ouders van misdadigers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:23

benangelique schreef:
Gekvanfleur, heb je überhaupt gelezen wat de gang naar TBS is? Heb je überhaupt kaas gegeten van het Nederlands rechtsysteem?

Tbs is niet mijn specialiteit, maar het nederlandse rechtsysteem is mij niet onbekend, dus ik weet prima dat je voor winkediefstal geen tbs krijgt en ook niet voor eenvoudige mishandeling. ;)

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:49

gekvanfleur schreef:
benangelique schreef:
Gekvanfleur, heb je überhaupt gelezen wat de gang naar TBS is? Heb je überhaupt kaas gegeten van het Nederlands rechtsysteem?

Tbs is niet mijn specialiteit, maar het nederlandse rechtsysteem is mij niet onbekend, dus ik weet prima dat je voor winkediefstal geen tbs krijgt en ook niet voor eenvoudige mishandeling. ;)


Zowel voor winkeldiefstal als voor eenvoudige mishandeling (wel met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg) is het mogelijk om TBS te krijgen, en dat gebeurt ook in de praktijk. Tbs kan worden opgelegd op het moment dat op een misdrijf een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar staat en dat is bij beide delicten het geval. Daarnaast moet sprake zijn van een ziekelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de persoon en moet de veiligheid van personen of goederen in gevaar zijn. En natuurlijk krijg je geen tbs als je een keer een pakje kauwgum uit de supermarkt steelt of wanneer je een keer een klap uitdeelt, maar als je continue supermarkten leegrooft of je iemand een paar flinke rake klappen hebt gegeven is gekomen en er allerlei aanwijzingen zijn dat er sprake is van een stoornis is het wel degelijk mogelijk om tbs op te leggen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:54

gekvanfleur schreef:
benangelique schreef:
Gekvanfleur, heb je überhaupt gelezen wat de gang naar TBS is? Heb je überhaupt kaas gegeten van het Nederlands rechtsysteem?

Tbs is niet mijn specialiteit, maar het nederlandse rechtsysteem is mij niet onbekend, dus ik weet prima dat je voor winkediefstal geen tbs krijgt en ook niet voor eenvoudige mishandeling. ;)


Dan zou ik me toch eens inlezen en beginnen bij de korte uitleg die ik gegeven heb

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:58

Dank je pairadice!

TBS en PIJ is ook ingewikkelde materie. Ik ben lid van het onderzoeksteam rondom advies over deze detentie/behandelvormen en ook ik snap het soms niet. Gelukkig hebben we goede juristen in huis die het uit kunnen leggen, waardoor k van ieder onderzoek leer.
Het kan namelijk ook andersom. Jong volwassene, zware delicten en toch geen TBS of PIJ. Daarvan kent iedereen het jongste voorbeeld helaas

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:24

Dan zijn we er wat mij betreft uit waar we langs elkaar heenpraten :D
De discussie begon bij 'lichte' vergrijpen en ik denk dat jullie definitie van simpele vergrijpen iets anders is dan die van mij.

Eenvoudige mishandeling is max. 3 jaar bijvoorbeeld. Je schrijft dat het kan bij gevangenisstraf tot vier jaar, maar ik neem aan dat je vanaf vier jaar bedoeld. Dus je krijgt het niet voor een eenvoudige mishandeling dan toch? Dan ga je naar zware mishandeling en imo is dat geen licht vergrijp zoals hier wel aangegeven werd. :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:27

benangelique schreef:
bigone schreef:
Benangelique, voor tbs hebben ze dus al een zeer ernstig misdrijf gepleegd. Het gaat er in dit stukje om dat ouders weten dat het fout loopt na hun achttiende. Want dan is er niets meer, nu proberen de ouders hem aan alle kanten in de gaten te houden en te voorkomen dat er iets gebeurt. Natuurlijk is bewezen dat van de onbehandelde misdadigers veel vaker terug vallen dan misdadigers die een tbs behandeling hebben gehad. Daar gaat ongeveer 25 % weer van in de fout. Een grote winst en tbs zal werken maar die 25 %, ik geef je op een briefje dat bij nader onderzoek het juist dit soort personen zijn zoals in het artikel omschreven.


Dat heb je mis. Laatst een jongen in onderzoek. Meerdere kleine geweldsdelicten. Met klein bedoel ik zijn vriendin 1 klap in het gezicht geven en meer van die orde. Geen grote zaken en tóch TBS

En deze bedoel ik dan, voor we daar discussie over krijgen. :D
Een klap in het gezicht zal er dan een zijn geweest met ofwel beste gevolgen, ofwel was die persoon helemaal matjeklap. Je doet het overkomen alsof iedereen die huiselijk geweld pleegt in tbs eindigt.
Als we nu spreken over werkervaring. Dat is absoluut niet waar.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:32

pairadice schreef:
Zowel voor winkeldiefstal als voor eenvoudige mishandeling (wel met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg) is het mogelijk om TBS te krijgen, en dat gebeurt ook in de praktijk. Tbs kan worden opgelegd op het moment dat op een misdrijf een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar staat en dat is bij beide delicten het geval. Daarnaast moet sprake zijn van een ziekelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de persoon en moet de veiligheid van personen of goederen in gevaar zijn. En natuurlijk krijg je geen tbs als je een keer een pakje kauwgum uit de supermarkt steelt of wanneer je een keer een klap uitdeelt, maar als je continue supermarkten leegrooft of je iemand een paar flinke rake klappen hebt gegeven is gekomen en er allerlei aanwijzingen zijn dat er sprake is van een stoornis is het wel degelijk mogelijk om tbs op te leggen.

Zwaar lichamelijke letsel ten gevolg heeft een apart wetsartikel (eenvoudige mishandeling is 300) dus dat klopt niet. ;) (sorry, nu is mijn werkinstinct wakker :D )

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:39

gekvanfleur schreef:
benangelique schreef:
Benangelique, voor tbs hebben ze dus al een zeer ernstig misdrijf gepleegd. Het gaat er in dit stukje om dat ouders weten dat het fout loopt na hun achttiende. Want dan is er niets meer, nu proberen de ouders hem aan alle kanten in de gaten te houden en te voorkomen dat er iets gebeurt. Natuurlijk is bewezen dat van de onbehandelde misdadigers veel vaker terug vallen dan misdadigers die een tbs behandeling hebben gehad. Daar gaat ongeveer 25 % weer van in de fout. Een grote winst en tbs zal werken maar die 25 %, ik geef je op een briefje dat bij nader onderzoek het juist dit soort personen zijn zoals in het artikel omschreven.


Dat heb je mis. Laatst een jongen in onderzoek. Meerdere kleine geweldsdelicten. Met klein bedoel ik zijn vriendin 1 klap in het gezicht geven en meer van die orde. Geen grote zaken en tóch TBS

En deze bedoel ik dan, voor we daar discussie over krijgen. :D
Een klap in het gezicht zal er dan een zijn geweest met ofwel beste gevolgen, ofwel was die persoon helemaal matjeklap. Je doet het overkomen alsof iedereen die huiselijk geweld pleegt in tbs eindigt.
Als we nu spreken over werkervaring. Dat is absoluut niet waar.[/quote]

Dat klopt, gelukkig werkt het niet zo! Ik stel alleen maar dat een dergelijk licht delict uiteindelijk toch naar TBS kan leiden

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:53

:D zoals ik al zei: onze meningen over lichte vergrijpen verschillen denk.
Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat je voor eenvoudige mishandeling en een gewone winkeldiefstal geen tbs krijgt.
Als tbs om de hoek komt kijken kun je het 'licht' wel weglaten, want dan is er meer gebeurd dan een klap en een keer wat jatten.

c_alsemgeest

Berichten: 20727
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:19

klopt... wel kan de inhoud van de straf sterk verschillen... het gaat als je juridisch kijkt vooral naar de invloed van het psychiatrische aspect en de duur van de straf.

Citaat:
-De psychiatrische stoornis heeft (mede) geleid tot het plegen van het delict.
-Er is kans op recidive (opnieuw plegen van een delict).
-Op het gepleegde delict staat een gevangenisstraf van minimaal vier jaar.


Het moet aan deze 3 voorwaarden voldoen, anders kunnen ze geen TBS opleggen.
En als het aan deze voorwaarden voldoet, kàn een rechter TBS opleggen, het moet dus heel zwart wit gezien niet.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:48

gekvanfleur schreef:
pairadice schreef:
Zowel voor winkeldiefstal als voor eenvoudige mishandeling (wel met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg) is het mogelijk om TBS te krijgen, en dat gebeurt ook in de praktijk. Tbs kan worden opgelegd op het moment dat op een misdrijf een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar staat en dat is bij beide delicten het geval. Daarnaast moet sprake zijn van een ziekelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de persoon en moet de veiligheid van personen of goederen in gevaar zijn. En natuurlijk krijg je geen tbs als je een keer een pakje kauwgum uit de supermarkt steelt of wanneer je een keer een klap uitdeelt, maar als je continue supermarkten leegrooft of je iemand een paar flinke rake klappen hebt gegeven is gekomen en er allerlei aanwijzingen zijn dat er sprake is van een stoornis is het wel degelijk mogelijk om tbs op te leggen.

Zwaar lichamelijke letsel ten gevolg heeft een apart wetsartikel (eenvoudige mishandeling is 300) dus dat klopt niet. ;) (sorry, nu is mijn werkinstinct wakker :D )


Sorry, het klopt wel... 300 is inderdaad eenvoudige mishandeling. Als dat geen lichamelijk letsel tot gevolg is staat daar max 3 jaar op (geen tbs mogelijk). Als het zwaar lichamelijk letsel (lid 2, 4 jaar) of de dood (lid 3, 8 jaar) is wel tbs mogelijk. Art. 302 gaat over zware mishandeling. Verschil is dat daar sprake moet zijn van opzet op het toebrengen van letsel.

Ik was ook niet helemaal wakker, ik bedoel inderdaad misdrijven waar een straf van 4 jaar of meer op staat....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:52

Even terugkomend op mijn eerdere berichten. Ik was inderdaad ten onrechte in de veronderstelling dat op de longstay ook nog behandeld werd. Als het inderdaad klopt dat de nadruk daar vooral op beveiliging en in leven houden ligt, dan heb ik eerder niets gezegd. Excuses aan degenen die er verstand van hebben en die er dagelijks hard werken.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:58

c_alsemgeest schreef:
klopt... wel kan de inhoud van de straf sterk verschillen... het gaat als je juridisch kijkt vooral naar de invloed van het psychiatrische aspect en de duur van de straf.

Citaat:
-De psychiatrische stoornis heeft (mede) geleid tot het plegen van het delict.
-Er is kans op recidive (opnieuw plegen van een delict).
-Op het gepleegde delict staat een gevangenisstraf van minimaal vier jaar.


Het moet aan deze 3 voorwaarden voldoen, anders kunnen ze geen TBS opleggen.
En als het aan deze voorwaarden voldoet, kàn een rechter TBS opleggen, het moet dus heel zwart wit gezien niet.


Exact dit! Meerdere lichte vergrijpen in korte tijd, niet meewerken aan dubbel PO, plaatsing binnen observatie en vervolgens 2 van de bovengenoemde aspecten

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:05

gekvanfleur schreef:
:D zoals ik al zei: onze meningen over lichte vergrijpen verschillen denk.
Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat je voor eenvoudige mishandeling en een gewone winkeldiefstal geen tbs krijgt.
Als tbs om de hoek komt kijken kun je het 'licht' wel weglaten, want dan is er meer gebeurd dan een klap en een keer wat jatten.


Mijn punt is dus dat het wel mogelijk is. Bedenk hierbij ook dat tbs een maatregel is en geen straf. Deze kan ook worden opgelegd aan personen die volledig ontoerekeningsvatbaar zijn. Iemand die in psychoses keer op keer winkeldiefstallen pleegt omdat 'iemand' hem opdraagt dat te doen en iemand een keer een klap heeft gegeven omdat hij zeker wist dat hij achtervolgd werd, zal waarschijnlijk volledig ontoerekeningsvatbaar zijn. Hij kan dus niet gestraft worden, hij kan geen gevangenisstraf (ook niet van een paar weken) opgelegd krijgen. Dan kan tbs wel een goede maatregel zijn om iemand weer op het rechte pad te krijgen. En ik denk dat we het wel eens zijn dat als je een keer een reep chocolade jat uit de supermarkt de kans klein is dat je tbs krijgt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:40

Pairadice, volgens mij is dat niet zo....tbs gaat altijd in combinatie met gevangenisstraf, na je straf, zit je nog de opgelegde staf uit....in Nederland komt dit neer op een deel van je straf met aftrek van voorarrest, pinuts dus...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:39

Als je denkt dat TBS peanuts is, heb je er niets van begrepen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:43

_San87_ schreef:
Als je denkt dat TBS peanuts is, heb je er niets van begrepen.

Peanuts in de zin van 'meestal niet levenslang opgeborgen'.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:44

oomens schreef:
_San87_ schreef:
Als je denkt dat TBS peanuts is, heb je er niets van begrepen.

Peanuts in de zin van 'meestal niet levenslang opgeborgen'.

Niet iedere persoon met tbs hoeft ook levenslang opgesloten te worden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:45

quera schreef:
oomens schreef:
Peanuts in de zin van 'meestal niet levenslang opgeborgen'.

Niet iedere persoon met tbs hoeft ook levenslang opgesloten te worden.

Van de rechter of van de woedende meute?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:47

Van behandelaren van de persoon zelf.
Het hele multidisciplinaire team dus

lor1_1984

Berichten: 12070
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:52

Indestal schreef:
Pairadice, volgens mij is dat niet zo....tbs gaat altijd in combinatie met gevangenisstraf, na je straf, zit je nog de opgelegde staf uit....in Nederland komt dit neer op een deel van je straf met aftrek van voorarrest, pinuts dus...

Ik ken iemand die, op het voorarrest enzo na, geen gevangenisstraf heeft gehad maar wel TBS.
Dit ivm psychiatrische problematiek en daardoor ontoerekeningsvatbaar te zijn (geweest) op het moment dat de misdaad werd gepleegd.

esje01

Berichten: 4908
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:17

Mijn schoonzoon werkt in het speciaal onderwijs.
Op dit moment heeft hij in groep 6 een jongetje dat iedereen tot wanhoop drijft.
Hij doet bewust kinderen pijn.
Is in de buurt van dieren niet te vertrouwen.
Terroriseert zijn ouders.
Alleen opa en oma hebben nog wat invloed.
Zit in de begeleiding.
Is uit huis geplaatst.
Gaat regelmatig in isolatie.
En echt iedereen heeft het beste met hem voor.
Vele behandelplannen gesprekken en veel energie wordt er iedere dag opnieuw ingestopt.
Maar schrijnend is het wel.
Mijn schoonzoon is af en toe radeloos en het laat hem niet los.
Wat moet er in vredesnaam van dit mannetje terecht komen.
Want natuurlijk is het ook naast al zijn tekortkomingen gewoon een kind.

fleurtjeuh
Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:21

Wat een sneu verhaal :(
Lijkt me zo lastig dat wát je ook probeerd het niet lijkt te helpen :(

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:36

benangelique schreef:
Suzanne F. schreef:
In 40-45 had je kampen waar misdadigers te werk werden gesteld. Deden ze nog nuttige dingen voor de maatschappij en kwamen nooit meer uit het kamp.
Tegenwoordig zijn we zo bang om maar in de kleinste mate geassocieerd te worden met die periode dat we door zijn geslagen de andere kant op.


Dit Is er nog steeds. Boerderijen op het verre verre platteland in Noorwegen of Zweden. Gaan gewoon Nederlanders heen


Wat denk je dat ze in een tbs-kliniek doen? De hele dag uit hun neus vreten en kringgesprekken voeren? Die mensen doen gewoon fabriekswerk hoor. Hartstikke nuttig.

Ik heb het verhaal van die vrouw ook gelezen en ik vind het zo sneu, vooral het feit dat hier in Nederland niet naar elkaar wordt geluisterd. Ik ervaar in mijn omgeving ook dat mijn gevoelens of ervaringen regelmatig worden tegengesproken. Wanneer ik zeg dat ik iets niet wil of niet leuk vind. Ook dan wordt het gewoon door je neus geboord. Maar als ik A zeg dan bedoel ik A en niet B. "Het zal wel meevallen", bah. Ik vind het ronduit belachelijk. Wat moet zij zich rot voelen zeg.

Het zou fijn zijn als dat soort kinderen op een goede manier uit de maatschappij worden gehouden. En dan niet in een isoleercel. Want kom op zeg, er zijn echt wel professionals die met dit soort mensen overweg kunnen. Stop ze gewoon in een kliniek waar ze alleen begeleid uit kunnen. En onder zwaar toezicht staan.

Reacties als 'een spuitje geven' vind ik eerlijk gezegd net zo gestoord overkomen. Alsof het een hond is. Dit gaat om iemands kind hè? Er zou op een dag maar iemand bij je aan de deur komen met de boodschap dat ze je kind komen euthanaseren. Wat ben ik blij dat de gemiddelde mens tegenwoordig wat meer hersens heeft en wat meer empatisch vermogen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:38

quera schreef:
Van behandelaren van de persoon zelf.
Het hele multidisciplinaire team dus


Hoe objectief zijn die behandelaren, manipulatie is niet vreemd bij deze probjematiek.
Nog erger is het als er een persoonlijke relatie ontstaat tussen patiënten en behandelaren, dan is de objectiviteit helemaal zoek.