Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 18:39

Ach, het is al lang niet meer van gister.....Engelse zinnen, uitdrukkingen hele conversaties....
In winkels, op het werk, in uitgaansgelegenheden, op forums bij "simpele "foto's....
Why? :o ( geeft meteen het gevoel weer )
Zelf ben ik werkzaam binnen een internationale werkomgeving, dus "de expats" zijn mij niet meer vreemd, en inderdaad, dan is een gesprekje in het Engels vaak sneller en duidelijker dan met handen en voeten iemand iets uitleggen, waarbij je je blijft afvragen of hij of zij nu weet wat de bedoeling is.

Maar gewoon een gesprekje tussen twee Nederlanders wordt de laatste jaren ook steeds meer met een internationale ondertoon gevoerd.
Maar ook gewoon een onderschrift bij een foto of een reactie zoals bij Bokt en of FB, staat steeds vaker in het Engels.....en soms raakt de vertaling zelfs wal nog kant.
Waarom doen we dat eigenlijk?
Gewoon omdat het interessant staat?
Omdat men denkt een stuk meer intellectueel uit de hoek te kunnen komen?
De jeugd kan geen drie zinnen meer zeggen zonder te pas of te onpas met "Chill " of "Awkward " te gooien.
Of "Yeah Right " %)

Iedere decennia heeft wel zo een uitdrukking of kreet die wat zegt over de tijd waarin we leven, dat was bij ons ook zo.
Bij ons was dat "de ballen " "doeg " " mazzel " "doeiiiii ", maar in elk geval nog redelijk "Nederlands "
Nu is dat "See Ya " of iets in die trend.
Kleuters of lagere school kinderen krijgen op sommige onderwijsinstellingen al Engels.
Tel je dan straks niet meer mee als je er niet aan mee doet/ wilt doen?
Ik zie dit in omliggende landen nog niet zo veel gebeuren......waarom dan wel bij ons?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:43

Persoonlijk?
Ik vind Engels een fijnere taal dan nederlands en ik kan mij er beter in uitdrukken.
Ik stoor me niet zo aan die kleine dingen, maar halve zinnen engels en dan weer nederlands, of andersom, vind ik daarentegen wél heel vervelend.
Ik ken mensen waarmee ik voor amelijk in het engels praat, al zijn we beide nederlands

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:47

Die losse woorden oke, niet zoveel moeite mee.
Maar die (foute) zinnen onder foto's? Moet dat interessant zijn of zo?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:50

Ik vind het juist wel een mooie 'trend' eigenlijk. Hoewel ik de Nederlandse taal ook best mooi vind is taal zo'n prachtig vloeibaar fenomeen wat heerlijk met de tijd en cultuur meegaat en daar ook zoveel over zegt :D Ik hou van taal, kan me zowel in het Nederlands als Engels goed uitdrukken maar sommige Engelse begrippen zijn gewoon leuker of fijner dan hun Nederlandse variant. Soms kan ik me gewoon beter uitdrukken in een andere taal en gebruik ik dus die andere taal. Ik vind het juist mooi eigenlijk dat talen op die manier wat meer in elkaar over gaan lopen.
Ja, wanneer mensen halve zinnen Engels/Nederlands doen of met een soort lelijk steenkolen Engels gaan aanrommelen houdt het mooie ervan voor mij ook op :+ En er zijn ook Engelse termen waar ik spontaan kriebels van krijg, zoals 'de living' of 'hubby' :') maar als anderen dat gebruiken, kan ik me er echt niet aan ergeren. En foute zinnen onder foto's inderdaad, gadverdegadver.
En ja dat het in de landen om ons heen niet zo gebeurt... daar spreken ze dan ook over het algemeen een vorm van 'Engels' die kant noch wal raakt :+ dan liever dit.
Heb ook totaal niet het idee dat mensen die 'er niet aan mee doen' er niet bijhoren of raar zijn eigenlijk. Met sommige mensen spreek ik meer Engels dan Nederlands terwijl we allebei beide talen spreken en met anderen echt uitsluitend Nederlands zonder dat er eigenlijk ook maar een leenwoordje Engels aan te pas komt... en ik vind het allemaal even prima :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:50

Ik vroeg me even af wat moer-staal was :=

Maar ik spreek ook liever Engels dan Nederlands over het algemeen, kan ook niet zeggen dat ik me aan leenwoorden uit andere talen kan ergeren.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:51

Ik snap al die engelse topictitels ook niet zo. Moet dat mooier of poëtischer overkomen?
Het staat gewoon zo stom. Vind ik. :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:51

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk?
Ik vind Engels een fijnere taal dan nederlands en ik kan mij er beter in uitdrukken.
Ik stoor me niet zo aan die kleine dingen, maar halve zinnen engels en dan weer nederlands, of andersom, vind ik daarentegen wél heel vervelend.
Ik ken mensen waarmee ik voor amelijk in het engels praat, al zijn we beide nederlands

Eens!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:52

Topic titels in het engels sla ik pertinent over...dat vind ik alleen maar overkomen als 'kijk mij eens interessant doen'

In het dagelijks leven vind ik het ook wel irritant worden.
Wat is er mis met 'ik ga de kinderen naar school brengen' of 'Verkocht' op een verkoop bord bij een huis ipv Kids en Sold

Master bedroom is een echt een verschrikking bij dat woonprogramma = ouder slaapkamer/ grootste kamer.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:52

RaafSmits schreef:
Iedere decennia heeft wel zo een uitdrukking of kreet die wat zegt over de tijd waarin we leven, dat was bij ons ook zo.
Bij ons was dat "de ballen " "doeg " " mazzel " "doeiiiii ", maar in elk geval nog redelijk "Nederlands "
Nu is dat "See Ya " of iets in die trend.
Kleuters of lagere school kinderen krijgen op sommige onderwijsinstellingen al Engels.
Tel je dan straks niet meer mee als je er niet aan mee doet/ wilt doen?
Ik zie dit in omliggende landen nog niet zo veel gebeuren......waarom dan wel bij ons?

Ieder decennium. Trant.

Nederlands is een mooie taal. Helemaal wanneer zorgvuldig gebruikt.

Overigens merk ik wel degelijk dat in andere Europese talen het Engels ook steeds meer opgang krijgt. In een IJslandse tekst kwam ik laatst het woordje "næs" tegen. Moest ik even over nadenken maar bleek dus een fooneetiese weergave van "nice" te zijn.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:53

Ik studeer op dit moment voor docent Engels en ik kan me ook echt kapot ergeren aan al die foute Engelse zinnen :') Ik wil ze dan zo graag verbeteren.. Maar zo'n comment eronder met een verbetering staat niet zo sympathiek :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:54

Er lijkt een soort logica in de reacties te zitten. Hoe jonger de leeftijd hoe logischer engels kennelijk is.

Maar ik snap het ook niet hoor. We wonen in nederland. Hebben een eigen taal. Gebruik die dan ook. :) gisteravond tv programma gezien en de woorden chick (vrouw of meisje :r ) cool, chillen enz vlogen erdoorheen. :roll:

Maar ts in je profiel staan best veel engelse woorden en termen zoals start up. Oftewel beginnend bedrijf :P

Edit hierboven comment is commentaar of opmerking hihi
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-10-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:54

_Tristan schreef:
Ik studeer op dit moment voor docent Engels en ik kan me ook echt kapot ergeren aan al die foute Engelse zinnen :') Ik wil ze dan zo graag verbeteren.. Maar zo'n comment eronder met een verbetering staat niet zo sympathiek :Y)

Dat is met Nederlands net zo erg tegenwoordig, me als bezittelijk voornaamwoord of een y in plaats van ij :x

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:55

Memories schreef:
En ja dat het in de landen om ons heen niet zo gebeurt... daar spreken ze dan ook over het algemeen een vorm van 'Engels' die kant noch wal raakt :+ dan liever dit.

Niet met je eens, hoor! Waar ik woon zijn zat mensen die uitstekend Engels kunnen. Dat gebruiken ze graag voor hun werk als dat nodig is of om bijvoorbeeld een verdwaalde toerist de weg te wijzen. Maar onderling spreken ze Spaans. Omdat dat hun taal is, ze zich daar ook uitstekend mee kunnen uitdrukken en ze trots zijn op hun taal.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:56

Ik vind Nederlands een vreselijke taal om te horen, bijna zo erg als Duits, terwijl het engels gewoon vaak beter/melodieuzer/poëtischer klinkt. Maar meerdere talen door elkaar.. nee, niks voor mij.
Als ik er over nadenk gebruik ik zelf ook eigenlijk nauwelijks engelse woorden tussen het Nederlands door, terwijl het op forums eigenlijk zo normaal is dat het nauwelijks nog opvalt.

Half Nl en half engels spreken, zoals wat je de jeugd wel eens hoort doen dat vind ik vooral irritant.. geen idee wat het idee er achter is. Het zal wel stoer klinken, of gewoon ‘hip’ zijn.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:58

Koper schreef:
RaafSmits schreef:
Iedere decennia heeft wel zo een uitdrukking of kreet die wat zegt over de tijd waarin we leven, dat was bij ons ook zo.
Bij ons was dat "de ballen " "doeg " " mazzel " "doeiiiii ", maar in elk geval nog redelijk "Nederlands "
Nu is dat "See Ya " of iets in die trend.
Kleuters of lagere school kinderen krijgen op sommige onderwijsinstellingen al Engels.
Tel je dan straks niet meer mee als je er niet aan mee doet/ wilt doen?
Ik zie dit in omliggende landen nog niet zo veel gebeuren......waarom dan wel bij ons?

Ieder decennium. Trant.

Nederlands is een mooie taal. Helemaal wanneer zorgvuldig gebruikt.

Overigens merk ik wel degelijk dat in andere Europese talen het Engels ook steeds meer opgang krijgt. In een IJslandse tekst kwam ik laatst het woordje "næs" tegen. Moest ik even over nadenken maar bleek dus een fooneetiese weergave van "nice" te zijn.


Lol, dat is nog een verkeerde fonetische vertaling ook. die æ is de klank van de a van cat. Het hoort naɪs te zijn
Laatst bijgewerkt door _Tristan op 25-10-17 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:58

Over Spanje kan ik niet meepraten helaas :D Over Duitsland, Italië, Frankrijk en Franstalig België wel en daar word ik steevast met de nek aangekeken als ik probeer in het Engels iets te vragen. Uh, ja sorry dat niet iedereen in de wereld jullie taal spreekt :roll: Ja de jongere generatie en hoger opgeleiden willen het regelmatig nog wel goed kunnen maar daar is ook alles mee gezegd. Een van de hoofdredenen dat ik daar niet meer kom op vakantie oid :=
Laatst bijgewerkt door Memories op 25-10-17 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:58

Ik vind het trouwens ook wel mooi als je je Engels gewoon goed beheerst. Maar om nou halve zinnen in het Engels te doen en dan de andere helft in het Nederlands, nee dankje :') Een los woordje hier en daar kan prima maar je moet wel een beetje consequent zijn of je nu een zin volledig in het Nederlands of in het Engels maakt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:00

_Tristan schreef:
Lol, dat is nog een verkeerde fonetische vertaling ook. die æ is de klank van de a van cat. Het hoort naɪs te zijn

Nee hoor meid. Het geeft niet dat je niet weet hoe je in het IJslands de æ uitspreekt maar de klank klopt wel degelijk. Volgens normale IJslandse fonologie staat daar nice.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:01

Oh, ik dacht dat je het over de Engelse had.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:03

Het heeft mij trouwens altijd verschrikkelijk gestoord als mensen die in Nederland (komen) wonen het vertikken om op zijn minst hun best te doen om de taal te leren spreken.

Als nu de geboren en getogen nederlandse jeugd net zo krom nederlands gaat praten als sommige van die 'vertikkers', gaat de communicatie tussen mensen onderling (dus niet typend op een telefoon) er niet op vooruit. :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:04

_Tristan schreef:
Oh, ik dacht dat je het over de Engelse had.

Beter lezen. Ik ben anglist en heb ook gewoon IPA leren hanteren.

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:09

karuna schreef:
Er lijkt een soort logica in de reacties te zitten. Hoe jonger de leeftijd hoe logischer engels kennelijk is.

Maar ik snap het ook niet hoor. We wonen in nederland. Hebben een eigen taal. Gebruik die dan ook. :) gisteravond tv programma gezien en de woorden chick (vrouw of meisje :r ) cool, chillen enz vlogen erdoorheen. :roll:

Maar ts in je profiel staan best veel engelse woorden en termen zoals start up. Oftewel beginnend bedrijf :P

Edit hierboven comment is commentaar of opmerking hihi


Klopt in zekere zin wel!!! :o
Maar ja, waar je mee omgaat wordt je vaak ook mee besmet :D
Laat dát dan voor een keer mijn excuus zijn :o

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:10

RaafSmits schreef:
karuna schreef:
Er lijkt een soort logica in de reacties te zitten. Hoe jonger de leeftijd hoe logischer engels kennelijk is.

Maar ik snap het ook niet hoor. We wonen in nederland. Hebben een eigen taal. Gebruik die dan ook. :) gisteravond tv programma gezien en de woorden chick (vrouw of meisje :r ) cool, chillen enz vlogen erdoorheen. :roll:

Maar ts in je profiel staan best veel engelse woorden en termen zoals start up. Oftewel beginnend bedrijf :P

Edit hierboven comment is commentaar of opmerking hihi


Klopt in zekere zin wel!!! :o
Maar ja, waar je mee omgaat wordt je vaak ook mee besmet :D
Laat dát dan voor een keer mijn excuus zijn :o

Dan zou je dat excuus ook voor bijna iedereen kunnen gebruiken :Y)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:11

Palmera schreef:
Het heeft mij trouwens altijd verschrikkelijk gestoord als mensen die in Nederland (komen) wonen het vertikken om op zijn minst hun best te doen om de taal te leren spreken.

Als nu de geboren en getogen nederlandse jeugd net zo krom nederlands gaat praten als sommige van die 'vertikkers', gaat de communicatie tussen mensen onderling (dus niet typend op een telefoon) er niet op vooruit. :)


Oh ja hier ben ik het ook mee eens. Nederlands is een moeilijke taal maar probeer het op z'n minst gewoon, zeker als je hier permanent komt wonen.
En vooral van die jongeren (met gewoon Nederlandse achtergrond) die expres Nederlands met zo'n Marokkaans/Turks/etc accent gaan spreken omdat het stoer is. Blegh :r

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:11

Tja, taal is aan verandering onderhevig, taal leeft, dat is werkelijk nooit anders geweest.
Omdat alles (denk aan bedrijven, werk en dus ook studies) steeds internationaler worden gebeurt de communicatie ook in een wereldtaal. Hoe vroeger je de Engelse taal leert, hoe verder je ermee komt en hoe meer je eraan hebt in de toekomst.
Ik vind het een goede zaak dat er op basisscholen al vroeg gestart wordt met Engelse lessen, maar goed, ik ben jarenlang docent Engels geweest in het tweetalig onderwijs in het voortgezet onderwijs, dus ik ben sowieso wat bevooroordeeld ;)