"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:23

MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?

Ja. En die waren totaal niet hoog opgeleid.
Kun je ook niet verwachten van een leeftijdsgroep van 18-25 jaar.

Heb jij er dan wel mee gesproken? Lijkt het niet echt op :)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:25

MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?

moeten ze wel aan het werk gaan:
https://nos.nl/artikel/2190590-aantal-b ... ingen.html

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:29

MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?



Wat heeft dat er nou weer in godsnaam mee te maken? Inderdaad heel erg handig om goede artsen te hebben, maar mogen de studenten die hier nu voor het leren zijn ook nog een kans hebben om aan het werk te gaan.. En met de artsen in Nederland is ook niets mis..

Heeft toch helemaal niets met dit onderwerp te maken.. En hoe weet jij nou weer dat die mensen gemiddeld hoger zijn opgeleid dan "jij en ik". Met mijn opleidingsniveau is niets mis hoor..

En ja ik heb de moeite genomen om met deze mensen in gesprek te gaan, zoals ik een paar pagina's terug al zei, kwam ik tot een maand geleden iedere week in het AZC om vrijwillig de vrijwilligers + bewoners stoelmassage's te geven. En ja dan heb je ook gesprekken met de mensen. Niets mis met hun hoor.. Maar moet zeggen dat 9 van de 10 die daar zaten al het land uit waren voor de pleuris echt los brak en die mensen weinig hebben meegemaakt van de oorlog daar.. Geloof wel dat er echt mensen zijn die echt hebben moeten vluchten voor hun leven. Maar dit is lang niet overal het geval!!

Neemt niet weg dat die mensen hun thuis missen en eventueel familieleden zijn verloren en dat dat echt heel erg is voor hun. Vandaar dat ik op eigen initiatief met mijn stoel iedere week daar stond. Heb zelfs geregeld dat een oud collega (mannelijk) mee wou gaan zodat de mannen ook een behandeling konden krijgen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoe de overheid de dingen regelt en dat dit beter zou kunnen. En die mening delen velen met mij. Dus als hier een paar roepen dat het prima is en dat wij niet zo moeten zeiken, so be it..

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:43

CharmingS schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?



Wat heeft dat er nou weer in godsnaam mee te maken?


Gewoon: on topic: we zouden wel willen dat er vrede in Syrië was zodat Syriësche artsen daaro hun beroep kunnen uitoefenen.
Citaat:
Inderdaad heel erg handig om goede artsen te hebben, maar mogen de studenten die hier nu voor het leren zijn ook nog een kans hebben om aan het werk te gaan..


???
Wachtlijsten in de zorg?
Loten omdat er meer mensen met een vwo diploma arts willen worden dan opleidingsplaatsen...?
Werk zat!


Citaat:
Maar moet zeggen dat 9 van de 10 die daar zaten al het land uit waren voor de pleuris echt los brak en die mensen weinig hebben meegemaakt van de oorlog daar.. Geloof wel dat er echt mensen zijn die echt hebben moeten vluchten voor hun leven. Maar dit is lang niet overal het geval!!


Hoogste tijd voor een fact check.

Gesteld: we hebben het over Syriërs.
(Natuurlijk zijn er allerlei andere vluchtelingen ook.)

De Arabische revolutie is van 2011.
In Syrië blijft de dictator in het zadel, er ontbrandt 'alleen maar' een vreselijke burgeroorlog.
In 2015 sprekeñ we van een crisis als er idd wel heel veel mensen deze kant op komen.

Wellicht dat de mensen uit Syrië die jij sprak al snel naar Libanon zijn gegaan - maar verder geloof ik er geen snars van.

En ik houd niet van praatjes dat ze zonder noodzaak hun land verlaten hebben.

Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoe de overheid de dingen regelt en dat dit beter zou kunnen. En die mening delen velen met mij. Dus als hier een paar roepen dat het prima is en dat wij niet zo moeten zeiken, so be it..


...als gezegd: we hebben al jaren een rechtse regering (alleen Balkenende 4 leek ergens op) en die laat zich alleen gelegen liggen aan wie goed in de slappe was zit.
Aan de bodem worden mensen fors tegen elkaar uitgespeeld.
Een "spelletje" waar ik niet aan mee doe!

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:48

Potverdorie, wat een kortzichtige reacties komen hier langs. Ik schrik er gewoon van.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33887
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:55

bruintje123 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?

Ja. En die waren totaal niet hoog opgeleid.
Kun je ook niet verwachten van een leeftijdsgroep van 18-25 jaar.

Heb jij er dan wel mee gesproken? Lijkt het niet echt op :)

Ik heb zelfs foto’s als bewijs. {:}

Nee maar zonder geinen, de arme Syriërs zitten in de omringende landen. Die konden het niet betalen.

Tuurlijk in een ideale situatie konden ze gewoon in Syrië blijven. Helaas is dat niet zo, dus maar allemaal opsluiten in kampen? Want dat gebeurt er wanneer je ze niet het land binnen laat. :n

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:59

Citaat:
de arme Syriërs zitten in de omringende landen. Die konden het niet betalen.

En die hebben de hulp het hardste nodig. Niet wat hierheen komt. En nee die zijn grotendeels niet hoog opgeleid. Maar zijn wel jonge mannen die nog voordat ze wat meegemaakt hebben al hier waren.
Uiteraard zitten er wel schrijnende gevallen, die zien we dan ook in de media. Maar uit eigen ervaring weet ik dat dat niet de meerderheid is.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:12

bruintje123 schreef:
Citaat:
de arme Syriërs zitten in de omringende landen. Die konden het niet betalen.

En die hebben de hulp het hardste nodig. Niet wat hierheen komt. En nee die zijn grotendeels niet hoog opgeleid. Maar zijn wel jonge mannen die nog voordat ze wat meegemaakt hebben al hier waren.
Uiteraard zitten er wel schrijnende gevallen, die zien we dan ook in de media. Maar uit eigen ervaring weet ik dat dat niet de meerderheid is.


Hier ben ik het mee eens..
Vluchtelingen die hier wonen zijn niet zielig.. Ze krijgen alle hulp en zorg die ze nodig hebben hebben allemaal een dak boven hun hoofd en hebben eten en drinken.. Dat ze dingen hebben meegemaakt is inderdaad vervelend.. Maar ik heb ook dingen meegemaakt die het daglicht niet kunnen verdragen, en zo ken ik meer mensen. Maar niemand vind mij zielig (wil ik trouwens ook niet :+ ), maar ik kan je vertellen dat er net zoals ik mensen zijn die hier in Nederland zijn geboren die ook hele erge dingen hebben mee gemaakt. Dat maakt niemand meer of minder!!

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:13

:oo :oo Say what.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:21

eenitraM schreef:
:oo :oo Say what.

Wat is er mis met eerste hand ervaringen?

De media spiegelt echt niet voor zoals het is dat er alleen maar zielig mensen die zoveel mee gemaakt hebben hiernaartoe komen.
Zoals al opgemerkt werd, die kunnen de reis helemaal niet maken.
En dat vind ik erg, echt héél erg. ;(
Die hebben niet de hulp die ze wel echt verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:22

MarlindeRooz schreef:
Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?



Precies dit. :j In ons dorp in Zweden hebben we vluchtelingen opgevangen. 5 families met hoogopgeleide ouders; architecten en artsen. Ik zal die mensen nooit vergeten, geweldige tijd was dat.

Mensen hebben geen idee. Er zijn zoveel mensen die iedereen die niet westers of islamitisch is als "beesten" zien die niets kunnen. Ik word er misselijk van.

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:24

Hoe toch op met die kolder - de weegschaal van het leed.
Zelfs al heb je een miljoen euro op de bank in Zwitserland, als jouw land in brand staat en je het vege lijf moet redden heb je hulp nodig.
Punt.
Spaar me het dedain van "wat hierheen komt", geroddel 'dat ze niet hoog opgeleide zijn', kolder 'dat dat ook niet zou kunnen in de leeftijdsgroep 18 - 25 (studenten hebben die leeftijd doorgaans) of kwaadaardige opmerkingen over "nog voordat ze iets hadden meegemaakt".

-:(-

Denk eventjes maar aan onze eigen bezetting van 40-45: het was beslist zaak dat als je niet voor de bezetter wilde werken, dat je onderdook en/of zo snel mogelijk het land uit kwam.
"Foei, je mag pas vluchten als je eerst gearresteerd bent/ gemarteld/ in een concentratiekamp zat/ etc."

Wees blij met iedere potentiële soldaat die weigert te vechten, iedere burger die het verdomt om Assad of IS of noem de minder fraaie fracties maar op verdomt te steunen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:30

Kolder, gewoon waarheid. Maar die mag in Nederland niet zo gauw iemand niet van oorsprong nederlands is.

En nergens staat dat er geen hulp nodig is, maar er is vooral hulp nodig voor de mensen die hier niet heen kunnen komen.
Ik vind het zo apart dat daar zo weinig over gepraat word.
Dan vraag ik me echt af, zit het hart echt wel op de juiste plek of kan dat alleen maar als mensen hier laten zien hoe goed ze zogenaamd wel niet zijn.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:37

Janneke2 schreef:
Hoe toch op met die kolder - de weegschaal van het leed.
Zelfs al heb je een miljoen euro op de bank in Zwitserland, als jouw land in brand staat en je het vege lijf moet redden heb je hulp nodig.
Punt.
Spaar me het dedain van "wat hierheen komt", geroddel 'dat ze niet hoog opgeleide zijn', kolder 'dat dat ook niet zou kunnen in de leeftijdsgroep 18 - 25 (studenten hebben die leeftijd doorgaans) of kwaadaardige opmerkingen over "nog voordat ze iets hadden meegemaakt".

.


Ik lees hier nergens kwaadaardige opmerkingen hoor.. Alleen mensen hun mening.. Maar dit is zo'n eindeloze discussie die nergens toe gaat lijden, alleen maar tot een hoop haat naar elkaar en nog meer frustratie..

Iedereen mag denken en vinden wat ze willen, maar laat elkaar in hun waarden en blijf respectvol naar elkaar..

Ga niet tegen iemand zeggen dat hij of zei waardeloos is omdat iemand een mening heeft die niet op die van jou aansluit..

Niemand heeft gezegd dat er geen hoogopgeleiden tussen zitten hier in Nederland en daar gaat het ook helemaal niet over.. Maar het is wat bruintje zegt.. Hier in Nederland hebben ze niets te klagen, maar in die kampen waar mensen zitten die de overtocht niet konden betalen hebben ze het niet zo goed als hier hoor.. En dan vraag ik mijzelf ook inderdaad af, waarom word daar geen extra aandacht aan besteed? In die kampen zitten mensen die echt leed hebben gezien, die ledematen kwijt zijn, die gemarteld zijn en alles voor hun neus opgeblazen zien worden.. En die zullen vast hier in Nederland ook zitten en die mensen ben ik blij voor dat ze hulp krijgen!!

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:38

Hoog of laagopgeleid dat moet niets uitmaken. Wie ben jij, ik of wie dan ook om te zeggen dat Nederland vol is en 'vluchtelingen die hier wonen niet zielig zijn'.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:48

eenitraM schreef:
Hoog of laagopgeleid dat moet niets uitmaken. Wie ben jij, ik of wie dan ook om te zeggen dat Nederland vol is en 'vluchtelingen die hier wonen niet zielig zijn'.


Uhm dat zeg ik, vanuit mijn eigen ervaring.. En ja feitelijk gezien is Nederland vol!! Of zeg jij kom we halen er nog 10.000 want we hebben plaats genoeg! Het feit dat er bijna geen huurhuizen meer beschikbaar zijn zegt mij genoeg.. Of ga jij ze in huis halen?!

En nee het feit is dat vluchtelingen het niet slecht hebben hier in Nederland, in de vluchtelingen kampen waar ze amper stromend water hebben en medicijn te kort hebben, daar zijn ze zielig. Maar hier in Nederland niet.. Ja ze hebben veel dingen mee gemaakt die heftig zijn en niet leuk zijn, maar daar word genoeg zorg aan gegeven hier in Nederland. Nogmaals er zijn in Nederland ook genoeg mensen die veel hebben mee gemaakt en trauma's hebben..

En inderdaad hoog of laag opgeleid maakt helemaal niets uit.. Daar gaat het ook helemaal niet over!!

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:52

bruintje123 schreef:
Kolder, gewoon waarheid. Maar die mag in Nederland niet zo gauw iemand niet van oorsprong nederlands is.


Wat ik kolder vind, is de weegschaal van het leed.
Kolder is "hoe" je kijkt.
Niet (in termen van 40 - 45) in dat concentratie kamp gezeten...? Nee! Foei, aansteller dat je er bent! Terug naar bezet Nederland...!

(En hopelijk ten overvloede: spaar mij dat slachtoffer deuntje: iemand die van oorsprong Nederlands is mag dit niet zeggen... Ik ben tegen bovengenoemde kolder, dat heet vrijheid van meningsuiting. Dus tja - soms krijg je dingen te horen.)

Citaat:
maar er is vooral hulp nodig voor de mensen die hier niet heen kunnen komen.

...ik pel hier even een dikke laag weegschaal van het leed vanaf...

Ja - wie in Libanon in een kamp zit heeft baaie hard hulp nodig. Het land dreigt te bezwijken onder de 25% van alle Syrische vluchtelingen.
(Heel Europa heeft 7% van de vluchtelingen uit Syrië.)

Citaat:
Ik vind het zo apart dat daar zo weinig over gepraat word.

....het is een onderdeel van "verdeel en heers" - waar ik dus niet aan mee wens te doen.
(Hier in huis grappen we, dat we als christenen het niet zo hebben op Romeinse keizers.)

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:58

Citaat:
Hier in Nederland hebben ze niets te klagen, maar in die kampen waar mensen zitten die de overtocht niet konden betalen hebben ze het niet zo goed als hier hoor.. En dan vraag ik mijzelf ook inderdaad af, waarom word daar geen extra aandacht aan besteed? In die kampen zitten mensen die echt leed hebben gezien, die ledematen kwijt zijn, die gemarteld zijn en alles voor hun neus opgeblazen zien worden.. En die zullen vast hier in Nederland ook zitten en die mensen ben ik blij voor dat ze hulp krijgen!!


Ach, ach...


De kwaliteit van de opvang is in de EU, als we Lesbos enzo niet meerekenen |( beter dan in Libanon.

Maar spaar mij de kolder dat slechts in Libanon en Jordanië de echte slachtoffers zouden zitten.

Ja, ook in Nederland is het bingo: wie arm is heeft meer stress, een slechtere gezondheid en leeft korter.

Doorgaans zitten de rijkere vluchtelingen hier, maar dat is dus nul garantie tegen bombardementen meemaken, etc etc.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
Hier in Nederland hebben ze niets te klagen, maar in die kampen waar mensen zitten die de overtocht niet konden betalen hebben ze het niet zo goed als hier hoor.. En dan vraag ik mijzelf ook inderdaad af, waarom word daar geen extra aandacht aan besteed? In die kampen zitten mensen die echt leed hebben gezien, die ledematen kwijt zijn, die gemarteld zijn en alles voor hun neus opgeblazen zien worden.. En die zullen vast hier in Nederland ook zitten en die mensen ben ik blij voor dat ze hulp krijgen!!


Ach, ach...


De kwaliteit van de opvang is in de EU, als we Lesbos enzo niet meerekenen |( beter dan in Libanon.

Maar spaar mij de kolder dat slechts in Libanon en Jordanië de echte slachtoffers zouden zitten.

Ja, ook in Nederland is het bingo: wie arm is heeft meer stress, een slechtere gezondheid en leeft korter.

Doorgaans zitten de rijkere vluchtelingen hier, maar dat is dus nul garantie tegen bombardementen meemaken, etc etc.



Lezen is niet makkelijk he ;)

Nergens word gezegd dat de echte vluchtelingen daar zitten..
Alleen mensen daar hebben het zwaarder als hier..

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:11

CharmingS schreef:
Maar het is wat bruintje zegt.. Hier in Nederland hebben ze niets te klagen, maar in die kampen waar mensen zitten die de overtocht niet konden betalen hebben ze het niet zo goed als hier hoor.. En dan vraag ik mijzelf ook inderdaad af, waarom word daar geen extra aandacht aan besteed? In die kampen zitten mensen die echt leed hebben gezien, die ledematen kwijt zijn, die gemarteld zijn en alles voor hun neus opgeblazen zien worden.. En die zullen vast hier in Nederland ook zitten en die mensen ben ik blij voor dat ze hulp krijgen!!


Ik legde de nadruk op de nu door mij onderstreepte woorden en zinnen.
Waarin een tegenstelling 'daar en hier' te lezen valt.

Vooral de combinatie van "'daar' en die mensen hebben echte ellende meegemaakt" ging in mijn verkeerde keelgat.
Je maakt het een beetje goed aan het einde - maar ook schrijven en stellen is nu eenmaal niet makkelijk.

(And please: schuif mij nou niet on de schoenen dat ik het over 'echte vluchtelingen' zou gaan hebben alsof er ook onechte vluchtelingen bestaan. Migratie om je lot te verbeteren staat als grondrecht in de Amerikaanse Constitutie.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:28

Janneke2 schreef:
Migratie om je lot te verbeteren staat als grondrecht in de Amerikaanse Constitutie.)

Hier ben ik je even kwijt :)

De Amerikaanse Constitutie?
Dat is ook deze toch: "Regelt de vorming van milities en geeft burgers het recht vuurwapens te dragen"
Het recht om te migreren kan ik zo snel niet vinden...

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:31

...accoord: de pre ambule.
Dat iemder mens (every man, in die tijd betekende dat male en wit)
het recht had op vrijheid 'and to persue happiness'.

Edit: het is de onafhankelijkheidsverklaring.

Aan het woord is Thomas Jefferson:
"We hold these truths to be sacred & undeniable; that all men are created equal & independent, that from that equal creation they derive rights inherent & inalienable, among which are the preservation of life, & liberty, & the pursuit of happiness; ..."
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-17 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:34

Dat heeft iedereen op zich ook.. alleen moet je voor sommige landen een pak geld meenemen om er te mogen wonen :j (of iemand die garant staat etc..)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:15

Oke bij deze dit topic nu echt voorgoed ontstipt, aangezien het helemaal nergens meer over gaat :) Succes verder toedeloe :evaw:

Goof

Berichten: 29002
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:34

CharmingS schreef:
En ja feitelijk gezien is Nederland vol!!


Waar staat dat feit? Ik lees dat graag in een bron terug.

Ter info:

Citaat:
Vluchtelingen in Nederland en in Europa
Wereldwijd zijn er zo'n 53 miljoen vluchtelingen. Daarvan vroeg ongeveer 0,04% in 2014 asiel aan in Nederland. De overgrote meerderheid wordt opgevangen in vluchtelingenkampen in de regio van conflictgebieden. Zo'n 6% van de vluchtelingen die in 2014 naar Europa kwamen vroeg asiel aan in Nederland. Duitsland en Zweden vingen van alle EU-landen de meeste vluchtelingen op. Nederland zit een klein beetje onder het Europees gemiddelde. Volgens UNHCR staken in 2014 207.000 mensen de Middellandse Zee over om asiel aan te vragen in Europa. Update 28-01-2015: volgens het CBS vroegen in 2014 23.935 mensen asiel aan in Nederland.
(De vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties registreerde in dat jaar 3.419 mensen die daarbij om het leven kwamen. Het daadwerkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger.)

Turkije, Jordanie en Libanon vangen zo'n 3.700.000 Syriers op in vluchtelingenkampen, maar de internationale gemeenschap geeft niet genoeg financiele ondersteuning voor de meest basale voorzieningen voor deze mensen. Zo'n 4% van deze mensen besluit verder te reizen naar Europa.


53 miljoen vluchtelingen! Geen huis meer, geen dak boven hun hoofd, geen veiligheid, geen eten, geen familie, dood en verderf gezien, trauma's. Maar laten wij lekker door zaniken over die 0,04% die dan in ons land de veiligheid komt zoeken. Laten we het hen vooral misgunnen omdat we ons eigen volk belangrijker vinden.

Overigens zijn dit cijfers uit 2014, in 2015 is een iets grotere golf naar Europa gekomen, inmiddels is die piek weer voorbij.