Red een koe, eet een paard!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:45

How about "red een dier, eet een plant"? Hoe hypocriet is het om te beweren dat je het ene dier 'red' door het andere dier te eten?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:49

Ik eet liever (west europees) paard dan koe, die dieren hebben een fijn leven gehad over het algemeen en kunnen ook als ze niet meer piepjong zijn prima worden gegeten.

Maar op het moment eet ik bijna volledig plantaardig, vind het absoluut niet nodig om zo vaak "dierenleed" te eten en gezond is het ook al niet. Neemt niet weg dat ik gisteren een hamburger heb gehad hoor, maar dat is nu eerder maandelijks dan dagelijks.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:50

Dat vinden de plantjes niet leuk dat je dat zegt :D die hebben ook een leven :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:51

Billy schreef:
Dat vinden de plantjes niet leuk dat je dat zegt :D die hebben ook een leven :)

En hoeveel kilo plant heb je nodig voor een kilo vlees?
Het blijft altijd iets natuurlijk, je zal wat moeten eten uiteindelijk.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:00

Hier belanden onze eigen paarden ook gewoon in de vriezer als ze geen waardig leven meer hebben (en ze moeten uiteraard nog eetbaar zijn ivm medicijnen etc).

Paarden fokken voor het vlees is hier in Frankrijk nog vrij normaal, veel trekpaarden eindigen bij de slager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:05

Billy schreef:
Joolien schreef:
En ja, misschien zijn er toch mensen die er anders tegenaan gaan kijken hierdoor, want tenslotte is paardenbiefstuk het meest optimale scharrelvlees. Dus red een koe of varken, eet eens een paard.

Wat een onzin... het meest ideale scharrelvlees is wild. Je hele leven vrij rondrennen en kikdood neervallen zonder dat je het schot gehoord hebt.....
Niks tegen paardenvlees trouwens, zat hier vroeger een goede paardenslager vlak bij het Sandelingenplein...


Eens..
Daarnaast is er ook wel rund te krijgen dat een prima leven gehad heeft. Daar betaal je dan alleen meer voor.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:21

Joolien schreef:
Ik weet idd wel dat buut niet altijd in het paspoort staat, [....]

Dat is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Ik heb hier eentje staan van 29 jaar, die is 22 jaar geleden in Utrecht vol gepompt met medicijnen nadat hij een ongeluk had gehad. En misschien dat buut nog wel de meest onschuldige in het rijtje was. En daarvan staat niets in het paspoort. En wel om de eenvoudige reden dat het paspoort toen nog niet bestond. Dat kwam pas een paar jaar later.

Maar wees niet ongerust, mijn paarden zijn niet voor consumptie. Dat is dan wel weer vastgelegd in het paspoort. En medicijnen hoeven dan ook niet in het paspoort geregistreerd te worden.

Op orde zijn van het paspoort vind ik ook primair taak van de eigenaar. En daar mogen ze best strenger op controleren, juist bij die hobby grasmaaiers die alleen voor de dood op reis gaan.

Mbt tot je stelling: ik ben al geen grote vleeseter en moet er niet aan denken een stuk paard op mijn bord te hebben %) . Ik ga daarom voor "red de wereld, eet minder vlees".

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:36

Houden jullie van kroketten? / frikadel?

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:41

Kan iemand mij uitleggen waarom het bloed opgevangen wordt en later wordt opgehaald door Rendac?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:42

pol1 schreef:
Houden jullie van kroketten? / frikadel?

https://www.businessinsider.nl/dubieus- ... tervolgen/

Zo proef ik er niets van en dan maakt het me niet uit.
Maar een stukje paardenworst of paardenbiefstuk vind ik te sterk smaken. Net als kalkoen, fazant, duif, zwijn en konijn voor mij een te uitgesproken smaak hebben. Kip, koe en varken hebben dat gewoon veel minder.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:43

Om maar aan te geven: de meeste mensen eten echt wel regelmatig paard zonder dat ze dit weten..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:47

Marit_P schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom het bloed opgevangen wordt en later wordt opgehaald door Rendac?


Omdat die dat verwerken. Dat mag niet door het afvalputje.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:49

Azmay schreef:
Billy schreef:
Dat vinden de plantjes niet leuk dat je dat zegt :D die hebben ook een leven :)

En hoeveel kilo plant heb je nodig voor een kilo vlees?
Het blijft altijd iets natuurlijk, je zal wat moeten eten uiteindelijk.

Duh :D
Wel eens van een grapje gehoord? Weet je wat smileys zijn :D

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:51

zou het nooit kunnen..Maar eet sowieso geen vlees ;)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:51

Die krokketen stelling gaat alleen op als je die enge sappige besteld maar je kan natuurlijk gewoon een rundvlees kroket bestellen.

Vind de stelling niet helemaal juist, wel eens bekeken hoeveel jaar je vegetarisch moet zijn om 2 koe te sparen?

Je kan het beter zien als stukje promotie voor paardenvlees maar ook daar zitten weer zoveel haken en ogen aan..

Wees gewoon bewust van wat je koopt welk diersoort dan ook..

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:56

Ik red een koe doordat ik het eten van vlees drastisch heb geminderd. Van zowat alle dagen vlees eten naar twee keer per week biologisch vlees. Uiteindelijk wil ik helemaal geen vlees meer eten. Ook met zuivel ben ik geminderd en eieren alleen nog maar biologisch.
Mijn vriend en ik missen het niet.
Paardenvlees heb ik nog nooit geproefd trouwens.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:57

Ik ben afgelopen week mee geweest met een vriendin,zij doet vrijwilligsterswerk in verschillende grote natuurgebieden van Free Nature. Daar lopen Koniks en Rode Geuzen,wat een kruising is tussen de Brand Rode en de Salers. De dieren worden zo natuurlijk mogelijk gehouden maar ze laten ze niet verkommeren,mocht het nodig zijn dan worden ze wel bij gevoerd in de winter. Het overschot word in de zoveel tijd uit de kudde gevangen en geslacht en dat vlees kun je kopen,waaronder dus ook het Koniksvlees.
Ik heb wat vlees mee gekregen en gegeten. Ik vond het vlees veel voller van smaak maar wat me vooral opviel dat het vlees niet krimpt bij het bakken en sudderen. Het vlees uit de supermarkt krimpt wel en dat betekent dat er water in getrommeld is.
Zeker gezien de veel betere smaak van het vlees heb ik me voor genomen om vaker dit soort vlees te bestellen. Ik heb ook het idee dat Koniksvlees minder zoet is dan "gewoon"paardenvlees,ik vond het erg lekker en lekker mals.
Evt.info;www.wildernisvlees.nl.
Laatst bijgewerkt door Faruba op 12-11-17 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:05

Als er zou staan "red een koe eet een hond" zouden mensen hier dan net zo reageren ? Ik word onpasselijk van de foto's en ik snap werkelijk niet waarom mensen dit zouden kunnen doen met een maatje dat je 25 gehad hebt. Vandaar de vraag of je dit met een hond ook zou kunnen doen gezien sommige mensen hun eigen paarden in de diepvries willen steken. Is de band met een hond dan zo anders voor jullie dan met een paard ? (aannemende dat een hond "not done" zou zijn)

ik eet trouwens al bijna 30 jaar geen vlees meer.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:07

Ik was altijd al tegen paarden slacht, na de foto's te hebben gezien gaan 100% geen van mijn paarden naar de slacht. Ik blijf gewoon koe eten. Paarden kan en wil ik gewoon niet eten. Net zoals in china kat en hond gaat er bij mij gewoon niet in.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:17

Red een koe, eet een hond? :+

Op mij niet van toepassing, ik eet geen vlees. ;)

Zoals ik eerder aangaf: het verschuiven van het probleem is de oplossing natuurlijk niet. Minderen, minderen en nog meer minderen wel!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:23

Mist, Ik zou persoonlijk ook niets tegen hond of kat hebben (mits het lekker is). Ik snap sowieso niet waarom die zo op een voetstuk staan.
Met honden heb ik sowieso niets, vind een hertje een stuk schattiger dan zo'n kwijlebak.

Ik heb konijnen als huisdier maar vind konijn ook erg lekker.
Paarden biefstuk vind ik ook heerlijk. Een keer een mooi mals stuk van de steengril gehad :~
In Zwitserland krijg je vrij veel lokaal paarden/veulen vlees bij de slager. In de supermarkt is vaak import, dat koop ik niet echt vaak.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:30

biancalaylo schreef:
Ik was altijd al tegen paarden slacht, na de foto's te hebben gezien gaan 100% geen van mijn paarden naar de slacht. Ik blijf gewoon koe eten. Paarden kan en wil ik gewoon niet eten. Net zoals in china kat en hond gaat er bij mij gewoon niet in.


Ik snap het niet, bij een koe gaat het hetzelfde en dat vind je wel ok?? Als er koeien als 'huisdier' gehouden zouden worden en paarden niet, dan zou je paard eten in plaats van koe?
Kat en hond zijn we niet gewend, in India begrijpen ze vast niet dat wij koeien eten.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:31

Omdat we vanuit oudsher (prehistorie) enkel en alleen de herbivoren aten en niet de carnivoren.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:32

Mara2000 schreef:
Palmera schreef:
'Red een koe, eet een paard'.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als je gaat kijken naar de grote hoeveelheid rundvlees die in NL naar binnen geschoven worden, en je wilt dat omwisselen voor paardevlees, krijg je echt te maken met óf het zuid-amerikaanse tafereel óf er kan een bio-industrie voor paarden worden opgezet. De vraag wordt dan te groot om het op de manier, zoals omschreven is in het artikel, op te lossen.

Het heeft dus niets met redden te maken als je een keer of altijd paardevlees eet. Altijd is er een dier de dupe.

Dus wat helpt wel? Minder vlees eten, ongeacht van welk dier het afkomstig is. :)


Dit dus!


Helemaal mee eens!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:39

Onali schreef:
Omdat we vanuit oudsher (prehistorie) enkel en alleen de herbivoren aten en niet de carnivoren.


Snap ik, hoewel ze in China, Korea, Vietnam nog steeds hond en kat eten. En ik kan nog begrijpen dat je als paardenmens een annoniem stuk paarden vlees haalt. Maar dat je je eigen paard, waar je een band mee hebt naar een slager kan brengen, wetende hoe/wat er gebeurt, dat snap ik niet......

dus vandaar de vraag is de band die je met een hond/kat hebt zo anders dan met je paard.

of is het alleen een financiele kwestie ?