DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:06

Voor mij is een nationale DNA-bank een harde nee. Ik ben al tegen het verzamelen van big data door de overheid, simpelweg omdat de overheid niet up to date genoeg is met huidige ontwikkelingen in het hackercircuit en de informatie op een imo vreemde manier wordt opgeslagen. Verplicht DNA afgeven (of het implanteren van een microchip wat dat betreft) vind ik aantasting op zelfbeschikking over mijn lichaam en zou ik dus enorm eng vinden. Het filmpje/stuk van de Correspondent laat het goed zien, je kan denken dat je niets te verbergen hebt maar dat heb je wel.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:15

Ik snap de tegenargumenten goed. De ziektekostenverzekering bv, die mensen met erfelijke aandoeningen een hogere premie kan laten betalen of zelfs kan uitsluiten.. maar ik zie ook zeker de voordelen, en een veiligere maatschappij weegt voor mij zwaarder dan die kans dat er misbruik van gemaakt gaat worden.

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:39

Ik vind DNA afstaan voor iemand zonder strafblad nog wat ver gaan. Maar iedereen met een veroordeling, ongeacht wat voor, dat moeten we zeker blijven doen.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:13

Het maakt imo geen fluit meer uit. Vanaf het moment dat een nieuwe nederlander geboren is word deze gecontroleerd. Hij moet namelijk verplicht aangemeld worden.
In ruil daarvoor krijgt de ouder kinderbijslag. Maar de overheid weet zich wel verzekerd van de controle over dat kind.

Dit is natuurlijk met ons allemaal al lang en breed gebeurd. Tegenwoordig beheert de overheid met plezier onze portemonee hoeveel we moeten betalen aan huur (een mazzeltje hebben en goedkoop wonen is niet gegund) ze weten hoeveel kilometers we maken, hoelang we over onze studie doen en wat voor een abonnement we hebben.

Tevens tonen ze een oprechte interesse in ons spaargeld, sparen word luid aangemoedigt en anders investeren. Een paar duizend onder de matras verstoppen is ten strengste verboden want: eerlijk zullen we alles delen met de overheid.

Kom op zeg, dat DNA kan er ook nog wel bij.
Het zal mij niets verbazen als er per 2025 bij iedere nieuwgeborene direct wat wangslijm word afgenomen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:15

Palmera schreef:
Het maakt imo geen fluit meer uit. Vanaf het moment dat een nieuwe nederlander geboren is word deze gecontroleerd. Hij moet namelijk verplicht aangemeld worden.
In ruil daarvoor krijgt de ouder kinderbijslag. Maar de overheid weet zich wel verzekerd van de controle over dat kind.

Dit is natuurlijk met ons allemaal al lang en breed gebeurd. Tegenwoordig beheert de overheid met plezier onze portemonee hoeveel we moeten betalen aan huur (een mazzeltje hebben en goedkoop wonen is niet gegund) ze weten hoeveel kilometers we maken, hoelang we over onze studie doen en wat voor een abonnement we hebben.

Tevens tonen ze een oprechte interesse in ons spaargeld, sparen word luid aangemoedigt en anders investeren. Een paar duizend onder de matras verstoppen is ten strengste verboden want: eerlijk zullen we alles delen met de overheid.

Kom op zeg, dat DNA kan er ook nog wel bij.
Het zal mij niets verbazen als er per 2025 bij iedere nieuwgeborene direct wat wangslijm word afgenomen.


totale controle! Jij snapt het. Gelukkig worden steeds meer mensen wakker en het gekke is dat hoe meer mensen wakker worden hoe meer de democratie dood gaat (referendum wordt afgeschaft) en hoe groter de controledrang van de overheid word.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:28

Prima, zie niet in wat het met je privacy kan doen. Ik doe niks raars dus prima toch.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:29

Zonnetje81 schreef:
Prima, zie niet in wat het met je privacy kan doen. Ik doe niks raars dus prima toch.


Voor WOII zag ook niemand in hoe het een probleem kon zijn dat er geregistreerd stond dat je Joods was. Dat dingen NU geen probleem zijn wil niet zeggen dat ze geen probleem kunnen worden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:32

Vjestagirl schreef:
Zonnetje81 schreef:
Prima, zie niet in wat het met je privacy kan doen. Ik doe niks raars dus prima toch.


Voor WOII zag ook niemand in hoe het een probleem kon zijn dat er geregistreerd stond dat je Joods was. Dat dingen NU geen probleem zijn wil niet zeggen dat ze geen probleem kunnen worden.


Dat kan maar het kan ook iets positiefs brengen. Niemand heeft een glazen bol dus het zal mij een worst wezen. Als oliebol happens zou het linksom of rechtsom ook wel gebeuren.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:42

Ik vind dat we niet persee met ons benen wijd te hoeven gaan liggen om ons te laten naaien door de overheid. Zelf nadenken is ook wel wat waard.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:45

Zonnetje81 schreef:
Vjestagirl schreef:


Voor WOII zag ook niemand in hoe het een probleem kon zijn dat er geregistreerd stond dat je Joods was. Dat dingen NU geen probleem zijn wil niet zeggen dat ze geen probleem kunnen worden.


Dat kan maar het kan ook iets positiefs brengen. Niemand heeft een glazen bol dus het zal mij een worst wezen. Als oliebol happens zou het linksom of rechtsom ook wel gebeuren.

Precies. Tijdens WOII kwamen ze er ook alsnog wel achter, al had jij en niemand van je gezin/familie zich geregistreerd
En we moeten ook gewoon vertrouwen hebben in onze overheid, en in de mensen die wij zelf kiezen om ons land te leiden, zolang zij zich fatsoenlijk opstellen

Een zaak als WOII zie ik nu echt niet zo snel gebeuren in onze westerse landen. Te veel contact met de rest van de EU, de NAVO, de burgers op internet en social media etc. En voor iemand daarnaar grijpt, in die zin heb ik Turkije nimmer onder de westerse wereld geschaard helaas/gelukkig

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:47

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat we niet persee met ons benen wijd te hoeven gaan liggen om ons te laten naaien door de overheid. Zelf nadenken is ook wel wat waard.

Ohw gaddamme! Ik ben een beelddenker en zie mezelf nu met Rutte! :r
Bedankt hoor, weer niet slapen vannacht :+

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:09

Zonnetje81 schreef:
Prima, zie niet in wat het met je privacy kan doen. Ik doe niks raars dus prima toch.

Dat jij het niet ziet betekent niet dat er geen gevaren zijn :) De gevolgen van zo'n wet zijn voor 'gewone burgers' niet te overzien.


8nnemiek schreef:
Ik snap de tegenargumenten goed. De ziektekostenverzekering bv, die mensen met erfelijke aandoeningen een hogere premie kan laten betalen of zelfs kan uitsluiten.. maar ik zie ook zeker de voordelen, en een veiligere maatschappij weegt voor mij zwaarder dan die kans dat er misbruik van gemaakt gaat worden.


Het is nog maar de vraag of we hier een veiligere maatschappij door krijgen. Met alle mogelijke middelen die we nu al hebben glippen er een hoop gekken door heen en worden er nog steeds aanslagen en misdrijven gepleegd.
Er is niet eens onderzocht of de maatschappij hier veiliger door wordt.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:14

Mijn dna "ergens" in *de* computer.
In de tijd van internet: (alles kan gehackt worden) het staat dus openbaar.

Mijn ziektekostenverzekering zal vast geïnteresseerd zijn.
"Heeft u gen X? Nou, dan graag een hogere premie ivm risico op ziekten x, y en z!"

En er zijn vast nog meer lieden geïnteresseerd.

Voor mij is het 'nee'.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:30

Maar genaaid zijn we toch al lang.
Alles is al geregistreerd.
Alsof dat dna nog uitmaakt in het big brother systeem dat al heel ons leven bestaat en zeker sinds internet.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:34

TEGEN.

Allerlei databanken worden/zijn gekoppeld uit naam van terrorisme/criminaliteitsbestrijding. En er worden er eerder minder dan meer gepakt omdat de opsporingsdiensten verdrinken in de hoeveelheid data. Komt bij dat al die databanken te hacken zijn, en niet alleen om de gegevens van anderen in te zien, maar die kunnen ook veranderd worden. Er vanuit gaan dat als er DNA gevonden wordt waar volgens de databank jouw naam bij hoort dat gecontroleerd wordt is naief. De nieuwe god heet al jaren technologie en als de databank het zegt, dan is het dus zo. Test afdwingen en je onschuld bewijzen kan nog wel eens een langdurige en dure zaak worden.

Komt nog eens bij dat wat nu misschien legaal is/niet vervolgd wordt, met het zo simpel maken ervan wel eens (automatisering!) je een dikke boete oplevert. Idem voor die sleepwet, je schrikt een keer, kat loopt over je toetsenbord en de combi sites, zoekacties en likes daarvan levert je het stempel terrorist/crimineel op. Ga maar eens bewijzen dat je niks kwaads in de zin had en er enkel een paar toevalligheden bij elkaar opgeteld werden.

En wat het bedrijfsleven, zeker het mkb al lang weet, je kan je niet aan alle wetten en regels houden, van instantie A moet de deur open, van instantie B dicht. Beide hebben goede argumenten, maar je bent dus hoe dan ook in overtreding.


bruintje123 schreef:
Maar genaaid zijn we toch al lang.
Alles is al geregistreerd.
Alsof dat dna nog uitmaakt in het big brother systeem dat al heel ons leven bestaat en zeker sinds internet.

En omdat we dus al op die gladde helling zitten moeten we ons maar passief de afgrond in laten glijden?

En ook nog iets om in gedachten te houden : Crimineel = iemand die zich niet aan de wet houdt. Heeft het dan eigenlijk wel zin om die wet strenger te maken? Die crimineel veegt er toch zijn gat mee af, enkel de gewone burger krijgt problemen, want die wil zich wel aan de wet houden.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:35

Ladyingreen schreef:
En hoe weten mensen zo zeker dat ze niets te verbergen hebben? Misschien komt er morgen wel een overheid die een totaal ander beleid voor ogen heeft als jij en mag je van die overheid ook totaal geen andere mening hebben (wat jij dan dus wel hebt). Dat heb jij dus ineens heel veel te verbergen.

Of je hebt een ziekte die te vinden is in je DNA. Uit het verleden is gebleken dat de overheid nu niet uitblinkt in het beveiligen van data. Ziekte kan nogal eens een probleem opleveren voor een hypotheek of een verzekering.

Ik vind dat ik het recht heb op mijn eigen lijf. En het recht om dat anoniem te houden. Technische zaken (pinnen/mobiel) kun je omzeilen als je wilt, maar eenmaal DNA afgegeven is blijvend.



Ik ben het helemaal met je eens! Had het niet beter kunnen verwoorden!

Overigens, ik ben ook tegen de sleepnet wet.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:37

bruintje123 schreef:
Privacy, wat is dat, hebben we dat nog wel?


100% Dit.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:05

Weten jullie dat iedereen elke dag minstens 1 wet, regel of verordening overtreedt? EN dat dit meestal is omdat ze zich aan een wet, regel of verordening houden??

Ik heb onlangs bij verschillende ministeries opgevraagd hoeveel wetten, regels en verordeningen er in Nederland zijn. Weten ze niet eens, er is geen flauw benul hoeveel wetten, regels en verordeningen er zijn waar wij ons allemaal met zijn allen aan moeten houden. Bedenk dan dat de wet eigenlijk heel simpel uit niet stelen, niet dwingen en niet doden zou moeten bestaan, want dat is de basis.

Hoe we tot het gedrocht zijn gekomen waar we vandaag de dag mee van doen hebben is mij een raadsel

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:36

bruintje123 schreef:
Maar bij de joden was nog niets digitaal.
Maar nu een like op facebook bij een politieke uitspraak of al helemaal erg zelf een uitspraak doen en je privacy is al foetsie.
Dus willen ze gaan vervolgen op politieke voorkeur hebben ze daar meer aan.

Willen ze me buiten sluiten voor verzekering. Of erger.
Nou mijn digitale patiënten dossier zou me nu ook al overal uit sluiten.

Mensen denken dat er nog privacy is.
Maar dat bestaat al lang niet meer.


Nu hebben we met facebook wel zelf de keus om wel of geen profile aan te maken en hebben we zelf de keus in wat voor uitspraken we daar neerzetten. Maar het is creepy wat er met een uitspraak die verkeerd wordt opgevat kan gebeuren...

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:40

Nee. Wat mij betreft niet.
Afnemen van privacy = afnemen van vrijheid.

Maar omdat iedereen zo bang wordt gemaakt en criminaliteit zo enorm wordt uitgelicht, geven mensen maar al te graag hun vrijheid op "for the greater good". En dat is precies wat overheden willen.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:25

Ik heb er nog even een Google-rondje tegenaan gegooid en ik lees dat DNA al heel specifiek moet worden aangetroffen op een slachtoffer, dus bijvoorbeeld sperma of huid onder nagels. Een losse haar of iets is geen bewijs.

Hoeveel daders zullen, als er een DNA databank komt, écht kunnen worden geïdentificeerd? Ik heb er geen cijfers van, maar het zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Daar staat het verlies van privacy in zo'n grote mate niet tegenover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:29

Ik vind een databank geen slecht idee. Als je niks te verbergen hebt, heb je ook niks ermee te verliezen toch? Of denk ik dan zo simpel? Ik neem aan dat niemand hier op bokt de intentie heeft seriemoordenaar of verkrachter te worden toch? :+

Voor degenen die bang zijn voor datalekken; je staat altijd wel ergens in een database. Het gemeenteregistee bijvoorbeeld, of het elektronisch patienten dossier bij de huisarts/ziekenhuis. Kan ook gehackt worden, liggen je gegevens ook ergens. Of de belastingdienst :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 04:20

Gast3289, blijkbaar denken wij idd zo simpel :D
Ik heb er ook niets tegen, maar na het lezen van dit topic kan ik me de tegenargumenten ook wel voorstellen.
Toch blijf ik voor het idee van een databank. Ik denk echt dat het criminelen een stuk moeilijker zou maken om delicten te plegen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:15

ik had ook altijd het motto "als je niets te verbergen hebt, is er toch niets aan de hand?"

maar ik begin wel steeds meer het vertrouwen te verliezen dat de mensen die jouw gegevens beheren, weten wat ze doen. In alle lagen wordt er mega geblunderd en zitten er corrupte lui. Ik wil niet weten wat er gebeurt als die aan je DNA kunnen zitten... :n
Dus als alles goed geregeld was, zou ik voor zijn, maar dat vertrouwen ben ik wel een beetje kwijt..

Ik krijg soms het gevoel dat de 'gewone' burger die niets fout gedaan heeft, veel harder achterna gezeten wordt door verschillende instanties, dan mensen die wel iets op hun kerfstok hebben. Zolang dat niet veranderd, ben ik steeds meer op mn privacy gesteld..

Het pingen van mn telefoon als ik kwijt zou zijn, ja graag! Maar verder...

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:37

Ik vind het best wel naïef om te denken dat de overheid het allemaal zo goed voor heeft. Juist door mensen die met de meute meelopen ging het in WOII mis. Er hoeft maar één gek te zijn... En in mijn ogen is die gek er al, het is alleen te hopen dat hij niet genoeg mensen aan zijn kant krijgt.

De overheid moet wat mij betreft gewoon op afstand blijven. Ik hoef ze niet in mijn achtertuin.