DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6719
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:31

Daks schreef:
Ik ben voor.

Gelijk bij elke baby die de hielprik krijgt DNA afnemen en levenslang bewaren.

Zou een hele hoop ellende schelen

Ik ben wel benieuwd welke ellende het volgens jou scheelt?
Uit het verleden is namelijk al gebleken dat de dreiging van ontdekking en straf criminelen er niet van weerhoudt toch crimineel te zijn. En dan heb ik het niet alleen over de taak- of celstraffen van nu, maar ook over de Middeleeuwse lijfstraffen inclusief afhakken van ledematen en onthoofding.

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:38


Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:41

Roodvos het zou een hoop mogelijk daders aan kunnen wijzen waardoor onopgeloste zaken weer open kunnen.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:30


Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:27

We leven in het digitale tijdperk en dit tijdperk zal alleen nog maar verder worden uitgebreid. Daarnaast zijn hackers en kwaadwillenden vandaag de dag slimmer dan de overheid en bedrijven. Een aanval op de data van bedrijven en de overheid zijn zeer regelmatig in het nieuws ( en waarschijnlijk aan de orde van de dag, maar dat horen we bijna niet )

Er worden in de EU veel verschillende regels bedacht ( denk aan de verschillende wetten ) wat wel weer bijzonder is, is dat de overheid zelf, nooit beboet zal worden, maar slechts onder "name and shame" zal worden gestraft.

Dit houd ook in, dat een overheidinstantie straks een vrijbrief heeft om datalekken te laten gebeuren. Een "name and shame" is immers lang zo erg niet als 20 miljoen boete ( wat de belasting betaler dan uiteindelijk betaald ) en waait vanzelf weer over.

Foei, mag niet.. En we gaan weer door..

Daarom kan ik niet leven met een DNA afgifte of de sleepnet wet. De overheid heeft zijn schapen niet op het droge en lopen regelmatig achter de feiten aan. En men is gewoon absoluut niet kundig genoeg om alle gegevens te beschermen, maar worden bij een lek ook niet bestraft.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:30

Tallie1979 schreef:
We leven in het digitale tijdperk en dit tijdperk zal alleen nog maar verder worden uitgebreid. Daarnaast zijn hackers en kwaadwillenden vandaag de dag slimmer dan de overheid en bedrijven. Een aanval op de data van bedrijven en de overheid zijn zeer regelmatig in het nieuws ( en waarschijnlijk aan de orde van de dag, maar dat horen we bijna niet )

Er worden in de EU veel verschillende regels bedacht ( denk aan de verschillende wetten ) wat wel weer bijzonder is, is dat de overheid zelf, nooit beboet zal worden, maar slechts onder "name and shame" zal worden gestraft.

Dit houd ook in, dat een overheidinstantie straks een vrijbrief heeft om datalekken te laten gebeuren. Een "name and shame" is immers lang zo erg niet als 20 miljoen boete ( wat de belasting betaler dan uiteindelijk betaald ) en waait vanzelf weer over.

Foei, mag niet.. En we gaan weer door..

Daarom kan ik niet leven met een DNA afgifte of de sleepnet wet. De overheid heeft zijn schapen niet op het droge en lopen regelmatig achter de feiten aan. En men is gewoon absoluut niet kundig genoeg om alle gegevens te beschermen, maar worden bij een lek ook niet bestraft.

Correct, en dan wel technologie op een giga voetstuk zetten als de oplossing voor alles. Voor een seculiere westerse maatschappij zijn we weer aardig religieus aan het worden.

Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:36

Oh zeker Tamary. Maar kunnen we vandaag de dag anders?

Alles is digitaal.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:51

Dat is wel een beetje een terugkerend thema in de problematiek van "hogerhand" die het volk zaken door de strot wil duwen.

Het is altijd leuk experimenteren met vuur als je zelf beschermd bent en een ander op de blaren moet zitten.

Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:09

Zeker PMarena. Je moet voor de (zeer onsmakelijke) grap eens kijken naar de GDPR. Ieder bedrijf wat data overdracht heeft ( en dat zijn er veel in de EU ) zal moeten voldoen aan deze regels per 25 mei 2018.

Voldoe je niet en meld je bijvoorbeeld je datalekken niet, dan kan een boete oplopen van 4% van de totale wereldwijde omzet of 20 miljoen.

Voor de overheden geld slechts het "name and shame" beleid.. Omdat anders de belastingbetaler er voor opdraait. Dat gaat voor hen dus geen gevolgen hebben.

Dit is slechts 1 van de wetten.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:12

Ik ben zo blij om te lezen dat "het publiek" niet meer klakkeloos ja en amen zegt met betrekking tot overheidsbesluiten. 5 jaar geleden was ik nog roepende in een woestijn, nu lees ik steeds meer posts (hier en elders) van mensen die heel, heel goed snappen waar het gevaar zit en daar ook een mening over durven te ventileren. Ik ben blij dat steeds meer mensen zien wat er aan de hand is, dat stelt me gerust al ben ik me er wel van bewust dat het waarschijnlijk eerst nog veel erger gaat worden voordat we weer de goede kant op kan gaan met alles sociale maatschappelijke onrust die daarbij gaat horen.

Vrijheid is een groot goed, en het is absoluut van waarde om daar voor te vechten

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:17

Als biomedicus werk ik veel met DNA, mijn vraag zou eerder zijn, wat gaan ze dan precies opslaan? Het DNA zelf? Wordt een beetje lastig. Gaan ze van iedereen heel het DNA per nucleotide 'uitlezen' (sequencen), veel en veel te kostbaar. (Denk in 1000enden euros voor speciefieke regio's van het genoom. Nog los van de arbeidsuren en materiaalkosten van het voorbewerken.) Bezwaren die mensen hebben zullen daarom misschien niet eens op gaan, de resolutie waarop het DNA in kaart gebracht wordt is waarschijnlijk veel en veel te laag om specifieke mutaties in genen achteraf alsnog op te gaan zoeken.

Zou eens moeten kijken hoe het precies ziet, maar zover ik weet kiezen ze een aantal loci uit en kijken hoe erg die op andere lijken. En dan qua lengte van het fragment bij voorkeur want dat is makkelijker (en goedkoper) dan de sequentie uitlezen. Dat is waarom ze ook altijd een referentie DNA nodig hebben van een slachtoffer of een familielid van het slachtoffer. Ik zou me daarom ook niet direct druk maken, simpelweg omdat er niet de tijd en geld in gestoken kan worden om het DNA van iedereen in zulk groot detail in kaart te brengen. Om nog maar te zwijgen over opslagcapaciteit van zo'n enorme bult data.

Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:29

danzzz schreef:
Ik ben zo blij om te lezen dat "het publiek" niet meer klakkeloos ja en amen zegt met betrekking tot overheidsbesluiten. 5 jaar geleden was ik nog roepende in een woestijn, nu lees ik steeds meer posts (hier en elders) van mensen die heel, heel goed snappen waar het gevaar zit en daar ook een mening over durven te ventileren. Ik ben blij dat steeds meer mensen zien wat er aan de hand is, dat stelt me gerust al ben ik me er wel van bewust dat het waarschijnlijk eerst nog veel erger gaat worden voordat we weer de goede kant op kan gaan met alles sociale maatschappelijke onrust die daarbij gaat horen.

Vrijheid is een groot goed, en het is absoluut van waarde om daar voor te vechten


Helemaal met je eens.

Er is geen privacy meer. Ik heb in mijn zakelijke handtekening een verwijzing naar een beurs staan. Wat zie ik zojuist in een advertentie onderaan deze pagina, op bokt, voorbij komen? Juist, die specifieke beurs.

Alles is te traceren, overal ben je zichtbaar. Het enige wat wij als mensen kunnen doen, is alles wat smart of digitaal is, afschaffen. Volledig offline gaan. Maar dan zal je voor bepaalde dingen, zoals belastingaangifte doen en je rekeningen betalen, erg veel geduld moeten hebben.

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:30

Nu op editie nl over dna en genetische markers eruithalen om het juiste werk te vinden

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:53

tengeltje11 schreef:
ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dat je privacy zou schaden?
wat weten ze daarmee wat niet zou mogen geweten worden?
je adres,bankrekeningnummer,inkomen,....weten ze al lang..
tja,wat kan dna daaraan veranderen?

alleen is dat dan terug een andere discussie,maar ik kom ook een beetje ziek van al het gezeik over 'schenden van de privacy',terwijl iedereen verslaafd is aan zijn telefoon en zijn hele leven deelt met vrienden,..... dat kan allemaal,maar dna in een databank ik grote schending van de privacy? neen,snap ik niet.....


Het gaat niet om de onschuldige mensen, die niets te verbergen hebben. Het gaat juist om de criminelen. Nu bestaat er al identiteitsfraude. Laten ze dat eerst waterdicht maken, voordat we een volgende stap nemen. Het is niet het schaden van privacy, maar het makkelijker maken met zoveel databases, van fouten,verkeerd interpreteren, of erger expres wijzigen, wat mij verontrust. En al staan we al in honderden data bases, ik hoor bij de groep die ertegen is, er nog 1 bij te maken. 1 keer een kabinet, wat net zo wonderlijk handelt, als bepaalde dictators en men kan met 1 druk op de knop zien ze wat ze willen zien. Men kan niet méér boeven vangen met een DNA data base en van die zin word ik heel moe. De criminelen die er zijn, kan men nu al niet goed pakken, of berechten. Daar komt bij dat een crimineel niet expres DNA gaat achterlaten. Maar het allerergste vind ik dat een onschuldig mens, ook als crimineel kan worden gezien als je tegen een regime bent. Verschillende landen geven dit voorbeeld al. Hoe makkelijk is het nu al gewone mensen op te sporen? Moet dit doorgaan ? ik vind van niet .Nogmaals laat men eerst zorgen dat ik niets meer lees over lekken, vergissingen, doorsluizen,fraude via databases. Ik wil lezen over een NFI die geen wachtlijsten meer heeft en voldoende personeel, politie die voldoende personeel heeft om zijn taken goed uit te voeren. Lezen dat mensen met psychische problemen, snel geholpen kunnen worden, vóór ze anderen de dood in jagen door hun waanideeën. Als al die zaken op orde zijn, wil ik misschien mijn visie veranderen. Het digitale tijdperk heeft ons veel goede dingen gebracht en daar ben ik niet echt tegen, maar het kan beter, efficiënter en dat moet het streven in mijn ogen worden.

daantjuhhh

Berichten: 26916
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 01:08

Elisa2 schreef:
Ik ben voor! ik snap niet zo goed wat er qua privacy is aan je DNA? als je niks raars doet dan is er toch geen enkel probleem?

Ik ben ook voor hoor.
Maar heb wel mijn twijfels...
ik doe niks raar, dus ik hoef niet bang te zijn.
Maar hoe veilig is die databank?

Wat als er gehackt wordt?
Wat als iemand met verkeerde bedoelingen mijn dna om wat voor reden dan ook steelt?

daantjuhhh

Berichten: 26916
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 01:12

Roodvos schreef:
Daks schreef:
Ik ben voor.

Gelijk bij elke baby die de hielprik krijgt DNA afnemen en levenslang bewaren.

Zou een hele hoop ellende schelen

Ik ben wel benieuwd welke ellende het volgens jou scheelt?
Uit het verleden is namelijk al gebleken dat de dreiging van ontdekking en straf criminelen er niet van weerhoudt toch crimineel te zijn. En dan heb ik het niet alleen over de taak- of celstraffen van nu, maar ook over de Middeleeuwse lijfstraffen inclusief afhakken van ledematen en onthoofding.

Nou in dat opzicht.

Nu kan die crimineel misschien wel 20x toeslaan terwijl als meteen bekend is wie het is hij misschien maar 1 of 2 x kan toeslaan.
Dus ik denk dat het wel weerhoudt!
Misschien niet om een eerste x toe te slaan, maar wel meerdere keren.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:07

Heel veel criminelen staan al in de databank. Dat zijn namelijk de gevolgen van crimineel gedrag. Toch weerhoud ze dat niet. Kijk maar naar de recente ontwikkelingen. Als een crimineel de gevolgen van zijn daden kan overzien zou hij of zij het niet doen. Maar ja dat is nu net het probleem met deze mensen. Het hoofd werkt net even anders.

Shiloh

Berichten: 19802
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:18

Ik ben 400% tegen welke uitbreiding van massale databases dan ook. Je hebt wél iets te verbergen.

Ik vertrouw de huidige regering ook wel redelijk. Soort van. Ik vertrouw de huidige wet in ieder geval voldoende dat er geen misbruik mag worden gemaakt van die databases.

Maar ik heb geen enkel vertrouwen dat de wet er over 20 jaar nog hetzelfde uit ziet, dat ik de regering dan nog steeds vertrouw en dat er dan nog steeds geen misbruik van wordt gemaakt. Gewoon NEE dus.

Mijn DNA is van mij en daar heeft de overheid geen flikker mee te maken. Net als mijn telefoon en internet verkeer.

Dat de DNA wordt opgeslagen als je een misdrijf hebt began, prima, recht vergooit, opslaan die handel. Maar nee. Zeker niet standaard.

Ik heb ook geen moeite met gerichte verwantschap onderzoeken in geval van een misdrijf. Mits! Nadien die data gelijk weer weggegooid wordt en niet in de database wordt opgenomen.

Ik vind het echt schrikbarend hoe weinig mensen om hun privacy geven.

En wat betreft dat telefoon en internet verkeer rond terroristen. Al die mensen waren al in beeld bij de inlichtingen diensten, maar ze konden het niet voorkomen, want.... er was teveel data.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:22

Jij bent lid vanaf 2002 hier op bokt
Ik denk dat jij dan ook schrikbarend weinig om je privacy geeft.
Want ik denk zomaar dat er veel te vinden is in je berichten als verkeerde mensen dat willen.
Bokt doet dus heel hard mee met privacy misbruik. Zonder dat mensen dat al in de gaten hebben.
Je ip word ook opgeslagen, mods wisselen regelmatig, weet jij wie ze zijn? Ik niet. Berichten van 10 jaar en ouder blijven gewoon openbaar.
Dus zeggen niemand heeft ergens geen flikker mee te maken. Dat klopt niet wat je doet er al volop aan mee :)
Dan moet je internet de deur uitgooien. Je contant uit laten betalen op het werk anders word er gezien hoeveel en waar je pint. Gsm de deur uit want die valt op te sporen. Bij de dokter worden je gegevens al opgeslagen of je wilt of niet.
Privacy is een wassen neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:33

bruintje123 schreef:
Bokt doet dus heel hard mee met privacy misbruik.

Het grote verschil is dat je de informatie hier VRIJWILLIG deelt.

Er is geen verplichting vanuit de overheid dat elke Nederlander een bokt profiel moet aanmaken en minstens een x-aantal dingen uit zijn/haar persoonlijke sfeer moet delen.

Als je van iemand alle berichten door zal lezen is er een kans dat je inderdaad aardig wat te weten komt, maar het valt nog maar te betwijfelen of alle informatie accuraat is (misschien staat er hier en daar wel een leugen tussen) en zelfs als het allemaal klopt zullen er weinig geheimen tussen staan.

Er is dus helemaal geen sprake van "privacy misbruik".

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:37

Daar kijk ik anders tegen aan.
Toevallig vandaag weer gehoord dat verwijderen van berichten echt weer eens niet zo gemakkelijk kan op verzoek dan wat word verteld. Dat noem ik misbruik.
Ook al heeft die persoon dat dan ooit vrijwillig er op gezet.
Juist omdat het vrijwillig zou er veel soepeler mee omgegaan moeten worden.
Maar daar wil ik hier geen discussie over maken want dat was mijn punt niet, mijn punt is dat veel mensen hun privacy al lang kwijt zijn maar zich wanen veilig te zijn wat dat betreft. terwijl dat niet is.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:51

Ik snap je punt Bruintje, maar jij snapt ook wel dat als je zelf tot je navel in het water bent gaan staan, dat je dan nog steeds wel een mening hebt over hoe veel dieper je het water nog in wilt.

Dan kan je wel zeggen van "wat een gezeur, als je niet nat wilt worden dan moet je niet in het water gaan staan" maar dan mis je het hele punt waar het om gaat :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:55

Ik begrijp je punt wel. :)
Maar ik denk dat er al zoveel bekend is het echt allemaal geen ene donder meer uitmaakt. De navel zijn we al lang voorbij.

En als er een slechte regering aan de macht komt dan kunnen we nu allemaal nee zeggen, erheel hard tegenin gaan, maar dan word tegen die tijd iedereen wel opgepakt die weigert.
Dat word dan in een vingerknip besloten. En gebeurt het nog.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:10

Tja dat kan je denken natuurlijk :j

Ik vind het een lafhartig handdoek in de ring gooien en anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen.

Zo is het natuurlijk wel een makkie voor "hogerhand" om over ons heen te lopen en alles te doen dat ze willen +:)+ Dan is er helemaal geen houden meer aan.

Als je het ergens niet mee eens bent en zou willen / het nodig vindt dat dingen veranderen, dan ga je er voor op de bres.
Niet een beetje in jezelf zitten mopperen dat het toch allemaal niks uitmaakt want inderdaad, daar maak je geen verschil mee. Sterker nog: daarmee help je de negatieve beweging juist.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:15

Zo mag jij dat zien. Je mag het best lafhartig noemen, doe maar.
Ik ben denk ik te realistisch om te denken dat we inspraak hebben.
Dat zag je toch al bij het referendum.
Ze naaien ons al, ze lopen al over ons heen (en wat er nog meer voor denigrerend geschreven is). En niets stopt ze. Ook niet met een petitie: we willen niet. Of als we eens op de dam gaan staan met spandoek.
Onze brave regering is zo braaf al niet eens meer.
Luisteren naar een meerderheid is er al lang niet meer.
Kijk naar verkiezingen, wat zit er nu in de regering en waar is er op gekozen?
nee vergeet inspraak maar. De enige die genaaid worden zijn de mensen die denken dat er nog inspraak is.