#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 02:06

De #metoo 'hype' zal niemand ontgaan zijn en het houdt ook mij bezig.
Niet alleen omdat ik ook #metoo kan zeggen, maar ook omdat ik getriggerd werd door een opmerking van een kennis.
'Wat doe je er eigenlijk zelf aan, behalve #metoo posten?'

Ja, goeie. Want zo'n hastagje is makkelijk, maar wat verwachten we er mee? Dat er aandacht voor komt? En dan?

Ze daagde me uit om het gesprek aan te gaan, en dat heb ik dan ook geprobeerd. Want ik denk ook dat we zelf meer moeten doen dan alleen een hashtagje plaatsen en hopen dat het wel veranderd.
Maar dat brengt me wel op het volgende, hoe ga je om met het blijkbare niet-bewustzijn, het 'ach het zal wel meevallen', 'kom op, geintje moet kunnen', 'dat gezeik van die wijven ook weer'
Ik merk dat ik blijkbaar argumenten te kort kom, dat het niet lukt om voorbij die ontkenning of het begatelliseren te komen.

Maar hoe wel? Ik ben nieuwsgierig, tips, truuks en ja, wat doe je er zelf mee?

Sterre98

Berichten: 6333
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 02:32

Nu ben ik heel blond hoor, maar wat is die hype? :') ofwel ik heb onder een steen geleefd, of in mijn omgeving is er niet zoveel meegedaan..

MerleSimone

Berichten: 5732
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 04:07

Even opgezocht en blijkbaar gaat het om sexuele intimidatie/aanranding/misbruik?

Tsja, voor velen is het een makkelijke manier om te laten zien wat er ooit gespeeld heeft of nog speelt , voor anderen is het echt een moment aandacht voor het probleem (dat voor mij zeker een serieus probleem is!).
Wat bedoel je met je vraag? Gaat het om daadwerkelijke handelingen tegen misbruik of om de hashtag zelf?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:13

Misschien de hoop dat er meer #ihave komen?
Ik kan ook #metoo zeggen. Ik denk dat het goed is! En wat doe je eraan/ermee? Er komt zo veel meer aandacht op en hopelijk komt het uit de taboe sfeer. Er ligt nog een grote taboe op en er wordt echt veel en snel aan victim blaming gedaan. Dus ondanks dat ik geen social media heb. Hoop ik dat het uit de taboe sfeer wordt gehaald en mensen er beter mee omgaan. Omdat iedereen slachtoffer kan zijn en we hebben er niet om gevraagd.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:21

Ik vind het zelf enorm overdreven. Zeker als het om kleine dingen gaat zoals nafluiten, opmerkingen en een keer een klein iets zoals tik op de kont ofzo. Ligt er wel aan de omstandigheden want een wildvreemde die je in de kont knijpt op straat is iets anders dan in de discotheek. Maar goed, aandacht vragen voor echt misbruik is prima want dat is gewoon fout. Verkrachting, aanranding etc is gewoon not done.
Maar het wordt nu wel erg overdreven hoor. Grapje of een leuke opmerking moet kunnen vind ik. Sommigen trekken zich alles wel heel erg aan. Nafluiten kan ook een complimentje zijn. Ik lach altijd vriendelijk terug en zwaai soms. En dan is er niks aan de hand. Als je zenuwachtig en stom gaat doen krijg je veel meer gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:19

Suzanne F. schreef:
Ik vind het zelf enorm overdreven. Zeker als het om kleine dingen gaat zoals nafluiten, opmerkingen en een keer een klein iets zoals tik op de kont ofzo. Ligt er wel aan de omstandigheden want een wildvreemde die je in de kont knijpt op straat is iets anders dan in de discotheek. Maar goed, aandacht vragen voor echt misbruik is prima want dat is gewoon fout. Verkrachting, aanranding etc is gewoon not done.
Maar het wordt nu wel erg overdreven hoor. Grapje of een leuke opmerking moet kunnen vind ik. Sommigen trekken zich alles wel heel erg aan. Nafluiten kan ook een complimentje zijn. Ik lach altijd vriendelijk terug en zwaai soms. En dan is er niks aan de hand. Als je zenuwachtig en stom gaat doen krijg je veel meer gedoe.



Kijk. Hier gaat het al mis. "Zenuwachtig en stom doen". 8)7 helaas zijn er genoeg mannen due vervolgens ook vinden dat je "zenuwachtig en stom" doet als je het niet fijn vindt wanneer ze je betasten, enzovoort. Zo schuift die grens steeds een stukje verder op. Fijn dat jij terugzwaait, doe het vooral. Maar ik ben geen hond en ben er absoluut niet van gediend als er naar me gefloten wordt. Wat is er zo moeilijk aan iemand normaal aanspreken als een mens? Andersom gebeurt het toch ook niet? Ik word regelmatig nagefloten of er worden vervelende opmerkingen gemaakt. Ik voel me daar hartstikke ongemakkelijk en geïntimideerd door. Maarja, ik zal wel "zenuwachtig en stom" doen. :+


Daarbij vind ik in iemands kont knijpen helemaal niet zo onschuldig. De laatste die dat bij mij geflikt heeft, heeft een klap voor z'n bek gekregen.



En nee, ik heb geen #metoo gepost. Ik vind nafluiten en in de kont knijpen niets in vergelijking met wat sommigen mee hebben moeten maken, vandaar. Maar dat neemt niet weg dat dat soort gedrag niet door de beugel kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-17 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:21

Ik vind het mooi dat er een vorm van aandacht aan besteed wordt. Wel vind ik het jammer dat het er op geen enkele manier voor zorgt dat het hele onderwerp (misbruik, verkrachting etc.) meer uit de taboesfeer gehaald wordt.

Ik zie niemand zeggen 'ik ben misbruikt', nee het is nu '#metoo'. Ja. Vervelend. Maar wat jij ook? Ben je ook wel eens nagefloten? Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat niet kunnen zeggen. Ik zeg niet dat het ene minder ernstig is dan het ander, maar door alleen 'metoo' te zeggen bereik je nog niks. Het verschil tussen misbruik en het niet leuk vinden dat iemand een bepaalde toespeling doet wordt nu op een grote hoop gegooid.

Zoals Suzanne ook al benoemd, soms worden er grapjes gemaakt met een kleine toespeling, soms wordt er gefloten, het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Je kunt er in dat geval voor kiezen om je grens te bewaken en te vertellen dat je er niet van gewenst bent, er smakelijk om te lachen of om het persoonlijk aan te trekken en er een probleem van te maken.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:27

Waarom mag je in een discotheek ineens in je billen geknepen worden en op straat niet?
Ik wil überhaupt niet in mijn billen geknepen worden onafhankelijk waar ik ben.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:29

Wat ik eraan doe? Ik probeer waar dat kan bewustzijn te creëeren en mensen die opmerkingen maken in de trant van ‘oh dat valt toch wel mee’, ‘dat hoort er nu eenmaal bij’, ‘ze vroeg erom’ dingen uit te leggen. 9 van de 10 keer geven mannen (en vrouwen) hun fout niet toe en beginnen ze maar te schelden, ‘want hullie moeten je niet zo aanstellen’, maar af en toe zit er wel een bij die zegt: ‘oke, je hebt gelijk’.
Zelf deel ik mijn ‘grote’ verhaal niet. Toen ik om hulp vroeg werd ik vierkant uitgelachen en ben ik er jaren mee gepest, dus ik weet wel beter dan dat. De ‘kleine’ dingen, die helemaal geen ‘kleine’ dingen zouden moeten zijn, vertel ik wel, in de hoop dat mensen zich realiseren hoe fout het eigenlijk is.
Ik ben ook al meer dan eens in gesprek gegaan met onze decaan met het verzoek consent op te nemen in de lessen, maar dit vindt de beste meneer (natuurlijk) onnodig en neemt te veel tijd in van de lessen.
Verder spreek ik mensen die ik bijvoorbeeld meisjes/jongens op de billen slaan/lastigvallen etc. altijd aan. Laatst zelfs nog een meisje waar al de hele straat een man achteraan liep en haar billen aan het filmen was terwijl ze liep. Ik ben er snel naartoe gelopen, heb gedaan alsof ik haar vriendin was en nadat ik de man heb verteld dat hij normaal moest doen heb ik haar een winkel in getrokken.
Meer dat dit kan ik helaas niet doen.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:38

Ik breng het gesprek op gang dat sexuele intimidatie/mishandeling geen geslacht kent. Óók mannen worden geintimideerd en mishandeld door vrouwen en mannen. 90% van de mensen die er voor uitgekomen is is vrouw, dat zijn nog geen werkelijke cijfers. Het doet mij zeer dat er in deze hype naar de man gewezen wordt. Alsof hij alleen de veroorzaker is. Dat is wat ik er over te zeggen heb als deze discussie op gang komt. Mensen bewust maken.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:41

Ik vind het knap dat mensen het überhaupt durven te zeggen en ik schrok er ook van hoeveel #metoo’s er op mijn tijdlijn verschijnen.

Ik heb er ook mee te maken gehad maar ik ga dat niet op Social media zetten, doe ik gewoon echt niet. Het roept vraagtekens op en ik wil het er niet over hebben. Dat hoofdstuk, die periode is gewoon afgesloten.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:41

Ik vind het gewoon heel overdreven allemaal. Nafluiten is een complimentje en zo moet je het ook zien. Voel je gevleid. Ze moeten je niet gaan lopen betasten maar een complimentje maken vind ik niks mis mee. In de file wordt er ook altijd gekeken en gezwaaid. Dat is toch alleen maar leuk? Of voelen vrouwen zich daardoor ook ongemakkelijk?
Ik snap wel dat mannen er af en toe niks meer van begrijpen. En ik vind inderdaad ook dat je reacties uitlokt als je in een minirokje of hotpants over straat gaat. Dat geeft mannen geen recht tot aanranding en verkrachting natuurlijk maar je kan er op wachten dat je ogen op je hebt en misschien een fluitje.
Dan moet je gewoon iets anders aandoen.

Er is voor mij een duidelijke grens bij aanranden en verkrachting. Dat is altijd not done. Maar als er eens betast werd in een discotheek dan keek ik achterom en schudde nee en dan was het klaar. Of als ze heel dronken waren dan keek je even boos en was het ook klaar. Je kan er ook een enorm probleem van maken maar je kan ook gewoon normaal reageren. Vaak zijn mannen nog wel slimmer dan ze eruit zien. :+

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:44

Macs schreef:
Ik breng het gesprek op gang dat sexuele intimidatie/mishandeling geen geslacht kent. Óók mannen worden geintimideerd en mishandeld door vrouwen en mannen. 90% van de mensen die er voor uitgekomen is is vrouw, dat zijn nog geen werkelijke cijfers. Het doet mij zeer dat er in deze hype naar de man gewezen wordt. Alsof hij alleen de veroorzaker is. Dat is wat ik er over te zeggen heb als deze discussie op gang komt. Mensen bewust maken.

Ik heb deze ervaring niet. Waar wordt gezegd dat alleen mannen de veroorzaker zijn? Of tenminste, waar zie jij dat? Mij valt juist op dat in de nieuwsberichten die ik erover heb gezien vaak staat ‘.... door mannen (en vrouwen)’, wat ik heel goed vind aangezien misbruik etc. ook zeker door vrouwen wordt gepleegd. Echter is dit nogsteeds een minderheid, dus vind ik het niet heel raar dat de grote nadruk op mannen ligt.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:44



https://joop.bnnvara.nl/opinies/zweinstein

Dit vind ik interessante teksten, om kritisch te kijken naar hoe het daadwerkelijke probleem misschien op te lossen is.

Ik vind het bizar dat #metoo nodig is en zo vaak wordt gedeeld nu. Niet omdat ik denk dat het er niet is, maar juist omdat het zo veel voorkomt.

@Macs: daar ben ik het helemaal mee eens. Een mens die een ander schaadt, dát is degene die fout zit. Ongeacht geslacht.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:47

Suzanne F. schreef:
Ik vind het gewoon heel overdreven allemaal. Nafluiten is een complimentje en zo moet je het ook zien. Voel je gevleid. Ze moeten je niet gaan lopen betasten maar een complimentje maken vind ik niks mis mee. In de file wordt er ook altijd gekeken en gezwaaid. Dat is toch alleen maar leuk? Of voelen vrouwen zich daardoor ook ongemakkelijk?
Ik snap wel dat mannen er af en toe niks meer van begrijpen. En ik vind inderdaad ook dat je reacties uitlokt als je in een minirokje of hotpants over straat gaat. Dat geeft mannen geen recht tot aanranding en verkrachting natuurlijk maar je kan er op wachten dat je ogen op je hebt en misschien een fluitje.
Dan moet je gewoon iets anders aandoen.

Er is voor mij een duidelijke grens bij aanranden en verkrachting. Dat is altijd not done. Maar als er eens betast werd in een discotheek dan keek ik achterom en schudde nee en dan was het klaar. Of als ze heel dronken waren dan keek je even boos en was het ook klaar. Je kan er ook een enorm probleem van maken maar je kan ook gewoon normaal reageren. Vaak zijn mannen nog wel slimmer dan ze eruit zien. :+

Maar jij gaat er in je laatste alinea van uit ‘dat het dan klaar is’. Heb je er weleens bij stilgestaan dan mannen/vrouwen hier lang niet altijd genoegen mee nemen? Daarbij, ik ga uit om lekker te kunnen dansen. Welke man bedenkt er nou dat ik erop zit te wachten dat hij me komt droogneuken/aanranden? Dé reden dat ik niet meer uit ga overigens.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:53

Ik vind deze hype heel dubbel. Ik kan zelf ook #metoo zeggen, maar heb het niet geplaatst. Waarom niet? Omdat ik vind dat de hype onderhand de kleine akkefietjes uitlicht, idd het nafluiten of naroepen. Ook las ik laatst dat een meid die niet meer iets lang werpig durfde te eten in openbaar, dan heb ik echt zo iets van maak jezelf weerbaarder en sterker. Ook vind ik dat het vooral mannen in slecht daglicht zet. En vrouwen kunnen net zo walgelijk zijn (wat ik helaas ook uit ervaring kan zeggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:54

Gianti schreef:
Ik vind deze hype heel dubbel. Ik kan zelf ook #metoo zeggen, maar heb het niet geplaatst. Waarom niet? Omdat ik vind dat de hype onderhand de kleine akkefietjes uitlicht, idd het nafluiten of naroepen. Ook las ik laatst dat een meid die niet meer iets lang werpig durfde te eten in openbaar, dan heb ik echt zo iets van maak jezelf weerbaarder en sterker. Ook vind ik dat het vooral mannen in slecht daglicht zet. En vrouwen kunnen net zo walgelijk zijn (wat ik helaas ook uit ervaring kan zeggen).



Helemaal mee eens. :j

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:01

Daar ben ik het ook mee eens. Goed dat er aandacht voor is, maar of dit de beste manier is...?

Ik heb ook niks geplaatst, ook omdat ik het er simpelweg niet over wil hebben. En daarbij wil ik geen medelijden of aan de andere kant veroordelingen.

Ik vind het een soort aandachttrekkerij waar ik weinig mee kan. Voor anderen werkt het misschien wel.

M_D_H
Berichten: 17480
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:16

Macs schreef:
Ik breng het gesprek op gang dat sexuele intimidatie/mishandeling geen geslacht kent. Óók mannen worden geintimideerd en mishandeld door vrouwen en mannen. 90% van de mensen die er voor uitgekomen is is vrouw, dat zijn nog geen werkelijke cijfers. Het doet mij zeer dat er in deze hype naar de man gewezen wordt. Alsof hij alleen de veroorzaker is. Dat is wat ik er over te zeggen heb als deze discussie op gang komt. Mensen bewust maken.

Helemaal mee eens.


Ik kan ook #metoo plaatsen maar ik doe het niet.
Om de simpele reden dat ik er niet aan herinnert wil worden omdat ik het afgesloten heb en niet meer terug wil kijken, ik hoef geen medelijden of veroordelingen. Omdat nu ontzettend veel kleine dingen uitgelicht worden: Mensen die een keer nagefloten zijn plaatsen nu al #metoo terwijl het volgens mij echt om sexueel misbruik gaat en nafluiten is geen sexueel misbruik.
En om de derde reden, juist wat hier boven staat... Sexueel misbruik. Ik wil niet dat mijn ouders aangekeken worden om iets dat mij is aangedaan waar zij nooit wat aan hebben kunnen doen. Als ik #metoo plaats zonder een uitleg in het nederlands, engels, duits en italiaans heb je kans dat de zakenrelaties van mijn ouders er het zijne van denken en dat mijn ouders er op aangekeken worden :o

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:41

Ik snap er echt geen zak van. :o? :') Waar moet ik dat #metoo dan in godsnaam tegenkomen en/of plaatsen?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:46

Palmera schreef:
Ik snap er echt geen zak van. :o? :') Waar moet ik dat #metoo dan in godsnaam tegenkomen en/of plaatsen?


Social Media. :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:51

Ik vind het een lastig iets... gelukkig ben ik er zelf nog nooit mee in aanraking geweest.

Wat ik zelf wel belachelijk vind is dat door deze 'trend' het snel een beetje doorgeslagen wordt. Mijn inziens is eens in je kont geknepen worden op cafe of zo goed als gedwongen worden voor seks en massages door een ouwe vent in een machtspositie wel van een heel andere categorie...
Daardoor denkt ik dat de 'trend" misschien zo zelfs minder teweeg gaat brengen, want als om elk wissewasje metoo geroepen wordt, dan gaat het men eerder minimaliseren en belachelijk maken dan als het gereserveerd blijft voor de dingen die echt niet kunnen.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 11:13

Interessant om de reacties te lezen :j

Wat maakt dat je in café wel in je kont geknepen kan worden (of de 'per ongeluk' aanrakingen aan je borsten bijvoorbeeld) en op straat of op het werk niet? Of is dat ook oké en een compliment?
Is nafluiten of sissen een compliment? En als je niet reageert en er een opmerking achteraankomt als 'h*er!' of 'arrogante bitch' is dat ook nog in de lijn van het compliment?

De gymdocent die tóch even moet checken of de meiden wel douchen? Niet oké of opvoedkundige zorgen?
De docent die tijdens uitleg dicht naast je komt zitten, even een hand op je been legt en wat haren uit je gezicht strijkt? Een zorgzame docent of niet oké?

De verpleegkundige, die elke week wel een grappige opmerking krijgt van een patiënt, dat er van onder wel ff lekker goed gewassen moet worden. Grapjes die bij het werk horen, of niet ok?
Moet ze er maar om lachen of elke week weer gaan zeggen dat ze er niet van gediend is?

En wat maakt dat we deze dingen (doorgaans) normaal vinden, er niet over willen of moeten zeuren.
Waarom fluiten we mannen niet na, zegt de verpleegkundige niet wekelijks tegen haar mannelijke patiënten 'hmm nou van onderen gaan we eens lekker lang wassen' of pakken we de mannen die door de kroeg lopen niet allemaal even 'per ongeluk' in hun kruis vast?

M_D_H
Berichten: 17480
Geregistreerd: 01-10-09

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:16

Want jij denkt dat dat niet gebeurd?
Zoals ik het lees denk jij dat sexuele intimidatie of misbruik alleen door mannen bij vrouwen worden gedaan. Maar dat is niet zo.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:20

M_D_H schreef:
Want jij denkt dat dat niet gebeurd?
Zoals ik het lees denk jij dat sexuele intimidatie of misbruik alleen door mannen bij vrouwen worden gedaan. Maar dat is niet zo.

Zeker waar.
Probleem is dat vrouwen vaak sterk gevonden worden als ze voor hun slechte ervaring uit komen en mannen zijn dan juist slappe mietjes -O-

Ik heb overigens helemaal niets voorbij zien komen op mijn fb, misschien goed misschien ook niet.