Pepperspray legaliseren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:27

bruintje123 schreef:
Je grootste nadeel is denk ik wel dat je er niet op bedacht bent en de dader wel.

Zelf heb ik ook wel wat van die zelfverdedigingsgrepen geleerd om los te komen.
Ja dat gaat prima in de les. Waar je tegenstander ook niet zijn sterkste kant laat zien.
Maar of dat ook lukt als iemand met verkeerde bedoelingen je beet neemt? Dat zou inderdaad nog wel eens tegen kunnen vallen.
Maar goed, kwaad kan het niet van die lessen gehad te hebben.
Mijn nichtje kreeg weerbaarheidscursussen in groep 8. Niet verkeerd vind ik.


Ik denk ook zeker dat niemand vind dat het geen waarde heeft. Hat zal zeker wat helpen. Als is het maar om net wat weerbaarder/andere uitstraling te krijgen. Sneller nee zeggen of op een situatie inspelen/reageren.

Maar het is geen garantie op een veilige avondwandeling.

Overigens... wat had je gedaan in de menigte op oudejaarsavond tegen de handtastelijkheden van 20 mannen om je heen ( afgezien van niet er doorheen lopen :Y) ) dan helpt een leuke verdedigingstechniek je echt niet. Maar pepperspray ook niet echt ben ik bang...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:32

Nee dan heb je een brandblusser vol aan pepperspray nodig.
Want je moet gericht kunnen raken en zoveel zit er denk ik ook weer niet in een busje.
Maar goed zo'n kerels zijn wel erge lafaards en vaak banger dan je denkt. Misschien als ze merken dat er weerstand is in iets wat hun aantast dat ze gaan voor een gemakkelijker slachtoffer.
Maar ik denk inderdaad dat zo'n grote groep teveel is.

Maar 1 ja dat kan wel helpen.
Je weet het niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:43

Ik denk dat 9/10 vrouwen best met een busje pepperspray kunnen lopen, maar alsnog dik verliezen in een confrontatie.

Je wordt vaak verrast. Dan heb je al een seconde achterstand die je goed moet maken. Dan moet je nog het busje zien te vinden (paniekknop staat aan: dan duurt een simpele handeling ineens 10 seconden) en dan moet je nog een beetje kunnen mikken en heb je dikke kans dat jezelf ook besmet omdat de aanvaller dichtbij is.

Zelfverdedigingscursus van een paar lessen helpt ook echt niet. Waar het om gaat (en wat je leert in bijvoorbeeld de vechtsporten) is de snelheid van handelen. Als je niet gewend bent aan een situatie is de eerste reactie gewoon al te laat, omdat je moet schakelen. In vechtsport wordt dat een soort tweede natuur, maar ook dat gaat niet binnen een half jaar. Herhalen, herhalen, herhalen, het moet net zo'n reflex worden als grijpen naar de plek waar je pijn hebt. }>

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:05

Karl66 schreef:
Wat ik me dan altijd weer afvraag is waar je die pepperspray laat als je het niet gebruikt. Netjes opgeruimd achter slot en grendel heeft niet zoveel zin, dus ligt het ergens voor het grijpen. En als jij het voor het grijpen hebt, dan hebben je kleine kinderen het ook voor het grijpen als je even niet oplet, bijvoorbeeld uit die tas die je even op tafel hebt laten staan...


Ik heb er meerdere, op verschillende plekken (op stal in een la, in de caravan, in huis/in mijn tas)
Heb m'n eigen weide en stal, mijn verzorgster weet dat het spul er ligt, waar het ligt, en dat het géén mini-deo is.

Ik woon alleen, en heb geen kleine kinderen. Als ik onze hond niet heb (ik doe samen met mijn ouders), dan ligt het spul 's avonds op mijn nachtkastje.
Er komen ook nooit kleine kinderen bij mij over de vloer. Ja heel toevallig vanmiddag voor 't eerst, dus dan wordt het netjes opgeruimd waar kind niet bij kan.

Emmaa_ schreef:
Ik vind het akelig om te horen dat je zo angstig bent, en getraumatiseerd. Misschien zijn we het niet met elkaar eens over wapengebruik maar als iemand die ook getraumatiseerd en kapot is herken ik de angst en hoop ik dat het ooit beter wordt.

Dankjewel, voor je lieve berichtje. Ik ben er ook druk mee aan het werk, therapieën gehad en er zullen er nog vele volgen.
bruintje123 schreef:
Maar ook voor de smurfenspray zijn tegens.
De dader kan zo boos worden dat je hem hebt gemarkeerd dat hij jou juist wat aandoet.
In die zin kun je hem dus beter uitschakelen met pepperspray.
Maar ja in een kleine ruimte schakel je dus jezelf ook uit, dat moet je wel weten ja.


Emmaa_ schreef:
Anoniem schreef:
Tegen. Leuk dat het als verdediging bedoeld is, maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, net als met messen en wapens; anders heeft een beetje slimme belager het zo afgepakt en heb je zelf je pepperspray in je ogen.

X marker is leuk spul ja. Ook omdat het onschuldig is, en volgensmij blijft het wel een mooie 3 dagen zitten. Genoeg tijd om aangifte te doen; 'zoek maar naar de smurf'..

Ik ben het hierin eens met bruintje, en daarnaast is het heel moeilijk om aangifte te doen van bepaalde vergrijpen. Met zulk spul zou mijn reactie misschien zijn om de man die me bij mijn borsten grijpt in een club blauw te maken, maar daar aangifte van doen is niet zo makkelijk.


Dit is inderdaad precies waarom ik liever echte pepperspray heb dan Smurfenspray/X-markers.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:12

enzino schreef:
Aangezien zoveel mensen blijkbaar met illegaal wapentuig rondloopt vraag ik me af of iemand er al eens naar heeft moeten grijpen hier (gebruiken of gewoon ter bedreiging van aanvaller)?


Gelukkig nooit hoeven te gebruiken. In de situaties waarin ik het nodig had, had ik het niet bij me -O-
Wel in 1 zeer bedreigende situatie gedreigd met de taser. Uit m'n zak gehaald, 2 sec. het knopje ingedrukt met de boodschap "en nu opflikkeren, anders krijg je met deze te maken". (Uiteraard al meerdere malen verzocht weg te gaan/mij met rust te laten)
Kerel was ineens als een haas weg.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:33

gekvanfleur schreef:
Ik denk dat 9/10 vrouwen best met een busje pepperspray kunnen lopen, maar alsnog dik verliezen in een confrontatie.

Je wordt vaak verrast. Dan heb je al een seconde achterstand die je goed moet maken. Dan moet je nog het busje zien te vinden (paniekknop staat aan: dan duurt een simpele handeling ineens 10 seconden) en dan moet je nog een beetje kunnen mikken en heb je dikke kans dat jezelf ook besmet omdat de aanvaller dichtbij is.

Zelfverdedigingscursus van een paar lessen helpt ook echt niet. Waar het om gaat (en wat je leert in bijvoorbeeld de vechtsporten) is de snelheid van handelen. Als je niet gewend bent aan een situatie is de eerste reactie gewoon al te laat, omdat je moet schakelen. In vechtsport wordt dat een soort tweede natuur, maar ook dat gaat niet binnen een half jaar. Herhalen, herhalen, herhalen, het moet net zo'n reflex worden als grijpen naar de plek waar je pijn hebt. }>


Ik denk dat je hierin absoluut gelijk hebt :j. Bij politie hangt die pepper binnen handbereik, altijd op dezelfde plaats en wordt er getraind op reactiesnelheid om die daar te nemen. Als je die nog ergens in een handtas moet gaan zoeken, ben je een vogel voor de kat als je'm nodig hebt.

Zelfverdedigingscursus zal niet helpen op het fysieke vlak, zeker niet. Maar zelfs als je als vrouw getraind bent in een gevechtssport, en je komt tegen een man van 20kg zwaarder, dan heb je fysiek ook nog niet te veel te zeggen. Waar ik een zelfverdedigingscursus wél belangrijk voor vind, is voor het stuk "weerbaarheid". Dat is iets dat verdacht veel vrouwen totaal ontbreekt, en dat wel voor een heel groot deel uitmaakt of je al dan niet lastig gevallen wordt. Een stuk zelfzekerheid, vertrouwen, durf om je bek open te trekken, dat straal je uit....

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:57

Ik ben het ermee eens dat het waarschijnlijk niet veel nuttig is ter verdediging (ik zie de situatie voor me als: het zit in mijn tas, maar als ik wordt aangevallen heb ik niet even een minuutje over om Henin mijn tas op te zoeken).

Daarnaast misschien een beetje andere reden dat ik niet voor ben: ik ben zelf in aanraking gekomen met pepperspray... Ik was zelf niet degene die spoot of waarop gespoten werd, maar politie 200m verderop spoot op een gevecht wat daar aan de gang was (ik weet de precieze situatie niet). Zelfs vanaf die 200 meter verderop heb ik er last van gehad, de rest van mijn vakantie rode ogen gehad en de rest van die dag zelf zo'n beetje lopen huilen. Nou ben ik er erg gevoelig voor, maar ik moet er niet aan denken om er nog dichter in de buurt van te zijn.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:06

Florenc schreef:
Zelfverdedigingscursus zal niet helpen op het fysieke vlak, zeker niet. Maar zelfs als je als vrouw getraind bent in een gevechtssport, en je komt tegen een man van 20kg zwaarder, dan heb je fysiek ook nog niet te veel te zeggen.


Graag 1 ding tegelijk.
Zou ik nu judowedstijden doen, vecht ik met vrouwen van gelijk gewicht.
Goede regel.
Plus een scheids, zodat het gaat over de kwaliteit van mijn judo.

Word ik - god verhoede - vanavond aangevallen door een rotzak van een kop groter en een stuk zwaarder -
ook grote mannen hebben zwakke plekken. Hard tegen schenen schoppen of knieschijven.
Breek zijn pink.
Dat knietje in het kruis.
En brullen. Hard, laag en vanuit je buik.

En je hoeft geen wedstrijd te winnen, maken dat je weg kan is voldoende.
Of dat hij afdruipt, dat kan ook nog.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:08

Maar die situtie die je schetst is wel de 'ideale' situatie. Je moet natuurlijk wel de kans hebben om iets uit te kunnen halen.
Maar dat is geen reden om niet op dat soort dingen te trainen, alle beetjes kunnen helpen en ik ben van mening dat je nooit teveel voorzorgsmaatregelen kan nemen

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:15

Absoluut voor, zeker als vrouw. Ik heb thuis zelf twee gewapende overvallen meegemaakt en als ik 's avonds alleen over straat loop (wat niet vaak voorkomt) ik heb ook altijd iets bij ter zelfverdediging. Heb genoeg meegemaakt en er lopen ook genoeg gekken op deze wereld rond.