Nog een vermiste jongen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:46

Hmm dat is toch wel lastig. Hier een stad verderop zoeken ze al weken naar iemand die 99% zeker te water is gegaan. Duikers hebben niks gevonden, de waterlijkhonden ook niet. Lijkt er toch op dat die persoon weggespoeld is.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 03:01

Volgens mij gebeurt het vaker dat een persoon wegspoelt. Maar ik zag op video's in het nieuws dat er daar ook boten liggen. Kan hij niet onder één van de boten vast liggen? Of hebben de duikers daar goed naar gekeken? Verder vraag ik mij eigenlijk wel af waarom er, zover mij bekend is, alleen uitgegaan wordt van het scenario dat hij in het water ligt en er niet aan gedacht wordt dat hij eventueel door iemand meegenomen zijn kan of zoiets..

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:21


germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:14

Texas02 schreef:
Volgens mij gebeurt het vaker dat een persoon wegspoelt. Maar ik zag op video's in het nieuws dat er daar ook boten liggen. Kan hij niet onder één van de boten vast liggen? Of hebben de duikers daar goed naar gekeken? Verder vraag ik mij eigenlijk wel af waarom er, zover mij bekend is, alleen uitgegaan wordt van het scenario dat hij in het water ligt en er niet aan gedacht wordt dat hij eventueel door iemand meegenomen zijn kan of zoiets..

Als duiker zie je in zulke omstandigheden NIETS. Alles gaat op de tast. Ik ben vrijwillig duiker bij een zoekhondengroep die in zulke gevallen op zoek kan gaan naar een vermist persoon. Als je alles op de tast moet doen is het natuurlijk veel moeilijker. Wij bergen niet, maar zoeken en markeren (heeft te maken met wetgeving) Uiteraard wordt er dan ook indien mogelijk onder boten gezocht. Maar je hebt te maken met afval in het water, als je onder een boot zit moet je ook zeker weten dat je niet daar nog ergens op je rug vast blijft zitten enz. Eigen veiligheid gaat altijd voor. Maar reken maar dat er wel goed gezocht is door de duikers op die plek. En dan nog kun je pech hebben en er net langs zoeken.
Indien iemand met een auto te water geraakt is, dan gaat het eerst om: zoek een kentekenplaat (die slaan meestal bij het te water gaan direct los en zijn weg), en anders een kenmerk van het automerk (dus verg, logo voor of achterop), en de kleur en probeer te achterhalen wat voor type auto het is (klein, groot, station, hatchback, enz). Zodra een auto op de kop ligt ben je al oriëntatie kwijt. Dan wordt het veel moeilijker. De volgende stap is kijk in het dashboardkastje indien mogelijk. En evt. daarna volgt de rest. Met merk en type weet je vaak al of je in de goede richting zoekt en indien je een kenteken kunt achterhalen weet je natuurlijk zeker meer. Zo hebben wij al eens een auto teruggevonden waarvan de familie wilde weten of het moord of zelfmoord was (de persoon was al gevonden, maar de auto niet). Bij een andere zaak hebben we meerdere locaties afgedoken in het Eemskanaal waar honden aangeslagen waren. We vonden een auto die bleek gebruikt te zijn bij een ramkraak. En daar waar de honden het meest op aangeslagen waren mochten we van RWS niet meer zoeken wegens wisseling van de wacht. 2 dagen later gaat de lokale brandweer er duiken en vinden inderdaad een persoon die vermist was. Een mooi resultaat van de honden.
Bij een andere cold case hebben we gezocht naar een zgn 'melkwagen'. Dit omdat er beweerd wordt dat Willeke Dost met een melkwagen vervoerd is en gedumpt is. De wagen hebben we gevonden, daarna een dood spoor. (is op TV geweest in Team Vermissingen in oktober, je zit een paar onderwaterbeelden die ik gemaakt heb).
Als je meer wilt weten over zoekhonden, kijk eens op www.zoekhonden.com

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:03

Groot respect voor wat je doet, Germie.Dank voor de uitgebreide info.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:35

Texas02 schreef:
Volgens mij gebeurt het vaker dat een persoon wegspoelt. Maar ik zag op video's in het nieuws dat er daar ook boten liggen. Kan hij niet onder één van de boten vast liggen? Of hebben de duikers daar goed naar gekeken? Verder vraag ik mij eigenlijk wel af waarom er, zover mij bekend is, alleen uitgegaan wordt van het scenario dat hij in het water ligt en er niet aan gedacht wordt dat hij eventueel door iemand meegenomen zijn kan of zoiets..


Dit was ook een van de dingen waar ik aan dacht. Er liggen best veel boten daar, en er vaart ook best wel veel (ook vrij grote) boten langs. Vroeger werd ik als klein meisje al altijd gewaarschuwd dat ik tijdens het zwemmen niet in de buurt van varende boten mocht komen, omdat je dan vast kon komen te zitten in de schroef. Maar hoe dat dan werkt weet ik niet. Zou dit misschien ook gebeurt kunnen zijn? Of moet je dat meteen aan de boot kunnen voelen als je langs vaart?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:37

Jacimatho schreef:
Groot respect voor wat je doet, Germie.Dank voor de uitgebreide info.

Sluit ik me bij aan :j

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:18

Ook een diep respect voor wat je doet Germie +:)+

Het water waar ook de boten liggen, was dat niet water waar een aardige stroming staat?
Ik heb geregeld van het station naar het uwv gebouw gelopen. Moet dan een brug over en zag dat er regelmatig een aardige stroming stond, zeker met grotere schepen die daar door gingen.

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:33

Mooi werk Germie!

Stroming is aan het oppervlakte heel anders dan op de bodem, dat scheelt behoorlijk. Dus pas als het lichaam omhoog komt wordt het meegevoerd, maar dan wordt het vaak ook al snel gespot, zeker in een binnenstad.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:12

Dat ben ik met je eens dat er verschil in onderstroming en bovenstroming zit.
Maar van wat ik begreep is dat de onderstroming in Leeuwardense grachten hoger is dan de bovenstroming. Dat zou komen omdat Leeuwarden hoger ligt en het water richting het wad stroomt. Dit werd verteld tijdens een excursie door Leeuwarden.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:17

Er is hier sprake van lichte stroming. Spuistroming richting Dokkum en richting Harlingen. Richting wisselt dus.

Als je ergens zwemt of duikt met grote schepen, dan is er echt sprake van zuiging. Als daar een lichaam zou liggen dan kan dat wel degelijk verplaatst worden. Pleziervaart vaart zo langzaam dat er alleen heel dichtbij merkbare stroming is. Ik heb al eens gedoken in het Eemskanaal om auto's/personen op te zoeken, maar dat gaat dan met begeleiding van Rijkswaterstaat. Dit wegens scheepvaartverkeer. Wij mogen niet onder water zijn als er een boot langskomt. Het schip van RWS houdt dan de grote schepen tegen.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:19

Fenia schreef:
sharon488 schreef:
Alle politiehonden blijken naar het water te lopen, waar het spoor ophoud. De politie vermoed dat hij een dezer dagen boven komt..
Echt verschrikkelijk

Weet je ook waar bij welk water ze dit aangeven? Wanneer het bij de noorderstads gracht is, dan kan hij een heel stuk afdrijven, en een heel stuk vanaf leeuwarden gevonden worden..


Jaa het water achter de harmonie. Ik weet dit doordat iemand die ik ken gesproken heeft met de politieagent die de leiding heeft over deze zaak.

Daarnaast kunnen lichamen wel dergelijk afdrijven door stroming. En door het koude water en buitentemperatuur kan het zo 4 week duren voordat een lichaam boven komt drijven.. Daarnaast is er nog een kans dat hij onder de woonboten oid gedreven kan zijn..

Ik kan natuurlijk niet zeker zeggen of dit waar is.. Ik heb het ook maar gehoord.

Het is verschrikkelijk allemaal :( niet te begrijpen. Ook voor de familie

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:20

Vreselijk bericht.. ik blijf het zo vreemd vinden dat mensen gewoon spoorloos kunnen zijn en nooit gevonden worden, heel eng.
Hopelijk wordt hij inderdaad dezer dagen gevonden, ik kan mij niet voorstellen wat de familie moet voelen..

Interessant werk Germie!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:26

sharon488 schreef:
Fenia schreef:
Weet je ook waar bij welk water ze dit aangeven? Wanneer het bij de noorderstads gracht is, dan kan hij een heel stuk afdrijven, en een heel stuk vanaf leeuwarden gevonden worden..


Jaa het water achter de harmonie. Ik weet dit doordat iemand die ik ken gesproken heeft met de politieagent die de leiding heeft over deze zaak.

Daarnaast kunnen lichamen wel dergelijk afdrijven door stroming. En door het koude water en buitentemperatuur kan het zo 4 week duren voordat een lichaam boven komt drijven.. Daarnaast is er nog een kans dat hij onder de woonboten oid gedreven kan zijn..

Ik kan natuurlijk niet zeker zeggen of dit waar is.. Ik heb het ook maar gehoord.

Het is verschrikkelijk allemaal :( niet te begrijpen. Ook voor de familie

Maar aan de andere kant, om de zoveel tijd zit er weer een sluis in de weg, die in deze tijd van het jaar ook niet zo heel vaak open gaan. Zou een lichaam zo onopgemerkt mee kunnen drijven door een sluis vraag ik me dan af?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:43

Vandaag hebben we onder een aantal woonboten gezocht en onder restaurant de kelders. Koud. Niets gevonden. Er staat vrij veel stroming langs de willemskade.

Anoniem

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:56

Germie, respect voor jou en de andere duikers. Het water ingaan, terwijl je weet dat er een kans bestaat dat je een lichaam vindt.



Hopelijk wordt Remon snel gevonden. Ik kan me niet voorstellen hoe dit voor de familie moet zijn.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:53


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:02

Nientsje schreef:
Inderdaad veel respect voor jou Germie! Ik zou het niet durven.

https://www.hartvannederland.nl/algemeen/2017/duikers-onderweg-zoektocht-naar-vermiste-remon/
Hier wordt verteld dat de sonar mogelijk de contouren van een lichaam opgepikt zou hebben...

Maar hoe dan dat hij nog niet gevonden is...?
Mijn grootste vermoeden is nog steeds dat Remon daar ergens te water gekomen is... waar is hij toch...


Artikel is van 5 december.
Wellicht toch iets anders geweest

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:10

Ik weet dat het een oud berichtje is... maar vind het wel vreemd...

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:20

Goed, ik zal een klein verslagje doen van wat ik weet en wat we vandaag gedaan hebben.
Op 2e kerstdag is er door zoekhonden gezocht en liep het spoor dood bij de Harmonie. Vervolgens zijn duikers daar (nadat de brandweer/politie duikers daar al gezocht hadden) dus ook weer aan het zoeken geweest. Een deel van de woonboten (onderkant) is afgezocht. In dit geval het stuk richting het Westersingelpark en de overkant tot aan de Harmonie.
Een paar dagen geleden werd ik gevraagd of ik zaterdag kon helpen zoeken. Prima. En toen werd ik gisteravond gebeld of ik nog wilde zoeken op 1 specifieke plaats. Het was al rond 9 uur 's avonds dus als ik dan naar Leeuwarden rij is het na 10 uur 's avonds. Op de plek die genoemd werd kun je ook niet even zo te water, dus ik zei al dat ik wel oppervlakte support nodig had. Ik zou teruggebeld worden als dat rond was incl. toestemming van politie. De toestemming kwam, maar de politie zou eerst zelf gaan kijken op de plek die aangegeven was. En daar vonden ze niets wat de noodzaak van een duiker noodzakelijk achtte.
Dus vandaag om 12 uur afgesproken. 2 duikers, 2 man oppervlakte support en de politie zou ook komen. We zouden de woonboten afzoeken die nog niet afgezocht waren. De politie had het liefst een heel groot stuk afgezocht, maar wij gaven direct aan dat dat gewoon vanwege de kou niet te doen is en dat we kijken hoe ver we komen. En als er dan nog tijd was even onder 'de Kelders' kijken. De eerste 2 woonboten konden we niet onder door. Het water was er te ondiep. We hebben met pikhaken wel onder de boten gezocht. Daarna werd het water dieper en konden we er onder door. Diverse bewoners van de boten kwamen naar buiten, want je hoort toch wel in 'huis' als iemand onder je boot zit. Allemaal vriendelijke mensen.
Richting de Willemskade stond stroming, en ook behoorlijk. We konden er nog wel tegenin zwemmen, maar het was echt duidelijk merkbaar. Hier was het water dieper en waren er ook boten waar gewoon niets onder kan blijven hangen. Maar soms vond je wel afval of glas.
De politie wist te melden dat er onder de brug een soort 'gaten' waren, dus daar moesten we ook in zoeken. Op een gegeven moment grijp ik in iets zachts. Dan slaat je hart even over, maar dan is het ook van als dit hem is dan is het zo. We mogen expliciet niets zelf bergen en alleen markeren. Dit omdat een waterlijk als misdrijf onderzocht dient te worden. Maar goed, ik voel en kan geen uitstekende delen vinden. Dan weet ik wat het is, gewoon een kussens van een tuinstoel o.i.d.
Nadat we iets over de helft zijn gaan we even het water uit om weer warm te worden. Beiden hebben geen gevoel meer in voeten en handen. Het water is immers ook maar 4 graden. Daarna doen we het tweede gedeelte, maar vinden niets. Eenmaal weer op de kant, omgekleed en moe komt de vraag of we nog onder het terras van een restaurant willen kijken nu we er toch zijn. Eigenlijk niet, want we zijn echt koud. Maar 1 van de oppervlakte helpers kan ook duiken en kan wel 1 van onze pakken aan en met onze flessen. Dus dan hoeven we niemand teleurstellen. Ook daar wordt niets gevonden.
Het schijnt dat iemand die in het water valt en verdrinkt wel 7km kan afdrijven. Omdat er hier 2 kanten op stroming kan zijn is de richting ook niet te voorspellen. Gezien de tijd dat hij nu vermist wordt zou hij wel kunnen gaan drijven, maar dan moet hij nergens achter zijn blijven hangen. Het enige wat er als aanknopingspunt is, is het spoor wat mantrailhonden gevonden hebben. En eenmaal onder water, dan is het dus gissen en zoeken. Hij kan inderdaad al wel bij Lekkum liggen, maar ook gewoon vlakbij de Harmonie. Maar alles afzoeken is geen doen. Even als indicatie: ik ben vanmorgen om 10 uur de deur uitgegaan nadat ik gisteren al mijn spullen bij elkaar gezocht had. Ik was om 7 uur vanavond weer thuis. We hebben volgens iemand die het berekend had 500m kade gedaan, en dan beide kanten, dus 1 km in totaal.

Hier een idee van wat je te zien krijgt:
Afbeelding

Het zicht is echt nul, je ziet alleen hooguit een schijnsel van je lamp, maar zodra je de bodem aanraakt is ook dat weg.Oppervlakte support is onmisbaar. Je komt anders het water niet meer uit, maar stel ik kom vast te zitten onder een boot. Dan kom ik niet binnen 10 minuten weer boven. Ik heb voor 2 uur lucht, dus dan kan er hulp voor mij gehaald worden.
Afbeelding

Het was donker toen we gestopt zijn:
Afbeelding

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:33

Stille meelezer/meelever: germie, wat enorm heftig om te doen (zeker met zulke condities: kou, geen hand voor ogen zien), maar wat geweldig dat je dit doet!

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:36

Ik heb enorm veel respect voor je! Lijkt me ontzettend spannend als je iets voelt wat een lichaam kan zijn..
Maar ergens een voldaan gevoel dat je wel een steentje bij kan dragen zo.

Ik denk dat een lichaam zeker een eind weggespoeld kan zijn. Paar weken terug een docu gezien over waterlijken en mensen die in een water in Duitsland verdrinken die kunnen goed ergens in Nederland boven komen drijven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:20

Echt groot respect voor je.
En dank voor de duidelijke uitleg.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:20

Wow bedankt voor het vertellen van je ervaring Germie! Heel interessant!

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:25

Respect germie! Jeetje, dat moet koud zijn geweest. Spannend moment ook als je dan wel wat zachts voelt.