Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe we nou echt een verschil kunnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Laura_ schreef:"De wereld redden" klinkt altijd een beetje overdreven, maar het is wel iets wat vrijwel iedereen wil. De meeste mensen proberen dan zelf ook daaraan bij te dragen (minder/geen dierlijke producten eten, energie besparen, afval scheiden etc.). Dat is natuurlijk echt heel erg goed, maar soms als ik zoiets doe heb ik het gevoel dat het toch geen zin heeft. Want zo lang de rest van de wereld het niet doet en zolang er bijvoorbeeld geen nieuwe wetten komen zal er imo niet echt een significant verschil zijn door de relatief kleine dingen die wij doen.
Citaat:Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe we nou echt een verschil kunnen maken. Moeten we de regering overladen met brieven? Moeten we massaal gaan protesteren? Wat is er voor nodig om íedereen in te laten zien dat we de aarde aan het vernietigen zijn en dat we dat nu nog om kunnen draaien? Is dat uberhaupt mogelijk? Of moeten we de hoop maar opgeven?
Janneke2 schreef:Trouw publiceerde de groene/ duurzame top 100.
Van waka waka tot de vegetarische slager, maar ook lui die totaal onbekend zijn in medialand, maar wel als kweker maken dat de woestijnen niet zo hard oprukken omdat hun pot-bomen een kans van 90% hebben om aan te slaan en te overleven in dat barre klimaat. (En aan het werk in 10 landen...!)
Dat geeft bakken inspiratie (= er zijn heel veel mensen mee bezig!) en ook practische informatie: dit bestaat, hier kun je aan meedoen, etc.
droversrun schreef:Jij schrijft dat vrijwel iedereen dit wilt, nu denk ik juist dat het probleem is dat de mensen die hier het meeste invloed op hebben dit toch niet zo belangrijk vinden. Anders ging dit wel beter.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hier blijkbaar zelf ook te egoïstisch voor ben. Het liefst zou ik al heel lang vegetarisch worden, maar 'lukt' mij dit niet. Met de simpele reden dat ik vlees nog te lekker vind. Hoezo egoïstisch?
Popstra schreef:Met de groei van de bevolking over heel de wereld dan is deze niet meer te redden is mijn mening.
Wij scheiden bijvoorbeeld afval, hebben 4 verschillende containers daarvoor.
Elders flikkeren ze alles bij elkaar en verbranden het. Dus wat voor nut heeft het????
Alle beetjes helpen??? Vertel ze dat maar eens
minikatje schreef:Ts, als iedereen zijn kans om te verbeteren liet liggen omdat "de rest"het niet doet dan kwam nooit iets van de grond.
Alle beetjes helpen en bewustwording duurt een tijdje.
Maar als je een massa-actie opzet, dan zul je zien hoeveel mensen jouw idee steunen maar het zelf niet deden omdat ze dezelfde gedachtengang hadden. (In mijn eentje maak ik toch geen verschil)
Popstra schreef:Met de groei van de bevolking over heel de wereld dan is deze niet meer te redden is mijn mening.
Citaat:Wij scheiden bijvoorbeeld afval, hebben 4 verschillende containers daarvoor.
Elders flikkeren ze alles bij elkaar en verbranden het. Dus wat voor nut heeft het????
Alle beetjes helpen??? Vertel ze dat maar eens
Laura schreef:Ik denk inderdaad ook dat de politiek hier veel meer aan zou moeten doen. In het nieuwe regeerakkoord schuiven ze het ook alleen maar voor zich uit. Ik heb niet veel verstand van politiek, maar waarom voeren ze niet nu al strengere maatregelen in? Waarom pas over een aantal jaar als zij zelf al niet meer regeren?