Toelating glyfosaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:00

8nnemiek schreef:
Karl66 schreef:
Ik reageerde op een opmerking van 8nnemiek. Die vond dat je een middel niet kon toelaten omdat er in de toekomst misschien kankerverwekkendheid kan worden vastgesteld. Maar met die instelling zal je dus elk middel moeten verbieden, want je weet nooit wat je in de toekomst kan ontdekken...

Dan heb je mijn post niet goed begrepen.
Ze zijn met onderzoek bezig waardoor ze eerst moeten wachten op de uitslag voordat ze weten of het kankerverwekkend is. Dat is iets heel anders dan ‘misschien in de toekomst’.


Nee en dat is ook de reden waarom ik reageerde. Jij had het onduidelijk verwoord. Als je vindt dat ze het niet moeten toelaten omdat ze met een onderzoek bezig zijn, dan moet je dat zeggen en niet dat ze het niet moeten toelaten omdat ze niet weten of het kankerverwekkend is. Hoe kan je ooit een debat of discussie aangaan als mensen iets anders zeggen dan ze bedoelen?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 06:36

Het was een reactie op eerdere post. Ik ga mezelf en anderen niet in elke post uitgebreid herhalen omdat sommigen niet begrijpend kunnen lezen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:38

Hoegaan wij straks als paardenmeisjes om met hooi dar vergeven is van onkruid en ook nog eens giftig onkruid?
Dieren die op weides grazen waar ineens veel giftige bloemen groeien? Kuil krijgen waar gif in zit van planten?
Een nieuwe generatie van allerlei klachten in de gezondheid..

Hoe is dat onderzoek uitgevoerd? Een druppel pure glyfosaat? Of in verdunde toestand in het grond water wat door de plant in zijn wortels is opgenomen en in de stam als voeding dient? De maanden dat er geen groei is en de grond braak ligt en schoonspoelt en opnieuw ingezaaid met een nieuwe oogst met hier en daar een spoortje glyfosaat op een muis die kwa lichaamsgewicht je hand benaderd? Of die muis elke dag een oplossing glyfosaat toendienen om te zien of er kankercellen gaan vormen?

Hoe ontstaat kanker, hoe ontstaan auto-immuunziekten, daar zijn ook nog niet alle antwoorden op gegvonden

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:44

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Maar aangezien ik bijensterfte ("verdwijnziekte") door round up ernstig genoeg vind om het spul van de markt te halen vind ik het een soort van achterhoedegevecht.

Wordt die bijensterfte nu ook al aan glyfosaat gekoppeld dan? Ik dacht dat daarbij vooral de neonicotinoïden in het beklaagdenbankje zaten.

Ik heb juist laatst een onderzoek uit Amerika gelezen dat schimmelwerende middelen (weet echt niet welke) die voor de bijensterfte zorgden. De bijen namen het schimmelwerende spul mee in hun nest, waardoor de schimmelcultuur in het nest afstierven. Deze schimmels beschermden de bijen tegen o.a. bacteriën en ziektes. Door het ontbreken (sterven) van de schimmels krijgen deze vrij spel en sterven dus hele kolonies.

Maar dat was geloof ik een voorlopige conclusie. Ze hadden geconstateerd dat de nesten belangrijke schimmels ed. misten, vooral rond gebieden waar veel met schimmelwerend spul werd gesproeid.

Het klinkt in ieder geval wel erg logisch.

Maar dat was puur even een uitstapje richting de bijensterfte. En ik ga nu weer meelezen met de discussie :Y)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:53

De bijensterfte begint in het tuincentrum!
De planten aldaar zijn allemaal! Bespoten, moeten nl mooi zijn, anders koopt men ze niet...en laten we eerlijk zijn, wie koopt er een plant met luis en slakken en geeft die kado? Die mooi in de tuin komt te staan en de onbespoten plant die bloemen geeft waar de bijen graag van eten? Niemand!

Overigens mijn frambozen zitten vol witte wormen, zou moeten spuiten, doe het niet, kijk er dus alleen maar naar, maar wie wel?


De bijentand op pijl houden is meer....is bijenkasten zetten door imkers, die zijn er te weinig, is onbespoten tuinplanten in tuincentra, is je eigen tuin vol zetten met bloeiend goed...

Dan zijn er bijenkwekers, vollop....

De bijen vliegen alleen bij de juiste temperatuur en dat is de laatste jaren ook een issue...dan komen er ineens veel verschillend soorten bloezems uit en bijen zijn zeer kieskeurig en slaan minder lekkere bloesem over, wat de bevruchting tegenhoudt, als het weer mee werkt dan is het steeds verschillende bloezems die uitkomen..

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:11

Het zijn inderdaad de neonicotinoïden, en de GMO maïs van monsanto, die al bewezen giftig zijn voor bijen.
Via een imker hoorde ik dat glyfosaat al eens op bijen werd getest en daaruit kwam dat het geen kwaad zou kunnen, maar later blijkt dat dit een test was die maar enkele dagen duurde en dus helemaal niks zegt over sterfte op langere termijn. Ik heb regelmatig gehoord dat er hele kassen uitsterven als er in de buurt met glyfosaat werd gespoten.
Heel toevallig is monsanto wel bezig (geweest?) met onderzoeken naar het genetisch manipuleren van bijen om ze resistent te maken tegen roundup 8)7

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:42

Mais is ook zonder GMO ongezond voor de bijen, stuifmeel ervan is nl geen compleet eiwit, en zonder compleet eiwit bouw je geen gezonde jonge bijen. Ongeacht het maisras, bijenkast bij maisvelden kost je je bijenvolk(en).

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:53

Interessant om te weten :j
Maar de GMO maïs is dmv genetische manipulatie gekruisd met een giftige plant waardoor deze een stof bevat die heel giftig is voor insecten (waaronder ook bijen), en die maïssoort staat zelfs geregistreerd als insecticide.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:12

Indestal schreef:
Hoegaan wij straks als paardenmeisjes om met hooi dar vergeven is van onkruid en ook nog eens giftig onkruid?
Dieren die op weides grazen waar ineens veel giftige bloemen groeien? Kuil krijgen waar gif in zit van planten?
Een nieuwe generatie van allerlei klachten in de gezondheid..


Blijvend grasland spuit je toch sowieso niet met glyfosaat?
Een goed weidebeheer voorkomt veel onkruiden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:53

Klinkt allemaal logisch, maar als alles in bloei staat je krijgt de hele zooi van de omgeving, kan je nog zo je best doen, dan is spuiten de enige oplossing....zal ook best gebiedsafhankelijk zijn..

In mijn geval helpt alleen nog maar spuiten, helaas en velen met mij in deze omgeving...ik geloof ook absoluut niet in niet spuiten.....

Het is geen produktieland he? Dat wordt met regelmaat omgeploegd en opnieuw in gezaaid en zekers ook soms helemaal kapotgespoten...dat is niet voor niets...de hobbyweides kunnen dit niet op deze manier doen...

pmarena

Berichten: 48176
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:20

Nou dan moet je lekker met roundup spuiten in je weiland, dan is ook je gras dood :? En het eerste dat er dan weer opkomt is onkruid...

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:28

Indestal schreef:
Klinkt allemaal logisch, maar als alles in bloei staat je krijgt de hele zooi van de omgeving, kan je nog zo je best doen, dan is spuiten de enige oplossing....zal ook best gebiedsafhankelijk zijn..

In mijn geval helpt alleen nog maar spuiten, helaas en velen met mij in deze omgeving...ik geloof ook absoluut niet in niet spuiten.....

Het is geen produktieland he? Dat wordt met regelmaat omgeploegd en opnieuw in gezaaid en zekers ook soms helemaal kapotgespoten...dat is niet voor niets...de hobbyweides kunnen dit niet op deze manier doen...


Wat voor onkruid heb je staan? Veel is op een natuurlijke manier op te lossen, door ander weidebeheer bijvoorbeeld. En veel 'onkruid' is helemaal niet slecht om in je land te hebben. ;)

pmarena

Berichten: 48176
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:05

Berenklauw, Boterbloem, Klaver en JKK zijn toch best wel irritant ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:00

Pmarena, precies en elke 5 cm een flinke grote klodder kruipende boterbloem die dus wordt gegeten, kennelijk is niet elk paard vies van bitter en heb hem ook al een een JJK in bloei lekker zien verorberen...
Een stuk is heel veel klaver, daar doe ik niks mee, maar daar staat hij kort, omdat klavers heel dik maken..
1 stuk wei is 90% boterbloem, kalken en bemesten maakt ze juist reuzachtig groot, op een voedzame kleigrond en groeien mega sneller dan gras...daar zet ik al geen paard meer op, toch zonde!

pmarena

Berichten: 48176
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:09

Hier ook aardig wat boterbloem (verschillende soorten) in een wei die we hebben laten bemonsteren voor een bemestingsadvies door BLGG, ik dacht door wat je steeds hoort over de zuurgraad ook dat daar wel uit zou komen op een stevig kalk-advies....maar de kalk was zo'n beetje het enige dat goed / niet nodig was bleek uit de meting :P

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:20

Na mijn kalkbeurt van vorig jaar, groeien ze de pan uit...

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 20:23

Indestal schreef:
Na mijn kalkbeurt van vorig jaar, groeien ze de pan uit...

Je ph kan ook aan de lage kant zijn...als je dan wel kalkt, maar te kort, maak je de zuurgraad optimaal voor boterbloem, en zul je dus meer moeten geven.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:25

Ik zit op zure kalkgrond, denk je dat kalk goed is... :D

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:40

Indestal schreef:
Klinkt allemaal logisch, maar als alles in bloei staat je krijgt de hele zooi van de omgeving, kan je nog zo je best doen, dan is spuiten de enige oplossing....zal ook best gebiedsafhankelijk zijn..

In mijn geval helpt alleen nog maar spuiten, helaas en velen met mij in deze omgeving...ik geloof ook absoluut niet in niet spuiten.....

Het is geen produktieland he? Dat wordt met regelmaat omgeploegd en opnieuw in gezaaid en zekers ook soms helemaal kapotgespoten...dat is niet voor niets...de hobbyweides kunnen dit niet op deze manier doen...


Ook grasland voor koeien wordt niet heel vaak doodgespoten en opnieuw ingezaaid. Een goede zoden voor weidegang heb je niet zomaar.

Paarden zijn overigens lastige dieren om op de wei te hebben, met hun hoeven vernielen ze de zoden waardoor onkruid meer kans krijgt.

Schapen kunnen trouwens goed ingezet worden voor herstelwerkzaamheden.
Klaver raak je makkelijk kwijt met bemesten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:46

Ik liep gistern en eens op een van mijn weides, ik probeer nl 5 cm gras te houden als ik de winter in ga, dan heb ik minder slecht gras in het begin van het voorjaar...kapot geschrokken...geen gras meer, alleen onkruid en de boterbloem staat weer in bloei en heeft zich over de ganse zode verplaatst..dze weide staat al 3 weken ongebruikt..hier word ik moedeloos van, zoveel werk gehad heel het jaar rond....

Voor diegenen die het vervelend vinden, maar ik ga echt weer spuiten hoor, zal niet alles doen, maar de grote plekken met bladeren van 4-5 cm groot en stengels met bloem en al gaan er echt aan...

Ook al is het zinloos maar heb flink gekalkt en pavo kunstmest gestrooid, zag dat het 2 dagen later al weg was....verder weet ik het ook niet.

Ineens allemaal madelief in bloei, nooit madelief gehad..en JJK in bloei...het is november...

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:59

Indestal schreef:
Ik liep gistern en eens op een van mijn weides, ik probeer nl 5 cm gras te houden als ik de winter in ga, dan heb ik minder slecht gras in het begin van het voorjaar...kapot geschrokken...geen gras meer, alleen onkruid en de boterbloem staat weer in bloei en heeft zich over de ganse zode verplaatst..dze weide staat al 3 weken ongebruikt..hier word ik moedeloos van, zoveel werk gehad heel het jaar rond....

Voor diegenen die het vervelend vinden, maar ik ga echt weer spuiten hoor, zal niet alles doen, maar de grote plekken met bladeren van 4-5 cm groot en stengels met bloem en al gaan er echt aan...

Ook al is het zinloos maar heb flink gekalkt en pavo kunstmest gestrooid, zag dat het 2 dagen later al weg was....verder weet ik het ook niet.

Ineens allemaal madelief in bloei, nooit madelief gehad..en JJK in bloei...het is november...

Niet met Glyfosaat (Roundup)
spuiten hoor! :D MCPA is beter.