering.. kan je nog zelf eten kopen! Denk eerst eens na hoe goed je het eigenlijk hebt voordat je gaat schreeuwen dat je bestolen word. Wij Nederlanders zijn verwent!


Ik denk dat je het verkeerd opvat.
Ik benadrukte met mijn post dat in de Wajong zitten geen luizenleven is met sparen, vakanties en een paard. Iets wat een voorganger aangaf over een wajonger in haar kennissenkring.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:13

Ik ben volgens mijn artsen chronisch ziek, volgens de wet/werkgevers niet.
Ooit lang geleden heb ik eens gevraagd of afkeuren een optie was. Dat was het niet.... dus dan maar zelf terug in uren en i.p.v. fulltime parttime gaan werken...
Kon geen enkele baan houden ivm mijn boven gemiddeld verzuim.
Uiteindelijk voor mezelf begonnen en dat gaat goed.
Maar: voor mij is er geen vangnet...
Mijn man heeft een goede baan, gelukkig. Ik heb daardoor nergens recht op, geen enkele subsidie... prima, we hebben het niet nodig.
Maar oh oh als er eens wat gebeurt en ik wordt arbeidsongeschikt.... dan heb ik niks....
Ja, daar kan ik me voor verzekeren, maar dat is niet te betalen....
Chronisch ziek zijn is ruk, absoluut! Maar wees blij dat je in Nederland woont waar er een vangnet voor je is...

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:21

Mojito schreef:
Waarom wil iedereen het toch altijd slechter hebben dan een ander? Waarom kan andermans ellende niet erkend worden zonder dat er angst is om zelf tekort te komen aan erkenning?


Exact.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:25

Fitzroy schreef:
We hebben hier in Nl veel te veel cultuur van 'handje ophouden'. Natuurlijk is het vreselijk als je buiten je schuld om niet kunt werken maar je teert wel op de zakken van de samenleving. Het moet allemaal betaalbaar blijven dus ik begrijp best dat er maatregelen genomen worden om alle sociale voorzieningen in stand te kunnen houden.
Dus bedenk ook maar dat je in andere landen (en purny dat weet jij met je bezoeken aan de USA maar al te goed ) veel slechter af geweest was.



Natuurlijk moet het betaalbaar blijven er is toch iemand die bijvoirbeeld de afschaffing van de dividend belasting moet betalen en dan pakken we dat maar bij de meest kwetsbare mensen weg want dat gaat nu eenmaal het makkelijkste.

Uiteindelijk wordt ook de werkende Nederlander keihard gepakt hoor alleen als je vanaf 100.000 per jaar verdiend zit je bij de VVD wel goed. De rijjken worden steeds rijker en de armen worden steeds armer.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:27

LadyMadonna schreef:
Ik ben volgens mijn artsen chronisch ziek, volgens de wet/werkgevers niet.
Ooit lang geleden heb ik eens gevraagd of afkeuren een optie was. Dat was het niet.... dus dan maar zelf terug in uren en i.p.v. fulltime parttime gaan werken...
Kon geen enkele baan houden ivm mijn boven gemiddeld verzuim.
Uiteindelijk voor mezelf begonnen en dat gaat goed.
Maar: voor mij is er geen vangnet...
Mijn man heeft een goede baan, gelukkig. Ik heb daardoor nergens recht op, geen enkele subsidie... prima, we hebben het niet nodig.
Maar oh oh als er eens wat gebeurt en ik wordt arbeidsongeschikt.... dan heb ik niks....
Ja, daar kan ik me voor verzekeren, maar dat is niet te betalen....
Chronisch ziek zijn is ruk, absoluut! Maar wees blij dat je in Nederland woont waar er een vangnet voor je is...


Heb je dat goed uitgezocht, aov bedoel Ik? Het is nu echt veel goedkoper dan vroeger (toen het nog verplicht was als zelfstandige) en niet meer 5 tot 10 keer de premie die een werknemer moet betalen... Hoor dat argument nog steeds heel veel maar, afhankelijk van uitzonderingen en beroepsgroep is het niet extreem veel duurder dan de premie op loon.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:28

En de mensen die daar tussenin zitten.... die worden vergeten... want “die redden zich wel”....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:36

Ja rytir, ik ben een kleine ondernemer (omdat ik niet fulltime kan werken), ik heb geen maandinkomen van een paar duizend euro...
€50 Pm betaal je maar zo...

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:42

Naar mijn idee zijn er echt ontzettend veel wajongers die het gewoon vertikken om te werken omdat het geld nu ‘aan komt waaien’ neem het voorbeeld wat hierboven gezegd werd, 1361 euro (geloof ik)
Mijn briend werkt 40 uur per week en verdient dst niet hoor, en hij werkt zichzelf ook nog eens kapot (rugklachten). Als we samen zouden gaan wonen valt er ook niks meer te sparen...