Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:17

Dat dit nog aandacht krijgt. Kinderen die zich verkleden en lol hebben.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:20

Als er dan toch vergelijkingen bij worden gehaald gooi ik maar de knuppel in het hoenderhok: Een kinderfeestje met Nazi's en joden mag ook gewoon? Gasflesje erbij, hitlersnorretje, hakenkruisje.....

In principe vind ik het ook aardig ver gaan een kinderfeestje af te rekenen op zulke dingen. Maar zodra het een ver-van-mijn-bed-show is moet het maar mogen? En waar ligt de grens? Tot je er zelf geen gevoelens meer bij hebt? minimaal 75 jaar geleden? Ander continent, of land, of provincie, of.....

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:22

PussInBoots schreef:
Als er dan toch vergelijkingen bij worden gehaald gooi ik maar de knuppel in het hoenderhok: Een kinderfeestje met Nazi's en joden mag ook gewoon? Gasflesje erbij, hitlersnorretje, hakenkruisje.....

In principe vind ik het ook aardig ver gaan een kinderfeestje af te rekenen op zulke dingen. Maar zodra het een ver-van-mijn-bed-show is moet het maar mogen? En waar ligt de grens? Tot je er zelf geen gevoelens meer bij hebt? minimaal 75 jaar geleden? Ander continent, of land, of provincie, of.....


Er worden Anne Frank Halloween kostuums verkocht.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:24

_Reneee schreef:
Er worden Anne Frank Halloween kostuums verkocht.


En inmiddels uit de handel gehaald....

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:42

Gek hè :+

Ik vind indianen en zwarte piet ergens wel dezelfde strekking hebben, maar ergens ook weer niet. Indianen zijn massaal uitgemoord. Tja, er is een beweging in gang gezet en nu loopt het een beetje uit de hand. Ik vind alleen dat een indianenpakje niet persiflerend is en zwarte piet toch enigszins wel. Lastige kwestie. Zijn er indianen die zich hier niet fijn bij voelen?
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 19-10-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:43

Er worden hier wel veel aannames gemaakt zeg...
Ik ken redelijk wat natives én cowboys persoonlijk en heb ook 2 jaar lang in deze culturen mogen leven. En weet je wat? Zelfs deze kinderen spelen 'cowboytje en indiaantje'. Misschien niet precies hetzelfde zoals we in Nederland dat doen, maar ook zij verkleden zich tot bijvoorbeeld stoere cowboy.
Ergens nam iemand de aanname dat nu nog steeds er spanning staat tussen de zogenaamde cowboys en natives. Allereerst vraag ik me dan af wat jullie een cowboy noemen? Wat is een native die aan bullriding doet, paarden traint en vee heeft die alles te paard doet dan? Er zijn heel wat native cowboys.
Natives worden in reserves opgesloten? Wat!? Dat is een andere wereld dan die ik ken hoor.
Er zijn native reserves, ja. Maar het is niet zo dat natives niet buiten die reserves mogen hoor, haha. Natives mogen leven waar ze willen maar niet-natives mogen niet op een native reserve wonen. Daarnaast krijgen natives een bepaald bewijs dat ze native zijn, en hoeven ze geen taxes te betalen. Ook voor hun huizen hoeven ze verder ook geen taxes te betalen, ze bezitten dat land dus en hoeven er verder niks te betalen. Ze krijgen juist dus veel voordelen.
Wel worden ze idd soms uitgescholden als 'indiaan' en is het beeld over natives slecht. Maar.. Dat heeft ook zo zijn redenen en die redenen hebben niks te maken met de geschiedenis. Er is erg veel alcohol en drugsverslavingen onder de natives, daarnaast is hun werkmentaliteit vaak om te huilen (ook weer, zelf mee gemaakt). Natuurlijk gaat dit niet over iedereen hoor! Maar zeker wel een deel.
Mijn ervaring is wel in Canada, en niet in de US. Amerikanen staan wel bekend om hun *ahum* mindere persoonlijkheden dan Canadezen, dus misschien dat daar ook nog wel een verschil is.. Maar ik denk dat veel dingen sterk overdreven worden.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:54

juniper schreef:
Het klopt ook wel dat 'de indiaan' en 'de cowboy' zoals wij die kennen stereotypen zijn. En in mijn ogen heeft er ook een volkerenmoord plaatsgevonden tijdens de verovering en kolonisatie van Noord Amerika (en Midden en Zuid, maar goed). Nog steeds bevinden mensen van inheemse achtergrond zich vaak in de marges van de samenleving. Het hele pief-paf-poef verhaal wat kinderen verteld wordt klopt niet.

[...] Als je mensen bewust wilt maken van de geschiedenis kun je beter andere manieren bedenken, zoals een educatief programma op school? Betere geschiedenislessen? Nu komt het protest op de verkeerde manier in het nieuws en begrijpt men toch niet wat de achterliggende gedachte is.

Hier ben ik het mee eens.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:57

Kinderen spelen vadertje en moedertje, of paardje.. of indiaantje.
Er wordt zoveel gewicht aan gehangen. Dat is helemaal niet de bedoeling van het spel maar het wordt op deze manier wel zwaar..

Dank voor de toelichting uit eerste hand Eilleen :j .

Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:02

Vadertje en moedertje spelen is al op het randje tegenwoordig. Waarom niet vadertje en vadertje? Een heeft het moedertje in de relatie wel een gelijkwaardige positie of is ze een veredelde schoonmaakster? Kinderspel is geen kinderspel meer

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:09

:roll:

dit is sarcastisch hoop ik?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-10-17 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:09

Eileen_ schreef:
Er worden hier wel veel aannames gemaakt zeg...
Ik ken redelijk wat natives én cowboys persoonlijk en heb ook 2 jaar lang in deze culturen mogen leven. En weet je wat? Zelfs deze kinderen spelen 'cowboytje en indiaantje'. Misschien niet precies hetzelfde zoals we in Nederland dat doen, maar ook zij verkleden zich tot bijvoorbeeld stoere cowboy.
Ergens nam iemand de aanname dat nu nog steeds er spanning staat tussen de zogenaamde cowboys en natives. Allereerst vraag ik me dan af wat jullie een cowboy noemen? Wat is een native die aan bullriding doet, paarden traint en vee heeft die alles te paard doet dan? Er zijn heel wat native cowboys.
Natives worden in reserves opgesloten? Wat!? Dat is een andere wereld dan die ik ken hoor.
Er zijn native reserves, ja. Maar het is niet zo dat natives niet buiten die reserves mogen hoor, haha. Natives mogen leven waar ze willen maar niet-natives mogen niet op een native reserve wonen. Daarnaast krijgen natives een bepaald bewijs dat ze native zijn, en hoeven ze geen taxes te betalen. Ook voor hun huizen hoeven ze verder ook geen taxes te betalen, ze bezitten dat land dus en hoeven er verder niks te betalen. Ze krijgen juist dus veel voordelen.
Wel worden ze idd soms uitgescholden als 'indiaan' en is het beeld over natives slecht. Maar.. Dat heeft ook zo zijn redenen en die redenen hebben niks te maken met de geschiedenis. Er is erg veel alcohol en drugsverslavingen onder de natives, daarnaast is hun werkmentaliteit vaak om te huilen (ook weer, zelf mee gemaakt). Natuurlijk gaat dit niet over iedereen hoor! Maar zeker wel een deel.
Mijn ervaring is wel in Canada, en niet in de US. Amerikanen staan wel bekend om hun *ahum* mindere persoonlijkheden dan Canadezen, dus misschien dat daar ook nog wel een verschil is.. Maar ik denk dat veel dingen sterk overdreven worden.


Jij doet net zo hard aannames en neemt een stelling in op basis van persoonlijke ervaringen.
Heel logisch, maar dat maakt iets niet minder waar of onwaar.
Dat er veel alcohol en drugsverslavingen zijn onder de natives en dat hun werkmentaliteit (in jouw woorden) om te huilen is, is vanuit de geschiedenis best logisch te verklaren.
Dat natives in reservaten werden opgesloten is een feit.

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:13

Qimm schreef:
Vadertje en moedertje spelen is al op het randje tegenwoordig. Waarom niet vadertje en vadertje? Een heeft het moedertje in de relatie wel een gelijkwaardige positie of is ze een veredelde schoonmaakster? Kinderspel is geen kinderspel meer


Ik was er niet van op de hoogte dat dit een thema is. Maar als ik een 'vadertje' tegen een 'moedertje' zou horen zeggen dat zij niet met de auto's en gereedschapskist mag spelen en achter het speelgoed fornuis moet blijven staan zou ik daar toch echt wel een prikkelend gesprekje over aan gaan hoor.
Zelfs als het mijn eigen kind niet is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:56

Spijkers op laag water zoeken dit.

Kinderen spelen al weet ik hoe lang cowboytje en indiaantje, zonder enige historische lading of context. De ene keer winnen de cowboys, de andere keer de indianen. Zo werkt het voor kinderen, het is gewoon een rollenspel.
Door door te drammen over een eventueel racistisch aspect hiervan wordt het tegendeel van het beoogde doel bereikt; in plaats van goodwill te kweken voor de American natives ontstaat irritatie over de zoveelste antidiscriminatie-actie.

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:02

:evaw: ben nog steeds aan het wachten totdat een patatje oorlog niet meer verkocht mag worden ....

Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:48

IMJ schreef:
:roll:

dit is sarcastisch hoop ik?


Grotendeels, ja

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:59

Qimm schreef:
IMJ schreef:
:roll:

dit is sarcastisch hoop ik?


Grotendeels, ja

zowel sarcastisch als niet sarcastisch is die briljant!

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:05

heerlijk dit.... ik mag me niet meer verkleden als .. naja eigenlijk niets, want technisch gezien is alles waar ik me in kan hullen wel beledigend voor iemand. Tegelijkertijd moet ik sekseneutraal door het leven omdat mensen die zich anders voelen dan hoe de natuur ze heeft toegerust, zich anders ook gediscrimineerd voelen.

Waar hoor ik nog thuis dan?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:19

zimbabwe schreef:
Waar hoor ik nog thuis dan?

Dat is zo'n nare vraag? Zowel doven als daklozen zouden zich gekwetst kunnen voelen. Wil je hem misschien anders formuleren? Dan krijg je jazz-hands van mij.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:31

oomens schreef:
zimbabwe schreef:
Waar hoor ik nog thuis dan?

Dat is zo'n nare vraag? Zowel doven als daklozen zouden zich gekwetst kunnen voelen. Wil je hem misschien anders formuleren? Dan krijg je jazz-hands van mij.


je hebt gelijk....mijn nederige excuses... ik zeg maar zo, ik zeg niets meer.... als we nou gewoon allemaal grijs zouden zijn is de inclusieve maatschappij eindelijk volmaakt

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:41

zimbabwe schreef:
heerlijk dit.... ik mag me niet meer verkleden als .. naja eigenlijk niets, want technisch gezien is alles waar ik me in kan hullen wel beledigend voor iemand. Tegelijkertijd moet ik sekseneutraal door het leven omdat mensen die zich anders voelen dan hoe de natuur ze heeft toegerust, zich anders ook gediscrimineerd voelen.

Waar hoor ik nog thuis dan?


Ik zou denken in Zimbabwe :')

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:12

Zoals hierboven al gevraagd.. zouden jullie ook zo melig reageren als de media aandacht zou besteden aan een aangifte door een joodse organisatie omdat een school iedereen vraagt als nazi en concentratiekamp veroordeelden gekleed naar school te komen?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:17

faunty schreef:
:evaw: ben nog steeds aan het wachten totdat een patatje oorlog niet meer verkocht mag worden ....


wat dacht je van een halfje wit :7 of blanke vla

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:24

Qerty schreef:
Zoals hierboven al gevraagd.. zouden jullie ook zo melig reageren als de media aandacht zou besteden aan een aangifte door een joodse organisatie omdat een school iedereen vraagt als nazi en concentratiekamp veroordeelden gekleed naar school te komen?


We moeten ons verleden niet onder het tapijt schuiven. En nog steeds wordt er op deze wereld massaal gemoord zonder reden. Ik heb joodse roots en ik zal mijn wenkbrauwen fronzen maar aangifte? Nee. Ik leer van het verleden en richt mij liever op de toekomst.

Misschien hangt de school er wel een goed thema aan? Educatief ;) oké, stom grapje maar erken je verleden en omarm te toekomst.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-10-17 19:34, in het totaal 3 keer bewerkt

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:26

Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat doen sommige mensen hier zielig. Er zijn genoeg dingen waarals je je nog ‘mag’ verkleden. Je mag je als alles verkleden trouwens, al zijn sommige dingen, zoals indianen en zwarte mensen, gewoon niet appropriate imo. Hoe moeilijk is het om gewoon rekening te houden met anderen? :?

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:30

Eens hoor Snorlex, ik vind aangifte ook een zwaar overtrokken reactie. Zeker aangezien ik niet de indruk heb dat de aangevers zich persoonlijk benadeeld voelen.
Maar ik vind veel van de reacties in dit topic (en in de diverse zwarte pieten, gender neutrale topics) zeer beschamend en van weinig inlevingsvermogen en/of grote mate van onwetendheid getuigen.

Dus ja, meer rollenspellen op school, met een correcte context graag :)