#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:36

Ik ben ook vaak zat na gefloten en op mijn kont geslagen. Heb daar nooit 1 nacht wakker van gelegen om eerlijk te zijn.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:52

Citaat:
Het werkt eerder averechts lijkt nu. Ik zie opmerkingen als: "hahahahahahaha, Im getting sick of this trend alredy". Het wordt niet serieus genomen heb ik het idee. Omdat, zoals hierboven is gezegd, heel veel meisjes echt zeiken om niks. En dat krijgt dan ook weer aandacht. Zo zie ik posts voorbij komen van mensen die meisjes uitlachen omdat ze #metoo hebben geplaatst, omdat er om hun nummer werd gevraagd door een jongen.

Waar zit de grens van seksuele intimidatie? Wanneer wordt het te veel of te ongemakkelijk? Wat is sociaal nog gepast of ongepast?
Ik vind het een ingewikkelde kwestie..


Ik vind dit loepezuivere voorbeelden van sexuele intimidatie.

Nu staat het iedereen vrij 'om misselijk van deze trend te zijn', maar als daar 'hahahahaha' bij wordt geschreven is het om zijn minst niet kies.
Sexueel geweld is niet iets om over te lachen.

En "zeiken om niets" - NIETS ERVAN!
Mijn lichaam is nog altijd van mij en het is mijn recht om mijn eigen grenzen te hebben, te voelen en te handhaven.

Als iemand anders over mijn grenzen gaat is dat nog altijd naar.

Vergelijk het met geluid: sommige mensen worden hels van bepaalde geluiden die een ander nauwelijks opvallen.
Voor wie 'niets hoort' is de vraag 'Waar maak je je druk om?' logisch en begrijpelijk.
Maar als iemand dan vertelt hoe naar een bepaald geluid is, hoeft dat toch echt niet in het belachelijke te worden getrokken.

En lui die je telefoonnummer vragen omdat je 'me too' hebt gemeld: verschrikkelijk. Dat is geen humor, dat zijn uiterst slechte manieren.
Dat de melding 'ook ik heb zo mijn ervaringen met sexueel grensoverschrijdend gedrag' enkel zou slaan op deze vraag lijkt mij sterk.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:10

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het werkt eerder averechts lijkt nu. Ik zie opmerkingen als: "hahahahahahaha, Im getting sick of this trend alredy". Het wordt niet serieus genomen heb ik het idee. Omdat, zoals hierboven is gezegd, heel veel meisjes echt zeiken om niks. En dat krijgt dan ook weer aandacht. Zo zie ik posts voorbij komen van mensen die meisjes uitlachen omdat ze #metoo hebben geplaatst, omdat er om hun nummer werd gevraagd door een jongen.

Waar zit de grens van seksuele intimidatie? Wanneer wordt het te veel of te ongemakkelijk? Wat is sociaal nog gepast of ongepast?
Ik vind het een ingewikkelde kwestie..


Ik vind dit loepezuivere voorbeelden van sexuele intimidatie.

Nu staat het iedereen vrij 'om misselijk van deze trend te zijn', maar als daar 'hahahahaha' bij wordt geschreven is het om zijn minst niet kies.
Sexueel geweld is niet iets om over te lachen.

En "zeiken om niets" - NIETS ERVAN!
Mijn lichaam is nog altijd van mij en het is mijn recht om mijn eigen grenzen te hebben, te voelen en te handhaven.

Als iemand anders over mijn grenzen gaat is dat nog altijd naar.

Vergelijk het met geluid: sommige mensen worden hels van bepaalde geluiden die een ander nauwelijks opvallen.
Voor wie 'niets hoort' is de vraag 'Waar maak je je druk om?' logisch en begrijpelijk.
Maar als iemand dan vertelt hoe naar een bepaald geluid is, hoeft dat toch echt niet in het belachelijke te worden getrokken.

En lui die je telefoonnummer vragen omdat je 'me too' hebt gemeld: verschrikkelijk. Dat is geen humor, dat zijn uiterst slechte manieren.
Dat de melding 'ook ik heb zo mijn ervaringen met sexueel grensoverschrijdend gedrag' enkel zou slaan op deze vraag lijkt mij sterk.


oh nee, verkeerd geschreven; een meisje vond dat ze mishandeld was, doordat iemand om haar telefoonnummer vroeg. En daarom had ze #metoo geschreven. Toen mensen vroegen wat er was gebeurd schreef ze dus dat verhaal. En nu gaat dat plaatje over heel internet heen als voorbeeld van hoe snel meisjes #metoo gebruiken.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:22

Tja...
Communicatie is ingewikkeld.

Het staat iedereen vrij om 'me too' op te schrijven zonder alle details te melden.

En afhankelijk van de context kan vragen om iemands telefoonnummer wel degelijk foute boel zijn.
Mishandeling is er net niet het goede woord voor - maar dat hoort geen reden te zijn om iemand uit te lachen of niet serieus te nemen.

En sowieso is het weer eens koren op de molen van "vrouwen moeten niet zeuren".

Protest daar tegen is wat mij betreft waar dit over gaat.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-10-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:24

Zelfs nafluiten overschrijd de grens, want het is geen compliment. Het is een machtsuiting. Dat gaat niet om het compliment, dat gaat over het idee dat een random kerel langs de weg vindt dat hij iets te zeggen heeft over "het homp vlees" dat langsloopt. Als je er iets van zegt is het antwoord nooit "sorry, ik wilde je niet ongemakkelijk maken," maar worden ze boos. Het is immers toch maar een compliment? Je moet niet zo zeuren hoor. In hun optiek weegt hun recht om dingen te zeggen over mijn lichaam dus zwaarder dan het feit of de eigenaar van dat lichaam dat prettig vindt of niet. Nogmaals: het gaat niet om het compliment, het gaat erom dat zij vinden dat ze "recht" hebben op jouw lichaam. Dat vind ik al heel ver gaan.
Daarbij, blijft het bij nafluiten? Als vrouw kan het heel goed bedreigend voelen. Wat begon met nafluiten is bij mij ook geeindigd in mannen die mij over straat gevolgd hebben en vonden dat ze recht hadden op mijn nummer omdat zij mij aantrekkelijk vonden en worden dan boos als ik nee zeg. Het gaat weer niet om het compliment, het gaat erom dat een vrouw hen de zeggenschap ontzegt over haar lichaam. Godzijdank is het bij mij nooit meer geweest dan volgen, maar dat weet je als vrouw zijnde niet. Na een paar keer gevolgd te zijn door mensen die echt naar worden als je (op klaarlichte dag!) nee tegen ze zegt, is de eerste reactie niet als iemand je nafluit "wat een leuk compliment," maar "als ie me maar niet volgt."
"Me too" is een bewustwordingscampagne voor sexueel misbruik en de reactie die hij hoort te wekken dat het shockerend is hoeveel vrouwen aangerand, verkracht of sexueel geïntimideerd zijn. Vrouwen waarvan je dat nooit geweten hebt en wat je onder normale omstandigheden ook nooit te weten was gekomen. Dat het veel meer vrouwen overkomt dan je denkt, mensen die je liefhebt en waar je in het dagelijks leven mee omgaat zijn ooit de zeggenschap over hun lichaam verloren aan iemand die vond dat hin recht heeft op hun lichaam. Het geeft zichtbaarheid aan slachtoffers. Iedereen die daarover zegt "mensen moeten niet zo zeiken" zijn door associatie deel van het probleem.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 14:27

Popstra schreef:
Ik ben ook vaak zat na gefloten en op mijn kont geslagen. Heb daar nooit 1 nacht wakker van gelegen om eerlijk te zijn.


Ik lig er ook niet wakker van, maar vervelend vind ik het wel. Afgezien van het feit dat ik sowieso niet zo touchy ben met mensen die ik niet door en door ken, vind ik het ook super irritant dat iemand zomaar aan mn kont zit. Doe ik toch ook niet bij hem? Of haar?

En, ander punt, de laatste jaren leren we volgens mij, allemaal onze kinderen (broertjes, zusjes, cliënten, leerlingen) dat niemand zomaar aan je mag zitten, je lichaam is van jou, nee is nee etc.
Maar wanneer is dan het omslagpunt? Op welke leeftijd mag het blijkbaar wel?
Of moeten we dan maar leren ja oké je lichaam is van jou, maar op een gegeven moment wordt er in je billen geknepen of wordt er tegen je gezegd dat je een lekker geil sletje bent en dat is ook oké, dat hoort er nou eenmaal bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:30

Inujojo schreef:
Zelfs nafluiten overschrijd de grens, want het is geen compliment. Het is een machtsuiting. Dat gaat niet om het compliment, dat gaat over het idee dat een random kerel langs de weg vindt dat hij iets te zeggen heeft over "het homp vlees" dat langsloopt. Als je er iets van zegt is het antwoord nooit "sorry, ik wilde je niet ongemakkelijk maken," maar worden ze boos. Het is immers toch maar een compliment? Je moet niet zo zeuren hoor. In hun optiek weegt hun recht om dingen te zeggen over mijn lichaam dus zwaarder dan het feit of de eigenaar van dat lichaam dat prettig vindt of niet. Nogmaals: het gaat niet om het compliment, het gaat erom dat zij vinden dat ze "recht" hebben op jouw lichaam. Dat vind ik al heel ver gaan.
Daarbij, blijft het bij nafluiten? Als vrouw kan het heel goed bedreigend voelen. Wat begon met nafluiten is bij mij ook geeindigd in mannen die mij over straat gevolgd hebben en vonden dat ze recht hadden op mijn nummer omdat zij mij aantrekkelijk vonden en worden dan boos als ik nee zeg. Het gaat weer niet om het compliment, het gaat erom dat een vrouw hen de zeggenschap ontzegt over haar lichaam. Godzijdank is het bij mij nooit meer geweest dan volgen, maar dat weet je als vrouw zijnde niet. Na een paar keer gevolgd te zijn door mensen die echt naar worden als je (op klaarlichte dag!) nee tegen ze zegt, is de eerste reactie niet als iemand je nafluit "wat een leuk compliment," maar "als ie me maar niet volgt."
"Me too" is een bewustwordingscampagne voor sexueel misbruik en de reactie die hij hoort te wekken dat het shockerend is hoeveel vrouwen aangerand, verkracht of sexueel geïntimideerd zijn. Vrouwen waarvan je dat nooit geweten hebt en wat je onder normale omstandigheden ook nooit te weten was gekomen. Dat het veel meer vrouwen overkomt dan je denkt, mensen die je liefhebt en waar je in het dagelijks leven mee omgaat zijn ooit de zeggenschap over hun lichaam verloren aan iemand die vond dat hin recht heeft op hun lichaam. Het geeft zichtbaarheid aan slachtoffers. Iedereen die daarover zegt "mensen moeten niet zo zeiken" zijn door associatie deel van het probleem.




_/-\o_

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...)
En om de derde reden, juist wat hier boven staat... Sexueel misbruik. Ik wil niet dat mijn ouders aangekeken worden om iets dat mij is aangedaan waar zij nooit wat aan hebben kunnen doen. Als ik #metoo plaats zonder een uitleg in het nederlands, engels, duits en italiaans heb je kans dat de zakenrelaties van mijn ouders er het zijne van denken en dat mijn ouders er op aangekeken worden :o

Ik respecteer je keuze en ik vind ook dat het niet over "het enkele feit nafluiten" moet gaan.

Maar juist als incestvrouw vind ik het ingewikkeld dat je deze keuze maakt.
Sexueel geweld is er in zeer veel vormen en treft ons (vrijwel) allemaal. Hoe meer dit duidelijk wordt, hoe minder jouw ouders er op aangekeken hoeven te worden.
Ook goedwillende ouders van een fijn gezin, die hun dochter netjes drie jaar karateles hebben laten volgen kunnen meemaken dat hun dochter 'me too' zegt...

Hier dus een dochter van een ex politieagent die serieuse (en dan bedoel ik ook echt hele serieuse) lessen heeft gehad in zelfverdediging, het gebruik leren maken van een wapen ook al is het geen wapen, ontwapenen en aanvallen... En toch ging het mis (al ging het niet zover mis als bij de anderen mede dank zij deze lessen) en mijn ouders zijn er door een aantal vrienden van ons (die het per ongeluk te weten zijn gekomen) wel op aangekeken.

Mijn ouders kunnen dit niet veranderen en hebben er ook niks aan kunnen doen behalve dat geen wat ze al gedaan hadden, mij weerbaar maken.

Ik snap wat je bedoeld, maar op dit moment werkt het nog niet zo :o
En dan is je kop boven het maaiveld uitsteken een behoorlijk risico.
En daarbij tellen de andere redenen natuurlijk ook mee :o

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:34

Popstra schreef:
Ik ben ook vaak zat na gefloten en op mijn kont geslagen. Heb daar nooit 1 nacht wakker van gelegen om eerlijk te zijn.

Super fijn dat je daar niet wakker om hoeft te liggen! Zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen maar als er iemand ongevraagd aan mij komt resulteert dat 9 vd 10 keer in een paniekaanval.

Ik vind het bijzonder hoe vrouwen nog steeds een soort gemeenschappelijk goed zijn. Al sta ik in mijn blote reet midden op straat te dansen, mijn lichaam is van mij en alleen IK bepaal wie daar aankomt of er wat over te zeggen heeft!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:46

Janneke2 schreef:
Tja...
Communicatie is ingewikkeld.

Het staat iedereen vrij om 'me too' op te schrijven zonder alle details te melden.

En afhankelijk van de context kan vragen om iemands telefoonnummer wel degelijk foute boel zijn.
Mishandeling is er net niet het goede woord voor - maar dat hoort geen reden te zijn om iemand uit te lachen of niet serieus te nemen.

En sowieso is het weer eens koren op de molen van "vrouwen moeten niet zeuren".

Protest daar tegen is wat mij betreft waar dit over gaat.


ja, dat vind ik dus ook beetje het probleem nu. Dat het #metoo niet meer serieus genomen wordt, omdat er een aantal vrouwen zijn geweest die om niks #metoo hebben gezegd en dat dus helemaal belachelijk wordt gemaakt.

Is gewoon lastige situatie -O-

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:54

Janneke2 schreef:
En lui die je telefoonnummer vragen omdat je 'me too' hebt gemeld: verschrikkelijk. Dat is geen humor, dat zijn uiterst slechte manieren.

Volgens mij lezen wij die post anders. Ik lees dat iemand #metoo zou hebben geplaatst omdat ze door een jongen om haar telefoonnummer is gevraagd en zij dat blijkbaar seksuele intimidatie zou hebben gevonden.
Ja, dan kunnen mensen terecht reageren dat de persoon in kwestie misschien wat lange tenen heeft.

Waar heel terecht nu aandacht komt voor echte intimidatie (met de baas naar bed moeten om kans te maken op die promotie), zijn er ook heel veel mensen die de discussie vertroebelen door er allerlei 'klein leed' ("ik werd wel eens nagestaard door bouwvakkers") bij te slepen. Juist door een bestaand en ernstig probleem zo te devalueren, geef je degenen die hun gedrag echt zouden moeten veranderen, de kans om de gehele discussie af te doen als 'gezeik om niets'.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:59

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
En lui die je telefoonnummer vragen omdat je 'me too' hebt gemeld: verschrikkelijk. Dat is geen humor, dat zijn uiterst slechte manieren.

Volgens mij lezen wij die post anders. Ik lees dat iemand #metoo zou hebben geplaatst omdat ze door een jongen om haar telefoonnummer is gevraagd en zij dat blijkbaar seksuele intimidatie zou hebben gevonden.
Ja, dan kunnen mensen terecht reageren dat de persoon in kwestie misschien wat lange tenen heeft.

Waar heel terecht nu aandacht komt voor echte intimidatie (met de baas naar bed moeten om kans te maken op die promotie), zijn er ook heel veel mensen die de discussie vertroebelen door er allerlei 'klein leed' ("ik werd wel eens nagestaard door bouwvakkers") bij te slepen. Juist door een bestaand en ernstig probleem zo te devalueren, geef je degenen die hun gedrag echt zouden moeten veranderen, de kans om de gehele discussie af te doen als 'gezeik om niets'.


jij verwoordt het veel beter dan ik. Maar dat is precies wat ik bedoel

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:02

Inujojo schreef:
Zelfs nafluiten overschrijd de grens, want het is geen compliment. Het is een machtsuiting. Dat gaat niet om het compliment, dat gaat over het idee dat een random kerel langs de weg vindt dat hij iets te zeggen heeft over "het homp vlees" dat langsloopt. Als je er iets van zegt is het antwoord nooit "sorry, ik wilde je niet ongemakkelijk maken," maar worden ze boos. Het is immers toch maar een compliment? Je moet niet zo zeuren hoor. In hun optiek weegt hun recht om dingen te zeggen over mijn lichaam dus zwaarder dan het feit of de eigenaar van dat lichaam dat prettig vindt of niet. Nogmaals: het gaat niet om het compliment, het gaat erom dat zij vinden dat ze "recht" hebben op jouw lichaam. Dat vind ik al heel ver gaan.
Daarbij, blijft het bij nafluiten? Als vrouw kan het heel goed bedreigend voelen. Wat begon met nafluiten is bij mij ook geeindigd in mannen die mij over straat gevolgd hebben en vonden dat ze recht hadden op mijn nummer omdat zij mij aantrekkelijk vonden en worden dan boos als ik nee zeg. Het gaat weer niet om het compliment, het gaat erom dat een vrouw hen de zeggenschap ontzegt over haar lichaam. Godzijdank is het bij mij nooit meer geweest dan volgen, maar dat weet je als vrouw zijnde niet. Na een paar keer gevolgd te zijn door mensen die echt naar worden als je (op klaarlichte dag!) nee tegen ze zegt, is de eerste reactie niet als iemand je nafluit "wat een leuk compliment," maar "als ie me maar niet volgt."
"Me too" is een bewustwordingscampagne voor sexueel misbruik en de reactie die hij hoort te wekken dat het shockerend is hoeveel vrouwen aangerand, verkracht of sexueel geïntimideerd zijn. Vrouwen waarvan je dat nooit geweten hebt en wat je onder normale omstandigheden ook nooit te weten was gekomen. Dat het veel meer vrouwen overkomt dan je denkt, mensen die je liefhebt en waar je in het dagelijks leven mee omgaat zijn ooit de zeggenschap over hun lichaam verloren aan iemand die vond dat hin recht heeft op hun lichaam. Het geeft zichtbaarheid aan slachtoffers. Iedereen die daarover zegt "mensen moeten niet zo zeiken" zijn door associatie deel van het probleem.


Helemaal mee eens _/-\o_

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:30


Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:33

Inujojo schreef:
Zelfs nafluiten overschrijd de grens, want het is geen compliment. Het is een machtsuiting. Dat gaat niet om het compliment, dat gaat over het idee dat een random kerel langs de weg vindt dat hij iets te zeggen heeft over "het homp vlees" dat langsloopt. Als je er iets van zegt is het antwoord nooit "sorry, ik wilde je niet ongemakkelijk maken," maar worden ze boos. Het is immers toch maar een compliment? Je moet niet zo zeuren hoor. In hun optiek weegt hun recht om dingen te zeggen over mijn lichaam dus zwaarder dan het feit of de eigenaar van dat lichaam dat prettig vindt of niet. Nogmaals: het gaat niet om het compliment, het gaat erom dat zij vinden dat ze "recht" hebben op jouw lichaam. Dat vind ik al heel ver gaan.
Daarbij, blijft het bij nafluiten? Als vrouw kan het heel goed bedreigend voelen. Wat begon met nafluiten is bij mij ook geeindigd in mannen die mij over straat gevolgd hebben en vonden dat ze recht hadden op mijn nummer omdat zij mij aantrekkelijk vonden en worden dan boos als ik nee zeg. Het gaat weer niet om het compliment, het gaat erom dat een vrouw hen de zeggenschap ontzegt over haar lichaam. Godzijdank is het bij mij nooit meer geweest dan volgen, maar dat weet je als vrouw zijnde niet. Na een paar keer gevolgd te zijn door mensen die echt naar worden als je (op klaarlichte dag!) nee tegen ze zegt, is de eerste reactie niet als iemand je nafluit "wat een leuk compliment," maar "als ie me maar niet volgt."
"Me too" is een bewustwordingscampagne voor sexueel misbruik en de reactie die hij hoort te wekken dat het shockerend is hoeveel vrouwen aangerand, verkracht of sexueel geïntimideerd zijn. Vrouwen waarvan je dat nooit geweten hebt en wat je onder normale omstandigheden ook nooit te weten was gekomen. Dat het veel meer vrouwen overkomt dan je denkt, mensen die je liefhebt en waar je in het dagelijks leven mee omgaat zijn ooit de zeggenschap over hun lichaam verloren aan iemand die vond dat hin recht heeft op hun lichaam. Het geeft zichtbaarheid aan slachtoffers. Iedereen die daarover zegt "mensen moeten niet zo zeiken" zijn door associatie deel van het probleem.


Mee eens

Wat mij dan wel weer "triggert" op TV s"nachts, internet..en bepaalde real life area's kun je als man zijnde je verlustigen aan "vrouwenvlees" en het "kopen". Ook zijn heel veel van dit soort reclames op de man gericht als zijnde dat een vrouw gebruikt word als lustobject. En dat is hetzelfde met de vrouwonvriendelijke porno.

Mannen gaan denken dat ze "recht" hebben op sex/ genot etc. ik vraag me af in hoeverre dat grensoverschrijdend gedrag voed.
Want dat signaal wat uitgezonden word..daar gaat het al mis imo.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:50

oomens schreef:
Waar heel terecht nu aandacht komt voor echte intimidatie (met de baas naar bed moeten om kans te maken op die promotie), zijn er ook heel veel mensen die de discussie vertroebelen door er allerlei 'klein leed' ("ik werd wel eens nagestaard door bouwvakkers") bij te slepen. Juist door een bestaand en ernstig probleem zo te devalueren, geef je degenen die hun gedrag echt zouden moeten veranderen, de kans om de gehele discussie af te doen als 'gezeik om niets'.

En amen. :)
Niemand heeft het recht een ander op enige wijze seksueel lastig te vallen en/of te intimideren.
Maar ook ik sluit bij dat sommige dingen (wat gefluit, geroep) niet direct een zwaar delict zijn. Zoals in vele maatschappelijke topics op bokt valt het mij op dat veel mensen zich kleine dingen enorm aantrekken. Ik denk dat we allemaal wat meer moeten relativeren.

Ik ben wel eens door een groep lesbische dames nagefloten. Ik ben niet lesbisch en dus niet in ze geïnteresseerd. Zij waren met een groep, ik was alleen. Ik heb vriendelijk naar ze gewuift en heb mijn weg vervolgd. Ik zou niet weten waarom ik me beledigd of geïntimideerd had moeten voelen. En heb er dus ook niet wakker van gelegen. :)

De wereld zou zoveel mooier worden als we allemaal wat vriendelijker op elkaar zouden reageren. :) Pak het compliment, steek hem mooi in je zak, lach vriendelijk en ga alsnog door met waar je mee bezig was. :)

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:53

Eens Palmera!

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:01

Ik pak een compliment aan als het normale wijze wordt geformuleerd. :)

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:58

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
En lui die je telefoonnummer vragen omdat je 'me too' hebt gemeld: verschrikkelijk. Dat is geen humor, dat zijn uiterst slechte manieren.

Volgens mij lezen wij die post anders. Ik lees dat iemand #metoo zou hebben geplaatst omdat ze door een jongen om haar telefoonnummer is gevraagd en zij dat blijkbaar seksuele intimidatie zou hebben gevonden.
Ja, dan kunnen mensen terecht reageren dat de persoon in kwestie misschien wat lange tenen heeft.


Voor alle duidelijkheid: Jennanne en ik hadden in de tussentijd hier ook over gecommuniceerd.

Blijft natuurlijk wel de vraag staan 'wie bepaalt de grens?'
De vraag zelf kan in mij ogen nog van alles betekenen, maar doorgaans is de context bepalend.
Citaat:
Waar heel terecht nu aandacht komt voor echte intimidatie (met de baas naar bed moeten om kans te maken op die promotie), zijn er ook heel veel mensen die de discussie vertroebelen door er allerlei 'klein leed' ("ik werd wel eens nagestaard door bouwvakkers") bij te slepen. Juist door een bestaand en ernstig probleem zo te devalueren, geef je degenen die hun gedrag echt zouden moeten veranderen, de kans om de gehele discussie af te doen als 'gezeik om niets'.

Andermaal: 'wie bepaalt de grens?'
Na - staren door bouwvakkers is al weer wat lichter in mijn ogen dan nafluiten.
Maar de grens is en blijft 'wie bepaalt wat sexueel geweld is'.

Ik vind niet dat klein leed, al dan niet tussen aanhalingstekens het grotere en grootste leed ontkent.

Ik erken dat er gradaties zijn, maar als een vrouw stelt dat ze iets ervaart als sexueel geweld is het beneden mijn stand om te reageren met
"Joh, stil nou maar, daar moet je je geen snars van aantrekken - nee: de andere vrouwen, die (vul het maar in) meemaken: over die vrouwen moet het gaan."
Brrrr.
Ik pas hiervoor, in alle toonaarden.


P.S. en terwille van de duidelijkheid:
met meneer X naar bed moeten omdat je carrière anders stopt/ voorbij is / niet zal bestaan:
dat is geen intimidatie, hoor.
Echt niet. Dat noemen we misbruik. Sexueel machtsmisbruik.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:07

Janneke2 schreef:
Andermaal: 'wie bepaalt de grens?'
Na - staren door bouwvakkers is al weer wat lichter in mijn ogen dan nafluiten.
Maar de grens is en blijft 'wie bepaalt wat sexueel geweld is'.

Ik vind niet dat klein leed, al dan niet tussen aanhalingstekens het grotere en grootste leed ontkent.

Ik erken dat er gradaties zijn, maar aĺs een vrouw stelt dat ze iets ervaart als sexueel geweld is het beneden mijn stand om te reageren met
"Joh, stil nou maar, daar moet je je geen snars van aantrekken - nee: de andere vrouwen, die (vul het maar in) meemaken: over die vrouwen moet het gaan."
Brrrr.
Ik pas hieŕvoor, in alle toonaarden.

Daar mag je voor passen, maar de keerzijde is dat als we iedereen die zich gekwetst of onheus bejegend vóelt, ook daadwerkelijk als slachtoffer gaan zien, dat we dan daarmee ook de 'waarde' van slachtofferschap omlaag halen. Iedereen als slachtoffer behandelen is namelijk in de praktijk hetzelfde als niemand als slachtoffer behandelen. Dat laatste vind ik dan weer niet netjes naar de échte slachtoffers die deze actie in gang hebben gezet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:07

Ik heb genoeg redenen om de hashtag op twitter te pleuren, maar waarom zou ik dat doen?
Wat win ik ermee?
Ik snap zulke hypes nooit :n

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:03

Citaat:
Daar mag je voor passen, maar de keerzijde is dat als we iedereen die zich gekwetst of onheus bejegend vóelt, ook daadwerkelijk als slachtoffer gaan zien, dat we dan daarmee ook de 'waarde' van slachtofferschap omlaag halen.

Zo kun je idd kijken.
'Er is gezeur' en 'Dit en dat - dat is echt erg'.

Dat kan.

En een woord kan devalueren, dat klopt.

Maar ik stel dat het recht op zelfbeschikking en het recht om zelf te bepalen "of het wel groot genoeg is" gewoon bij de vrouw of man die dit wordt aangedaan ligt.

Daarmee zijn op zich wat mij betreft de nuances niet weg.


Ik trok eerder de vergelijking met geluid (of geur, of: je hebt mensen die misselijk worden als een schilderij scheef hangt).
De ene mens merkt niets, de ander nauwelijks en weer een ander heeft fikse last.
De kwestie is, hoe je hier mee omgaat.
De betere reacties zijn varianten op het thema "Goh, ik hoor persoonlijk niets/ weinig, maar rot dat jij er last van hebt."

Maar bij sexueel geweld (in de zogeheten mindere gradatie dan, ""want"" we zijn hier met beschaafde mensen onder elkaar) kan het dan toch gebeuren dat de reactie niet is "Rot, dat jij last hebt van iets dat voor mij de moeite niet is",
maar:
"Nee, om reden zus en zo mag dit voor jou de moeite niet zijn. (Associatie: denk toch aan de arme kindertjes in Afrika!)"

Dat is praten over macht - en dat is erg moeilijk voor veel mensen.

Ik kies er nadrukkelijk voor om die minieme (...want: wie bepaalt dat?) grensoverschrijdingen ook gewoon te benoemen als een grensoverschrijding.
En dus als sexueel geweld, ook al is het alleen maar een hand die een seconde te lang op je dijbeen ligt.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:13

Janneke2 schreef:
Citaat:
Daar mag je voor passen, maar de keerzijde is dat als we iedereen die zich gekwetst of onheus bejegend vóelt, ook daadwerkelijk als slachtoffer gaan zien, dat we dan daarmee ook de 'waarde' van slachtofferschap omlaag halen.

Zo kun je idd kijken.
'Er is gezeur' en 'Dit en dat - dat is echt erg'.

Dat kan.

En een woord kan devalueren, dat klopt.

Maar ik stel dat het recht op zelfbeschikking en het recht om zelf te bepalen "of het wel groot genoeg is" gewoon bij de vrouw of man die dit wordt aangedaan ligt.

Daarmee zijn op zich wat mij betreft de nuances niet weg.


Ik trok eerder de vergelijking met geluid (of geur, of: je hebt mensen die misselijk worden als een schilderij scheef hangt).
De ene mens merkt niets, de ander nauwelijks en weer een ander heeft fikse last.
De kwestie is, hoe je hier mee omgaat.
De betere reacties zijn varianten op het thema "Goh, ik hoor persoonlijk niets/ weinig, maar rot dat jij er last van hebt."

Maar bij sexueel geweld (in de zogeheten mindere gradatie dan, ""want"" we zijn hier met beschaafde mensen onder elkaar) kan het dan toch gebeuren dat de reactie niet is "Rot, dat jij last hebt van iets dat voor mij de moeite niet is",
maar:
"Nee, om reden zus en zo mag dit voor jou de moeite niet zijn. (Associatie: denk toch aan de arme kindertjes in Afrika!)"

Dat is praten over macht - en dat is erg moeilijk voor veel mensen.

Ik kies er nadrukkelijk voor om die minieme (...want: wie bepaalt dat?) grensoverschrijdingen ook gewoon te benoemen als een grensoverschrijding.
En dus als sexueel geweld, ook al is het alleen maar een hand die een seconde te lang op je dijbeen ligt.


maar..kan je dan niet iedereen daarop aanspreken?
Ik geloof dat heel veel mannen/vrouwen niet eens doorhebben dat het te ver gaat. Die bedoelen het niet eens zo.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:37

Jennanne schreef:
maar..kan je dan niet iedereen daarop aanspreken?
Ik geloof dat heel veel mannen/vrouwen niet eens doorhebben dat het te ver gaat. Die bedoelen het niet eens zo.


In principe, als alles goed is, kun je idd tegen iemand die zijn hand net iets te lang op je been laat liggen best zeggen dat je dat niet prettig vindt.
Meestal zorg ik voor die tijd al dat die hand weg is (= ik wil best praten,maar niet in een ongelijkwaardige positie).

En omdat het zowel over sex als over macht gaat kan dat lastig zijn.
Waarbij ik nu met sex zoiets bedoel als: aangeraakt worden op een intieme wijze/ erogene zone etc en macht: dat het essentieel is of jij er van ganser harte mee instemt / blij van wordt of dat er bedenkingen zijn. En dan vooral de vrijheid hebt om naar die bedenkingen te spreken en/of handelen.

En net als met geluid/ geur/ dat scheve schilderij: als de reactie inhoudt van "Okee, ik ruik niets maar rot voor jou" is het verder ook prima. Heeft die ander ook weer iets geleerd.

En soms zijn de reacties van een ander chapiter, ik herinner mij allerlei varianten op "stijve trut, stel je niet aan, etc. (= wat ben jij belachelijk dat je mij mijn gang niet laat gaan...!)"

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:54

Ik bedoelde; heeft iedereen dan niet per ongeluk ook wel eens te lang een hand op iemands been gelegd? of iets gezegd/gedaan wat verkeerd is gevallen?

Heeft misschien niet per se met seksuele intimidatie te maken, maar ik was vier jaar geleden hele goede vrienden met iemand (dacht ik). Totdat ik erachter kwam dat hij aan andere mensen aan het vragen was of ik ook zo flirterig was met hen en dat hij aan iedereen aan het vertellen was dat ik verliefd op hem was.
Ja, ik was wel geïnteresseerd in hem, maar als persoon. Niet omdat ik hem aantrekkelijk vond.

Maar toen ik hem erop aansprak, dat ik dus niet geïnteresseerd in hem was op die manier heeft hij daarna nooit meer met mij afgesproken.

Kortom, mijn gedrag was totaal verkeerd geïnterpreteerd door hem. Maar kennelijk heb ik wel die vibe afgegeven zonder dat ik me daar bewust van was.

Dat bedoelde ik met; kan je dan niet iedereen daarop aanspreken? :)

EDIT: en ik heb het ook weer aan de andere kant meegemaakt; wat ik eerder in dit topic zei. Ik heb toen ook honderdduizend keer 'NEE' gezegd, maar daar werd niet naar geluisterd. Hij deed wat hij wilde doen, klaar. En toen is het ook wel echt veeeeeel te ver gegaan. Dus wat dat betreft ben ik het wel weer met je eens eigenlijk haha. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat ik geen controle meer had over mijn lichaam. Hij moest per se zijn handen op mijn buik leggen "want het was ook zijn buik" (we hadden ooit een relatie, vraag me niet waarom. Ik was jong..). Hij wilde mij gewoon altijd aanraken, maakt niet uit waar.

Maar snap je mijn tweestrijd? Als het nog te snappen is :+
Laatst bijgewerkt door Jennanne op 21-10-17 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt