In het donker op de fiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:33

S'avonds in het donker fietsen vind ik niet erg, lopen eigenlijk ook niet.
Wat ik al járen wél eng vind is alleen door de bossen struinen.
Zo jammer!!

We woonden aan de rand van bos en heide en ik was daar kind aan huis.
Dikke mist??
Geweldig!!
Donker???
So what!!
De meest ondoordringbare paadjes moesten belopen worden......de daarvoor bedoelde paden waren maar saai.

Maar nu??
Ik kan er alleen niet meer van genieten, en dat heeft niks met Anne Faber of een nare ervaring te maken.
Inderdaad báng om opeens besprongen te worden en niet weg te kunnen komen.
Zo stom!!!!!
Die kans is gewoon bijna 0 dat zoiets gebeurt.........maar ik héb hem wel. :o

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:36

Ik vind niet dat je angst moet laten regeren -> the only thing to fear is the fear itself.
MAAR ik denk wel dat het goed is om je bewust te zijn van die dingen. Ik ben bijvoorbeeld ook 25. Ik heb me altijd een soort van veilig gewaand, zovan; op die leeftijd gebeurt dat niet meer.
Ook heb ik altijd gedacht: als het regent, staat er niemand in de bosjes je op te wachten, want die heeft net zo'n hekel aan regen als menig ander mens.
Alle twee die dingen zijn bij Anne Faber toch gebeurt. Dat heeft mij een enorme wake-up call gegeven.
Oké, ik ben wel iets banger, maar ik ga alleen fietsen niet uit de weg want dan moet ik ALTIJD met de auto en dat wil ik ook niet, maar ik zet bijvoorbeeld wel die livelocation op whatsapp aan als dat fijn voelt.

En ja tuurlijk, er zijn altijd dingen die je niet zelf in de hand hebt en die je kunnen overkomen, maar wat alerter zijn op bepaalde situaties kan denk ik geen kwaad.

Spoiler:
In mijn hoofd klonk dit allemaal beter dan dat het hier nu staat :')

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:42

Ik ben een enorme schijterd en durf ook echt niet in m'n eentje in het donker over zulke weggetjes te fietsen. Vind het soms als spannend om van m'n auto auto naar de voordeur te lopen in het donker |o

Wat je misschien een veilig gevoel kan geven zijn deze dingen:

https://nl.aliexpress.com/item/120db-An ... 6c10416760

https://nl.aliexpress.com/item/Personal ... f7aff112f1

Wij hebben ze in de stallen hangen in een iets andere uitvoering. I.v.m brand willen we niet alle deuren op slot, maar als nu iemand s'nachts een van de grote deuren open maakt om de schuur in te komen dan trek je door het openen van de deur het pinnetje eruit en gaat er een keihard alarm af.

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:51

Ik herken het TS, als ik naar de paarden wil moet ik de helft van de tijd in mijn eentje 10 km fietsen. Ik moet over een aantal stille polderweggetjes, en vaak is het toch na 10 uur dat ik daar fiets omdat ik door school niet overdag kan gaan. Mijn ouders maken zich er niet erg druk om, maar na het verhaal van Anne Faber heb ik zelf wel mee schrik. Wat ik zelf doe is dat ik op de stille/engere stukjes van de route iemand bel, ik weet dat het vooral tussen mijn oren zit maar het voelt een stuk prettiger om gewoon met iemand te kunnen praten dan. Verder ga ik mijn Whatsapp updaten zodat ik de live locatie volgen functie ook kan gebruiken. Zijn er mensen die dit al gebruiken en hoe zit het met het verbruiken van batterij als je dat doet?

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:55

Incroyable schreef:
Verder ga ik mijn Whatsapp updaten zodat ik de live locatie volgen functie ook kan gebruiken. Zijn er mensen die dit al gebruiken en hoe zit het met het verbruiken van batterij als je dat doet?


Als ik het gebruik is het voor een stukje van +/- 10 minuten (maar wel een logisch stukje, haha) en daarin merk je het niet echt.
Ik denk dat het gelijk staat aan een navigatie?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:11

Ik ken het TS. Helaas heb ik zelf ook mogen meemaken dat de flarden angst die we wel eens voelen reëel zijn. Zowel in je eentje in het donker als overdag tijdens spitsuur. Alleen in het donker fietsen buiten de stad durf ik niet meer en alleen in het donker lopen doe ik ook liever niet. Erg beperkend deze tijd van het jaar, maar helaas... ik weet dat je je in principe niet moet laten leiden door angst maar geen haar op mijn hoofd die er meer aan moet denken :n

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:12

RaafSmits schreef:
Maar nu??
Ik kan er alleen niet meer van genieten, en dat heeft niks met Anne Faber of een nare ervaring te maken.
Inderdaad báng om opeens besprongen te worden en niet weg te kunnen komen.
Zo stom!!!!!
Die kans is gewoon bijna 0 dat zoiets gebeurt.........maar ik héb hem wel. :o

Hier zou je zelfverdedigingslessen of een cursus voor kunnen volgen zodat je weet wat je kan doen als het je wel een keer overkomt.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:38

Ik mocht nooit alleen na de manege fiets en een van de moeder s kwam ons zelf halen als we samen terug fietsen. Desnoods vrienden van mijn ouders alleen mocht niet.

Moet er wel bij zeggen dat toen ik mijn rijbewijs had ik de auto mee mocht.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:00

RaafSmits schreef:
S'avonds in het donker fietsen vind ik niet erg, lopen eigenlijk ook niet.
Wat ik al járen wél eng vind is alleen door de bossen struinen.
Zo jammer!!

We woonden aan de rand van bos en heide en ik was daar kind aan huis.
Dikke mist??
Geweldig!!
Donker???
So what!!
De meest ondoordringbare paadjes moesten belopen worden......de daarvoor bedoelde paden waren maar saai.

Maar nu??
Ik kan er alleen niet meer van genieten, en dat heeft niks met Anne Faber of een nare ervaring te maken.
Inderdaad báng om opeens besprongen te worden en niet weg te kunnen komen.
Zo stom!!!!!
Die kans is gewoon bijna 0 dat zoiets gebeurt.........maar ik héb hem wel. :o


Niet stom hoor! Ik vind het ook heerlijk om door de bossen te struinen, maar heb dan wel altijd graag mijn twee honden bij me. Zonder honden loop ik niet graag in afgelegen stukken bos.

Debbie, ik vraag me altijd af of een alarm echt werkt?
Hoe vaak hoor je bijvoorbeeld niet een auto alarm? Ga jij dan kijken?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:04

Ik ben nooit bang geweest, fietste ook altijd gewoon in mijn eentje in het donker. Nu moet ik voor mijn stage een klein stukje door een bebost park lopen. Omdat ik altijd om 8 uur begin en half 5 klaar ben, loop ik sinds deze week in het donker door over dat pad lopen op de heenweg, en nadat de klok naar achter is ook op de terugweg ben ik bang. En ondanks dat ik niet in angst wìl leven, is dat na Anne Faber wel veranderd. Op de een of andere manier heeft dat zoveel impact gemaakt, dat ik toch merk dat ik niet graag meer daar in het donker loop..

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:47

Nikass schreef:
Debbie, ik vraag me altijd af of een alarm echt werkt?
Hoe vaak hoor je bijvoorbeeld niet een auto alarm? Ga jij dan kijken?


Heb je wel een punt hoor. Maar wellicht schrikt de 'aanvaller' zo van het geluid en de kans dat er iemand op afkomt dat hij er zelf vandoor gaat? :o

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:43

C_arola.

Dat zou kunnen, maar niet meer met mijn leeftijd en gestel;-)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:16

Qua leeftijd zou het wel kunnen, op de cursus zit nu een vrouw van 67 die sommige dingen overslaat maar verder wel mee doet met de oefeningen. Je past je aan bij een ander en doet de oefeningen rustiger en voorzichtiger. Dit ook soms bij jonge vrouwen.
Over je gestel kan ik en wil ik niet oordelen, als je denkt/weet dat het niet gaat dan houd het op.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:32

Heb altijd geweigerd me door angst gevangen te laten zetten. Snap je moeder wel, ze is moeder hoort tot op zekere hoogte bezorgd te zijn.

Ben zelf altijd blijven fietsen ten tijde vd Urechtse serie verkrachter, wel werd er vaker wat afgesproken als check (pre mobiel tijdperk) en ik had toevallig heren fiets en ben lang, combineerde dat met dikke winterjas en muts/ petje.
En er werd indien mogelijk af
gesproken om samen te fietsen. In de zomer ander verhaal, maar ook langer licht ( reed daar overigens zomers ook wel in het donker) Maar zoals al gezegd mezelf gevangen laten zetten, omdat er allicht ergens paar gekken rondlopen is geen leven.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:45

Ik zou als moeder ook kapot van bezorgdheid gaan....jij lekker fietsen zolang het nog licht is en ga lekker op je fiets hele einden touren in het weekend om je hoofd leeg te maken en tot nieuwe plannen te komen..

Je bent altijd kwetsbaar op een fiets....een auto of brommer tikt je zo om...en als iemand niet gevoelig is voor een boksknal omdat hij stijf staat van de adrenaline, ben je niks...zijn ze met 2 ben je niets, heeft iemand een ijzeren staaf mee, ben je niks.

Jij gaat uit van een eerlijke overrompeling, een eerlijk gevecht, een sportpartner die je op de grond kan inschatten..


Maar als je al aan je haren van je fiets wordt getrokken, omver getrapt en op de grond ligt en nog een trap na krijgt.

Beeld je even in hoe zo iets zal gaan....en bedenk je bent dus wel degelijk zwak en je weet helemaal niet of je je kansen in kunt schatten op dat moment....ook al ben je fit en getraint, je weet niet wat voor bullebak je tegen komt die ook sterk is, een kop groter en van plan is heel fout te gaan zijn, dus er zijn geen regels, geen grenzen, geen sportiviteit, maar een roofdier die zijn prooi bespringt om er mee te gaan doen wat hij wil...spartel je te veel dan wordt je knok out geslagen....

Als je een stroomstootwapen in je hand zou hebben, wat dus niet mag, heb je een kans, de eerste kans, een voordeel en dan hoop je dat je op je electrische fiets sneller bent om weg te komen....neem je het dus op tegen een motor of auto of tegen een kerel die je net niet goed geraakt hebt en je met een smak weer overmeestert, misschien wel eentje met een flink mes!

Dus ja! Je zoekt het op.

En op klaar lichte dag kan er ook van alles gebeuren, maar in het donker ben je meestal moederziel alleen en is je zicht zo beperkt, dat je eerder verrast wordt.

Heeft dit wel met gevangen in angst te maken? Elk jaar worden we weer opgeschrikt door berichten dat er vrouwen vermist worden en dood terug gevonden en steeds weer als ze alleen in een stil gebied zijn gedurende de latere uren in het donker..

Er is genoeg gevaar om ons heen, zeker met terrorisme dat je je daar niet door laat beinvloeden is gezond...maar om als vrouw te denken dat je niet kwetsbaar bent vind ik naïef.
Dit is een gevalletje van bewust je onafhankelijkheid bewijzen....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:14

RaafSmits schreef:
C_arola.

Dat zou kunnen, maar niet meer met mijn leeftijd en gestel;-)



Och, op mijn 57ste kan ik nog leuk meekomen hoor.

En ik heb op les gezeten bij een mevrouw die ook nadrukkelijk rolstoesters in de les had: "ook een rolstoel kan een prima wapen zijn".

Het enige nadeel is mijn hypermobiliteit: ik moet correct slaan en alles moet door spieren gebeuren, niet door dat elastische bindweefsel.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:36

RaafSmits, bewust je onafhankelijkheid bewijzen???? Ik snap je stukje maar ben het niet met je conclusie eens. Vrouwen, of beter alle mensen moeten zich gewoon vrij kunnen bewegen. En niemand gaat bewust elke keer in het donker fietsen zonder reden alleen maar om onafhankelijkheid te bewijzen. Wanneer je ergens verplichtingen hebt ga je er heen, of je gaat voor de lol op zondagmiddag een eind wandelen in het bos. Wanneer we ons door criminelen of nog erger psychopaten laten beperken in onze vrijheid dan is er iets fout. En ik snap het echt wel, heb dochters die maar een paar jaar ouder zijn dan Anne of TS. En zelf heb ik als tienjarige op buitenrit met vriendinnetje(kon toen nog) ook iets meegemaakt. Alleen had deze persoon de pech dat mijn vader er ook net aankwam omdat we veel te laat terug waren en in zijn handen terecht kwam. Hij heeft het na kunnen vertellen maar is heel snel verhuist uit mijn toenmalige woonplaats. Je hebt geluk of pech en niemand zoekt het expres op maar we moeten ons ook niet op laten sluiten.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:53

Ik ben ook een periode bang geweest door nare seksuele ervaringen, echter deze waren door bekende. Mijn therapeut zei dat de kans dat er buiten iets gebeurt ontzettend klein is. Ik denk dat als men realistisch de cijfers tegenover elkaar zet van seksueel geweld in bekende kring/werksfeer en op straat de cijfers van de eerste groep je banger zouden moeten maken dan de 2e. Probleem is dat de eerste groep niet altijd aangifte doet en ook veel minder in de media belicht word dan zaken zoals in recent geval Anne faber

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:58

Ook mijn ouders waren altijd bezorgd (en terecht in deze tijd), dus ze zorgden dan dat ze mij weg konden brengen met de auto, en indien ik met niemand mee terug kon rijden, haalden ze mij weer op. Er is wel een auto begrijp ik, mocht tie beschikbaar zijn, ga je dan ook met de fiets? Ik mocht namelijk echt niet in de wintermaanden op de fiets, als de auto gewoon thuis stond hoor.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:01

bigone schreef:
RaafSmits, bewust je onafhankelijkheid bewijzen???? Ik snap je stukje maar ben het niet met je conclusie eens. Vrouwen, of beter alle mensen moeten zich gewoon vrij kunnen bewegen. En niemand gaat bewust elke keer in het donker fietsen zonder reden alleen maar om onafhankelijkheid te bewijzen. Wanneer je ergens verplichtingen hebt ga je er heen, of je gaat voor de lol op zondagmiddag een eind wandelen in het bos. Wanneer we ons door criminelen of nog erger psychopaten laten beperken in onze vrijheid dan is er iets fout. En ik snap het echt wel, heb dochters die maar een paar jaar ouder zijn dan Anne of TS. En zelf heb ik als tienjarige op buitenrit met vriendinnetje(kon toen nog) ook iets meegemaakt. Alleen had deze persoon de pech dat mijn vader er ook net aankwam omdat we veel te laat terug waren en in zijn handen terecht kwam. Hij heeft het na kunnen vertellen maar is heel snel verhuist uit mijn toenmalige woonplaats. Je hebt geluk of pech en niemand zoekt het expres op maar we moeten ons ook niet op laten sluiten.


Dat bedoel ik dus ook, anders laten we ons kooien voor een paar gekken, denk overigens dat er niemand voor de lol in de regen midden in de nacht in het donker een stuk gaat fietsen, maar dat je dat wel doet als je bijvoorbeeld van je werk naar huis moet bijvoorbeeld. Of als je van de sportclub komt en je hebt 's avonds gesport (dan zal het in ieder geval donker kunnen zijn).

Voorzichtig zijn is prima, maar het moet wel leefbaar zijn, anders is er iets goed fout.
En uiteraard rijden ouders kinderen vaak ergens naar toe of halen ze op, als dat kan prima!

TrustHim, in jouw geval snap ik best dat je bang bent geweest, niet zo raar als je al een nare ervaring hebt. En wat je zegt schijnt inderdaad redelijk te kloppen, ken zelf meer mensen die via bekenden een dergelijke ervaring hebben dan via onbekenden, wat eigenlijk nog veel erger is... Mensen die je kent en vaak ook nog mensen die je zou moeten kunnen vertrouwen.... dat die een vertrouwen zo weten te beschamen en iemand die ze kennen zo kunnen beschadigen voor de rest van hun leven.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:05

Lily_Fee schreef:
ik kan goed boksen (train fanatiek)



Dit is heel leuk, maar het maakt niks uit.

Een buurjongen van mij is een keer van zijn scooter getrapt. Hij is behoorlijk lang, zat op karate en is dus van het mannelijke geslacht.

Ze kwamen op een andere scooter naast hem rijden, schopte hem onderuit. Sloegen en schopten op hem in, pakte zijn scooter en reden ermee weg.

Dit leerde mij al van jong af aan dat het niet uit maakt, wie je bent, wat je doet en of je kan vechten. Als ze kwaad willen doen doen ze dat toch wel.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:11

Mee eens maar het kan voor je eigen gemoedsrust al veel schelen of je weet wat je kan/moet doen als iemand je bijvoorbeeld vast grijpt of mee sleurt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:12

C_arola schreef:
Mee eens maar het kan voor je eigen gemoedsrust al veel schelen of je weet wat je kan/moet doen als iemand je bijvoorbeeld vast grijpt of mee sleurt.


Daar heb je gelijk in :j

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:42

Wauw, ik zit vol verbazing dit topic te lezen. Wat een bangmakerij..

Ik ben 21 en ik fiets al sinds m'n 12e oid door het donker, ook over boerenweggetjes of langs een 80 km weg met een smal fietspad met een vrij diepe sloot ernaast. Geen probleem hoor.. Heel af en toe met storm, ijs of als m'n mobiel uit is gevallen vraag ik of iemand wil checken of ik binnen het uur thuis ben. Maar mijn ervaring is dat mensen daar alleen maar heel zenuwachtig van worden terwijl er niets aan de hand is, dus dat doe ik zeker niet te vaak.

De kans dat je iemand tegenkomt die kwaad wil is zo klein dat ik vind dat dat een verwaarloosbaar risico is.

Buiten dat als ik niet meer door het donker zou kunnen fietsen betekend dat dat ik vanaf 19.00 tot 8.00 aan huis gekluisterd ben, ja daag!

Ts, ik denk dat je gewoon lekker door kan fietsen, zeker als er mensen thuis op je zitten te wachten, dan heb je toch een mooi vangnet. Als je dan niet thuiskomt wordt er binnen 2 uur wel alarm geslagen dus mocht er iets gebeuren (waarbij vallen of aangereden worden een veel aannemelijkere kans heeft dan een verkrachting) dan wordt er snel genoeg gehandeld.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:52

Serieus Indestal? Jij vindt dat we als vrouwen maar vooral als bange vogeltjes maar níet meer in het donker moeten fietsen? Laten we dan ook mannen maar thuis houden, want in Groningen is een 21-jarige jongen laatst neergeschoten toen hij na het uit gaan naar huis fietste. In de stad. Dus niet alleen is het bos niet meer veilig, de stad moeten we ook maar mijden.

En omdat je in een kleine auto ook ontzettend kwetsbaar bent voor alles wat groter is dan jij en je in een onoplettend moment van de weg kan rijden, laten we díe ook maar vermijden.

Zo kun je toch niet leven? Of nee, laat ik het zo zeggen. Zo wíl ik niet leven. Ik fiets dus rustig rond in het donker, zowel in de stad als door rustigere gebieden. Stap elke dag weer de auto in, ondanks de kans dat ik niet meer thuis kom. Ik weiger me te laten leiden door angst.