CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 21:18

Klopt wat notwixleft zegt... Ik ben zo'n onzeker type.... Kan ik ervoor? Hmm, laat ik voor de zekerheid maar even wachten...
Instructeur: daar had je echt mákkelijk voor gekund....

Klant van mij zat bij een prijsstunter, zakt 4 x, stapt over naar "mijn" rijschool, doet 5 lessen, rijdt af in de sneeuw en slaagt....

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:29

En dat is dus het banketstaaf want die prijsvechter heeft dus wel "lekker gecasht" en dan maakt het onderaan de streep niet uit of de leerling nu wel of niet slaagt door de prijsvechter. Zijn geld is binnen....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 21:36

Eens, maar wat is daar tegen te doen?

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:33

Ik zat ook bij een prijsstunter, was prima voor mij. Scheelde dat ik toen al wel een tijd motor reed dus verkeersinzicht etc wel beheerste.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:51

LadyMadonna schreef:
Klopt wat notwixleft zegt... Ik ben zo'n onzeker type.... Kan ik ervoor? Hmm, laat ik voor de zekerheid maar even wachten...
Instructeur: daar had je echt mákkelijk voor gekund....

Klant van mij zat bij een prijsstunter, zakt 4 x, stapt over naar "mijn" rijschool, doet 5 lessen, rijdt af in de sneeuw en slaagt....

Mijn tip: ga je race-licentie halen.

Dat klinkt misschien raar, maar het leert je voertuigbeheersing op een niveau dat je nooit kan en mag verwachten van een autorijschool.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:10

Als ik me op de weg begeef dan maak ik me ook zorgen over het gemiddelde rijniveau van de mensen die kennelijk goed genoeg waren om het rijbewijs te halen..

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:15

NoTwixLeft schreef:
Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten)


Ik rij niet traag, maar toch rij ik heel zuinig. Tot nu toe bij elke auto gereden wat deze op papier moet rijden (qua verbruik dan) of beter.

Maar dat heeft meer met vooruit kijken te maken. In druk (niet file) verkeer zo inschatten dat je niet hoeft te remmen, dat je zoveel mogelijk op he motor afremt bij een stoplicht/afslag. Niet onnodig opkomen terwijl diegene voor je nog niet eens rijdt ect.

Bij mij is juist het doorrijden (liever even iets harder dan te langzaam) erg op gehamerd tijdens de lessen. Maar dat is wel al bijna 15 jaar terug. Overigens in ca 30 lessen (moest lang wachten tot er plek was bij examen) en in 1 x gehaald.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 06:51

Zuinig betekend inderdaad niet direct traag, maar wel een reden dat mensen een vrachtwagen inhalen op de snelweg met 90/100 terwijl de max. Snelheid hoger ligt. Dat is gewoonweg verkeer hinderen en dat leer je echt niet. Het is namelijk niet sociaal, niet veilig en slecht voor de doorstroming.


LadyMadonna schreef:
Eens, maar wat is daar tegen te doen?

Het CBR de mogelijkheid geven om dat soort rijscholen te kunnen melden bij het ibki (is het CBR voor instructeurs) Als een rijschool bovengemiddeld faalt, mag er van mij eerder dan om de 5 jaar eens gekeken worden naar de kunde van de instructeur.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:07

Fayah2 schreef:
Mijn vriend is nu 5x gezakt :( waarvan dus 1 x bnor examen
Helaas de zenuwen en raar maar waar tuasentijdse toets met vlag en wimpel


Ik heb toendertijd een speciaal examen gedaan voor mensen met faalangst. Komt hij hiervoor niet in aanmerking?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:45

Faalangstexamen kun je gewoon aanvragen. Heb ik na de eerste keer zakken ook gedaan, je hoeft niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen. In tegenstelling tot de eerste examinator was dit een menselijke. Wat functioneren betreft mag het CBR overigens ook nog wel eens hun eigen gelederen onder de loep nemen, maar dat is een andere discussie.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:02

Ik ben in 1 keer geslaagd, en ik zat bij een zzp-er die echt de tijd voor je nam (inclusief slipcursus) Hij stond (is nu met pensioen) Hij had een slagingskans van 95%.

Ik ben na 25 uur afgereden, vond het zelf iets te vroeg, maar hij zei dat ik wel zou slagen puur op mijn inzicht en dat ik ook handig genoeg was voor de speciale verrichtingen. Wilde me niet te veel lessen in mijn maag zetten.

En na het examen kreeg ik inderdaad te horen dat het CBR mijn inzicht boven gemiddeld vond, en dat ik tijdens het examen zelfs een paar dingen eerder zag en daardoor beter kon reageren. Ik heb zelfs nog een gesprek gehad met CBR over hoe dat kwam. Ze wilde niet geloven dat ik maar 25 lessen heb gehad.

(kon op 8 jarig leeftijd al kaartlezen en mijn vader of moeder in de camper al aansturen, vanaf mijn 12ste regelmatig als 3de bijrijder gereden, en vanaf 18 (heb op mijn 23ste mijn rijbewijs behaald) was ik nummer 1 bijrijder. En met bijrijder bedoel ik niet alleen kaartlezen en aanwijzingen geven, maar ook helpen verkeer te zien, parkeeraanwijzingen te geven enz.)


Maar ontopic;
Ik vind het kwaliteit wel slechter worden. Heb veel contact met jongere mensen die nu allemaal bezig zijn en ze gaan zo goedkoop mogelijk en willen zo snel mogelijk dat papiertje hebben en als ik ze dan even op eigen terrein of rustig industrie terrein laat rijden in mijn autotje dan zie ik toch wel dat mensen veel spanning hebben in de auto en of gaan haasten of extreem voorzichtig gaan rijden. Waardoor ze niet mee gaan met het verkeer, met alle gevolgen van dien. En soms onderweg als ik jongere mensen achter het stuur zie zitten >;) waar heb jij in ***naam je rijbewijs gekregen :wow:
Laatst bijgewerkt door chamion op 26-09-17 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:05

Ik heb vroegah :+ een 7 daagse cursus gedaan, en ben
in 1 keer geslaagd. Ideaal. Volgens mij worden dit soort cursussen
nog steeds aangeboden.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:13

Ik heb zelf 30 uur les gehad en in 1x geslaagd. Maar mijn afrijden stelde echt niks voor waardoor ik daarna mega onzeker werd.

Ik reed af op een maandag middag. Niemand op de weg.
Vanaf het CBR de snelweg op. Eerste afslag eraf een een klein dorpje in.
Groot leeg parkeer terrein op voor een parkeer opdracht en stop opdracht.
Daarna bij een tankstation stoppen voor situatie beschrijving en op tomtom terug naar CBR.
Echt zo goed als geen verkeer tegen gekomen.

Vraag me af hoe ze hebben kunnen zien hoe ik echt rijd :+

Dit betekent dat ik nog steeds moeite heb met parkeren als het druk is. Vooral al er achteraf commentaar wordt gegeven dat ik het zo moeilijk doe en het makkelijker kan... Maar ik heb dat nooit geleerd.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:22

Hier veel lessen gehad en 3 keer afgereden. Door de zenuwen gezakt (Wat de derde keer ook zo zou zijn als mijn instructuur me niet vergeten was op te halen en ik daardoor zo boos op hem was dat de zenuwen weg waren haha)

Maar ook ik heb pas na het halen van mijn rijbewijs echt leren rijden. Een eigen manier gevonden. Ja ik wist de basis van de lessen maar nu zat je ineens alleen!

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:17

Sanniejtjuh schreef:
Fayah2 schreef:
Mijn vriend is nu 5x gezakt :( waarvan dus 1 x bnor examen
Helaas de zenuwen en raar maar waar tuasentijdse toets met vlag en wimpel


Ik heb toendertijd een speciaal examen gedaan voor mensen met faalangst. Komt hij hiervoor niet in aanmerking?


Nooit van gehoord ga ik eens naar vragen
Ik dacht dat bnor al relaxter was maar helaas

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:22

NoTwixLeft schreef:
Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.

Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.

Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.


Inderdaad... wederhelft reed "met de anderen mee" en kan dus nu 100 euro aftikken wegens te hard rijden. Ik begrijp die "langzame" rijders dus wel. :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:37

Maar dan heb je het over harder rijden dan toegestaan.
Dat mensen de max snelheid rijden is prima, maar ik ben ook wel iemand die het vervelend vind als iemand gewoon zachter gaat zitten tutteren en daarmee mensen ophoud.
Invoegt met 60 op de snelweg, fijn als je daar achter zit.
Of met 100 inhalen inderdaad, geef dan even gas dat je snel voorbij bent. Dat is ook wat ik heb geleerd.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:59

Tja, ik heb er ook 5 keer over gedaan en sommige dingen heb ik gewoon nooit gedaan tijdens de les. Wist ik veel :') Je moet mensen op een gegeven moment toch loslaten. Ik reed ook nog heel defensief, maar wel met prima beheersing van de auto. Je moet gewoon nog iets meer durven en dat kost tijd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:46

Ik heb dat bijv bij de Merwedebrug (A27). Omdat daar de vluchtstrook weg valt lijkt het ontzettend smal. Ik vind het daar heel spannend om vrachtwagens in te halen. Maar dan blijf ik niet links plakken maar blijf ik gewoon rechts rijden...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:51

Maar dat is dan toch ook prima :j

Ik ben zelf ook geen held op de weg als ik de weg niet goed ken
Dan zit ik ook veel meer rechts met de vrachtwagens mee te rijden als ik weet dat ik bijna moet uitvoegen. Omdat ik dan niet weet hoe de weg daar precies gaat en hoe scherp de bocht er misschien is enz.
Maar dan ga ik met mijn getreuzel niet links mensen zitten storen.

op wegen waar ik de weg wel goed ken rij ik dan ook graag door. Niet te hard, wel door.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:46

Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?

Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?

Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.

Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.

Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.

Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:54

Riddershow schreef:
Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?

Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?

Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.

Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.

Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.

Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.


Volgens mij heb jij een verkeerd beeld bij faalangst. Dit gaat over het examen, en niet het rijden zelf.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:01

Ik ken een paar mensen die met veel gemartel een faal-angst examen hebben gehaald en nu consequent alles fietsen omdat ze dus niet alleen durven te rijden. Eentje had een tijd een auto, maar als je dan ergens heen ging, moest je zelf rijden met haar auto. Behalve als het alleen bekend terrein was, dan kon je haar evt ook overal doorheen coachen... nee bedankt... levensgevaarlijk!

Ik vind het niveau van jonge bestuurders inderdaad bedroevend, maar ik rij al te lang en ben niet objectief genoeg om te beoordelen of ik zelf ook niet zo was.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:07

Mijn nichtje van 20 heeft nu rijles sinds een paar maanden.
Maar echt goed gaat het niet, zelf wil ze ermee stoppen.
Ze heeft geen flauw benul van wegen, tempo, verkeer, kunnen inspelen op andere weggebruikers etc.

Er gaat een compleet nieuwe wereld voor haar open, nu ze zelf achter het stuur zit, en ze heeft geen benul wat ze ermee aan moet.
Mijn nichtje is opgegroeid, net als zovelen als van haar leeftijdsgenoten, die hun leven lang in de auto hebben gezeten en alleen op hun beeldschermpje keken en oordopjes in.
Nooit om zich heen heen hebben gekeken, maar helemaal in hun eigen wereldje met hun beeldschermpje.
Geen benul hebben wat er om zich heen gebeurde.
Dat wreekt zich nu.
Tenminste, zo is het mij door onder andere haarzelf uitgelegd :)

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:16

Wat ik in mijn omgeving momenteel veel zie zijn mensen die met 15 lessen afrijden en vervolgens denken dat ze de beste chaffeur van de regio zijn. Te hard rijden, telefoon gebruiken tijdens het rijden want dat kunnen z gewoon, zich niet bekommeren om andere weg gebruikers. Ik ken iemand die na een week al schade had gereden bij een ander omdat ze met andere dingen bezig was. Ik vraag me af of het wel zo slim is, dat heel vroeg afrijden. Het lijkt me dat je met meer lessen toch wat meer verkeersinzicht op doet. Dit zal misschien aan de regio liggen weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het wel keurig doen, maar ik heb er mijn twijfels bij.