"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:39

53 miljoen vluchtelingen zijn niet allemaal zielige mensen weg voor de oorlog. Een groot deel heeft niets van de oorlog gemerkt en is weg voor het gemakkelijke luie land.
Die zaten dus voornamelijk bij die grote stroom. Jonge gezonde mannen tot 25 jaar. Dat zijn niet de mensen in de bootjes nee. Dat zijn echte vluchtelingen die geen kans krijgen.
Geen kans door mijn eerder genoemde (met grote smoel in het asielzoekerscentrum) .

Het is maar waar je hart naar uit gaat, ik weet het wel.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:43

bruintje123 schreef:
53 miljoen vluchtelingen zijn niet allemaal zielige mensen weg voor de oorlog. Een groot deel heeft niets van de oorlog gemerkt en is weg voor het gemakkelijke luie land.
Die zaten dus voornamelijk bij die grote stroom. Jonge gezonde mannen tot 25 jaar. Dat zijn niet de mensen in de bootjes nee. Dat zijn echte vluchtelingen die geen kans krijgen.
.


Er komen niet alleen ongezonde ouderen over, ik snap je punt niet.
De vluchtelingen met wie ik werk zijn juist allemaal gezonde jongeren (en vrouwen met kinderen), want zij kunnen die reis maken. Vaak zijn het de ouders die zich rotsparen om hun kinderen te kunnen laten vluchten zodat ze kans hebben op een nieuwe (veilige) toekomst.
Ik zie voornamelijk jonge alleenstaanden (tot 25) of jonge gezinnen (van wie 1 van de ouders nakomt in de hereniging.

En nee, zeker is lang niet alles oorlogsvluchteling. Maar ook de groep die niet vlucht voor de oorlog is wel een dak boven het hoofd kwijt en komt in een onbekende, onzekere en vaak onveilige situatie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:48

Mijn punt is dat een groot deel een vluchteling is die hier niets te zoeken heeft omdat die zich ook wel gered hadden in thuisland. Een economische vluchteling hoort hier niet in mijn ogen.
Ze "pikken" de plaats in van een echte vluchteling.

Wel wil de media ons doen geloven dat alles van die zielige mensen zijn, want die verhalen zien we.
Je ziet ook dat veel bokkers dat napraten. Terwijl dat gewoon geen werkelijkheid is als je op een asielzoekerscentrum komt.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-11-17 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:48

Prima dat je ontstipt, mocht je toch nog stiekem meelezen CharmingS: niet met twee maten meten. Deze uitspraak:
Citaat:
En ja feitelijk gezien is Nederland vol!! Of zeg jij kom we halen er nog 10.000 want we hebben plaats genoeg! Het feit dat er bijna geen huurhuizen meer beschikbaar zijn zegt mij genoeg..
gaat namelijk ook niet echt ergens over.
Het feit dat er bijna geen huurhuizen meer beschikbaar zijn, heeft (het is al eerder aangegeven) niets maar dan ook niets te maken met dat Nederland 'vol' zou zijn en dat er dus geen vluchtelingen meer bij passen. Er worden geen huurhuizen bijgebouwd omdat dit kennelijk beleidsmatig momenteel geen prioriteit heeft. Die bal mag je dus bij de regering/lokale overheid neerleggen.
Dat statushouders ondertussen urgentie krijgen bij het toewijzen van huurwoningen is voor Nederlanders die al tijden wachten op een huurhuis behoorlijk wrang, en de overheid zou wel eens wat meer haar best mogen doen op dat probleem op korte termijn op te lossen. Er is namelijk genoeg leegstand in de vorm van kantoorpanden en (hoe ironisch) niet langer gebruikte AZC's.
Maar kom in dit licht niet aan met 'Nederland is vol'. Dan laad je inderdaad de verdenking op je dat je denkt in termen van eigen volk eerst en wij zijn belangrijker/beter dan zij.
Laatst bijgewerkt door Askja op 29-11-17 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:52

bruintje123 schreef:
Mijn punt is dat een groot deel een vluchteling is die hier niets te zoeken heeft omdat die zich ook wel gered hadden in thuisland. Een economische vluchteling hoort hier niet in mijn ogen.
Ze "pikken" de plaats in van een echte vluchteling.

Wel wil de media ons doen geloven dat alles van die zielige mensen zijn, want die verhalen zien we.
Je ziet ook dat veel bokkers dat napraten. Terwijl dat gewoon geen werkelijkheid is als je op een asielzoekerscentrum komt.


Ah zo, duidelijk.
Ja, een economische vluchteling vind ik ook een heel ander verhaal dat een oorlogsvluchteling. Eens.

Het is jammer dat media nooit een objectief beeld geven en veel Nederlanders baseren hun mening inderdaad enkel daarop en hebben nog zelden of nooit uberhaupt met vluchtelingen gesproken en tijd door gebracht.
Ondanks dat wij allebei wel ervaring en kennis hebben van asielzoekers/ vluchtelingen verschillen wij trouwens alsnog van mening over dit onderwerp, maar dat is prima ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:53

Citaat:
Mijn punt is dat een groot deel een vluchteling is die hier niets te zoeken heeft omdat die zich ook wel gered hadden in thuisland. Een economische vluchteling hoort hier niet in mijn ogen.
Een groot deel? percentage? Bron? Ik begrijp je twijfel maar vind je uitspraak nogal speculatief.
Daarbij: economische vluchtelingen worden er als het goed is bij de asielprocedure uitgefilterd. Hadden de mensen waar jij blijkbaar zulke slechte ervaringen mee had al een verblijfsvergunning/vluchtelingenstatus?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:56

Nee ze hadden nog geen verblijfsvergunning.
Het was echt de eerste opvang in een asielzoekerscentrum.
Of ze er uit gefilterd gaan worden? Mwah. Daar heb ik twijfels over.
Zogenaamd paspoort kwijt was al een heel bekende daar.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:04

Askja schreef:
Citaat:
Mijn punt is dat een groot deel een vluchteling is die hier niets te zoeken heeft omdat die zich ook wel gered hadden in thuisland. Een economische vluchteling hoort hier niet in mijn ogen.
Een groot deel? percentage? Bron? Ik begrijp je twijfel maar vind je uitspraak nogal speculatief.
Daarbij: economische vluchtelingen worden er als het goed is bij de asielprocedure uitgefilterd. Hadden de mensen waar jij blijkbaar zulke slechte ervaringen mee had al een verblijfsvergunning/vluchtelingenstatus?

Mijn twijfel ligt in hoe wij omgaan met de mensen die misbruik maken van het systeem..en dat zijn er genoeg.
Eruitfilteren is zo makkelijk niet. Er zitten er heel wat tussen met vals Syrische paspoorten (de drukpersen lagen soms gewoon op straat) en met een goed verhaal kom je een heel eind omdat er niets te filteren valt als je uit oorlogsgebied zou komen.
(Om maar eens met een heel ander voorbeeld te komen: illegale chinezen krijg je bijna niet weg , die verstoppen namelijk direct hun paspoort. En China neemt geen onderdanen aan die geen paspoort hebben. Oftewel je kunt ze nergens heen sturen en dus is dat het slimst om te doen als Chinees. )

Verder hebben we het almaar over Syrische mensen, maar als ik kijk wat hier net weer is neergestreken in het COA, vermoed ik toch dat het meer gaat om Eritrea.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:09

Misschien off topic, maar economie - dat is lastig. Niet moeilijk, maar lastig.

De westerse wereld heeft het zo ingericht, dat driekwart van de wereld in armoede leeft omdat wij hun vruchten plukken.

Trouw publiceerde over de Paradise Papers - en eerder over de Panama Papers. Hoe de rijken zorgen dat ze steeds rijker worden en de rest, 99% van de wereldbevolking, het nakijken heeft.

Driekwart van het geld van de EU (zo hert get nu) ging naar landbouw in 1985 en tot op de huidige dag is het een fors deel van de begrotingen. Onze overschotten worden elders tegen bodemprijzen gedumpt - zodat plaatselijke boeren failliet gaan.

Tel daar ad nauseam de oprukkende woestijnen bij op (ook al geen natuurlijke kwestie maar 'man made')...



Blijft staan: een economische vluchteling is iets anders dan een politieke vluchteling, of iemand die een oorlog ontvlucht. (Al is het "maar" omdat hij geen soldaat wenst te zijn.)

...maar persoonlijk vind ik het onderscheid steeds hypokrieter worden.
Ik citeer Thomas Jefferson "every man" (human being, J.) "has the right to persue happiness..."

Enals de Nijl opdroogt |( moeten er 80 miljoen Egyptenaren elders heen. (Goedschiks of kwaadschiks het moet.)

Eigenlijk vind ik dit een belangrijker perspectief dan "hoeveel ellende moet je meegemaakt hebben?"
(Dat is trouwens een compleet verkeerde vraag. Weigeren soldaat te worden is een uitstekend vluchtmotief.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-17 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:12

bruintje123 schreef:
Mijn punt is dat een groot deel een vluchteling is die hier niets te zoeken heeft omdat die zich ook wel gered hadden in thuisland. Een economische vluchteling hoort hier niet in mijn ogen.
Ze "pikken" de plaats in van een echte vluchteling.

Wel wil de media ons doen geloven dat alles van die zielige mensen zijn, want die verhalen zien we.
Je ziet ook dat veel bokkers dat napraten. Terwijl dat gewoon geen werkelijkheid is als je op een asielzoekerscentrum komt.


Pikken?

Wie ben jij om te zeggen wat een acceptabele reden is om wel of niet te vluchten.

----

Afbeelding

Staat vandaag op NOS.nl

En wie bepaald dat Nederland vol is? :D

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:17

Hier in Drenthe denken we toch anders over 'vol zijn', wij hebben krimp. :j

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:19

Dat is nu al de 3e of 4e keer dat de Nijl aan bod komt... :?

Maar goed, Drenthe heeft plek zat.. als de regering nou besluit om dat vol te bouwen, kunnen we voorlopig weer vooruit.. :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:34

Citaat:
Mijn twijfel ligt in hoe wij omgaan met de mensen die misbruik maken van het systeem..en dat zijn er genoeg.
Eruitfilteren is zo makkelijk niet. Er zitten er heel wat tussen met vals Syrische paspoorten (de drukpersen lagen soms gewoon op straat) en met een goed verhaal kom je een heel eind omdat er niets te filteren valt als je uit oorlogsgebied zou komen.
Toch ben ik benieuwd naar de bron van dit soort verhalen. Je stelt dit alsof je bij wijze van spreken die valse paspoorten en die drukpersen met eigen ogen gezien hebt.
Dat mensen die misbruik maken van het systeem aangepakt moeten worden, daar ben ik het mee eens. Die verzieken het voor de echte vluchtelingen. Ik krijg alleen uit de berichtgeving in het algemeen niet de indruk dat je je hier als economische vluchteling/gelukszoeker zo maar even een verblijfsvergunning bij elkaar sjoemelt. Het zal zeker gebeuren, maar als er uitspraken gedaan worden die suggereren dat het om de meerderheid gaat, dan zie ik daar graag bronnen bij. Het wordt anders wel erg gemakkelijk om 'de' vluchteling in een kwaad daglicht te stellen, omdat dit blijkbaar in je straatje past.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 08:49

Eruit filteren is zeker geen makkelijke taak. Ik heb zowel privé als in het werk meerdere malen meegemaakt, dat mensen ná de asielprocedure ineens vertellen dat ze het beter hadden dan ze in eerste instantie voorhielden. Zelfs meegemaakt dat mensen hadden verteld dat bepaalde familieleden dood waren, terwijl ze na de procedure ineens bij deze familieleden op bezoek wilden.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:14

Ër uit filteren is vakwerk eb en de IND kan dit vaak niet leveren.

Ik ben het voorval met Azerbeidjani's nog niet vergeten.
In die tijd kon een vluchteling nog op een normale manier procederen (dit kan nu niet meer, er zijn rare, onvolledige procedures die veel tijd kosyen) en kwam de waarheid aan het licht.

De IND dacht slim te zijn: we gaan op accent selecteren.
Verder was nergens over nagedacht. Op zijn Hollands gesteld: de IND had verzonnen/ of fe IND had een minder deskundig iemand in dienst:
"Het enige accent dat in Holland voorkomt is het Haags".
Iedereen uit Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht, Alkmaar etc etc etc - dat waren allemaal leugenaars.

Dus ach - mij ga je niet horen zeggen dat de complete waarheid boven tafel komt in de asielprocedure.

Die procedure is wat de IND betreft niet eens ingericht op waarheidsvinding.

In het kader van MeToo: verkrachting is een oorlogswapen. Weliswaar verboden, maar het wordt veelvuldig gebruikt.
Dat weten we.
En dan schijnen wij als Nederland zijnde te verwachten dat een verkrachte vrouw in de aanwezigheid van twee haar onbekende mensen m/v meteen met die verkrachting komt...?
"We zijn niet goed snik"

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:48

@Janneke ik bedoelde juist andersom. In deze gevallen hadden ze ergere verhalen verteld dan in werkelijkheid. Bewust, omdat hen verteld was dat dat zou helpen.

Overigens heb ik inderdaad juist zelf de ervaring dat juist de mensen die het niét vertellen, de ergste ervaringen hebben.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:01

Ja, precies.

Je krijgt precies 1 gesprek en wat je dan niet verteld hebt "telt niet".
Kortom: de IND wil geen waarheidsvinding (anders doe je dit beter).
...en Nederland wil dit dus niet, want wij zijn een democratie. ("Elke ochtend lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nu weer wil...")

Tja - dat iemand dan het zekere voor het onzekere neemt en de boel wat aandikte: wij solliciteren daar naar.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:20

Gelukkig blijft het absoluut niet bij 1 gesprek en moeten er bij de gesprekken bewijzen aangevoerd worden.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:38

Sommige mensen hier zijn echt onbewust heel racistisch bezig.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:50

Arabier schreef:
Sommige mensen hier zijn echt onbewust heel racistisch bezig.

Dat komt omdat zelf je twijfels hebben, er gewoonweg niet op zit wachten of gewoon kritsch bent, je in Nederland al direct discrimineerd en een racist bent.

Dat ben je tegenwoordig echt al heel snel in nederland zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen.
En de mensen die hun twijfels en 'discriminatie' goed onderbouwen worden volgeslingerd met 'je hebt nog nooit met ze gedproken'.

Ohw en dus mag je niet zelfstandig denkem. Dus mag je je geen mening vormen? En dus discrimineer je nog wat harder?

Echt, nederland is een zeer racistisch land. Daar sluit ik me bij aan. Iedereen heeft wel een reden om zich zo te voelen. ;)

Zo blij dat ik weg ben uit een steeds ongezelliger wordend land waar je ol je tenen moet lopen.

Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:15

Er wordt gewoon gediscrimineerd in Nederland. Dat is geen mening, maar een feit. Daar zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan en zoveel voorbeelden van te vinden.
En als je daar geen zin in hebt, lees eens mee op bepaalde fora. ;)

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:52

Citaat:
Citaat:
Sommige mensen hier zijn echt onbewust heel racistisch bezig.

Dat komt omdat zelf je twijfels hebben, er gewoonweg niet op zit wachten of gewoon kritsch bent, je in Nederland al direct discrimineert en een racist bent.


Ooit kreeg ik schrijfopdrachten van een juffrouw ;) Elsschot die op de melodie van Handels 'Halleluja' ;) ons bij gelegenheid toezong:
"Spe- ciefiek graag...!" _/-\o_

En gewapend met deze ervaring kon ik het niet laten dit pareltje te ontleden.

Soms kan het zin hebben geen namen te noemen, maar als je dat formuleert met 'sommigen wel (en anderen niet)' voel ik persoonlijk toch een wijsvingertje.

"Onbewust" vind ik nogal een Freudiaans woord. Mijn onderbewustzijn zal vast wel vol zitten met complexen en ellende en vast wel 'ikke ikke ikke en de rest mag stikke!'.
Maar soms wordt het woord gebruikt voor 'onbedoeld', dat is toch weer een andere lading. Dan kan het betekenen dat iemand blind is voor eigen privileges, bijvoorbeeld.


'Dat komt omdat' getuigt van instemming met de vorige spreker. Dat kan en mag, maar aangezien ik het eerste citaat nogal onduidelijk vond, trekt het mijn aandacht.

Zelf je twijfels hebben lijkt mij erg gezond: dat houdt het verstand scherp.
'Er niet op zitten te wachten', ik neem maar aan dat het over vluchtelingen gaat. Nou, volgens mij zit niemand op vluchtelingen te wachten, daar gaat het hele manifest over. ("Als er dan hoog opgeleide Syriërs komen, doe er dan je voordeel mee" is van een andere orde.)
'Of gewoon kritisch zijn' - juffrouw Elsschot vond daar niets gewoons aan...! Wat bedoel je met kritisch zijn: goed naar de feiten kijken of juist afkraken? Het kan allemaal nog.

En helaas is het de ervaring van de 2e spreker dat je als mens ogenblikkelijk de maat wordt genomen.

Dat is naar.

Pastoraal gesproken: wellicht dat het mee zou vallen als er gewoon man en paard zou worden genoemd.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:25

Ik ben ook opgegroeid in curaçao, daar is de bevolking grotendeels met een kleurtje en leer je dus zeker niet racistisch zijn.
Ik snap niet dat sommige mensen hier denken dat als ze moeilijk praten en hun zinnen in goed Nederlands opstellen minder racistisch overkomen.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:42

Arabier schreef:
Ik ben ook opgegroeid in curaçao, daar is de bevolking grotendeels met een kleurtje en leer je dus zeker niet racistisch zijn.
Ik snap niet dat sommige mensen hier denken dat als ze moeilijk praten en hun zinnen in goed Nederlands opstellen minder racistisch overkomen.

Maar, een oprechte vraag aan jou:
Hebben jullie op Curaçao nooit moeten grinniken en misschien onderling een flauwe opmerking of grap gemaakt over een net uit de koude hollandse winter aangekomen en dus spierwitte toerist? En is er ook nooit lacherig gedaan over diezelfde toerist die 24 uur later gereïncarneerd was in een kreeft?

Ik kan me niet voorstellen dat helemaal niemand op Curaçao daar ooit wat over heeft gezegd.
En nee, dat vind ik geen discriminatie. Maar ik vind zwarte piet ook geen discriminatie.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:52

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren - maar racisme gaat ook over macht en vooral machtsverschillen.
Hard lachen om een Belanda (..indonesisch...) die een stupide beginnersfout maakt is not done op Java, "'s lands wijs, 's lands eer", maar reken maar dat de Javaan er zo het zijne van denkt.

Is dat onderscheid maken...? Tja - het verschil is er al, en loeiduidelijk ook. (Bijvoorbeeld de geïncarneerde kreeft...)

Maar Belanda's die eerst de Javanen afpersen (dwangarbeid, diefstal van vruchtbare grond) en daarna stellen 'dat armoede aan hun eigen luiheid ligt' mag van mij racisme heten.
En het uitpersen en de diefstal bestaan tot op de huidige dag. (Net als het verwijt 'luiheid', terwijl wij in de EU er rijk van worden.)