ouders van misdadigers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:53

Nee hoor, dat zeg ik niet. Het is een samenspel van nature en nurture. Dat is het waarschijnlijk met homoseksualiteit (weten we niet zeker), met veel stoornissen is dit wel aangetoond. Maar dat er nurture bij komt kijken, betekent niet meteen dat je iets kan afleren. Wel kunnen dingen bij stoornissen vaak verbeterd worden. Sommige zelfs genezen (als depressie), maar gevoeligheid ervoor kan blijven. Er id bijvoorbeeld een theorie dat zuurstoftekort kan bijdragen aan ADHD. Iemand kan dan de aanleg hebben, maar het zuurstoftekort draagt extra bij aan ontwikkeling. Aanleg hebben is ook weer niet automatisch iets krijgen.

Homoseksualiteit is weer een heel ander verhaal dan stoornissen qua 'genezen'. Het is namelijk geen parafilie.

Dit heb ik uit wetenschappelijke psychologieboeken, betrouwbare bron dus.

BigOne
Berichten: 38510
Geregistreerd: 03-08-09

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:00

Een stoornis is iets wat soms op te lossen, te behandelen is. Een gebrek kun je niet oplossen, je kunt het ook via allerlei behandelingen of medicatie niet toevoegen. Het is er gewoon niet.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:00

Hebben jullie dit gezien?

Een reportage over 2 van de langst gestrafte gedetineerden in Vlaanderen. Het was enkele dagen geleden op tv.
Eén van hen voldoet wel aan het profiel dat hier geschetst wordt van de gewetenloze psychopaat die het gemunt heeft op jonge vrouwen. Hij heeft in de jaren 70 onder ander 3 jonge vrouwen verkracht en vermoord. feiten gepleegd als jonge man en nu 70 jaar.
Interessant om zijn 'mening' te horen over opsluiting 45 jaar na dato.
Voor wie het interesseert:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2017/pano-s2017a12/

Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:18

Luckystory schreef:
Hebben jullie dit gezien?

Een reportage over 2 van de langst gestrafte gedetineerden in Vlaanderen. Het was enkele dagen geleden op tv.
Eén van hen voldoet wel aan het profiel dat hier geschetst wordt van de gewetenloze psychopaat die het gemunt heeft op jonge vrouwen. Hij heeft in de jaren 70 onder ander 3 jonge vrouwen verkracht en vermoord. feiten gepleegd als jonge man en nu 70 jaar.
Interessant om zijn 'mening' te horen over opsluiting 45 jaar na dato.
Voor wie het interesseert:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2017/pano-s2017a12/

Kunnen we in Nederland niet zien is alleen voor Belgen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:50

bigone schreef:
Benangelique, voor tbs hebben ze dus al een zeer ernstig misdrijf gepleegd. Het gaat er in dit stukje om dat ouders weten dat het fout loopt na hun achttiende. Want dan is er niets meer, nu proberen de ouders hem aan alle kanten in de gaten te houden en te voorkomen dat er iets gebeurt. Natuurlijk is bewezen dat van de onbehandelde misdadigers veel vaker terug vallen dan misdadigers die een tbs behandeling hebben gehad. Daar gaat ongeveer 25 % weer van in de fout. Een grote winst en tbs zal werken maar die 25 %, ik geef je op een briefje dat bij nader onderzoek het juist dit soort personen zijn zoals in het artikel omschreven.


Dat heb je mis. Laatst een jongen in onderzoek. Meerdere kleine geweldsdelicten. Met klein bedoel ik zijn vriendin 1 klap in het gezicht geven en meer van die orde. Geen grote zaken en tóch TBS

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:52

Suzanne F. schreef:
In 40-45 had je kampen waar misdadigers te werk werden gesteld. Deden ze nog nuttige dingen voor de maatschappij en kwamen nooit meer uit het kamp.
Tegenwoordig zijn we zo bang om maar in de kleinste mate geassocieerd te worden met die periode dat we door zijn geslagen de andere kant op.


Dit Is er nog steeds. Boerderijen op het verre verre platteland in Noorwegen of Zweden. Gaan gewoon Nederlanders heen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:55

benangelique schreef:
bigone schreef:
Benangelique, voor tbs hebben ze dus al een zeer ernstig misdrijf gepleegd. Het gaat er in dit stukje om dat ouders weten dat het fout loopt na hun achttiende. Want dan is er niets meer, nu proberen de ouders hem aan alle kanten in de gaten te houden en te voorkomen dat er iets gebeurt. Natuurlijk is bewezen dat van de onbehandelde misdadigers veel vaker terug vallen dan misdadigers die een tbs behandeling hebben gehad. Daar gaat ongeveer 25 % weer van in de fout. Een grote winst en tbs zal werken maar die 25 %, ik geef je op een briefje dat bij nader onderzoek het juist dit soort personen zijn zoals in het artikel omschreven.


Dat heb je mis. Laatst een jongen in onderzoek. Meerdere kleine geweldsdelicten. Met klein bedoel ik zijn vriendin 1 klap in het gezicht geven en meer van die orde. Geen grote zaken en tóch TBS

Ben wel benieuwd naar waar ik het vonnis van deze zaak kan vinden. :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:00

Die ga ik je niet geven ivm privacy. Wellicht is het via Google te vinden maar ik ga geen details verstrekken

BigOne
Berichten: 38510
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:15

benangelique schreef:
Die ga ik je niet geven ivm privacy. Wellicht is het via Google te vinden maar ik ga geen details verstrekken

Er zullen weinig rechters zijn die iemand naar de observatie sturen omdat ze iemand een tik of klap in het gezicht geven of andere kleine vergrijpen. Dan is er toch heel wat meer aan de hand. En dan kun jij vertellen dat dit wel zo is, ik geloof er niks van dat iemand voor dit soort "lichte" vergrijpen Pieter Baan en daarna tbs krijgt.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:22

Voorafgaand aan een observatie in teylingereind (jeugd) of het pbc, gaat een dubbel po vooraf. Een psychologisch én psychiatrisch onderzoek. Wanneer pso en psa redenen zien om de betreffende persoon verder te onderzoeken óf wanneer de verdachte het dubbel po heeft geweigerd (zoals in de zaak die ik benoem), volgt er verplicht onderzoek in teylingereind of het pbc. Ook hier kan de verdachte onderzoek weigeren, maar omdat het om wekenlange 24-uurs observatie gaat, is vaak genoeg op te stellen om tot een strafadvies te komen.
Een deel van het onderzoek is het milieu onderzoek. Deze onderzoeker splitst het gehele leven van de verdachte (of reeds veroordeelde) uit, waardoor een goed inzicht wordt verkregen op bijvoorbeeld de gewetensontwikkeling of de ontwikkeling/ aanwezigheid van stoornissen.
Al deze onderzoeken samen, maken dat er wel degelijk een TBS kan worden opgelegd.

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:27

Ik vraag me bij deze dingen altijd af.. Kun je dan als ouder nog wel van je kind houden?
Kan best dat ik nu vanalles over me heen krijg enz, maar ik ben zelf geen ouder dus ik kan me niet echt inleven in dat onvoorwaardelijke liefde gevoel.. kan dat nog bij zulke kinderen?
Of zou dat voor iedere ouder ook weer anders Zijn?

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:28

Marit schreef:
Marit schreef:
Ik heb ooit een boek gelezen over een gezin dat zo'n kind had. In dat boek werd beschreven hoe een jongen van 8 allerlei dingen deed die in theorie onschuldig zouden kunnen zijn, maar je wist dondersgoed dat dat niet zo was. Hij staarde snachts uren naar zijn moeder, soms veranderde hij iets kleins in de kamer, enkel om te laten weten dat hij geweest was. Stopte spinnen en andere gevaarlijke beesten in haar bed, schroefde leuningen los zodat iemand van de trap zou vallen, vermoordde dieren en knipte haren af van andere kinderen, stak dingen in brand en misleidde alles en iedereen. Tot hij bij de psycholoog kwam. Hij manipuleerde alle hulpinstanties en wist precies hoe hij alle testen moest invullen om er als normaal kind uit te komen. Na afloop kijk hij dan z'n moeder uren lang trots in de ogen, hij had weer gewonnen.
Uiteindelijk heeft die moeder haar zoon in de auto gestopt en zijn ze samen het kanaal ingereden, omdat ze geen enkele uitweg meer zag.

Dat boek heeft me zo veel gedaan, het gevoel wat je na afloop had was zo intens en ik kan daardoor nu zo ontzettend goed begrijpen dat veel mensen vinden dat deze kinderen beter een spuitje kunnen krijgen. Sterker nog, de moeder heeft het heft in eigen handen genomen.

Voor sommige kinderen is geen hoop meer. En dat is niet hun schuld en daar kunnen ze niets aan doen, maar sommige kinderen zijn een gevaar voor werkelijk iedereen. Zelfs bij verplichte opsluiting houd het gevaar nooit op. Het gevaar is enkel 100% uit te sluiten als deze persoon niet meer leeft. Schrijnend, maar wel waar..


Voor alle geïnteresseerden: het boek heette Zonder Jou van Chantal van Gastel!


Ik zal wel een zeur zijn nu, maar dit is (zover ik kan zien) gelukkig "slechts" een fictief boek, een literaire thriller. Gelukkig is het in dit geval dan niet echt gebeurd... neemt niet weg overigens dat ik het wel direct zou geloven hoor!
Maar omdat ik het boek net even opgezocht heb vanwege interesse, zag ik het.

Verder ga ik met bruintje en bigone mee.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:36

Ik denk dat je áltijd van je kind blijft houden. Je zal zijn daden verafschuwen en veroordelen, maar als ouder ken je ook de lieve kant. Ik denk dat je je daaraan altijd blijft vasthouden

fleurtjeuh
Berichten: 10383
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:38

Maar wat nou als je kind geen lieve kant heeft?
Nooit liefde of affectie toont, en alleen zijn of haar charmes gebruikt om aandacht te krijgen, om te krijgen wat hij of zij wil?
En daarbij geen geweten toont om dingen voor elkaar te krijgen om toch die aandacht te krijgen?
Zoals het in het artikel genoemde dooddrukken van een kitten?

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:39

benangelique schreef:
Ik denk dat je áltijd van je kind blijft houden. Je zal zijn daden verafschuwen en veroordelen, maar als ouder ken je ook de lieve kant. Ik denk dat je je daaraan altijd blijft vasthouden


Ik hoop dat ook altijd maar. Is voor die kinderen ook een soort van laatste houvast denk ik.
Hoewel het misschien ook weer tegen ze gebruikt kan worden..
“Ze houden toch wel van me.”
Ofzo.
Hahah, zulke dingen houden me altijd bezig :')

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:42

fleurtjeuh schreef:
Maar wat nou als je kind geen lieve kant heeft?
Nooit liefde of affectie toont, en alleen zijn of haar charmes gebruikt om aandacht te krijgen, om te krijgen wat hij of zij wil?
En daarbij geen geweten toont om dingen voor elkaar te krijgen om toch die aandacht te krijgen?
Zoals het in het artikel genoemde dooddrukken van een kitten?


Precies ja.
Dat gevoel vanuit ouders moet bij het zoveelste rare ding toch weleens ‘op’ zijn? Uitgeput?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:44

fleurtjeuh schreef:
Maar wat nou als je kind geen lieve kant heeft?
Nooit liefde of affectie toont, en alleen zijn of haar charmes gebruikt om aandacht te krijgen, om te krijgen wat hij of zij wil?
En daarbij geen geweten toont om dingen voor elkaar te krijgen om toch die aandacht te krijgen?
Zoals het in het artikel genoemde dooddrukken van een kitten?


Dat zou kunnen. Maar het blijft je eigen vlees en bloed. Die je hebt gevoed en getroost, waarvoor je s nachts bent opgestaan en waarover je je áltijd verantwoordelijk voor voelt

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:01

Het lijkt mij echt verschrikkelijk! Bah, ik word zelfs misselijk van de gedachte. Ik zou er in ieder geval alles aan doen om het te veranderen. Desnoods moet ik naar Amerika voor mijn (toekomstige) kind.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:19

bigone schreef:
benangelique schreef:
Die ga ik je niet geven ivm privacy. Wellicht is het via Google te vinden maar ik ga geen details verstrekken

Er zullen weinig rechters zijn die iemand naar de observatie sturen omdat ze iemand een tik of klap in het gezicht geven of andere kleine vergrijpen. Dan is er toch heel wat meer aan de hand. En dan kun jij vertellen dat dit wel zo is, ik geloof er niks van dat iemand voor dit soort "lichte" vergrijpen Pieter Baan en daarna tbs krijgt.

Ik ook niet. Ik denk dan ook dat het niet om lichte vergrijpen gaat.

belle_boef

Berichten: 10765
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:29

bigone schreef:
benangelique schreef:
Die ga ik je niet geven ivm privacy. Wellicht is het via Google te vinden maar ik ga geen details verstrekken

Er zullen weinig rechters zijn die iemand naar de observatie sturen omdat ze iemand een tik of klap in het gezicht geven of andere kleine vergrijpen. Dan is er toch heel wat meer aan de hand. En dan kun jij vertellen dat dit wel zo is, ik geloof er niks van dat iemand voor dit soort "lichte" vergrijpen Pieter Baan en daarna tbs krijgt.


Ik ken persoonlijk al een aantal casussen die voor relatief klein delict tbs hebben gekregen puur omdat er een stoornis aanwezig was. Dus ja dat gebeurd

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:33

bigone schreef:
benangelique schreef:
Er zullen weinig rechters zijn die iemand naar de observatie sturen omdat ze iemand een tik of klap in het gezicht geven of andere kleine vergrijpen. Dan is er toch heel wat meer aan de hand. En dan kun jij vertellen dat dit wel zo is, ik geloof er niks van dat iemand voor dit soort "lichte" vergrijpen Pieter Baan en daarna tbs krijgt.


Ik ken persoonlijk al een aantal casussen die voor relatief klein delict tbs hebben gekregen puur omdat er een stoornis aanwezig was. Dus ja dat gebeurd

Wat is een relatief klein delict? Voor winkeldiefstal hoef je alleen op te komen draven bij de rechter namelijk..
En over wat voor stoornissen spreken we dan?

belle_boef

Berichten: 10765
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:37

Gekvanfleur, je bovenstaande quote is verkeerd gegaan. Kan je hem nog wijzigen?


En relatief klein is bijvoorbeeld mishandeling door iemand die psychotisch was op dat moment.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 19-10-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:58

Gekvanfleur, heb je überhaupt gelezen wat de gang naar TBS is? Heb je überhaupt kaas gegeten van het Nederlands rechtsysteem?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:15

topsylover schreef:
topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven. Je kunt niet gaan zitten wachten tot die jongen de levens van allemaal mensen verwoest heeft voordat hij 'gestopt' wordt door een 'gevangenisstraf'.
Sorry? Wat is dit voor uitdrukking van je emoties? Een spuitje geven?
topsylover schreef:
Dat is mijn mening ja. Zo'n kind is een groot gevaar voor de samenleving. Hoe wil je de samenleving tegen hem beschermen? Levenslang opsluiten in een isoleercel? Want contact met verpleegsters is te gevaarlijk, net als bij M.P. Of wil je hem laten lopen in de hoop degene die op zijn pad komt sterk genoeg is om hem van zich af te vechten? Dat is toch geen leven.
Een hond die meerdere mensen heeft gebeten geven ze ook een spuitje, waarom bij mensen dan niet?



persoonlijk vind ik deze reactie ook lijken op een reactie van een psychopaat. geen gevoel en geen besef van de strekking van de geposte woorden.

De eerste slachtoffers van deze mensen zijn de directe familie, ouders broers en zussen. De samenleving vind deze mensen vaak geweldig omdat ze innemend en vriendelijk lijken omdat dat de wijze is waarop ze manupuleren. Iedereen die wel de werkelijkheid ziet wordt zwart gemaakt en dwars gezeten. Als de samenleving de keus mag maken, worden de ouders en hulpverlenes geslachtofferd, niet de daders

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:17

Rizette schreef:
Luckystory schreef:
Hebben jullie dit gezien?

Een reportage over 2 van de langst gestrafte gedetineerden in Vlaanderen. Het was enkele dagen geleden op tv.
Eén van hen voldoet wel aan het profiel dat hier geschetst wordt van de gewetenloze psychopaat die het gemunt heeft op jonge vrouwen. Hij heeft in de jaren 70 onder ander 3 jonge vrouwen verkracht en vermoord. feiten gepleegd als jonge man en nu 70 jaar.
Interessant om zijn 'mening' te horen over opsluiting 45 jaar na dato.
Voor wie het interesseert:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2017/pano-s2017a12/

Kunnen we in Nederland niet zien is alleen voor Belgen.


Als je bij land Belgie invult met een Belgische postcode kun je het gewoon kijken ;)