In het donker op de fiets

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:16

Hey allemaal,

Regelmatig fiets ik in het donker naar mijn paard. Het is op mijn elektrische fiets ongeveer 30 minuten fietsen en ik fiets dan ook stukjes door het bos/weilanden zonder lantaarnpalen en weinig huizen in de buurt. Ik vind het heerlijk om mijn hoofd leeg te laten blazen en het is voor mij best wel een bepalend gevoel van vrijheid dat dit kan wat ik eigenlijk niet wil opgeven.

Nou zit mijn moeder hiermee behoorlijk in de stress. Zij vindt het maar niks een jonge vrouw alleen op de fiets in het donker door het bos. Heel vaak heb ik het afgedaan met mam: 'ik leef niet in angst', 'ik kan goed boksen (train fanatiek)' en 'ik ben 25 jaar, laat het los'.

Maarja met al die gekke verhalen tegenwoordig (Anne Faber), misschien moet ik wat minder koppig zijn..

Ben ik onverantwoord en is de angst van mijn moeder realistisch? Of valt het allemaal wel mee? Tegenwoordig zijn de criminaliteits cijfers het laagst ooit en vind seksueel geweld en dergelijke veel meer plaats in de persoonelijke sferen dan dat er een gek door het bos loopt.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? (Auto is niet altijd beschikbaar, ov is niet te doen)

Groetjes!!

MissBmx

Re: In het donker op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:20

Ja het is een risico en ja ik snap de angst van je moeder echt wel.
Echter moet je alles laten voor het gevoel van wat als.....
Is er geen andere route die minder afgelegen is? Fiets je met je mobiel in de hand(binnen hand bereik).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:26

Als moeder kan ik me de bezorgdheid van je moeder voorstellen.Maar mijn dochter fietst ook door het donker is iets jonger als dat jij bent en helaas wonen wij net afgelegen genoeg zodat ze ook een stuk onverlicht bosweg moet doen.Het voordeel is dat je een auto in de verte al ziet staan de weg is recht genoeg.Ik zeg houd je telefoon in het donker aan je oor en doe alsof je belt.
Aan de andere kant ga ik zelf ook naar de paarden als ze op de boswei staan,loop ik ook alleen in het donkere bos.Ik geniet er ook van ook al blijf ik lichtelijk op mijn hoede.
Ik vind het moeilijk hoor.Aan de andere kant er gebeuren meer dodelijke ongelukken in het verkeer als dat er vrouwen verdwijnen of vermoord worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:29

Ik kan me de bezorgdheid wel voorstellen, maar om je in een gouden kooitje te stoppen gaat ook niet werken.
Er kunnen overal dingen gebeuren. Jaren geleden waren er nog geen mobiele telefoons en fietste ik dagelijks 13 kilometer langs een stikdonker kanaal. Ik dacht toen ook regelmatig: 'Als iemand iets wil proberen, moeten ze dat vooral hier doen, want ze vinden me nooit meer terug.'
Maar het kan ook op klaarlichte dag gebeuren. Sterker nog: de meeste verdwijningen vinden overdag plaats.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:33

Gillbo, andere routes gaan dan weer door andere stukjes onverlicht bos. Stal in een prachtig bosrijk/duingebied is prachtig buitenrijden, maar heeft dus ook dit nadeel...

Beatje, ja ik probeer altijd met mijn telefoon te fietsen. Vaak bel ik mijn vriend met wie ik samenwoon ook even dat ik op de fiets stap en er nu aankom.

Het is een beetje een issue, maar ik wil gewoon niet toegeven dat ik kwetsbaar ben. Ik wil niet leven in angst, maar tegelijk ook niet roekeloos zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:34

Ik snap het wel, mijn moeder en vooral oma vind het doodeng nu ik weer in het stikdonker een hele dijk af moet. Dus hebben we een afspraak gemaakt dat ik bel of SMS voor ik weg rijd en dan binnen een uur thuis ben.
Ik denk er wel aan als ik langs de bossen fiets en waar ik eerder altijd dacht ik moet niet in angst leven betrap ik me er wel op dat als het kan ik het wil vermijden.

Ik wil niet bang zijn, maar ik wil ook niet de bosjes in gesleurd worden.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:38

Cayenne, dat de meeste verdwijningen overdag plaats vinden wist ik niet. Zou je dan eigenlijk ook maatregelen overdag moeten treffen?

Alice0cullen ik heb het gevoel van angst dus niet zo. Ik de boksring laat ik de angst ook niet toe, maar ontstaat er een soort van megaconcrentratie opwinding gevoel. Super van hyperfocus en het helpt dat ik weet wat mijn reflexen mij nog nooit in de steek hebben gelaten. Daarom ben ik ook bang dat ik misschien een beetje roekeloos, terwijl ik het niet opzoek ofzo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:46

Lily_Fee schreef:
Gillbo, andere routes gaan dan weer door andere stukjes onverlicht bos. Stal in een prachtig bosrijk/duingebied is prachtig buitenrijden, maar heeft dus ook dit nadeel...

Beatje, ja ik probeer altijd met mijn telefoon te fietsen. Vaak bel ik mijn vriend met wie ik samenwoon ook even dat ik op de fiets stap en er nu aankom.

Het is een beetje een issue, maar ik wil gewoon niet toegeven dat ik kwetsbaar ben. Ik wil niet leven in angst, maar tegelijk ook niet roekeloos zijn.

Meer kan je eigenlijk ook niet doen.Ik denk even een belletje of een berichtje dat je vertrekt en 1 dat je aangekomen bent.Dan heeft iemad gelijk door als er iets niet klopt.
Meer kan je niet doen en uiteindelijk zijn zoveel dingen gevaarlijk dat je moeilijk de hele dag op de bank kan zitten thuis en dan nog maar moet hopen dat het dak niet instort.Dat ke bokst vind ik toch al een groot pluspunt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:52

Misschien sowieso een goed idee om je SOS functie in te stellen op je mobiel, voor Samsung en iPhone kan dat sowieso. Hier een linkje: KLIK

Maar ik ben zelf best angstig en houd er niet van om alleen in het donker te fietsen, heb ik altijd al gehad dat ik dat spannend vind. Ik heb zelf een auto dus hoef gelukkig ook nooit alleen te fietsen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:55

Ik heb nu op mijn whatsapp een nieuwe update waarmee ik mijn live locatie kan delen. Doe dit ook vaak als ik in het donker fiets.
Deze neemt de locatie van je telefoon en ‘volgt’ je dan ook letterlijk. Zolang je je live locatie deelt, kan diegene naar wie je m verstuurd hebt het volgen.

Mijn moeder denkt er trouwens net zo over :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:11

Buiten je rotschrikken van een hert en tegen een boom fietsen, is de kans op problemen vrijwel 0 als er geen andere mensen zijn waar jij fietst. Ook misdadigers/enge mensen/... hebben een vergelijkbaar ritme met de rest van ons. En aangezien het grootste deel van de mensheid nog steeds het liefst binnen zit als het donker is, zijn die dat dan ook. Echt afgelegen stukken in een groot bos om 2-4 uur 's nachts is een iets ander verhaal, dan heb je wat meer kans op criminelen die "opruimen"/afval storten, maar avondschermering wil iedereen gewoon naar huis.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 14:11

Rena100 en Benthhh wat een goede tips. Ga ik zeker installeren en gebruiken tegen mijn moeder ;) Kijk mam: veel veiliger nu <<)

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:23

Lily_Fee schreef:
Rena100 en Benthhh wat een goede tips. Ga ik zeker installeren en gebruiken tegen mijn moeder ;) Kijk mam: veel veiliger nu <<)

Mocht je het zoeken; het staat bij mij bij het plusje in je whatsappscherm, waar je ook foto’s/locatie ed bijvoegd. Ik heb een iPhone, weet niet of jij een andere telefoon hebt/dat het bij jou ergens anders staat?
Hoop dat ik je help met de foto’s!

Afbeelding

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:30

Ik begrijp je moeder ook zeker en ik denk dat het haar al veel kan helpen als ze weet waar je bent door bijvoorbeeld die functie op je telefoon te gebruiken en weet dat je jezelf kan verdedigen als er iets gebeurd.

Het blijkt dat boksen niet altijd iemand kan redden wanneer je aangevallen wordt, dit heb ik pasgeleden van een krav maga instructeur gehoord. Hij praatte een keer met een moeder wiens tienerdochter al 8 jaar op boksen zat en veel wedstrijden had gewonnen. Ze werd lastig gevallen door een man waarvan ze zich niet los kon maken, ze kon pas weg komen omdat ze keihard gilde en mensen het hebben gehoord. De man heeft haar toen pas losgelaten en is weg gaan rennen en jammer genoeg ontkomen.
Haar tienerdochter zit nu op een cursus krav maga om zichzelf in alle omstandigheden te kunnen verdedigen.

Misschien is het voor jou interessant om te kijken naar een zelfverdedigingssport.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:53

Hog,onveilig.....

Hoeveel gekken lopen in bv Nederland rond die 's avonds op verlaten wegjes liggen te wachten in het donker tot jij toevallig voorbijkomt?

Ik denk dat fietsen in het drukke verkeer een stuk meer risico inhoud dan 's avonds op een verlaten bospad.

Tuurlijk ligt alles nu extra actueel,maar kijk eens hoeveel ernstig en dodelijke fietsslachtoffers er wekelijks vallen?
Een stuk meer dan slachtoffers van een of andere pervente gek die toevallig jou op de verkeerde plaats treft....

Zoals iemand al zei,je kan thuis veilig voor de tv zitten en ze kunne homejacken en ook dat kan fout aflopen,dan doe je helemaal niets....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:01

Ik doe alles op de fiets, dus ook in het donker.
Ik spreek standaard af dat ik ff een berichtje stuur wanneer ik thuis ben als ik bij vrienden weg fiets.
Soms duurt dat een uurtje omdat ik weer eens verdwaald raak op de touristische route, maar ze weten dat ik opneem, een berichtje terug stuur of gelijk terugbel wanneer ze me bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:06

De meeste gekken kom je niet in het bos tegen, gelukkig maar. Neem een busje haarlak mee in je jaszak. of, wanneer je durft, een busje pepperspray (legaal in duitsland te koop) mag niet maar geeft je moeder rust.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:25

Is het niet mogelijk dat je met nog iemand mee fietst? Dat je alleen gaat zou mij, als moeder, meer verontrusten, dan dat het donker is.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:41

Er kan altijd en overal iets gebeuren, ook in je eigen huis! Maar moet je dan als een angstig muisje gaan leven? App je moeder even waar je bent of idd zo een gps op je foon?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:46

Ik had vroeger een brommer in een neutrale kleur en ook een neutrale kleur jas. Zo zien ze niet dat je vrouw bent en je bent ook redelijk snel met een brommer of scooter. Vonden mijn ouders destijds veilig.
Later wel mijn rijbewijs gehaald.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:54

Afgezien van de hierboven genoemde maatregelen zou ik geen rare sprongen maken.

De kans dat je van je fiets af word is eigenlijk vrij klein. Maar ik snap de angst van je moeder. Een belletje of appje als je vertrekt en wanneer je aankomt met evt een sos knop of gps tracking via whatsapp lijken mij echt genoeg maatregelen.

Vooral als je niet langs een "kritiek" punt hoeft waar bijv veel hangjeugd hangt of dronken/onder invloed zijnde personen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:58

Ik snap de bezorgdheid van je moeder, maar er kan overal wel iets gebeuren..
Sinds kort heb je via whatsapp dat je je locafie kunt delen, misschien is het een idee om dat aan te zetten als je vertrekt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:59

Tja, overal kan wat gebeuren. Je kunt ook op een verlichte weg aangereden worden door een automobilist die niet op let. Of met een rotsmak van je paard af klappen en niet goed terecht komen.

Het nadeel van altijd sms'en/appen voor je ergens vertrekt is dat als je om wat voor (onschuldige!) reden dan ook níet wat van je laat horen, je iedereen in paniek hebt. Mijn telefoon valt bijvoorbeeld regelmatig uit in de winter, omdat de batterij dan te koud wordt. Ik kan de paniek al uittekenen...

Zelf werk ik als adviseur in de buitendienst, en moet ik dus ook hartje winter op de meest afgelegen plekken naar mensen toe. Ik weet niet wie, we doen geen screening vanaf. Kan ook van alles gebeuren, en voor ik een keer gemist wordt én ze beseffen dat ik daar ben geweest.. Moet ik mijn werk dan maar niet meer doen?

Gebruik je gezond verstand, maar laat je leven niet beheersen door angst. Daar is het (helaas) te kort voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:08

Citaat:
Ben ik onverantwoord en is de angst van mijn moeder realistisch?

Vraag 1 : nee, in de verste verte niet...!
Vraag 2: ja, helaas wel.

Maar ik doe precies hetzelfde als jij en ik vind het heerlijk.
Autorijden heeft een serie andere nadelen.
Maar de angst is reëel, gelukkig wel erg klein.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:30

Er kan altijd ergens iets gebeuren.
Je zal net zien, ga je "veilig" met de auto en rijdt een dronken spookrijder je frontaal dood.
Als jij niet met angst rond fiets dan zie ik het probleem niet. Ik heb zelf voorheen ook altijd alles met de fiets gedaan.