Ik ben geschrokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:42

Ik ben geschrokken van wat men allemaal wel niet tegen zijn medemens zegt.

Allereerst: Ik wil hier absoluut geen zwarte pieten discussie starten. Ik doel met dit topic op de vreselijke reacties die mensen aan elkaar schrijven, die toch best wel hard binnenkomen.




Gisteren stond er op RTL Nieuws weer een Zwart Pieten bericht. Ik heb hier op gereageerd met dit bericht:


Afbeelding






Een normaal bericht, lijkt mij. Toch heb ik ongelofelijk hatelijke, gemene reacties gekregen. Ik heb de ergste eruit gepikt:


Afbeelding

Dezelfde vrouw zei dit tegen een meisje met getinte huidskleur:

Afbeelding



Maar ook anderen konden er wat van:


Afbeelding


Afbeelding




Ik vraag me oprecht af hoe mensen zo kunnen doen. Waarom voelen deze mensen zoveel haat en frustratie dat ze hun medemensen zulke dingen toewensen? Waar is het misgegaan? Ik word er verdrietig van, als ik dit lees vind ik het weer wat minder leuk om in dit land te wonen.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:48

Ben het met je eens.
heb je wel eens gekeken op zenders als MTV hoe de jongelui tegen en over elkaar praten in sommige series? Termen als ,,die ga ik eens hard neuken,, e.d zijn daar heel normaal lijkt wel.
Daar kijkt de jeugd dan naar.
Ik vind het erg asociaal allemaal.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:48

Oh man, ik wordt zo moe van dat hele zwarte pieten gedoe. Waarom doen mensen hier zo moeilijk over en waarom worden ze zo respectloos hiervan?
Het is een kinderfeest, geen grote mensen feest. Die kinderen weten niet beter hoor, als ze maar snoepgoed, cadeautjes en feest krijgen.
De kleur maakt echt niet uit.

Ik weiger elk jaar weer om aan deze discussie deel te nemen of ook maar iets te lezen hierover. Ik vind het belachelijk. En helemaal als ik deze reacties lees op jouw bericht.
Mensen slaan om, worden respectloos naar elkaar, egoïstisch. Bah.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:49

Haha dit volk zit ongeveer 24/7 op FB te rellen joh, je niet te druk om maken. Ik reageer gewoon niet eens meer bij zulke berichten. Het IQ van sommige :')

Ik ben ook voor zwarte piet, maar zo reageren? Nooit..

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:51

Precies wat SayaJones zegt inderdaad, ik negeer deze discussie ook elk jaar weer opnieuw. Zowel de voor- als de tegenstanders kunnen er wat van. Maar goed het gaat hier meer om die reacties op social media. Het is lekker makkelijk om een grote waffel te geven via dit soort media. Van mij mag hier echt strenger op ingegrepen worden, asociaal volk bestaat er toch!

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:51

Gewoon medelijden hebben met zulke mensen. Als ze zo heftig en agressief reageren is er wel meer mis met ze denk ik.

Ik was een paar jaar terug ook geschrokken, toen vluchtelingen een hot topic was. Al die gemene reacties op Facebook van mensen die ik gewoon goed kende :(. En ik maar denken dat Nederland zo tolerant was.
Inmiddels vermijd ik zulke onderwerpen maar, wordt er alleen maar gefrustreerd van en dat is gewoon zonde van mijn tijd en energie.

En we kunnen het ook zo bekijken: als ons grootste probleem in Nederland de invulling van een kinderfeestje is, dan hebben we het toch helemaal zo slecht nog niet hier.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:54

Het zijn echt vaak mensen die een beperkt leventje hebben. Zo sneu.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:55

Ach ja, toen ik elf was en net niet meer geloofde begon men ook al over de zwarte pieten wel-niet discussie. En heel eerlijk? Ik vond al die gekleurde pieten niet leuk, nee.
Misschien was ik een van de weinigen, maar er zijn zeker kinderen die het niet leuk vinden, want ik heb altijd zwarte pieten gezien, en toen waren ze opeens blauw, en roze? :?

Maar goed, je ziet wel wat hun IQ is, kijk maar naar de manier van schrijven. Nederlandse grammatica aan de top. :P

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:55

Het is ongelooflijk inderdaad wat mensen op social media neerknallen. Aan de andere kant moet je ook begrijpen dat mensen het zich gewoon echt helemaal niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die er zo in staan als jij.
Het is voor veel mensen een heel gevoelig onderwerp en die begrijpen jouw mening echt niet.
Dat praat dit soort reacties trouwens absoluut niet goed. Ik zou heel graag deze mensen in real life een confronteren met wat ze zeggen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:56

Ik heb ook wel mensen op FB die zulke dingen wel eens zeggen. Het is dat ik ze sociaal gezien niet van FB kan flikkeren zonder gedoe. :+
Maar als het even kan verwijder ik dit soort onnozele randdebielen. IQ van mijn hamster ligt zonder enige twijfel een stuk hoger.

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:56

droversrun schreef:
<KNIP>Het is lekker makkelijk om een grote waffel te geven via dit soort media. Van mij mag hier echt strenger op ingegrepen worden, asociaal volk bestaat er toch!


Vuistregel voor social media gebruik: zeg geen dingen tegen mensen die je ze niet recht in het gezicht zou durven te zeggen. Maar helaas zit de wereld vol met toetsenbord ridders.

Ik las vandaag wat reacties van mensen richting Wilders. Ik ben geen Wilders fan (verre van), maar wat richting hem geschreven wordt kan ook echt niet.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:57

Op FB (alleen in "gesloten" groepen) of bij nieuwsberichten zet ik nooit reacties. Je kunt er vaak toch geen fatsoenlijke discussies voeren.

Ik vraag me soms echt af om mensen zich niet schamen voor hun reacties of dat het openbaar is en voor iedereen te lezen.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 14-11-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:57

Pff, waar kan je druk om maken. Ja ik ben voor zwarte piet. Maar ik zal nooit zo reageren. Natuurlijk wordt ik af en toe boos als iemand van mijn leeftijd en andere achtergrond zegt tegen zwarte piet te zijn (hallo, jij bent er mee opgegroeid, vond het dan zo vervelend? Heb je een trauma eraan over gehouden?)
Maar ik ga niet schelden ofzo, dan klik ik weg, of loop ik weg. Denk dat 50% het gewoon doet vanwege de hype die het heeft.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:57

Het gaat TS niet om het feit dat het Zwarte Piet is. Maar om hoe hatelijk mensen zijn op social media.
Van achter je computer alles en iedereen afbranden en daarmee mensen beschadigen. Wat sommige mensen zeggen over anderen.... Zo bizar

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:57

met SayaJones eens.

Bovendien is het internet wel de slechtste plaats om deze discussie te houden, omdat door de anonimiteit alle fatsoensnormen de deur uit wordt geflikkerd; door beide partijen. Mensen worden online spontaan asociale toetsenbordhelden die menen de ergste beledigingen te kunnen spuien; immers, je ontvanger weet toch niet wi je bent of waar je woont dus in levende lijve verhaal komen halen is er toch niet bij.
Daarnaast is de discussie direct al onnodig op scherp gezet door de voorstanders maar allemaal uit te maken voor gore racisten zonder ook maar een seconde naar de andere kant te luisteren.

Eigenlijk is het niet eens een discussie, maar gewoon een ordinaire ruzie. Bij een discussie komen beide partijen met argumenten om elkaar te overtuigen. Hier wordt alleen maar gescholden, dus nope; dat hele pietengedoe is geen discussie, maar een ordinaire ruzie.

Dus laten we vast beginnen met het niet langer meer een discussie te noemen, want dit is geen discussie.

En dat was mijn jaarlijkse bijdrage aan dit domme pietengedoe.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:58

Normen en waarden zijn deze dagen ver te zoeken. Dat merk ik ook heel duidelijk dagelijks op mijn werk.
Kinderen die geen respect hebben voor hun ouders. ouders die geen moeite meer nemen om hun kind aan te spreken op iets wat niet mag "omdat hij toch niet luistert". Kinderen die hun eigen moeder al op jonge leeftijd uitschelden. Knok partijen op scholen waar iedereen er om heen staat te filmen en te joelen.
zelfs een achterneefje van 5 die een vrouw voor "dikke prutsmuts" uitscheld.
Als ik dat vroeger deed kreeg ik een onmeunige trap onder me kont dat ik een week niet kon zitten.

Als ik dan op facebook en andere social media kijk is het ook niet zo gek dat kinderen dat allemaal zeggen en doen. Want als wij volwassen elkaar mogen uitschelden en doen, waarom kinderen dan niet?
Misschien ben ik een zeikerd, maar dit is wel de maatschappij waar we nu inleven.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:58

Het is voor mensen zou makkelijk om vanachter hun schermpje hun gallige ongenuanceerde mening te droppen. Ben altijd benieuwd of ze in het echt ook zo’n grote mond hebben.
En ik verbaas me dat mensen zoveel tijd hebben on zich daar druk over te maken. Zouden dat soort mensen geen “echt” leven hebben?

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:59

Tja, zo kan je je overal druk om maken.

Natuurlijk is het raar, maar het gebeurt nou eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:00

AmyJamess schreef:
Normen en waarden zijn deze dagen ver te zoeken. Dat merk ik ook heel duidelijk dagelijks op mijn werk.
Kinderen die geen respect hebben voor hun ouders. ouders die geen moeite meer nemen om hun kind aan te spreken op iets wat niet mag "omdat hij toch niet luistert". Kinderen die hun eigen moeder al op jonge leeftijd uitschelden. Knok partijen op scholen waar iedereen er om heen staat te filmen en te joelen.
zelfs een achterneefje van 5 die een vrouw voor "dikke prutsmuts" uitscheld.
Als ik dat vroeger deed kreeg ik een onmeunige trap onder me kont dat ik een week niet kon zitten.

Als ik dan op facebook en andere social media kijk is het ook niet zo gek dat kinderen dat allemaal zeggen en doen. Want als wij volwassen elkaar mogen uitschelden en doen, waarom kinderen dan niet?
Misschien ben ik een zeikerd, maar dit is wel de maatschappij waar we nu inleven.



Het enge is dat al deze reacties zijn getypt door mensen boven de 50...

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:01

Ik heb een tijdje terug gekeken naar een programma van -ik meen- Peter r de vries. Die Had zich ooit negatief geuit over iets van wilders.

Op het ledenforum van wilders werd de vries toen ook met de die bedreigd.
De vries Is toen voor het programma die gast gaan opzoeken. Gast schrok zich ongans. Die gaf ook aan dat het anoniem makkelijk rellen Is.

Leuk programma om te zien

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:03

Dit soort taalgebruik hoor je ook in bepaalde wijken, maar komt dan niet verder dan de straat / school (30 jaar geleden ook al). Nu komt het via de computer het wereld wijde net op.... triest dat er geen filters op zitten of moderators die dit soort posts deleten.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:05

Ja, ik snap het ook niet waar deze haat en frustratie e.d. vandaan komt. Heb het idee dat de meesten ook echt niet beseffen dat ze tegen een echt persoon praten. Kan me niet voorstellen dat ze zo zouden doen als ze jou in het echt zouden tegenkomen.

Maar geloof me, dit gebeurt in elk land hoor. Het is niet iets typisch Nederlands..Meer iets typisch mens.

Daarom hou ik ook zo van dieren :)

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:05

En dit mag allemaal stemmen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:07

Allemaal de schuld van internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:07

LumosNox schreef:
En dit mag allemaal stemmen 8)7



Precies dit ook...

Ik ben voor een toets maken (en halen) voordat je mag stemmen die voor IEDEREEN makkelijk haalbaar is als ze zich even inlezen. Gewoon wat algemene begrippen enzo betekenen. Een toets die wat meer besef creëert.

Maargoed, dat is een hele andere discussie.