Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:44

Dat uitspelen tegen elkaar van mensen die uiteindelijk allemaal nogal aan het worstelen zijn om alle ballen in de lucht te houden vind ik nog wel het droevigst. Het geld dat op de wajong bespaard wordt door die rare korting (ALS het al een besparing zou zijn, want dat is maar zeer de vraag met alle bureaucratie en dus ook de gevolgen als mensen bv daardoor in de schulden of in de zorg terugkomen) gaat niet naar de militairen met PTSS, niet naar ZZP'ers die ook gezondheidsklachten hebben, niet naar de mensen die een baan hebben rond het minimuminkomen, en niet naar een woningmarkt waar mensen betaalbaar kunnen huren (of kopen.)

(Zoals het geld dat bespaard werd met het afschaffen van de stufi niet naar beter onderwijs is gegaan, en het geld van de premieverhogingen en eigen risicoverhogingen niet leidt tot kortere wachtlijsten.)

Er profiteren wel mensen van, maar dat zijn niet de mensen die hier reageren.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:57

Tja die Participatiewet was de oplossing. Wat ik om mij heen zie gebeuren is dat mensen veel geld verdienen aan andermans leed en dan in de meest brede zin van het woord. En dan bedoel al die outplacement trajecten, klantadviseurs en meer van dat soort beroepen. De mensen die er naast zijn gezet vanwege leeftijd of ziekte worden in een steeds onmogelijker positie gebracht. Nog meer regeltjes moeten dat voorkomen met als gevolg dat een baan in de lagere loonschalen niets meer oplevert dan een uitkering. De motivatie om een baan voor een uitkering in te ruilen alleen maar minder wordt en degenen die echt niet meer kunnen werken aan alle kanten uitgeknepen worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:29

Morganlefay schreef:
Tja die Participatiewet was de oplossing. Wat ik om mij heen zie gebeuren is dat mensen veel geld verdienen aan andermans leed en dan in de meest brede zin van het woord. En dan bedoel al die outplacement trajecten, klantadviseurs en meer van dat soort beroepen. De mensen die er naast zijn gezet vanwege leeftijd of ziekte worden in een steeds onmogelijker positie gebracht. Nog meer regeltjes moeten dat voorkomen met als gevolg dat een baan in de lagere loonschalen niets meer oplevert dan een uitkering. De motivatie om een baan voor een uitkering in te ruilen alleen maar minder wordt en degenen die echt niet meer kunnen werken aan alle kanten uitgeknepen worden.


Ze roepen altijd iedereen aan het werk alleen ze gaan er aan voorbij dat er veel te weinig banen zijn en voor de banen die er wel zijn zitten werkgevers echt niet te wachten op mensen met een beperking. Zonder de mensen in de wajong is er al genoeg werkloosheid.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:33

Ik denk dat we blij mogen zijn dat er überhaupt iets is... en nog een fors bedrag ook!

Naast mijn fulltime studie heb ik altijd 20-25 uur per week gewerkt. Dus naast 6 dagen stage van 7.30-17.00... en dan had ik nog niet de helft van dit. Stufi is bij lange na niet genoeg, bovendien is dat allemaal een lening, dus dat moet ik straks nog terugbetalen.

Waar ik dan dus echt niet tegen kan, zijn de mensen die kunnen werken, maar het vertikken omdat ze nu meer krijgen. Die mensen moeten mijns inziens dan teruggeschroefd worden naar bijstandsniveau.

Ik ben momenteel aan het afstuderen, dus ik woon noodgedwongen thuis. Stufi heb ik niet meer, raakte mijn bijbaan kwijt. Ik werk nu drie dagen per week, en ben de overige 4 dagen aan het afstuderen. Ik verdien ongeveer de helft van de Wajong, en daarvan betaal ik 450 euro aan kost en inwoning. Na de verzekeringen etc blijft er bizar weinig over. Maar ik kan dus niet op mezelf wonen, want ik heb geen recht op bijstand, en ik kan niet genoeg werken icm afstuderen om het te betalen.

Dus ik leen maximaal, gezien het feit dat dat rente vrij is. En dan zie ik later wel met terugbetalen.

Maar ik vind het geklaag over zulke bedragen soms erg irritant. Ik ken meerdere mensen die niet werken, wel paarden hebben en allerlei leuke dingen kunnen doen, maar werken ho maar. Ze krijgen nu meer geld, dus waarom zouden ze?


Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die wel willen werken, maar niet kunnen. Maar de rotte appels moeten uit de fruitmand, zodat de mensen die echt niet kunnen gewoon een normaal bedrag kunnen krijgen. Want ik sta nu ook te werken voor de luie donders... ik wil best werken voor de hulpbehoevenden, maar niet voor de mensen die het simpelweg vertikken.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 08-02-18 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:33

Shadow0 schreef:
Dat uitspelen tegen elkaar van mensen die uiteindelijk allemaal nogal aan het worstelen zijn om alle ballen in de lucht te houden vind ik nog wel het droevigst. Het geld dat op de wajong bespaard wordt door die rare korting (ALS het al een besparing zou zijn, want dat is maar zeer de vraag met alle bureaucratie en dus ook de gevolgen als mensen bv daardoor in de schulden of in de zorg terugkomen) gaat niet naar de militairen met PTSS, niet naar ZZP'ers die ook gezondheidsklachten hebben, niet naar de mensen die een baan hebben rond het minimuminkomen, en niet naar een woningmarkt waar mensen betaalbaar kunnen huren (of kopen.)



Verdeel en heers dat is al een eeuwenoude tactiek binnen de politiek en werkt nog altijd uitstekend. Helaas hebben de meeste burgers niet door dat we allemaal in het zelfde schuitje zitten en dat we allemaal moeten inleveren om de diepe zakken van een klein aantal grootverdieners te vullen.

Zoolgangster

Berichten: 9624
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:49

MirandaDvG schreef:
Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.

Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.

Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.

En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.

En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.

Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.


De mensen die Wajong krijgen mogen sowieso dankbaar zijn dat ze dat krijgen... ik ken iemand met (onder andere) niet-aangeboren hersenletsel, waarmee hij eerder zéker in aanmerking zou komen voor Wajong, maar buiten de boot valt door de nieuwe strengere eisen... zijn gezondheidstoestand is dusdanig dat hij niet onbegeleid mag reizen, uiteraard niet mag autorijden, maar fietsen kan dus ook al niet meer, er zijn dagen dat hij tientallen keren per dag een epilepsie-of PNES aanval heeft...

Hij zou wìllen dat hij in staat was om bijvoorbeeld kranten te bezorgen...

Ik vind het wrang te bedenken dat andere mensen, die wèl kunnen werken èn Wajong krijgen, blijkbaar te belabberd zijn om een paar uurtjes per week te werken voor hun uitkering en dus maar helemaal niet aan werken beginnen...
Ja hallo, als iedereen op zijn gat gaat zitten voor gratis geld, kan er binnenkort helemaal geen uitkering meer betaald worden, en/of gaat werkend Nederland eisen dat de uitkeringen nog meer gekort worden, heeft iets te maken met "maatschappelijk draagvlak"...

Zelf werk ik terwijl ik iets heb dat eruit ziet als Bechterew, volgens de reumatoloog... ik mis alleen de erbij horende factor, maar dat missen 10% van de "officiële" Bechterew patienten ook... ik kan niet fulltime werken, val tussen de mazen van de wettelijke regelingen door, maar probeer uit alle macht zo lang mogelijk uit de bijstand te blijven door zuinig te leven en te zorgen dat ik fysiek zo goed mogelijk getraind ben om het parttime werk dat ik heb vol te houden en de uren uit te breiden.
En ik ben dankbaar dat ik tenminste nog kàn werken.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:12

Balou_k schreef:
Floriske schreef:
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.


Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.


Fijn dat jij vindt dat mijn man met gecompliceerde PTSS en een chronisch geblesseerde schouder lang niet zo slecht is als de Wajongers. Want Tjah, hij heeft geen Wajong, maar is militair, en dat is dus lang niet zo erg natuurlijk. :n[/quote]
Ik wijs even op het dikgedrukte stuk. En aangezien je in de ziektewet niet minder dan het minimumloon kunt krijgen, is dat fiancieel ook beter dan de wajong.


Verder had nog iemand het over het verschil tussen voorziening en vangnet? Maar ik begrijp dat verschil niet zo. Waarom zou je iemand in de wajong, die WEL werkt, meer korten dan iemand in de wajong die NIET werkt?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:36

Omdat die werkende persoon inkomen uit werk heeft...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:46

Ik snap het niet zo helemaal meer met die quotes, maar iemand met inkomen uit werk naast zijn uitkering wordt niet gekort, maar gewoon minder aangevuld.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:58

Citaat:
Waar ik dan dus echt niet tegen kan, zijn de mensen die kunnen werken, maar het vertikken omdat ze nu meer krijgen. Die mensen moeten mijns inziens dan teruggeschroefd worden naar bijstandsniveau.


Die mensen zitten al op Bijstandsniveau.
Helaas is voor een flinke groep mensen het door al die regeltjes geen optie/oplossing om te gaan werken
Want lonen om van te leven=meer dan Bijstandsnivo qua betaling is er niet bij.
Vaak worden ze gestraft als ze gaan werken doordat ze door allerlei regeltjes en regelingen per saldo net zo veel overhouden dan met Bijstand. Dan heb ik het nog niet eens over de energie die het kost om alles te regelen.
Verder als ze gebruik maken van Toeslagen en gaan halverwege het jaar werken gaan de Toeslagen eraf en houden ze per saldo onder het Bijstandsniveau en komen dan van de regen inde drup.

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:09

Kahawa schreef:
Ik snap het niet zo helemaal meer met die quotes, maar iemand met inkomen uit werk naast zijn uitkering wordt niet gekort, maar gewoon minder aangevuld.

Maar wel met 70 euro bruto minder per maand. En die 50 euro netto is net de boodschappen of paardrijden om enigszins te ontspannen.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:11

loriske schreef:
Balou_k schreef:
[qe="Floriske"]
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.

Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.


Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.


Fijn dat jij vindt dat mijn man met gecompliceerde PTSS en een chronisch geblesseerde schouder lang niet zo slecht is als de Wajongers. Want Tjah, hij heeft geen Wajong, maar is militair, en dat is dus lang niet zo erg natuurlijk. :n[/quote]
Ik wijs even op het dikgedrukte stuk. En aangezien je in de ziektewet niet minder dan het minimumloon kunt krijgen, is dat fiancieel ook beter dan de wajong.


Verder had nog iemand het over het verschil tussen voorziening en vangnet? Maar ik begrijp dat verschil niet zo. Waarom zou je iemand in de wajong, die WEL werkt, meer korten dan iemand in de wajong die NIET werkt?[/quote]

Mijn man is niet tijdelijk ziek. Deze gecompliceerde PTSS is voor het leven, net zoals de chronische schouderblessure.
Daarnaast zit hij ook niet in de ziektewet.

Hij is 80% - 100% afgekeurd, maar weigert hiernaar te leven. :j

Dat heeft niet perse met aandoeningen of ziektes te maken, maar met persoonlijkheid. En hier ga ik het bij laten.

Edit: natuurlijk is dit een topje van de ijsberg. Er zijn veel, heel veel mensen met mentale en/of fysieke klachten die daardoor nooit 100% kunnen functioneren. Dan moet je het echt op karakter doen.

Dat je baalt dat je minder hebt dan iemand die werkt? Dat je baalt, omdat je vind dat je minder krijgt dan je verdient? Kom op zeg, wees blij dat er voorzieningen voor zijn. :j

Ik ken meerdere mensen die (zwart) werken naast hun Wajong, maar nee hoor, werken voor een baas kunnen ze niet.

Niemand is gelijk, voor de een gaat bovenstaande op en voor een ander echt niet.

Maar met de Wajong kan je prima leven, immers heb je ook geen brandstofkosten naar werk. Geen extra verzekeringen nodig voor werk. Geen bedrijfskledij, extra studie, cursussen, geen gemiste vakantiedagen etc.
Want ook de mensen die werken hebben veel eigen bijdrages, juist omdat ze werken. ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:22

antje_vip schreef:
Breek me de bek niet open over UWV. :\ Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.


ja, Drama!. zo zijn de regels,je kunt er beter maar niets mee van doen krijgen heb ook al 5 jaar gezeur!

En het bovenstaande stukje is ook zo herkenbaar na 5 jaar dokteren is er wel een diagnose niet 1 maar 2, een is een bekende ziekte en de 2e is super zeldzaam....en dan krijg je nog het antwoord ach hier zult u niet aan overlijden kanker is erger.Nee ruilen hoeft niet ieder het zijne, maar ook hier kan je gewoon aan doodgaan en het staat bekend dat het leid tot een leidensweg met invaliditijd tot gevolg Waar moet je dan blij om zijn 8)7
Laatst bijgewerkt door kwita op 09-02-18 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:23

kwita schreef:
antje_vip schreef:
Breek me de bek niet open over UWV. :\ Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.


ja, Drama!. zo zijn de regels,je kunt er beter maar niets mee van doen krijgen heb ook al 5 jaar gezeur!


Normaliter werkt je loon aanvullend op de uitkering. Dus:
Je krijgt 70% in plaats 75%
Je loon vult dat weer aan tot 75%

Al wat meer komt aan salaris gaat van de uitkering af.

Niet meer als normaal.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:30

Wat betreft het bijverdienen.

Iemand krijgt €1000,/ Wajong
Zorg, huur toeslag €350
(Alleenstaande ouder krijgt uiteraard meer?

Dan gaat iemand werken, en dan verdienen ze nog eens €500,/

Dan kom je uit op €1850,-
Dat is meer dan iemand met het minimumloon.

Het is niet meer dan normaal dat als je een uitkering ontvangt en je kan erbij werken dat je dat niet als plus plus plus moet zien. Maar als eventuele reïntegratie. Het zou helemaal mooi zijn om je uitkering te behouden en daarboven op je salaris te krijgen. Dat zouden we allemaal wel willen. :')

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:36

Nee Balou. Alles wat je werkt word gekort en daarna aangevuld door uwv.
Mijn contract is 13 uur per week. Dit word qua salaris berekend en het overige word aangevuld door het uwv. Dus als ik 350 euro zou krijgen, krijg ik 650 euro van uwv.
Nu met de griepgolf kan ik niet extra werken. Omdat m'n uitkering per 3 maanden berekend word. Werk ik bijvoorbeeld een paar weken 26 uur per week dan word ik over 3 maanden gekort.
Was het maar zo dat ik 1800 kreeg. Had ik een beter leven dan ik nu heb :+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:37

Balou, ik heb het stukje aangevuld... het gaat niet om het niet meer dan normaal verhaal Maar om het gezeur en de ellende die het uwv aanricht.... mijn vooruitzichten zijn echt niet leuk, oh ja dan krijg ik 100% , maar ik heb wel een jong gezin die dus een invalide zullen krijgen in hun midden met alle gevolgen van dien tot aan de dood ( dat heet progressieve ziekte).Maar hee ik heb geen kanker ,nee maar ik wilde dat ik gewoon net als iedereen naar mijn werk kon ik mis het enorm en ik hield van mijn werk. Ja dat is een slag mensen die er ook zijn maar je wordt dus over een kam geschoren met aanstellerig en lui zolang er geen diagnose is, is die er wel dan moet je maar blij zijn want kanker en aids zijn erger ......daar kun je veel chronisch zieken erg mee kwetsen. Regels zijn regels Maar mensen zijn uniek de een heeft dit en kan nog jaren mee en de ander dat en die is zo klaar dat is het leven!

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:42

Precies kwita. Wij wajongers en uitkeringsgerechtigden worden schijnbaar door de maatschappij weggezet als lui, profiteurs en we zitten voor onze lol in een uitkering. Terwijl er heel veel wajongers willen werken maar gewoon niet kunnen.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:56

Ik ga me verder niet in de discussie mengen, maar één ding moet ik wel even kwijt: ga hier geen bruto en netto door elkaar halen, dan wordt een uitkering inderdaad wel érg hoog. Ik heb tot deze maand een volledige Wajong gekregen en kreeg echt geen bedrag met drie nullen, zeker de laatste van januari niet.
Met ingang van februari heb ik een contract gekregen, waarbij ik van harte hoop en keihard mijn best doe dat ik het deze keer wel kan volhouden. Een eerdere baan kon ik helaas niet volhouden, wat overigens niet echt goed is voor je hele zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Ik heb een opleiding gedaan en had te maken met de volgende regels: DUO ziet een uitkering als inkomsten, UWV ziet(zag) DUO niet als inkomsten. In mijn geval had dat als resultaat dat ik aan het einde van het jaar drie maanden lang geen stufi kreeg, toen moest ik van mijn uitkering ineens de volle mep aan reiskosten betalen, drie maanden lang. Toen was ik érg blij met een financieel vangnet, want ik redde het alleen niet.
Saillant detail: die opleiding heb ik niet af kunnen maken, het werd me teveel.

Ergens hierboven las ik het voorbeeld van iemand die met een Wajong een paard onderhield, vind ik oprecht knap! Ik wil graag weten wat ik verkeerd doe :Y)

Ooit kom ik helemaal uit de Wajong, daar ben ik van overtuigd!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:57

Toen ik vanuit de WW een eigen bedrijf wilde starten was het ook drama hoor... als ik bij wijze van twee uurtjes visitekaartjes uit ging delen in de stad moest kk dat opgeven en zou ik twee uur gekort worden... ondanks dat je daar niet direct inkomen van hebt...

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:02

Op mijn 18e werd ik 80 tot 100% afgekeurd. Nu heeft er iemand naar mijn dossier gekeken en word ik gekort en zeggen ze dat ik wel kan werken.

Het is maar 80,- wat ik gekort ben, maar door sie 80,- kom ik niet meer rond. Ik heb geluk dat mijn man kan bijschieten.

Ik vind het niet fijn. Ze hadden dan vanaf het begin strenger moeten zijn met wajong geven ipv nu bijna iedereen korten en toch aan het werk sturen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:07

purny schreef:
Precies kwita. Wij wajongers en uitkeringsgerechtigden worden schijnbaar door de maatschappij weggezet als lui, profiteurs en we zitten voor onze lol in een uitkering. Terwijl er heel veel wajongers willen werken maar gewoon niet kunnen.

Deze topics lopen allemaal hetzelfde. :) Uiteindelijk komt het hier op neer en ik vrees dat dat een heel accuraat beeld is van de maatschappij in z'n geheel:

uitkeringsgerechtigden (of het hier in België vaak gebezigde "uitkeringstrekkers") moeten op hun blote knie'tjes dankbaar zijn dat de maatschappij hen genoeg geeft om de medicatie die hen in leven houdt grotendeels te bekostigen en niet zeiken. Je mag leven. Dat hoeft geen goed leven te zijn of een zelfs maar enigszins leuk leven. Je leeft en daar moet je als chronisch zieke dankbaar om zijn en niet tegen pruttelen.
De werkende maatschappij die veelal geen idé heeft hoe het echte leven van een chronisch zieke er uit ziet omdat ze blind staren op die paar uitzonderingen die het systeem weten uit te buiten vindt dat ze het recht heeft om neer te kijken op de zieke en gewoon rechtuit te zeggen dat ie een last is. :)

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:10

Abacab schreef:
Er zijn heel veel zelfstandig ondernemers die met hun gezinnen onder het bestaansminimum leven. Denk maar eens aan winkeliers of boeren waarvan hun bedrijf onder water staat.

Banen zijn er genoeg. Maar dan moet je niet zo kritisch zijn. Een vriend van me heeft een kwekerij. Daar werken geen Nederlanders. Alleen maar Polen. Nederlanders willen geen seizoenswerk doen. Ook al is het voor 8 weken.

Kijk maar eens hoeveel mede-Europeanen hier werken. Die hebben de baantjes waar de Nederlanders hun neus voor ophalen. Als mensen klagen over immigranten uit knoflookstaten dan moeten we eerst eens met de zweep over de Nederlandse uitkeringstrekkers om ze wat arbeidsethos bij te brengen.

Als je echt niet kunt werken dan krijg je gewoon een uitkering. maar als je ook maar een klein beetje kunt bijdragen dan moeten die armen uit de mouwen.


Om deze post word ik razend en geloof me, dat is knap! Er zijn onvoldoende banen en sommige groeperingen hebben het nog moeilijker. Men is op een bepaald moment anders gaan tellen en toen ging het zogenaamd beter met de economie. (Mijn zoon is regelmatig werkloos, wordt nooit geteld als werkloze, heeft geen recht op een uitkering, daar zijn partner werkt. Als hij werkt is het dus bij zo'n stuk verdriet, die allerlei mensen in dienst heeft, uit andere landen, die geen vast contract geeft, te laag loon en onprettige werksfeer omdat je elkaar niet verstaat.
Er komen steeds meer mensen te leven onder een aanvaardbare grens. We hebben het nu even niet over de mensen die misbruik maken van een situatie, maar over Wa-jongers.

Eigenlijk vind ik dat Wa-jongers die nog wel iets kunnen werken een open sollicitatiebrief moeten sturen naar de regering en alle overheids instellingen. Zij horen immers het goede voorbeeld te geven en te beginnen met het inlossen van de belofte, dat er meer werk voor hun komt.

Ook heb ik vraagtekens bij herkeuringen. Soms logisch, maar soms is het zo duidelijk dat iemand niet in staat is te werken, waarom iemand dan opschepen met nodeloze confrontatie met zijn/haar ziekte?
Zelf heb ik het laatste herkeuringsproces meegemaakt (heb nu IVA) en ik hoop dat ik de herkeuringsarts voldoende feedback heb gegeven en hij naar zijn superieuren gaat. Want het is geestelijk martelen, om te bekijken na jaren of iemand kan werken, terwijl je tegelijkertijd een schema van medicijnen en ziekenhuis bezoeken voor je hebt leggen.

Ik hoop TS dat je duidelijk kan maken dat het anders en beter kan bij de politiek.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:14

Hoe wordt bepaald of je kan werken?
En het gaat om 80 euro als ik het goed begrijp?
Laten we even voor het gemak zeggen, 8 uur werk...
Moet vaak toch wel te doen zijn? 1 dag of 2 ochtenden of 4x twee uurtjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:17

80 tot 100% arbeidsongeschikt wordt inderdaad in het algemeen gekort. Je kan alleen echt niet meer werken als je dat ECHT niet kan doordat je bijvoorbeeld aan bed gebonden bent, of spastisch aan een rolstoel/ rolbed vast zit. Enkel dan wordt je niet gekort.

Dus als jij 80 tot 100% afgekeurd bent omdat jij verlamd bent vanaf je middel, dan kan je prima bureau/ zittend werk doen.
Ben jij 80 tot 100% afgekeurd omdat jij psychisch ergens last van hebt, maar lichamelijk niet, dan kan jij prima ergens in een magazijn/ achter de schermen werken.

Dit is hoe die afkeuringen tegenwoordig beoordeeld worden. Alleen als iemand echt 0% arbeidsvermogen heeft omdat er geen enkele baan te bedenken is bij de beperking (bijvoorbeeld iemand is volledig verlamd) dan wordt/ blijft die persoon voor 100% afgekeurd en blijft op de 75%, is dat niet het geval, dan wordt je gekort.

Alles wat je verdient wordt van je wajong ingehouden. Je wajong vult de rest aan tot maximaal 70% van het minimum loon. TENZIJ je meer verdient dan dat je wajong is, dan valt je wajong helemaal weg omdat je dan dus volledig kan leven van je loon. Aan het eind van de rit ga je er of financieel dus op achteruit (van 75 naar 70%) of kan je fulltime werken en verdien je daarmee meer waardoor je geen recht meer op wajong hebt en bent terug gekeerd in de maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt